Views
3 years ago

2005-06

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Maart
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Pagina
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Nieuwe

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 10 15 MAART 2005 www.huizinga-snijder.nl veka@wxs.nl J. Versluis tel 0653-685410 Veka - Oost bv Bemiddeling aan- en verkoop van schepen Biesboschhaven Zuid 10-11 4251 NM WERKENDAM Telnr. : 0183-50 52 30 Faxnr. : 0183-50 56 60 MOTORSCHEPEN M/s Marisa bj 1994 2700 ton afm 110x11,45x3,20m 1500 pk ABC M/s Speranza bj 1998 2500 ton afm 110x11,40x3,03 m 1850 pk CAT M/s Joja bj 1989, 2450 ton afm 110x10,50x3,19 m, 1640 pk GM rev 2000 M/s Vrido bj 2000 3150 ton afm 110x11,45x3,20 m 1521 CAT M/s Royaal bj 1969 3080 ton afm 100x 12,00x3,52 m 2 x1250 pk DEUTZ bj 2003 inruil mog M/s bj. 2001 2791 ton afm 105x11,45x3,40 m 2x 1800 pk Cummins geschikt om te duwen inruil mog. M/s Comienzo bj 1909/80 1916 ton afm 90x10,00x2,94 m 2 x 600 pk CAT M/s Lomar bj 1971 1910 ton afm 105x9,50x2,82 m 1050 pk MWM M/s Euronavi bj 1956 1850 ton afm 110 x 9,50 x 2,82 m 1380 pk CAT container stuurhut KOPPELVERBANDEN Koppelverband Vagari 1 en 2 bj 1970/2004 afm 185x11,45x3,54 m 5650 ton Motor MITSUBISHI 1500 pk bj 2004 en MTU 1200 pk bj 2004 DUW EN SLEEPBOTEN Duwboot Hamonia bj 1971 32x11,40x1,60 m 2 x 1200 pk DEUTZ Duwsleepboot Nooit Volmaakt bj 1948 afm 21x5,50x2,00 m 700 pk GM t.e.a.b. Sleepduwboot Rinske bj 1951 22x5,60x2,00 m 800 pk CUMMINS Motorvlet Albert sr bj 1978 afm 14x4,20x1,80 m 340 pk CAT Motorvlet Trijntje bj 1988 afm 12 x 4 x 0,80 m 210 pk MERCEDES Schottelboot ex RP 62 afm 11 x 3,20 x0,65 m 120 pk MERCEDES geschikt voor recreatie Duwboot bj 1972, afm. 16 x 8,20 x 2,10 m 2 x 580 pk CAT Duwboot Njord bj 1961 afm 15x9,50 x1,49 m 2 x 480 pk GM met schottel Duwboot Swind, bj. 1969, afm.15,00 x 5,75 x 2,10 m., 2 x 430 pk CUMMINS bj. 1996/2001, kruiphoogte 4,50 m. TANKERS Mts Isabel bj 1974 2000 ton afm 100 x 9,00x3,20 m 1200 pk MITSUBISHI Mts bj 1993 afm 110x10,50x3,20 m 1500 pk ABC inruil mog Mts Vectura bj 1993 afm 110x10,50,3,20 m 1500 pk ABC spiralen, bunkergiek , ketel Op al deze schepen inruil en financiering bespreekbaar NIEUWBOUWPROGRAMMA Nieuwbouw Containerschepen 110/135x11,40x3,60 m Nieuwbouw Tankers 110/125/135x11,40x5,40 m snel leverbaar Nieuwbouw Casco Frontrunner 110x11,45 direct leverbaar Nieuwbouw dubbelwandig middenvoorschip voor tanker 11,45 en 10,50 Nieuwbouw Casco middenvoorschip 70x9,50/10,50 m Huizinga & Snijder B.V. Nieuwbouw, bemiddeling, in- en verkoop van alle drijvende materialen. Tel.: +31 183-500862 Fax.: +31 183-500739 Internet: www.huizinga-snijder.nl E-mail: h-s@planet.nl MOTORVRACHTSCHEPEN O.A. 786 ton Bj. '62 62 x 7,52 x 2,67 m. Nr. 334 912 ton Bj. '57 74 x 7,55 x 2,51 m. Nr. 438 967 ton Bj. '52 73 x 8,18 x 2,83 m. Nr. 390 982 ton Bj. '52 73 x 8,20 x 2,84 m. Nr. 385 1024 ton Bj. '59 80 x 8,20 x 2,27 m. Nr. 423 1054 ton Bj. '57 77 x 8,20 x 2,53 m. Nr. 425 1217 ton Bj. '58 85 x 8,20 x 2,58 m. Nr. 112 1229 ton Bj. '72 80 x 9,00 x 2,47 m. Nr. 74 1233 ton Bj. '67 81 x 8,20 x 2,63 m. Nr. 345 1288 ton Bj. '62 85 x 9,20 x 2,51 m. Nr. 450 1336 ton Bj. '28 80 x 9,50 x 2,54 m. Nr. 454 1344 ton Bj. '71 80 x 9,00 x 2,80 m. Nr. 407 1372 ton Bj. '64 86 x 9,50 x 2,62 m. Nr. 403 1424 ton Bj. '64 85 x 9,54 x 2,84 m. Nr. 427 1403 ton Bj. '65 86 x 9,50 x 2,60 m. Nr. 431 1450 ton Bj. '54-'92 82 x 9,00 x 2,81 m. Nr. 457 1528 ton Bj. '65 86 x 9,50 x 2,84 m. Nr. 271 1571 ton Bj. '73 85 x 9,50 x 2,90 m. Nr. 400 1750 ton Bj. '55 105 x 9,50 x 2,68 m. Nr. 408 1768 ton Bj. '70 105 x 9,50 x 2,63 m. Nr. 419 1784 ton Bj. '77 100 x 9,50 x 2,74 m. Nr. 339 1905 ton Bj. '72 105 x 9,50 x 2,73 m. Nr. 61 1999 ton Bj. '57-'88 95 x 11,40 x 2,80 m. Nr. 350 2462 ton Bj. '80 105 x 10,50 x 3,17 m. Nr. 432 2512 ton Bj. '80 108 x 10,05 x 3,22 m. Nr. 75 2640 ton Bj. '67-'88 98 x 11,40 x 3,25 m. Nr. 296 Verder hebben wij een groot aanbod van beunschepen/duwboten/duwbakken/ etc. op sommige objekten is inruil mogelijk BEL VOOR MEER INFO: 0183 - 50 08 62 oossi@planet.nl J.A. Oost tel 0653-153374 Startende ondernemers gevraagd voor diverse tankschepen hebben wij financiële mogelijkheden voor u. TE KOOP AANGEBODEN Mts Type C 1500 ton, Bj 2000 Afm: 86 X 10.50 X 2.90 m 5 ladingtanks gecoat, spiralen. 1200 PK Mitsubishi van 2004. Met vervoerscontract. Duwboot Montana Bj 1973 2 X 585 PK Caterpillar Bj 1996 Kijkhoogte 7.20 m - kruiphoogte 4.20 m. LXBXD 16 X 7.05 X 1.85m-1.60 m. De beperkte hoogte en de geringe diepgang maken de duwboot uitermate geschikt om ingezet te worden op kanalen en rivieren met beperkte brughoogten en lage waterstanden. Interessante prijs! ms 820 ton, Bj, 2002, afm, 63 x 7,20 m met vast contract 600 pk Caterpillar zeer modern schip Informatie: Mercurius Scheepvaart B.V. De heer R.F. Zimmerman tel: 078-6259675 ARGONAUT MARITIEM LOGISTIEK Bevrachtingen Rijn en Binnenvaart Bergse Poort 16 4931 KS Geertruidenberg Phone +31(0)162-525.226 Fax +31(0)162-525.185 Mob +31(0)651-110.023 E-mail ad.degoeij@planet.nl O OOSSE Maritiem b.v. TE KOOP Lauwers 40 3332 TB Zwijndrecht Bemiddeling in aan-en verkoop van schepen Tel. 078-6191040 Fax 078-6193508 Autotel. 06 - 53104705 W.F.H. Molegraaf Tel. 078-6399357 - Fax 078-6399358 Autotel. 06-53136771 NIEUWBOUW CASCO afm.135x11.45x3.80/4.25m, type lichtgewicht, Orsova mei 2006 NIEUWBOUW CASCO afm,110x11.45x3.90m,Orsova april 2006 NIEUWBOUW CASCO DUBBELWANDIGE TANKER afm.86/110x11.45x3.60/5.35m,10 ladingtanks, 3800 cub.m MVS 3000 ton, bj.2000,afm.110x11.45x3.45m 1520 pk Cat,containerstuurhut,alu.luiken,kopschroef MDS 2740 ton, bj.1999,afm.110x11.45x3.33m 2x1520 Cat,containerstuurhut, 2x 350 pk kopschroef MVS 2488 ton, bj.1988,afm.110x10.50x3.18m 1521 pk Cat bj.2000,containerstuurhut,alu.luiken,kopschroef MVS 2394 ton, bj. 1989,afm.105x10.50x3.20m 1750 pk ABC,containerstuurhut,alu.luiken,kopschroef MVS 2084 ton, bj.1973,afm.100x9.50x3.01m 1160 pk SKL,containerstuurhut,alu.luiken,kopschroef MVS 2040 ton, bj.1987,afm.105x9.50.3.05m 1550 pk Deutz ,alu.luiken, kopschroef MVS 1685 ton, bj.1980,afm.84.63x9.50x3.01m 930 pk GM bj.1996,alu.frieschekap,kopschroef MVS 1394 ton, bj. 1962, afm. 80x9.50x2.75m 1200 pk Mitsubushi bj.dec.2004,stuurhut 2004, alu.luiken,kopschroef MVS 1250 ton, bj.1972, afm. 84.5x8.20x2.61m 730 pk Cat bj.2000,alu.schuifluiken, kopschroef MVS 1233 ton, bj.1967,afm.80x8.20x2.63m 816 pk MTU bj.2004,luiken,kopschroef MVS 1022 ton, bj.1962,afm.73x8.20x2.74m 2x300 pk GM bj.1992,alu.luiken,kopschroef MTS 2315 ton, bj.1973,afm.110x9.58.x3.20m 1090 pk Deutz, rev.2004,type N/2/2,cub.m.2875 nieuwe woning totaal doorgerepareerd en zeer goed onderhouden. Klasse tot 2009 Bij diverse schepen is inruil mogelijk. Meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. Tevens hebben wij mogelijkheden voor jonge starters om zelfstandig te worden. www.binnenvaartkrant.nl www.duwbakken.nl Postbus 386, NL 4460 AT Goes Biesboschhaven Noord 3c 4251 NL Werkendam Telefoon 00 31 183 507040 Fax 00 31 183 500637 Email: galle@euromaritime.com Nieuwbouw Motortankschip als casco of compleet afgebouwd, Afm. 135m x 15m00 x 5m80, 5600 ton, 6870m3. Nieuwbouw Motortankschip, als casco of compleet afgebouwd, Afm. 110m x 11m40 x 5m90/4m00, 3000 ton, 4000m3. (Ook leverbaar als 135m) Nieuwbouw Motortankschip als casco of compleet afgebouwd, Afm. 110m x 13m50 x 5m30/3m80, 3500 ton, 4180m3. (Ook leverbaar als 135m) Nieuwbouw Motorvrachtschip,Type "Marina", als casco of compleet afgebouwd, Afm. 110m x 11m45 x 3m65, 3000 ton, 3440m3, levering mei 2006. Diverse motorvrachtschepen 110m x 11m45 met en zonder luiken van recente bouwjaren. "Hendrik Jan jr", 3300 ton 1989, 110mx11m40x3m70, 3650m3, kopschroef Cummins 450 pk, alu. overzakbaar containerstuurhuis, autokraan 14m, Caterpillar 1600 pk bj. 1989 rev 2000. m.s. 2497 ton 1989, 110mx10m55x3m19, 3100m3, alu. schuifluiken, kopschroef GM 350 pk, alu. overzakb. containerstuurhuis, autokraan 14m, GM 1640 pk bj. 1995, rev. 2000. "Laguna", 2305 ton 1995, 105mx10m5x3m17, 2850m3, alu. Fr. kap met hydr. luikenwagen bj. 1995, kopschroef Caterpillar 500 pk, alu. overzakbaar containerstuurhuis met brug, autokraan 17m5 volledig hydraulisch, Caterpillar 1465 pk bj. 1995. "Comus", 2068 ton 1966/2000, 86mx10m50x3m23, 2600m3, alu. Fr. kap luiken bj. 2000 met elektr./hydr. luikenwagen bj. 2000, kopschroef 400 pk, alu. overzakbaar stuurhuis, autokraan 15m, Cummins 580 pk bj. 1993. "Colline", 2000 ton 1972, 95mx9m50x3m20, 2400m3, alu. Fr. kap met luikenwagen, kopschroef 260 pk, autokraan 9m, Caterpillar 1525 pk bj. 1998. (Evt. inruil bespreekbaar). "Philos", 1991 ton 1972, 105m15x9m52x2m87, 2262m3, 12 stuks pontonluiken op 1 stapel, kopschroef 400 pk, alu. container stuurhuis, MAK 1200 pk bj. 1972 rev. 1998. "Jaro", 1768 ton 1970, 105mx9m50x2m63, 2089m3, ronde alu. luiken met luikenwagen bj. 2004, kopschroef Scania 250 pk, overzakbaar stuurhuis, autokraan 16m, MWM 1050 pk bj. 1970 rev. 2000 volledig. (Evt. inruil bespreekbaar). m.s. 1751 ton 1993, 85m90x10m5x3m14, alu schuif/stapel luiken, alu. containerstuurhuis, kopschroef Scania 335 pk, autokraan 14m, GM 1460 pk bj. 1993. "Portunus", 1725 ton 1957-1980, 84m95x9m45x3m15, 2100m3, alu. schuifluiken, kopschroef Cummins 320 pk bj. 1990, autokraan 12m, Caterpillar 1227 pk bj. 1991. "Burgwal", 1705 ton 1981, 84m99x9m50x3m21, 2450m3, alu. Fr. kapluiken met hydr. luikenwagen, kopschroef DAF 340 pk, autokraan 15m, Wartsilia SACM 1000pk bj. 1995. "Parana", 1529 ton 1994, 84m63x9m50x2m88, 2200m3, stalen vloer 12 mm, alu. Fr. kapluiken met hydr. luikenwagen, kopschroef Daf 320 pk, alu. overzakbaar containerstuurhuis, autokraan 15m, Cummins 1000 pk bj. 2002. (Evt. inruil bespreekbaar). "Yulara", 1287 ton 1968, 84m50x9m37x2m50, 1880m3, alu. Fr. kapluiken met hydr. luikenwagen, kopschroef Daf 320 pk, stalen hydr. overzakbaar stuurhuis, hydr. autokraan 12m, Caterpillar 918 pk bj. 1996. (Evt. inruil bespreekbaar). "Leon", 1170 ton 1965, 80m8m2x2m72, 1700m3, alu. potonluiken stapelbaar, alu overzakb. stuurhuis, hydr. autokraan 9m, kopschroef DAF 320 pk, Deutz 545 bj. 1965 rev. 1999/2003. (Evt. inruil bespreekbaar). "Irma", 921 ton 1957, 74m40x7m48x2m73, 1175m3, alu. schuifluiken, kopschroef Daf 260 pk, 1992 gerev. geplaatst, autokraan 9m75 bj. 1990, Mitsubishi 954pk bj. 2000. "Antares", 707 ton 1959, 57mx6m64x2m61, 1050m3, alu. schuifluiken, kopschroef Cummins 100 pk, 2x 180 pk GM, bj 1981/1988 rev. 2002 volledig. ACHTERSCHIP (Voor ombouw of als ponton) 19m30x11m85x3m50, alu. overzakbaar stuurhuis betimmerd en voorzien van een U lessenaar met inbouwapparatuur m.u.z. van radar, compleet betimmerde woning bj. 1998, airconditioning en overdruk in woning en stuurhuis, 1x 60 kVA generator, complete elektrische installatie bj. 1998. Deze aangeboden schepen zijn een kleine greep uit ons verkoopbestand, mocht U interesse hebben voor deze of één van de andere schepen uit ons bestand, bel ons dan gerust eens op voor verdere informatie. Tevens vullen wij ons verkoopbestand graag aan met nieuwe verkoopaanbiedingen, wilt u uw schip voor de verkoop aanbieden dan komen wij graag vrijblijvend een keer bij u langs. NIEUWBOUW zowel casco als compleet schip

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 11 15 MAART 2005 Een Tandje Erbij een bijdrage van Verhuizen binnen Europa en de Nederlandse fiscus Bij een verhuizing naar het buitenland spelen veel factoren een rol. Een van deze factoren is de Nederlandse fiscus. Onderstaand zal ik ingaan op de gevolgen van de verhuizing van een directeur-grootaandeelhouder (DGA) van Nederland naar een ander land binnen de Europese Unie. Een DGA houdt tenminste vijf procent van de aandelen in een vennootschap waarvoor hij tevens werkzaam is. Een aandelenpakket van tenminste vijf procent van de aandelen in de handen van een particulier wordt aangemerkt als een aanmerkelijk belang. Dit houdt in dat de inkomsten uit de vennootschap, bijvoorbeeld dividend/verkoopwinsten, worden belast tegen 25 procent inkomstenbelasting in Box 2. Als een DGA besluit naar bijvoorbeeld België te verhuizen, zal een conserverende aanslag worden opgelegd voor de winst uit aanmerkelijk belang (zijnde de vast te stellen verkoopwinst op dat moment). Een conserverende aanslag is een aanslag voor winst die op zich nog niet is gerealiseerd, maar waarvoor wel reeds een aanslag wordt opgelegd. Dit gebeurt veelal om te voorkomen dat Nederland op het moment van realisatie op grond van een belastingverdrag niet mag heffen. Door het heffingsmoment te vervroegen tot voor een mogelijke verhuizing, stelt Nederland zijn heffingsrechten veilig. Hoewel het EG-verdrag niet specifiek op directe belastingen ziet, bepaalt dit Verdrag wel dat de Lidstaten het grensoverschrijdend verkeer – dus van de ene Lidstaat naar de andere – niet mogen bemoeilijken zonder gegronde reden. In het geval van een conserverende aanslag rijst de vraag of het grensoverschrijdend verkeer wordt bemoeilijkt zonder dat Nederland hiervoor een goede reden kan aanvoeren. Een verplaatsing van bijvoorbeeld Rotterdam naar Breda, zal niet tot een conserverende aanslag leiden. Dat een verhuizing van Rotterdam naar bijvoorbeeld Antwerpen wel leidt tot een conserverende aanslag, roept de vraag op of deze Nederlandse bepaling niet belemmerend werkt, in de zin van het EG-verdrag. Vorig jaar heeft het Europese Hof van Justitie in een Franse zaak al beslist dat de vergelijkbare Franse regeling in strijd was met het Europese recht. De staatssecretaris heeft hierop gereageerd door de eis van het stellen van zekerheid voor de conserverende aanslag te laten vallen. Voorheen werd namelijk naast het opleggen van een conserverende aanslag ook zekerheid geëist, voor het te betalen bedrag van de conserverende aanslag. Of de staatssecretaris hiermee de Nederlandse regeling van de conserverende aanslag heeft weten te redden is de vraag. Het Gerechtshof in Arnhem heeft onlangs vragen gesteld aan het Europese Hof van Justitie. Een van de vragen was of enkel op de grond van het feit dat een inwoner van Nederland zijn woonplaats verlegd naar een andere lidstaat, Nederland een aanslag inkomstenbelasting mag opleggen voor fictieve inkomsten uit aanmerkelijk belang. Op dit moment zal het antwoord van het Europese Hof van Justitie moeten worden afgewacht. Voor een DGA die is verhuisd, of van plan is te verhuizen naar het buitenland kan het van belang zijn tijdig te bepalen wat zijn fiscale positie is en of het zinvol is bezwaar te maken tegen een conserverende aanslag. Theo Koelman, Tax Manager bij Ernst & Young Belastingadviseurs in Rotterdam Internationaal Belastingrecht en Europees recht Transport & Logistics Group Om te kunnen inspelen op het specifieke karakter van de transportbranche heeft Ernst & Young haar landelijke expertise gebundeld in de sectorgroep Transport en Logistics. Deze groep verleent zakelijke diensten aan ondernemingen die zich met transport, logistiek of aanverwante activiteiten bezighouden. Binnen de sector wordt nader onderscheid gemaakt naar scheepvaart, wegtransport, distributie, spoorwegen, luchtvaart, openbaar vervoer en hulpbedrijven (zoals expediteurs, cargadoors, stuwadoors en containerterminals). De diensten zijn toegespitst op de transportsector en bestaan onder meer uit advisering op het gebied van: - strategie en veranderingsprocessen - aan- en verkoopbegeleiding - invoerrechten/accijnzen/BTW - subsidies - familiebedrijven/vermogende particulieren - internationaal belastingrecht en Europees recht. Fluisterboot Halve Maen is in zijn element Het Natuur- en Recreatieschap De Hollandse Biesbosch uit Dordrecht had niets aan het toeval overgelaten. Zaterdag 5 maart ging bij Scheepsreparatiebedrijf P.H. Tinnemans & Zn in Maasbracht het nieuwe vlaggenschip van het Recreatieschap te water. Veel belangstellenden waaronder pers en televisie waren present om de kennismaking met het water van de Halve Maen bij te wonen en te verslaan. Enkele dagen voor de tewaterlating van de grootste fluisterboot van Europa was Tjeu Melis begonnen de drijvende stoombok Merlyn van Duik- en Bergingsbedrijf van Bekkum uit Wessem langzaam maar zeker op temperatuur te brengen. De bok had enkele weken stilgelegen en ook de buitentemperatuur had de bok behoorlijk afgekoeld. Het metaal moest gelegenheid krijgen om te wennen aan de bedrijfstemperatuur. Wolken stoom en het nostalgische tsjoek-tsjoek-geluid van de stoommachine vulden de haven bij Tinnemans. Door Jo Bindels De bokken laten het schip langzaam in zijn element zakken. (foto’s Jo Bindels) De Halve Maen, rond de zestig ton zwaar, was vrijdag 4 maart door Dabekausen Zwaar Transport uit Born met een trekker van Van der Vlist Hoogblokland uit Groot- Ammers uit de loods naar de wal gereden. Een test vrijdagavond om de Halve Maen met de Merlyn (capaciteit tachtig ton) te heffen, wees uit dat de inzet van een tweede bok noodzakelijk was. Zaterdagmorgen rond acht uur waren de medewerkers van Van Bekkum, Tinnemans en hoofdaannemer Leeuwestein Elektra uit Dordrecht druk in de weer met de voorbereidingen voor de tewaterlating. Vadertje Winter wilde zich bij zijn afscheid ook niet onbetuigd laten en had op de bokken, de Halve Maen en de kade een witte deken gelegd. Via een donkergrijze lucht liet hij weten dat hij ook de tewaterlating met een sneeuwbuitje zou begeleiden. Even voor elf uur arriveerden de vertegenwoordigers van de gemeente Dordrecht en het Natuur- en Recreatieschap. Het toeval wilde dat het mps Azola van de rederij Feenstra aan de bietensteiger voor onderhoudswerkzaamheden lag afgemeerd. Een perfecte basis om onder het genot van een kop koffie en een stuk Limburgse vlaai de tewaterlating te aanschouwen. Rond elf uur versnelden de bokken hun tempo en trokken de stroppen strak. Spanning alom op de gezichten van alle betrokkenen. Stoomwolken vulden de haven; langzaam en majestueus zweefde de Halve Maen boven het water, waarna de twee bokken het schip langzaam in zijn element lieten zakken. Nauwelijk raakte hij het water of de mannen van Tinnemans doken in het schip om eventuele onverhoopte lekken op te sporen. Een vergeefse actie: het schip was potdicht. In de salon van de Azola keken de gasten uit Dordrecht tevreden toe. De eerste horde is genomen. Voorzitter Govert Veldhuijzen van het Natuur- en Recreatieschap sprak na een toost met alle genodigden zijn voldoening uit. Voorzitter Govert Veldhuijzen van Natuur en Recreatieschap De Biesbosch feliciteert Jan Tinnemans met de geslaagde tewaterlating, de eerste mijlpaal op weg naar de voltooiing van de Halve Maen. De komende weken krijgt de Halve Maen zijn unieke hart: 288 gasdichte gelaccu’s, ruim zestig meter aan zonnepanelen met een capaciteit van 7680 Watt (piek) en twee 6- cilinder Deutz-generatoren van 110 kVA. Zij leveren de stroom voor twee elektromotoren van 76 kW, afgesteld op 60 kW bij 960 omwentelingen. Tijdens de vaartochten in de stiltegebieden van De Bies- Marine and Industrial applications (advertentie) bosch worden de twee generatoren uitgeschakeld en vaart de Halve Maen uitsluitend op de twee elektromotoren. Over ruim een week gaan de medewerkers van Leeuwestein, Tinnemans en het Recreatieschap de Halve Maen testen tijdens zijn eerste proefvaart. Donderdag 31 maart vinden in Dordrecht de feestelijke doop en de officiële ingebruikname plaats. MTU Detroit Diesel Benelux Tel. 078 - 639 57 77 / info@mtudd-benelux.com

Binnenvaartkrant