DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 4 1 MAART 2005 FAMILIEBERICHTEN PERSONEEL GEVRAAGD De meeste van deze is de liefde Na een lang en zorgzaam leven geven wij U kennis dat van ons is heengegaan, mijn lieve, zorgzame man, onze vader, schoonvader, groot- en overgrootvader Johannes Cornelis van Oost ~ Jan ~ * 20 februari 1911 † 21 februari 2005 Aaltje van Oost - Schurink Ria en Ab Roelof en Nel Bert en Alina Klein- en achterkleinkinderen Sonneburgh, Ravenswaard 379 Rotterdam Correspondentie-adres: M. van Estrik- van Oost Dolfijnpark 55 2983 AZ Ridderkerk De begrafenis heeft inmiddels plaatsgevonden op de begraafplaats IJsselmonde Met grote verbijstering hebben wij kennis genomen dat onze contactpersoon de heer Rob Elskamp van het bedrijf Mühlhan B.V. plotseling als gevolg van een tragisch ongeval is overleden. Wij wensen zijn familie, vrienden en collega’s de kracht toe om dit onverwachte verlies te verwerken. Het team van 'de Binnenvaartkrant'. GEZOCHT: echtpaar voor gedeeltelijke overname koppelverband diverse mogelijkheden met klein startkapitaal en met papieren. 0651176831 of 00491739285392 EINIGE, WENIGE POSITIONEN SIND NOCH FREI ! Wir, Grand Circle Cruise Line sind eine der führenden Anbieter von Flusskreuzfahrten in Europa. Unseren amerikanischen. Gästen bieten wir einen sehr hohen Qualitätsstandard. Zur Zeit betreiben wir eine Flotte von dreizehn 4* und 5* Schiffen auf Rhein, Main, Donau, Mosel sowie Holland und Belgien. Zur Verstärkung des Nautischen Teams suchen wir per sofort einige: KAPITÄNE Mit Rhein und/oder Donaupatent sowie Radarpatent Wir bieten Ganzjahresanstellung, Nettomonatslohn, 13. Gehalt, Bonussystem, grosszügige Trinkgeldregelung, alle sozialen Leistungen, flexible selbständige Freizeitregelung im Team, Karriere- und Weiterbildungsmöglichkeiten und vieles mehr. Gerne erwarten wir Ihre aussagekräftige Bewerbung mit Foto. GRAND CIRCLE CRUISE LINE GMBH Debora Zamuner Gerbergasse 13 Postfach CH-4001 Basel Phone: 0041-61-260 26 12 FAX: 0041-61-260 26 00 E-mail: dzamuner@gtc.com Cambio Scheepvaart Vraagt voor mts Karbouw - Matrozen - Kapitein met patent int. vaart, systeem vaart, loon n.o.t.k. Tel. 06-53 972985 Calpam B.V. is een handelsbedrijf in minerale oliën en maakt deel uit van het Franse concern Bolleré Energie. Calpam is actief in de verkoop en distributie van alle brandstoffen en smeermiddelen zowel nationaal als internationaal. Kwaliteit van onze producten, snelle levering, expertise en service vormen de pijlers van deze gezonde en klantgerichte onderneming. Wij zoeken op korte termijn voor de afdeling binnenscheepvaart te Rotterdam een: VERKOOPMEDEWERKER BINNENDIENST (full-time) U werkt in deze functie in een klein team, waarbij u rapporteert aan de manager binnenvaart en visserij. Uw werkzaamheden in deze functie zullen o.a. bestaan uit: - Ondersteuning verkoop binnenscheepvaart - Acquisitie en telefonische verkoop - Nominaties - Inkoop Wij vragen: - Sterke affiniteit met de binnenvaart - Netwerk in de binnenvaart - Communicatief - Klantvriendelijk - Goede kennis van Nederlandse taal in woord en geschrift - Kennis Duitse taal - Taal- en cijfermatig inzicht Calpam biedt u een interessante en commerciële uitdaging in een professionele organisatie met een prettige werksfeer. Tegenover uw inzet en capaciteiten staan goede primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Belangstellenden worden verzocht binnen veertien dagen na verschijningsdatum hun schriftelijke sollicitatie, vergezeld van c.v., te richten aan Calpam B.V., t.a.v. mevrouw P. Heijnemans, Postbus 59032, 3008 PA Rotterdam of per e-mail naar pwhheijnemans@calpam.nl telefoon: 010-2171600. www.calpam.nl Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld. VDO Maritiem zoekt per direct een: 1 e Kapitein Met tankerervaring En i.b.v. alle benodigde papieren voor Motortankschip type C, RVS tanks, bouwjaar 1999 Reiskosten en voeding vrij. Vaarsysteem tijd voor tijd. Info: Peter van den Oever 0650 298 354 Soenita Soenessardien 078-6201281 of 0654-907319 Gevraagd Matroos & l.l. Matroos (evt, stel) Tel. 06-20 324103 In verband met nog verdere uitbreiding van ons klantenbestand zoeken wij; • Enthousiaste Kapiteins (met ADNR + evt. G of C) • Gemotiveerde • Ambitieuze Stuurmannen met patent Stuurmannen en Matrozen (met dienstboekje) 14 dagen varen, 14 dagen vrij. Kost en reizen vrij. Voor meer informatie en reacties: HARTBORG S.A. Bas Struijk Tel: 0031(6)51942695 21 rue de Luxembourg L-4761 Pétange, Luxemburg Fax: +352-26503047 Mail: hartborg@pt.lu
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 5 ELV/PTC en Verbrugge Terminals acquireren gezamenlijk Door-to-door transporten wereldwijd Op de verladersbeurs SITL (Semaine Internationale du Transport et de la Logistique) die 22 tot en met 24 maart wordt gehouden in de Paris Expo wordt de samenwerking gepresenteerd van ELV/PTC en Verbrugge Terminals. Een samenwerking waarmee wereldwijd door-to-door vervoer wordt gerealiseerd. Het schipperscollectief is een marktspeler van formaat geworden. Met 173 schepen (108 bij de ELV, 65 bij PTC, samen goed voor 130.000 ton laadvermogen) is de coöperatie ELV/PTC met name in de transporten over water tussen Nederland, België en Frankrijk een belangrijke factor, hoewel ook op Duitsland wordt gevaren. PTC en ELV bestonden in 2004 tien jaar. Verbrugge beschikt in de Zeeuwse havens Vlissingen en Terneuzen over op- en overslagcapaciteit, heeft een vloot van 350 trucks en is agent voor zeerederijen, met de nadruk op Zuid-Europa. Verbrugge en PTC/ELV kunnen gezamenlijk door-to-door vervoer aanbieden. Het schipperscollectief biedt al vanaf de start in 1994 voor- en natransporten bij bestemmingen in Frankrijk en later ook in België en Duitsland. De twee ondernemingen bieden gezamenlijk ketenvervoer aan, maar houden niet samen kantoor. ‘Wel korte lijnen,’ aldus Henk Schipper, manager van zowel PTC als ELV. Het blijft relevant beide organisaties apart te noemen. ‘Ze hebben elk een eigen bestuur.’ En een eigen wachtlijst, waar andere organisaties in de binnenvaart jaloers op mogen zijn. ‘Als je een wachtlijst hebt, dan doe je het goed. Mensen willen erbij omdat het iets kan opleveren. Nee, ze worden niet op volgorde toegelaten. Dat kan niet, het ligt aan het werk dat je aantrekt. Bij de PTC variëren de schepen in laadvermogen tussen 600 en 2.300 ton. Trek je duurzaam werk aan voor grote partijen, dan zullen eerder grotere schepen worden toegelaten.’ Nemen de kansen voor kleinere schepen af? ‘We zouden niet zonder de kleine schepen willen. Ik denk dat er een markt voor blijft. We zijn al jaren bezig met het voorbereiden van een nieuw klein schip van het formaat spits. Een composiet schip, lichtgewicht, economisch verantwoord in de bouw en tevens met voldoende comfort aan boord om zelfs jonge schippers aan te trekken. Aan het vaargebied zal het niet liggen want er is nauwelijks een mooier vaargebied te bedenken dan Frankrijk.’ PTC/ELV ziet ook een groeimarkt in het vervoer over water naar bijvoorbeeld Polen. ‘Voor de categorie tussen de 500 en de 900 ton zal misschien de vraag afnemen, maar schepen met de afmetingen van spitsen vormen een directe concurrent voor het wegvervoer. Zou dat formaat er tussenuit vallen, wie moet dan nog het wegvervoer beconcurreren? De stap van de truck naar het grote schip is eenvoudig te groot.’ De huidige vloot is zeker nog goed voor tientallen jaren vervoer. Bij de sloopregelingen in de laatste decennia van de twintigste eeuw werden veel oude schepen opgeruimd. ‘Maar er zijn ook wel mooie spullen verdwenen,’ aldus Henk Schipper. ‘Omdat je bij het aanmelden voor de sloopregeling niet snel even je schip om kon ruilen voor een ouder schip zoals dat bij eerdere sloopregelingen wel kon. Als je wilde slopen moest je soms een te jong schip laten slopen. Maar de huidige vloot zal nog lang in orde zijn. Je kunt een schip bijna eindeloos doorrepareren. Als je op een gegeven moment alles hebt vervangen, kun je zelfs het bouwjaar laten verjongen. We hebben er één lid bij, dat het voorschip heeft laten vervangen en pas nadat hij dat had terugverdiend daar een nieuw achterschip aan liet bouwen. Hij heeft nu dus een nieuw schip.’ Een nieuwe sloopronde zou de markt voor de kleine schepen geen goed doen. Als er te weinig schepen zijn, gaat immers niet de vrachtprijs omhoog, maar gaat het vervoer eenvoudig over de weg. ‘Sociaal gezien zou een sloopregeling wel terecht zijn, zouden de schippers wel recht hebben op de mogelijkheid van slopen; markttechnisch gesproken niet.’ En een organisatie van louter gezinsbedrijven wordt verondersteld het sociale aspect niet te veronachtzamen. ‘Het zijn inderdaad allemaal gezinsbedrijven, hoewel enkele vof’s wel eigenaar zijn van meerdere schepen.’ Een miljoen ton Er is de potentie van een miljoen ton extra dankzij de synergie tussen Verbrugge Terminals en PTC/ELV. De lading die de combinatie Verbrugge/ ELV/PTC toucheert, is vooral de ‘witte bulk’ waar Verbrugge goed in is: kunstmest, fosfaat, zout etc. Door de samenwerking kan Verbrugge extra lading naar Zeeland toehalen dankzij de toegevoegde waarde die met name de PTC schepen bieden in de keten. ‘Hij heeft namelijk de garantie van laadvermogen. Nee, niet zozeer uit Rotterdam of Amsterdam, eerder lading die nu in bijvoorbeeld Duinkerken wordt overgeslagen op treinen of andere bulktransporten die nu via Hamburg lopen. We bieden niet alleen de schepen van ELV of PTC aan. Als het zo uitkomt, bestellen we een schip bij anderen. Het is maar net wat de beste oplossing voor een logistiek probleem is. Deze samenwerking zal toch meer voor de PTC zijn dan voor de ELV. Het zijn vooral de grotere schepen die in aanmerking komen voor deze transporten. De zeeschepen hebben veel capaciteit nodig en er zijn relatief veel bestemmingen aan grote vaarwaters.’ De schaalgrootte is voor beide partijen noodzakelijk. De garantie dat er geschikte schepen op tijd bij de terminal zijn is voor Verbrugge een belangrijk winstpunt. ‘Daarom ligt een samenwerking met Rotterdamse of Amsterdamse stuwadoors minder voor de hand, omdat daar immers altijd een groot aanbod van binnenschepen beschikbaar is. PTC/ELV hebben sinds de oprichting in 1994 gezamenlijk kantoor gehouden in het WTC aan het Beursplein in Rotterdam. ‘We zaten dichtbij de schippersbeurs, want die bestond toen nog. Dat was toen dus een logische plek. Dat is nu voorbij. De bevrachters zijn vertrokken naar andere plaatsen in Rotterdam, Zwijndrecht en veel naar Moerdijk. Wij doen het licht uit op de beurs.’ De nieuwe locatie aan de Boompjes is opgeknapt en wordt 1 maart opgeleverd. Aan beide zijden van het gebouw een aantrekkelijk panorama. Aan de voorkant de Nieuwe Maas tussen de Erasmusbrug en de Willemsbrug in met aan de overkant het Noordereiland. Aan de achterkant een kijkje ‘in het verleden’ in de Leuvehaven met het Maritiem Buitenmuseum. Henk Schipper is zelf een Zeeuw en zelf een oud-spitsschipper. ‘Zeeland is nooit een optie geweest. Daarvoor moeten dan teveel mensen verhuizen,’ aldus de in Goes woonachtige manager van ELV/PTC. ‘We hebben wel naar Moerdijk De koude lucht die van de pool Europa instroomt heeft direct gevolgen voor het transportaanbod van bouwstoffen. Het vriest, en daardoor worden retourladingen van zand en grind vanaf de Boven-Rijn nauwelijks aangeboden. Dat maakt de toch al slappe markt nog minder aantrekkelijk. Wie nu kieskeurig is met het aannemen van een reis, moet rekenen met lange wachttijden in de zeehavens, want het ladingaanbod is laag. De gemiddelde wachttijd is twee á drie dagen, en het kan oplopen tot vijf dagen. Hoe slap die markt momenteel is, is goed te zien aan een bestemming die doorgaans minder wordt beïnvloed door waterstanden. De kolen naar het Ruhrgebied leveren voor de gemiddelde tonnenmaat 2,80 euro per ton op. Daarmee is de markt door de bijna natuurlijk barrière van drie euro per ton gezakt. Daar komt bij dat de scheepvaart de laatste week weer met stijgende brandstofkosten werd geconfronteerd. 'Heel erg triest, ze denken soms of we het voor niets willen doen,' klaagt een schipper. En hij is niet de enige. Een schipper vraagt zich af hoe het kan dat voor steeds duurder ijzer de vracht eerder dalend is. De beloning voor de vaart naar de Moezel is ook dalende. Voor Frouard zakte de prijs van acht naar zeven euro per ton. De vaart met vloeibare minerale producten is momenteel ook slecht. Er zijn weinig schepen beschikbaar omdat de wachttijden aan de terminals uit de hand lopen, maar het ladingaanbod is gering. Dat uit zich in tegenvallende vrachtprijzen. Er kon maandagmorgen nog op slechts 2.20 meter worden afgeladen naar de Boven-Rijn en de vrachtprijs voor Basel bleef steken bij 17 euro per ton waar die bij deze omstandigheden 25 euro per ton zou moeten zijn. Index De VAART!Vrachtindex sloot vrijdag, na een week met 161 vrachtmeldingen, 0,8 punt lager dan de vorige week op 81. Voor de laatste zeven dagen lag het indexgemiddelde 0,3 punt lager op 77,9. In de gekeken. Maar het maakt niet zoveel uit waar je zit. De communicatie blijft eender; dat is tegenwoordig wel gemakkelijk. 1 MAART 2005 Het is vanaf maart mogelijk voor de wal te komen bij PTC/ELV. Het kantoor werd in februari opgeknapt. (foto’s MGR) droge lading zakte de vrachtindex met 1,4 punt naar 81,2, de weekindex met 1,2 punt naar 78,2. De belangrijke deelindex voor het opvarige werk zakte met 1,6 punt naar 82,6, de weekindex sloot 3,8 punt lager op 76,2. De weekindex voor de afvaart zakte met 2,0 punten naar 56,5. Het Wechselverkehr kwam afgelopen week 0,8 punt lager op 94,7 en Noord- Zuid/binnenlands verloor 6,2 punten naar 129,0. De kolenindex sloot over 30 dagen 2,6 punten lager op 71,6, en zakte over de week met 6,2 naar 62,8. De 'Moezel / Saar Monitor' geeft voor de afgelopen 30 dagen 84,8% (-1,8%-punten) retourreizen aan, over de week 112,5% (+21,6%-punten). De tankvaartindex zakte 2,8 punten naar 123,6. De schepen kunnen overigens wel bij ons voor de deur aanleggen aan de Boompjes of in de Leuvehaven.’ Vorst legt aanvoer bouwstoffen stil De indexering van de vrachtprijzen in deze rubriek is gebaseerd op de VAART!Vrachtindicator, een driemaal daags geactualiseerd overzicht van de vrachtprijzen. Schippers ontvangen dit overzicht per e- mail als ze de gegevens van de eigen reizen (vrachtprijs, De VAART!Vrachtindex geeft het gemiddelde van 615 droge lading- en 31 tankvaartreizen over de laatste 30 dagen omgerekend naar vracht per ton per kilometer (tkm), met 1,46 eurocent per tkm als indexwaarde 100. De beladingsgraad nam de afgelopen week met 2,7%- punten af naar gemiddeld 85,8%. De leegvaartindex zakte behoorlijk: schepen voeren gemiddeld 15,5% (-2,2%) van het totale reistraject leeg naar de laadplaats. Het aantal lege (vaar)dagen voorafgaand aan de volgende reis nam met 0,28 dag toe naar 1,32 dag gemiddeld. De gemiddeld betaalde brandstofprijs stijgt; gasolie is met 287,33 euro gemiddeld 6,54 euro per kuub duurder dan een week eerder en er wordt al boven de 300 euro gemeld. VAART! Vrachtindicator bestemming, lading) opgeven. De VAART!Vrachtindicator verstrekt anonieme gegevens, die niet traceerbaar zijn. Al meer dan 250 schippers nemen deel. De databank bevat ruim 10.000 reisgegevens. Aanmelden kan via de website www.vaart.nl. Bouwstoffen komen meer dan voorheen uit Duitsland. Loont dit transport als retourlading voor de Rijnvaart? De ontwikkeling van de vrachtprijzen in dit transport.
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 54 1 MAA
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 56 1 MAA
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl