DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 2 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever: Riomar BV Adres redactie en acquisitie: Bezoekadres: Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam Postadres: Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam T 010-4140060 F 010-4140212 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Acquisitie: Tineke Leeuwestein Fokko van der Werf Danielle van den Broeke Alexander Boom Secretariaat: Karin Hell Marie-Louise Hell Redactie: Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 emdee@tiscali.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@wanadoo.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331445 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Willem den Heijer (Visserij) T 070-3597465 wdenheijervis@freeler.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 F 0162-521779 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek (Rotterdam en Drechtsteden) T 0184-425245 F 0184-425246 binnenvaartkrant@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0653-451318 b.dewitte@chello.nl Lay-out: Bitfactory, Rotterdam Danny Gruteke danny@bitfactory.nl Druk: PCM Grafische Bedrijven, Amsterdam Verspreidingspunten: U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Abonnement: Nederland: € 20,50 (incl. 6% btw) per jaar Europa: € 60,00 (incl. 6% btw) per jaar 26 nummers Abonnementen worden automatisch verlengd. Opzeggen dient schriftelijk en uiterlijk twee maanden voor het aflopen van het jaarabonnement. Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de K.v.K. te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. € 75 150 Amp. € 95 200 Amp. € 115 230 Amp. € 135 450 Amp. • 6V € 180 Excl. BTW - 2 jaar garantie TRAKTIEBATTERIJEN 490 Amp. • 24V € 1125 590 Amp. • 24V € 1275 690 Amp. • 24V € 1495 790 Amp. • 24V € 1695 890 Amp. • 24V € 1925 1020 Amp. • 24V € 2095 1120 Amp. • 24V € 2295 exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl WASMACHINE DEFECT V-Service 0180-412271 servicegebied groot Rotterdam e.o. Tel 0620-492 155 MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32 4301 AD Zierikzee Tel.: 0111-450445 Fax.: 0111-450446 Specialist vervoersrecht GEVRAAGD Postzegels mbt afbeeldingen v/d binnenvaart (ook van buitenlandse afbeeldingen), aanbiedingen naar buro van dit blad onder nr.200004 Let op! Superkleine "DRAADLOZE TELEFOON" voor op het schip, loods, wal enz. div. mod., bereik 500m tot wel 5 km! Info: 0622-416888 of 0164-241707 Ook 's avonds en in het weekend! TE KOOP GEVRAAGD dieselaggregaten, defect geen probleem, contante betaling. Aanbiedingen: 0654-203350 Handels-ond. Eggo Verwer in Vollenhove. HEEFT U VEEL VERFWERK. Ervaren scheepsschilder voor binnen en buiten werk op alle schepen. Allround medewerker voor nieuwbouw projecten. 078-6106798/0653-135007 OOK VERF LEVERANTIES TEGEN INTERESSANTE PRIJZEN. TE KOOP AANGEBODEN grote antieke originele maritieme verzameling: kompassen, telegrafen, nautische instrumenten, scheepsmodellen, patrijspoorten etc. Tel. 0622-247649 GEVRAAGD stuurman voor MTS "Myriam II". In bezit van dienstboekje, 2 weken op/2 weken af, loon conform CAO. Tel.078-6196090 Heren schippers, bevracht voor de Franse Moezel ? Bel ons voor uw retourwerk, granen en walsdraad. Tel : 00 33 6 16 87 42 90. Sequana Logistique s.a.r.l. , 91 rue Fbg. St. Honoré , 75370 Paris cedex 08 -- Nederlandse leiding -- TE KOOP motorbeunschip 750 m 3 Te bevr. 0623-225266 TE KOOP MVS "KRISPIJN", bj 1961, 855 ton, 67x7.29x2.67 mtr, 973 pk electron. Cat 1999, straalbuis, alu overzakbare hut, rasterscanradar, autokraan tot 17 mtr, 24 teu. In prijs verlaagd !!! Tel. 06-23225501 0049-1725940981 TE KOOP luxe motor Celia, 56x6.50x2.42, 546 t, 300 pk Brons GB 1958, bj schip 1930 bij Paans Rode Vaart. Weka boegschr 240 Daf, cv, 220-380. Prijs n.o.t.k. 0623-706262 n.o.z. GEVRAAGD per direct schipper/strlui/ matrs ibv papieren/ dnstboek, gd conditie. voor info secretariaat@mhr-r.com tel. 010-4876780 BIEDT ZICH AAN machinist v. draad/hydro kr. sjofel/bobcat + gr. vaarbew. tel. 0610-069849 TE KOOP Aalsburg in Wijchen roy. hoekhuis+berging+garage. Ind; hal, toilet, roy. L- kmr+openh. uitbouw waarin keuken. 1e verd.; 3 slpk, badk. m.douche, ligb.+toilet+ toiletmeubel. 2e verd.; slpk+ was/stookruimte. Vr.pr. € 259.000 k.k. Tel. 024-6413910 0626-324576 TE KOOP appartement Maasbracht Kruchterhoek 14, 3 jaar oud, nabij de haven. 0475-462589 GEVRAAGD kapitein en stuurman met patent. 7/7 of 14/14. Eten en reizen vrij. Goede verdienst. 0032-495768951 TE KOOP mvs Destiny, bj 1962, 786 ton, 62.55x7.52x2.67, 680 pk CAT , 220 pk DAF, SI 2008, volledig ADNR. Tel.(0031)-(0)620250070 (0049)-(0)1754388253 TE KOOP ms 341 ton, 39.48x6.58x2.10, 1 ruim, alu rolluiken, 150 pk Gardner, roef aan den, 220/380. Prijs € 30.000 Tel. 078-6121246 of 0655-195004 GEVRAAGD kapt. op db. "Inca", patent en ervaring in de duwvaart vereist. Tel. 0653-536172 TE KOOP ms Possidi 1305 T, bj 1958, 80x9.05x2.83, 973 pk Cat, ijzeren vloer, semi beun, kr.hgt. m. bal. 4.25, autokr 15m, ADNR, inruil mogelijk. Tel. 0653-346717 of 0049-1716352039 TE KOOP dekschuit 28x4 mtr, incl. reparatiefactuur, vaste prijs € 4.990,= ex BTW. Is in goede staat van onderhoud. Tel. 010-2183131 TE KOOP Vrijstaande villa te Werkendam, vr.pr. €550.000,- Info: 0183-505209 BIEDT ZICH AAN stuurman matroos in bezit van gvb, marif, dienstboek. 0642170471 020-6891120 TE KOOP RWO-Entöler 1994, geïnstalleerd te zien. € 2250,- Tel. (0031)-(0)355382813 WIR FRAGEN TSJECHISCHE ... Steuermann mit Patent bis Mannheim für Containerschiff, 3 Wochen auf Schiff, 3 Wochen zu Hause. (0031)-(0)610951090 (0031)-(0)653213156 0049-15114248149 GEVRAAGD matroos stuurman, weekend vrij, liefst woonachtig rond R'dam. Tel. 0651-434149 TE KOOP sleephaak € 175,- en div. nautische spullen Tel. 0348-562549 HANDEL IN, AAN- EN VERKOOP VAN SCHEPEN- EN NIEUWBOUW CASCO’S Berenicestraat 23, 6916 BS Tolkamer NL Tel.: (0031) 0316-541201 Postbus 4, 6915 ZG Tolkamer NL Fax: (0031) 0316-541448 Mobiel: 06-51 346969 E-mail: rijndec@worldonline.nl ALLE NIEUWBOUWPROJECTEN: • Midden-voorschepen • Voor-duwschepen • Drogelading schepen (cont. schepen) • Tankers alle types • Pontons Nieuwbouw tot max 110 mtr lang. Goede kwaliteit en mooie modellen. Referentielijst op aanvraag. Cascobouw in diverse landen o.a.: Servië, Montenegro, Chech Republic, Rusland, Ukraïne, Bulgarije, Polen, Spanje en Turkije. Voor inlichtingen: Rijndec BV Th. Wennekes GEVRAAGD voor onderhoud/beheer van sleepvlet (hobby, voor plezier) ligplaats R'dam, gepensioneerd (schipper). Reacties: brief onder nr 20050402 naar het bureau v/d blad BIEDT ZICH AAN ... nette volmatroos voor duw-slpvrt of binnenvrt.- schip., Lfst 10 dgn op en af of 1 à 2 wkn. Nat. Ned.- Fries, 37 jr, wnpl Lemmer. Tel. 0651-770885 GYRON CREW ZOEKT ... i.o. van MS Primera, 1x lichtmatr., 2 jr. vaartijd in dienstb. I.b.v. cursus matr., loon vlgns cao binnenvaart. Vaar/verlof i.o. Tel. 015-2563764 BIEDT ZICH AAN schipper met personeel. Reacties: brief onder nr 20050403 naar het bureau v/d blad GYRON CREW BV ZOEKT ... i.o.v. MS Geertruida 1x lichtmatr., 2 jr vaartijd in dienstb., i.b.v. cursus matr. Loon vlgns CAO Binnenvaart. Vaar/verlof i.o. Tel. 015-2563764 AL 70 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE TYPE Ah (20 uur) AFM L-B-H NETTOPRIJS PZS - 5400 540 650x420x450 € 1335 PZS - 6480 630 750x420x450 € 1580 PZS - 7560 730 860x420x450 € 1716 PZS - 8640 830 970x420x450 € 1835 PZS - 9720 940 1066x420x450 € 2090 PZS - 10800 1150 1190x420x450 € 2280 Prijzen inclusief container en transport, exclusief BTW. Garantie 72 maanden pro rata waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + Belgie + Duitsland * Volautomatische tractieladers * 80 Ah 24 V € 680 ex BTW * 100 Ah 24 V € 770 ex BTW Dealer Start- en tractiebatterijen, laders en omvormers - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) 1x € 8,00 ➙ 3x € 20,00 € 13,00 € 30,00 € 18,00 € 40,00 € 22,00 € 50,00 € 27,00 € 60,00 € 32,00 € 70,00 € 37,00 € 80,00 Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 2,- (buiten Ned. € 3,- ) extra administratiekosten. Bij buitenlandse kickers berekenen we € 2,50 extra bovenop de hierboven aangegeven tarieven __________________________________________________________________ Naam Aantal plaatsingen? Adres __________________________________________________________________ Telefoonnummer Postcode __________________________________________________________________ Email __________________________________________________________________ Woonplaats BTW nr: ❍ Ja, ik wil dat mijn kicker ook op de website geplaatst wordt voor slechts € 5,- extra per drie plaatsingen (alleen mogelijk vanaf 3 plaatsingen) ❍ Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven. (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Te naam stelling rekeninghouder: _________________________________ Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: _______________ TE KOOP te Zwijndrecht, Jollensteiger 66, woonhuis met 2/3 slaapk. op 50m van Oude Maas en 150m van schippersinternaat. Vr.pr. € 245,000,=. Koophuis Makelaars 078-6191600 www.koophuis.nl DOORLOPEND TE KOOP Caterpillar motoren en onderdelen. www.caterpillarrevisie.nl 0570-531077 (het adres voor 3208) Kickers GEVRAAGD ms ong 650 ton, min 1000 cub, max afm 63x7.20, stahoogte in woning min 2.10 meter. Tel. 0653-688263 (12579) e-mail: tipi.kout@vaart.net GEVRAAGD op mts Pride of Faial kapitein met patent tot min. Mannheim en tankerervaring, tevens 2 matrozen met tankerervaring gevraagd. Tel.0653-667789 of 0049-172-5991359 Handtekening: ______________________ ❍ Ik stuur mijn ingevulde kicker - formulier samen met een bank/giro/betaalkaart naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 1 MAART 2005
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 3 Harmonisatie maar ten dele geslaagd (Vervolg van pagina 1) Cees van Stiphout van Rederij Stiphout in Maastricht was op de bijeenkomst in Arnhem dagvoorzitter. Hij gaf onmiddellijk aan helemaal niet tevreden te zijn over het nieuwe Hoofdstuk 15 van ROSR. Dus ook niet over de daarvan afgeleide invulling van een Europese richtlijn. Volgens Van Stiphout kloppen er dingen niet – ‘moeten alle meubels onbrandbaar zijn?’ – en is er nogal onvrede over de wijze waarop de branche invloed heeft gehad op de totstandkoming van deze bepalingen. ‘Is het wel mogelijk schepen te bouwen volgens deze voorschriften en zo ja, zijn ze ook nog exploitabel te maken? Er is niemand die een loopje neemt met de veiligheid, maar de regelgeving moet wel hanteerbaar blijven.’ CBRB-secretaris voor de passagiersvaart Maira van Helvoirt (Vervolg van pagina 1) ‘Is het echt nodig dat een container op een dag moet worden vervoerd dat er geen schip voor de kant ligt, dan brengen we de container naar Waalwijk en zetten hem daar op een schip. We bieden multimodaal vervoer, het complete logistieke verhaal. Ook kunnen we pendelen voor wegvervoerders. Dan zijn we voor het wegvervoer een tussenstation met opslagmogelijkheden, een hub. Maar het liefst werk ik met schepen, bij voorkeur papa/mama-bedrijven. Ze hoeven niet dag en nacht door te werken om een omloopsnelheid van 48 uur te halen.’ ✂ (advertentie) GESPECIALISEERDE OPLEIDINGEN R I J N - E N B I N N E N VA A R T Informatienummer: 010 - 429 81 77 www.scheepvaartentransportcollege.nl Vul in en stuur de bon in een open envelop zonder postzegel naar: De Binnenvaartkrant Antwoordnr. 70133 3070 VB Rotterdam * Buitenland op aanvraag * Uw abonnement dient 2 maanden van te voren schriftelijk opgezegd te worden Het personeel van de terminal bestaat behalve Van Dijk uit twee planners en een chauffeur. Acht jaar lang is gewerkt aan de voorbereiding van deze terminal. Het (lange) wachten was op investeerders en vooral op de vergunningen. Hein van Berkel van de gelijknamige Groep sprak van een ‘star redenerende milieuwetgeving’. Er is nu een milieuvergunning voor een miljoen ton bulk en de overslag van 30.000 TEU. Het waren uiteindelijk de Van Berkel Groep uit Schijndel (dienstverlening aan agrarische sector) en Van Nieuwpoort in Gouda (zanden grindhandel) die de investering in de terminal aandurfden. Het MCA Brabant (Multimodaal Coördinatie en Adviescentrum) heeft zich jarenlang ingespannen voor de totstandkoming van de terminal in Veghel. MCA-directeur Bert Hilberts was dagvoorzitter bij de feestelijke opening, met veel positieve, optimistische woorden van alle betrokkenen. Sluizen Het MCA waarschuwt voor een verkeersinfarct in 2020, als de kanalen in de regio Oost-Brabant niet worden opgeknapt. Bekend is dat enkele sluizen door achterstallig onderhoud op instorten staan. Op aandringen van bedrijfsleven en plaatselijke overheden in de regio Oost- Brabant heeft minister Karla Peijs (V&W) toegezegd dertig miljoen euro vrij te maken voor het opknappen en verruimen van de sluizen 4, 5 en 6 in de Zuid-Willemsvaart. Als voorwaarde stelde ze dat ook de provincie en de regio over de brug komen met de rest van de financiering, ruim zestig miljoen. Commissaris van de Koningin Maij-Weggen zegde ook dertig miljoen toe op basis van de Visie Brabantse vaarwegen van gedeputeerde Eric Janse De Jonge. Voor de resterende dertig miljoen heeft een aantal gemeenten inmiddels ook al veel geld bijeengebracht. Er is nog een gat van zes miljoen, dat door het bedrijfsleven zal moeten worden gevuld. Maij: ‘Het moet toch mogelijk zijn die laatste stukjes aan elkaar te knopen. Het is nu of nooit (…) We streven er als provincie naar om alle belangrijke economische centra met elkaar te verbinden met een klasse-IV-vaarweg.’ Bert Hilberts stelde (gekscherend) voor om de sluizen 4, 5 en 6 in de Zuid-Willemsvaart na de opknapbeurt te herdopen in respectievelijk Karla Peijs-, Jan Kerkhof- en Hanja Maij-Weggen-sluis (Jan Kerkhof is de verantwoordelijke wethouder van Veghel). Omdat een aantal projecten .. ik wil graag dat 'de Binnenvaartkrant' voor mij blijft schrijven! .. ik word tot wederopzegging en voor ten minste 1 jaar abonnee (evt.)Bedrijfsnaam: T.a.v. Naam: Adres: Postcode/Plaats: Telefoonnummer: BTW nummer: Email: ❍ Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de verzendkosten van € 19,- (incl. 6% btw) automatisch één maal per jaar van mijn rekening af te schrijven (Post)bankrekeningnummer: Te naam stelling rekeninghouder: Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: licht desgevraagd toe over de totstandkoming van ‘hoofdstuk 15’: ‘Wij zijn ook niet blij met deze richtlijnen. Sinds 1995 wordt er gediscussieerd over dit onderwerp, en dat doen ook Oostenrijk en Engeland.’ Vooral de Engelsen blijken te volharden in hun zeer specifieke standpunten na een ongeluk op de Thames met een passagiersschip, waarbij vijftig opvarenden verdronken. Het was tijdens het EUvoorzitterschap van Nederland dat de deelnemers aan die discussies zeiden: Het is nu of nooit. De knoop werd doorgehakt zodat de richtlijn nog dit jaar kan worden voorgelegd aan de Transportraad. Het bedrijfsleven vond voor veel opmerkingen geen gehoor bij de Centrale Rijnvaartcommissie (CCR). Maira van Helvoirt: ‘Je kunt praten wat je wilt, er gebeurt toch weinig met de informatie die je geeft.’ Die Hantekening: opmerking van Maira van Helvoirt wordt bevestigd door Van Stiphout. ‘We hebben wel inspraak via de EBU (Europese Binnenvaart Unie – red.) maar die macht beperkt zich tot een advies aan de CCR.’ De partijen kwamen er duidelijk niet uit. Van Helvoirt: ‘Het is eigenlijk een wonder dat er iets ligt. Al verdient dit hoofdstuk 15 geen schoonheidsprijs.’ De harmonisatie van wetgeving tussen de landen onderling is volgens Maira van Helvoirt maar zeer ten dele geslaagd. ‘De landen kunnen zelf nog teveel invullen. Normaal denk je dat er een basisniveau is waaraan iedereen moet voldoen, en daar bovenop kun je dan per land nog aanvullende eisen stellen. Echter, de landen hebben nu de bevoegdheid om nog van dat basisniveau af te wijken. Engeland bijvoorbeeld kan eisen stellen aan schepen waardoor ❍ Ik betaal de verzendkosten van € 20,50 incl. 6% btw met de acceptgirokaarten die mij worden toegezonden. de schepen die wel in de rest van Europa mogen varen, in Engeland niet mogen varen.’ Toch ziet de CBRB-secretaris het nut in van de nieuwe richtlijnen. ‘Het is een stap voorwaarts dat straks iedereen dezelfde richtlijnen hanteert. Een klein stapje en dat had groter kunnen zijn.’ Eise Mulder van het ministerie van Verkeer & Waterstaat nam deel aan het overleg over de herziening van hoofdstuk 15. Hij vertelde op de Poseidon ook dat de enige manier om nog iets werkelijk aan te passen zou zijn door naar een Europarlementariër te stappen. Van Helvoirt legt uit: ‘Dat is waar. Alleen kan er inhoudelijk niet veel meer worden veranderd. Aan komma’s en punten valt niets te veranderen.’ Wat nog wel kan, is dat het hele stuk wordt afgestemd. Op pagina 31: Passagiers moeten droge voeten houden. ROC Veghel: voorkeur voor kleine schepen voor verbetering van de kanalen in Brabant steeds wordt uitgesteld, blijft de capaciteit van de vaarweg beperkt. Een klasse-IV-vaarweg naar Veghel kan pas worden gerealiseerd als de omlegging van de Zuid- Willemsvaart bij ’s Hertogenbosch klaar is. Daarmee wordt in 2008 gestart, als de plannen doorgaan. Daar rekent Michel van Dijk niet op. Die roeit met de riemen die hij heeft. ‘Wij rekenen er niet op dat er in 2015 klasse-IV-schepen voor de wal kunnen komen. Je weet hoe de politiek werkt. Met één pennenstreek zijn de plannen weer van tafel. De snelheid en efficiency van kleinere schepen is groter dan die van grote schepen. Een schip met 24 TEU kan sneller rond varen dan bijvoorbeeld een koppelverband met het dubbele. Ik heb daarom liever twee kleine schepen, waarvan ik er één naar Antwerpen kan sturen en één naar Rotterdam.’ Het terrein voor de opslag van bulkgoederen is nog niet klaar. Het is nu nog te nat om een vloeistofdichte asfaltlaag aan te kunnen brengen. Van Dijk: ‘Van de zomer komt er een open dag waar we het volledige verhaal gaan presenteren. We kunnen nu al duizend kuub zand per week doen, en een deel van het terrein krijgt binnenkort een klinkerverharding voor de opslag van schone bulkgoederen .’ Het MCA heeft intussen een werkcommissie samengesteld voor een soortgelijk initiatief op het Eindhovense bedrijventerrein Ekkersrijt. Ook daar veel bulkoverslag. Michel van Dijk: ‘Er gaat nu al 800.000 ton ophoogzand per jaar naar Eindhoven. Dat wordt 1,2 miljoen ton. Er is behoefte aan kleine schepen. Het is jammer dat zoveel is gesloopt de laatste jaren.’ (advertentie) • Matroos • Schipper • ADNR • Ondernemer Binnenvaart T 0900 1442 (5 0,10 p/m) www.vtl.nl Bouwketen 1 MAART 2005 Er zijn te weinig huizen. Er komen steeds meer mensen die steeds meer ruimte nodig hebben, steeds meer werkplekken en er moet ook steeds meer voor ze worden geproduceerd. Dit heeft vergaande consequenties voor onze welvaart en voor het welzijn van iedereen die aan ons moet leveren. Wat dacht je van al die producenten van spullen die we allemaal willen kopen. Om nog maar niet te spreken van de bouwers van de huizen, kantoren, infrastructuur en fabrieken. Rooskleuriger kan de toekomst voor de bouw bijna niet zijn. Dit land is immers niet vol (laat je niets wijsmaken). Er is groei, we gaan vooruit, er mag meer, er moet meer en het wordt kleurrijker met al die exotische types om ons heen. Zeker nu de malafide elementen met chirurgische precisie werden verwijderd uit de bouw, zal het toch een stuk beter gaan met die sector. Hoera, er is zoveel perspectief voor de bouw. De bouwers zullen wel heel blij zijn. Zoals met elke voortvarende sector genieten ook de toeleveranciers, onderaannemers en andere afgeleide activiteiten met volle teugen van deze voorspoed. De hoorn des overvloeds overspoelt immers ook de uiterwaarden van deze gouden rivier? Als het daar regent, druppelt het hier, zullen bijvoorbeeld de vervoerders zeggen – om maar eens een zijstraat te noemen. Gelukkig hoeven de schippers niet te komen zeuren om een fikse verhoging van de beloning voor hun onverwoestbare loyaliteit. Natuurlijk kunnen zij ook meeprofiteren van de goede tijden in de bouw en kan eindelijk die langverwachte inhaalslag gemaakt worden nadat jaar na jaar de groei van de vrachtprijs ver achter bleef bij de stijging van de kosten. Er gaan weer stemmen op om te investeren in deze sector. Tja, niemand kijkt er echt gek van op. Als onmisbare, fundamentele, essentiële schakel in de bouwketen zullen deze schippers toch niet over het hoofd worden gezien? Al sinds mensenheugenis hebben deze schippers zich gefocust op de ondersteuning van hun opdrachtgevers, dat ze geen kant meer op kunnen en volledig vertrouwen op een sector die zonder hun dagelijkse bijdragen nooit aan de grandeur van de grote steden was toegekomen, met juweeltjes op de zandgronden tien meter onder de waterspiegel. Schippers pronken met de pek en nooit met de veren van de architectonische hoogstandjes of de indrukwekkende uitspattingen van projectmanagers die hoog en droog in de torens van de welvaart uitkijken over dit prachtige bouwland. Overigens, mocht de bouwsector deze mensen toch in de steek laten, dan hoop ik dat die zeespiegel een meter of zes stijgt en je tot aan de Utrechtse Heuvelrug kan surfen tussen de toppen van de h o o g m o e d door. Een schone taak voor de zandschepen. www.gonlag.nl
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 52 1 MAA
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 54 1 MAA
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 56 1 MAA
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl