DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 26 1 MAART 2005 Wij wensen het Wij installeerden op mts Verona de gehele Ladingtankbewakingsinstallatie en computerapparatuur met o.a. de volgende programma’s: ladingtank-niveaubewaking, druk-, temperatuur- en niveau-alarmeringen en overvulbeveiliging, diepgangmeting en Saab Tank Control Wij feliciteren Vancouver B.V. met hun mts Verona Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Telefoon 0180 - 51 33 33 Autotelefoon : 06 - 53164125 Werkplaats 0180 - 55 17 31 of : 06 - 53561008 Fax 0180 - 51 55 33 Wij leverden het stuurhuis met overzakbare bovenbouw en hefkolom Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 - Telefax (078) 676 48 53 mts Verona en haar bemanning een behouden vaart. Hartelijk gefeliciteerd met het mts Verona Uiteraard staan wij bij reparaties permanent voor U klaar; wij zijn 24 uur per dag bereikbaar op een van de genoemde telefoonnummers. waarvoor wij mochten leveren 2 x Bornemann wormpompen type W8.4zk-85 2 x E-motor IEC355, Eex de IIC T4, 294 kW, RVS lekbak Bornemann slobpomp type W2.1k-46, E-motor type Eex-de IIC T4 7,5 kW voor extra info: info@epsbv.com European Pump Services B.V. Ringdijk 506 ~ 2987 VZ Ridderkerk ~ Tel. 0180-44 22 66 ~ Fax 0180-44 22 69 INTERNATIONAL NAVAL ENGINEERING CONSULTANTS B.V. Het ontwerp, tekeningen en berekeningen voor het mts Verona zijn door ons verzorgd. Wij wensen Vancouver B.V. en haar bemanning een behouden vaart. INEC BV Albrandswaardseweg 7, 3171 AD Poortugaal Tel: 010-5012215 Fax: 010-5012501 e-mail: inec@worldonline.nl website: www.inec.nl Wij verzorgden de complete betimmering van het mts Verona en wensen Vancouver B.V. een behouden vaart. D.B.R. Pumps Parts Nijverheidsstraat 10 - 3371 XE Hardinxveld Postbus 9 - 3370 AA Hardinxveld Tel. 0184-676730 Fax 0184-621130
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 27 De medewerkers van het Rotterdamse las- en montagebedrijf Solak zijn steeds vaker te vinden aan boord van met name nieuwbouwschepen. Een groeiend aantal scheepsmakelaars en werven is namelijk nogal onder de indruk van de door Solak geleverde kwaliteit van aluminium machinekamervloeren. Volgens directeur Aslan Solak zorgt maatwerk voor een betaalbare prijs, in combinatie met een betrouwbare en snelle levertijd, voor de explosieve groei van zijn bedrijf. Via Uitzendbureau Solak levert hij daarnaast desgewenst lassers, pijpfitters en ijzerwerkers. Momenteel beschikt Aslan Solak over vijftien vakmensen met ruime ervaring in de scheepsbouw. Door Jan Hoek ‘Zoveel mensen, zoveel wensen,’ zegt Halit Solak, broer van directeur Aslan en samen met de uit Papendrecht afkomstige Marc van der Starre vaste medewerker van las- en montagebedrijf Solak. ‘We zijn een jong en dynamisch bedrijf dat bijzonder klantgericht werkt: wat de klant wenst, voeren wij uit. Desgewenst kunnen we bijvoorbeeld delen of de gehele vloer en traptreden bekleden met aluminium of rvs traanplaat.’ Van der Starre vult aan: ‘We hebben geen negen-tot-vijfmentaliteit. Zo nodig werken we, om een opdracht op tijd af te hebben, ’s nachts door. We doen er echt alles aan ervoor (Vervolg van pagina 25) om te zorgen dat de schipper op tijd weg kan. Daarbij hebben we aan Aslan Solak een uitstekende baas die precies weet waar hij over praat. Soms loopt hij keurig in het pak, maar vaak ook werkt hij met ons mee; hij is werkgever én werknemer tegelijk.’ En dan lachend: ‘Ik moet zeggen dat een overall hem veel beter staat dan een net pak.’ ‘Alles gaat in een prettige harmonie. Het is zelfs zo dat we na het weekend blij zijn dat we maandagmorgen weer aan de slag kunnen. Er zijn verschillende manieren om een machinekamervloer te leggen: van grof tot en met het perfect leggen van een vloer. De klant mag van ons het laatste, dus precisiewerk, verwachten. We leggen de vloeren dan ook gegarandeerd zeer strak. Naast het leveren en aanbrengen van custom made plaatwerk, verrichten we ook andere werkzaamheden, zoals allerlei ijzerwerk en het plaatsen van beunkoelers, generators en motoren. In feite zijn we gespecialiseerd in het uitvoeren van alle voorkomende productie-, metaal- en industriële werken.’ Extra klusjes Las- en montagebedrijf Solak bestaat pas vijf jaar, maar nu al somt directeur Aslan Solak een indrukwekkend aantal werven op waar hij met zijn medewerkers actief was. ‘We hebben net bij Breko de machinekamervloeren gelegd van het mts Henk Wanders is 56 jaar en heeft als binnenvaartondernemer zijn sporen wel verdiend. Daniël (31) en Alexander (28) doen volop mee in zowel de containervaart als in de bunkers. ‘Daan en Alexander doen de tankvaart en hebben de afbouw van de Verona volledig begeleid.’ Op zijn lauweren rusten is er voor Henk niet bij. ‘Zolang ik gezond ben en redelijk kan nadenken kap ik er niet mee. Ik ben gewoon blij dat ik op deze planeet mag rondlopen. Ik heb nergens spijt van. Alleen vind ik – nogmaals - dat in de hele binnenvaart er meer nadruk moet komen liggen op het recht op vrije tijd. Daar zit het spanningsveld. Voor de rest gaat het goed in de binnenvaart. Ik vind dat we als bedrijfstak best een positief beeld naar buiten kunnen brengen. Het kan natuurlijk altijd beter maar het moet wel geloofwaardig zijn.’ Opmerkelijk positieve geluiden van een ondernemer die zijn vlaggenschip Jowi voor vier weken tegen de kant moest leggen na een machinekamerbrand. ‘En dat terwijl ik twee jaar terug de verlette tijd-verzekering had opgezegd. Natuurlijk hebben we het geluk dat er niemand gewond raakte, maar als je dat eenmaal weet, dan wordt het financiële verhaal wel het belangrijkste.’ Veel tijd om deze domper te Verona van familie Wanders. We hebben deze klus in een relatief korte tijd verwezenlijkt; voor het leggen van de vloeren in de voor- en achtermachinekamer, inclusief de tunnels en de complete afwerking, zijn we vierenhalve week bezig geweest. Vaak hebben de eigenaren van de schepen nog extra klusjes voor ons, zoals in het geval van Daniël Wanders van de Verona een traanplaatmat voor in de stuurhut.’ ‘Bij Breko hebben ze veel vertrouwen in de kwaliteit van verwerken kreeg Henk Wanders niet. De Verona werd donderdag 17 februari feestelijk in de vaart gebracht. ‘De Jowi moet ook zo snel mogelijk weer varen.’ Dat laatste was vorige week onverwacht snel toch alweer gelukt. ‘Dankzij de inzet van Dolderman, EFM, Alewijnse en Windex,’ aldus een opgeluchte Henk Wanders. Ontwerp De Verona is evenals de Vancouver ruim 4.000 ton groot. De pompen hebben een capaciteit van 1.200 kuub per uur. ‘Deze hoge pompcapaciteit is belangrijk voor de dienstverlening in de haven. We hebben niet overwogen nog grotere schepen te gaan bouwen voor de bunkers. Als een zeeschip meer nodig heeft, komt er bij ons een tweede tanker van bijvoorbeeld 3.000 ton langszij en zijn lading wordt via ons schip verder gepompt. Ik kan me ook voorstellen dat de milieueisen aan de zeevaart verder worden aangescherpt en er op termijn ook verschillende brandstoffen nodig zijn als in de havens alleen nog maar op de schonere gasolie mag worden gevaren en niet meer op stookolie. Maar we lopen niet op de dingen vooruit en de Verona heeft die mogelijkheid (advertentie) Banken en Scheepsstoffering op Maat 1 MAART 2005 Solak: leverancier van machinekamervloeren én uitzendbureau Positief Directeur Aslan Solak, Halit Solak en Marc van der Starre (vlnr) bij een stuk traanplaat bestemd voor de stuurhut van de Verona. (foto Jan Hoek) onze aluminium machinekamervloeren, zodat we daar al meerdere malen betrokken zijn geweest bij de afbouw van een nieuwbouwschip. Verder waren we onder andere bij de scheepswerven De Gerlien-van Tiem, Den Breejen, Dieselbedrijf Dordrecht, De Waal, Joore en Veka betrokken bij de afbouw van nieuwbouwschepen.’ ‘We zijn een flexibel bedrijf en kunnen aan meerdere schepen tegelijk werken,’ zegt Solak. ‘Zo hebben we onlangs tegelijkertijd vloeren gelegd aan boord van de Zeemeeuw, de Proteus en de Velocity. Andere schepen waar we aan gewerkt hebben, zijn de Alexandra en de Orlando. Verder hebben we machinekamerplaten gelegd aan boord van de bij Olthof Scheepsservice afgebouwde coasters Normed Bremen en Normed Izmir.’ Op de website (www.solak.nl) staat een aantal foto’s die een beeld geven van de werkzaamheden van las- en montagebedrijf Solak. Een relatief nieuwe speler op de markt die zich echter al snel heeft waargemaakt. nog niet.’ De Vancouver en de Verona met verhoogd voor- en achterschip zijn – begeleid door INEC – ontworpen door de familie Wanders, De schepen zijn in de haven daarmee beter bestand tegen de hoge golfslag en kunnen dieper laden. De ladingtanks hebben een volume van 4.200 á 4.300 kuub. De breedte van 13,50 meter en lengte van 110 meter zijn de maximale afmetingen voor voortstuwing met één schroef. De Vancouver en de Verona zijn geschikt voor mineralen, niet voor chemicaliën. Het leidingsysteem aan dek werd in overleg met de VT-adviseurs en Breko/PSI ontworpen. GORDIJNEN TAPIJT VINYL BANKEN HERSTOFFERING Dijkje 1, Nieuwendijk T 0183 40 19 33 F 0183 40 38 37 www.degostofferingen.nl
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl