DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 24 1 MAART 2005 Ook met dit nieuwbouwproject werd de familie Wanders fiscaal en administratief terzijde gestaan door : Noordsingel 45 3035 EJ Rotterdam Tel: 010 - 466 01 86 Wederom bedanken wij de familie Wanders voor de fijne samenwerking, en wensen hun veel geluk met de “Verona”. ’t Catshuys zet de toon in exclusief wonen .... Wij wensen de familie Wanders veel succes en een behouden vaart Tel.: 010 284 77 11 - Fax: 010 458 43 52 • Postbus 102 - 2900 AC Capelle a/d IJssel E-mail: info@deenax.nl Wij wensen het mts Verona en de bemanning veel succes en een behouden vaart Wij leverden het complete schip en wensen Vancouver B.V. en bemanning veel succes en een behouden vaart met het mts Verona Nieuwbouw B.V. Postbus 6 • 3350 AA Papendrecht • Holland Tel.: +31 (0)78 6416868 • Fax: (0)78 6416869 Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht Tel. 078-6191233, Fax 078-6120653 Ook na werktijden altijd bereikbaar op telefoonnummer: 0653-383964 Blankenstein 150 7943 PE Meppel Tel.: 0522 24 36 00 Fax: 0522 24 36 99 Ook Vancouver B.V. koos voor de EFM onderlinge schepen verzekering u.a. en verzekerde het mts Verona bij ons. Wij wensen het schip en bemanning een behouden vaart www.efmverzekeringen.nl Thermatras wenst Vancouver B.V. en haar bemanning met mts Verona veel ”gezond” vaarplezier toe. Röntgenstraat 12, 3261 LK Oud-Beijerland,Tel. 0186-621388, Fax 0186-620610
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 25 1 MAART 2005 Nieuw mts Verona ‘vervangt’ één jaar oude Vancouver in ‘Wanders-vloot’ ‘De tankvaart is gewend om met personeel te varen’ Bij Breko in Papendrecht is het nieuwe dubbelwandige type C tankschip Verona afgebouwd voor Dalex Scheepvaartbedrijf BV, het bedrijf van de familie Wanders. Het is een bunkerschip en gaat evenals het één jaar oude zusterschip Vancouver varen voor de Verenigde Tankrederij. De Binnenvaartkrant sprak met Henk Wanders aan boord van de Jowi, die wegens een machinekamerbrand bij Dolderman in Dordrecht voor de wal ligt te repareren. De Vancouver is verkocht en overgedragen aan VT, een week voor de nieuwe Verona in gebruik werd genomen. Henk Wanders: ‘Als je zo’n aanbod krijgt van VT is goede raad duur, maar het leven is geven en nemen, dat geldt ook voor de samenwerking met VT. Ze krijgen een goed onderhouden schip. We zijn heel tevreden over het varen met de Vancouver. De Verona is exact eender, zowel de afmetingen als de pompcapaciteit. Alex en Daniël (de twee zoons van Henk – red.) hebben lekker op de Vancouver gevaren en gaan daarmee door op de Verona. Er komt overigens nog een schip bij; de Valencia is onderweg en zal ook dit jaar voor VT gaan varen.’ Het casco voor de Valencia staat op een ponton dat onlangs vertrok vanuit Sjanghai naar Rotterdam. De Valencia wordt echter geen eigendom van Dalex maar van Daniël en Alexander Gespecialiseerd in het uitvoeren van alle voorkomende metaalwerken: - Las-en pijpfitter werkzaamheden - Constructie werkzaamheden - Aluminium werkzaamheden - Slijpwerkzaamheden samen met de drie gebroeders Middelkoop, zoals ook het zusterschip van de Jowi, de Amistade, eigendom is van deze vijf binnenvaartondernemers. Komt de Valencia van een Chinese werf, de Verona kwam evenals de Vancouver van de Baltic Shipyard in St. Petersburg, Rusland na bemiddeling door George Rensen. Met de ingebruikname van de Vancouver stapte Henk Wanders van zijn vertrouwde positie in de containervaart over naar de tankvaart. Een gedurfde stap voor iemand die in de containervaart zo’n reputatie heeft opgebouwd. Hoe kijkt deze ondernemer tegen de tankvaart aan nu hij er ruim een jaar lang ervaring heeft kunnen opdoen ermee? ‘De bunkermarkt biedt een hoge continuïteit in het aanbod. De tankvaart is ook al meer gewend aan het met personeel varen dan de droge lading. Van de tarieven word je niet echt rijker dan in de droge lading, maar de vrije tijd voor de bemanning is meer vanzelfsprekend. Het is belangrijk dat de mensen in de scheepvaart beseffen dat er ook nog een ander leven is buiten het leven aan boord. Ik heb sinds 1979 in de containervaart gewerkt. Dat was lange tijd een goede markt, maar ook dat is minder geworden. De tankvaart is een makkelijker markt. Als je de containervaart beheerst, dan kun je alles in de binnenvaart. Kom je Wij beschikken over 15 technische vaklieden. Voor meer informatie kunt u telefonisch contact opnemen met 06-24923917 (dit nummer is 24 uur per dag en op feestdagen bereikbaar) Wij wensen het mts Verona een behouden vaart aluminium vloerplaten Messcherstraat 8 3023 TH Rotterdam Tel: 010-477 27 98 Tel: 06-24923917 Fax: 010-476 16 34 E-mail: solak_aslan@hotmail.com www.solak.nl uit de drukte van de containers, dan is de tankvaart rustig. Je hebt een lange wachttijd bij de terminal. Ben je beladen, dan doe je je goeie broek aan om de papieren op te gaan halen en zolang je die papieren niet hebt, hoef je niet van de steiger af. Dat is in de containermarkt anders, daar word je van ene naar de andere kraan gestuurd. De tarieven zijn weliswaar beter in de tankvaart, maar je houdt er minder van over. In de bunkermarkt ben je verplicht 24 uur per dag een volledige bemanning aan boord te houden. Maar ik ben nog te kort in deze business om echt te kunnen oordelen of het beter of slechter is. Ik weet wel dat de binnenvaart in de bulksector uit z’n jasje is gegroeid. Daar zou een betere besomming op z’n plaats zijn. Ik krijg vaak de indruk dat daar nog steeds wordt gerekend in guldens terwijl de rest van de wereld is overgeschakeld naar euro’s. Het schoonmaken en herstellen van de Jowi na de brand in de machinekamer kost schat ik tussen de 350.000 en de 380.000 euro. In de container- en droge lading-vaart verdienen we guldens, maar geven we euro’s uit. Het lijkt wel alsof binnenvaartondernemers geen voorziening voor de oude dag meer mogen reserveren. Het heeft de laatste tijd zeker gezien de prijzen van bestaande schepen slecht uitgepakt voor veel mensen die nu willen stoppen. Laten we ervan leren dat je bij de keuze voor je exploitatiewijze rekening moet houden met een oude dag-reserve.’ Wanders signaleert ook de soms ingrijpende veranderingen die zich in de binnenvaart voltrekken. Steeds meer gezinnen vinden een plek aan de wal en het binnenvaartbedrijf wordt gerund met behulp van derden. ‘Ik vind het goed, die verandering naar een gezonde bedrijfsstrategie. Dat maakt ook de verdere groei mogelijk. Daar heb je bemanningen voor nodig. Als je mensen zoekt voor werk aan boord moet je ze wel wat te bieden hebben en moet je de sector bekender maken.’ (Lees verder op pagina 27) mts Verona De Verona kort voor de proefvaart bij Breko. (foto’s MGR) Wie leverden op het mts Verona Breko Nieuwbouw BV Complete afbouw, stuurwerk, roeren en hydrauliek Rabobank Shipping Financiering EFM onderlinge schepenverzekering u.a Verzekering Rensen Shipbuilding B.V Levering complete schip VT Verenigde Tankrederij Bevrachting Pon Power B.V. Caterpillar voortstuwingsmotor, type 3516B , 2028 pk bij 1600 rpm, 2x Caterpillar motoren voor ladingpomp en boegschroef, type 3406DITA , 644 pk bij 1800 rpm Ketting IJmuiden BV Compressoren Thermatras BV Isolatie uitlaatgassystemen TIO BV Industrial Silencers Uitlaatgasdempers hoofdmotor Rubber Design BV Flexibele opstelling motor Solak BV Las- en Montagebedrijf Machinekamerplaten voor en achter, trapleuningen en flexibel opstellen van de woning PSI pijpleidingen Dek- en machinekamerleidingen Parker Hannifin bv Electronische motorbediening MiniSem 1E REINTJES Benelux bvba Reintjes keerkoppeling type WAF 763, reductie 5,429:1 Veth Motoren BV 2 Veth-Jet boegschroefinstallaties, type 4-K-1200, van elk 320 kW bij 1800 omw./min. + elektromotor, 2 SisuDiesel 79 kVA generatorsets Promarin Propeller und Marinetechnik GmbH 5 bladsschroef diameter 1900 mm Van de Giessen Straalbuizen Straalbuis type Optima, diameter 1916 mm Adriaansen - R'Dam Schroefasinstallatie Maprom Engineering b.v. Schroefasafdichting NRF BV Bunkoelers Kampers Scheepskonstruktie BV Alu. Stuurhuis Handelsonderneming Beerens BV 4 x BX deuren, sierdakmast, voormast type Reintrade, heklichtbeugel, 2 loopplanken en diverse kleine materialen Radio Holland Netherlands bv Nautische apparatuur Tresco Engineering AlphaChart Alewijnse Marine BV Complete elektrische installatie databesturingssysteem en touchscreenbediening, continu parallelbedrijf generatoren, lessenaar uitgevoerd met Multi Colour Folie panelen, Camerasysteem, Satelliet volgsysteem, DGPS kaartplotsysteem Hoveko b.v. Ladingtankbewakingsinstallatie en computerapparatuur met o.a. de volgende programma's: ladingtankniveaubewaking, druk, temperatuur, niveaualarmering, overvulbeveiliging, diepgangmeting en Saab Tank Control RAFA B.V. Scheepsramen (onder keur van o.a. GL, Lloyds, BSI, DNV e.a.) Loggers Rubbertechniek bv Flexibele opstelling woning Willemsen interieurbouw & scheepsbetimmering Volledige betimmering inclusief lessenaar Raab Karcher Bouwstoffen Keuken Bert van Es Installatietechniek Sanitair en leidingwerk A & G Tegelzetbedrijf Tegelwerk Unisol isolatietechniek bv Isolatie woning SPEEDHEAT Zeeland Vloerverwarming ’t Catshuys Stoffering WindeX Engineering BV Airconditioning en overdrukinstallatie, ventilatieroosters/brandkleppen en machinekamer ventilatoren Seafix fire fighting systems bv FM 200 blusgasinstallaties Machine- en Lierenfabriek C. Kraaijeveld B.V. Ankerlieren, ankers en kettingen Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Autokraan hydraulisch uitschuifbaar 16 mtr. / 2000 kg, bunkerkraan 28 mtr., 12 inch DBR Pumps & Parts 2 x CUCCHI smeeroliepomp type FMG 15V(incl. slanghaspel en vulpistool), 1 x D.B.R. hydrofoorinstallatie type NG 5/165E-H100, 2 x D.B.R. zoetwatervulset type NG 5/15E-DL, 1 x VICTOR Lenspomp type S40G31T, 1 x VICTOR fecaliënpomp type S40GC31T, 1 x VICTOR brandstoftrimpomp type S45G31T, 2 x VICTOR algemene dienstpomp type S63G31T, 1 x VICTOR brandblus/sprinklerpomp type S88G31T, 2 x VICTOR ballastpomp type S105G31SR EPS European Pump Services B.V. 2 x Bornemann wormpompen type W8.4zk-85, 2 x E-motor IEC355, Eex de IIC T4, 294 kW, RVS lekbak, Bornemann slobpomp type W2.1k-46, E-motor type Eex-de IIC T4 7,5 kW ExxonMobil Marine Lubricants Esso smeermiddelen REINPLUS VANWOERDEN BUNKER BV Levering gasolie en Esso smeermiddelen Fiwado BV Jeanneau bijboot, scheepsmaterialen incl. ADNR pakket en liertouwen INEC BV Tekeningen en berekeningen Deenax Accountancy BV Accountancy Aalborg Industries NL BV, v/h Wiesloch Marine Thermische olie verwarmingsinstallatie Cleton & Meijer BV Laad- en losslangen Kalibra International B.V. Tankmeting
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl