Binnenvaartkrant
Views
6 years ago

2005-05

  • Text
  • Jaar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Maart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Vaart
  • Behouden

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 12 1 MAART 2005 U vaart er wel bij! 0589aa Aon Hudig Makelaars in Assurantiën Risico-Adviseurs kantoor Rotterdam mw. J.A. Blacquière tel: 010 448 75 94 dhr. J.J. de Pooter tel: 010 448 76 53 kantoor Groningen tel: 050 521 55 42 Uw contactpersonen op gebied van binnenvaartverzekeringen Ridderkerk: Ringdijk 450 Direct aan de Nieuwe Maas gelegen: Ter hoogte van de voormalige Transol locatie te Ridderkerk: Vrijstaande bungalow op 600 m2 eig. gr. met panorama uitzicht over de Nieuwe Maas, aan de overzijde ligt natuurgebied de Groene Zaag waardoor je werkelijk van een unieke locatie kunt spreken. De Bungalow is vrijstaand, beschikt over 2 garages en een oprit om achter de woning te komen naar een ruim erf waar op diverse auto's geparkeerd kunnen worden. Ind: entree, toilet, woonkamer, openhaard, keuken, slaapkamer met aangrenzende badkamer, serre, atelier, buitenterras, 1e verd: 3 slaapkamers, toilet. Souterrain: provisieruimte, berging, stookruimte, 2 x garage en werkplaats. Winkels en voorzieningen op loopafstand aanwezig, A16 op 5 min. autorijden aanwezig. Vraagprijs: € 677.500,-- k.k. Tel. 078-6912266 Advertentie plaatsen bel 010-4120060 www.huizinga-snijder.nl ZWIJNDRECHT, WESTPIER 50 Schitterend gelegen 3 kamerappartement met een riant dakterras (afm. ca. 50 m 2 ) welke is gelegen aan de bedrijvige rivier "De Oude Maas" met vrij uitzicht over de gehele rivier. Het complex is gebouwd in 2001 en heeft een inpandige parkeerplaats en berging in de ondergelegen garage welke alleen voor bewoners toegankelijk is. Dit gedeelte van Zwijndrecht wordt door bewoners de Goudkust genoemd. Het appartement beschikt o.a. over een luxe woonkeuken met serre en een ruime woonkamer met schitterend uitzicht. Vraagprijs: € 435.000,= K.K Tel. 078 - 620 57 77 ZWIJNDRECHT, LINDELAAN 19 Deze unieke woning is compleet gerenoveerd en voorzien van hardhouten kozijnen, moderne keuken en badkamer. De woning beschikt over een royale L-vormige woonkamer, diepe,zonnige achtertuin en een aangebouwde woonkeuken. Op de eerste verdieping bevinden zich twee ruime slaapkamers, op de tweede verdieping is een ruime zolder met voldoende stahoogte en een extra kamer. De woning is gebouwd in 1920 en gelegen op 237 m 2 eigen grond, met in de buurt scholen en goede openbaar vervoervoorzieningen. Er is voldoende parkeergelegenheid in de nabijheid van de woning. Vraagprijs: € 247.500,= K.K Tel. 078 - 620 57 77 LET OP !!! Wij zoeken TANKERPARTICULIEREN Scheepsgrootte van ca. 1000 tot ca. 3000 ton Onze bevrachtingsovereenkomsten zijn uw bevrachtingszekerheid Bij ons vaart u het best en blijft u eigen baas Het adres voor perfecte TANKVAART is TANKFRACHT Eén telefoontje is voldoende dhr. Claussen of Holländer Tel 0049 - 40 895051/53 TANKFRACHT Werner Kortmann GmbH Wendenstrasse 379 Postfach 26 19 25 20509 - Hamburg MS 850 t bj. 1957 67.40 x 7.39 x 2.71 m. 1 ruim - 1100 m3 - semi beun - alu.luiken - 1 mansbediening 850 PK Deutz /1989 revisie 2004 boegschroef 240 PK - autokr. 10 m. - naut. compleet - hydr.stuurwerk - S.I. 2009 - mede/financiering is bespreekbaar www.debotshipbrokers.nl W.L.A. de Bot & Dtr. tel.: 010 - 4667106 fax: 010 - 4669664 E-mail: info@debotshipbrokers.nl Huizinga & Snijder B.V. Nieuwbouw, bemiddeling, in- en verkoop van alle drijvende materialen. Tel.: +31 183-500862 Fax.: +31 183-500739 Internet: www.huizinga-snijder.nl E-mail: h-s@planet.nl Voor een aantal klanten zijn wij op zoek naar motorvrachtschepen vanaf 1985 o.a. 86 x 9,50 - 105 x 10,50 - 110 x 11,45 mtr. - 135 x 11,45 mtr. BEL VOOR MEER INFO: 0183 - 50 08 62 30 jaar TE KOOP: Duwboot bouwjaar 1964 Afm 19.00 x 9,62 x 1,80 Motoren 2 x 600 Deutz type BAM 1650 omw/pm met schottel en kortstraalbuizen. Kijkhoogte 12 meter kr.hoogte 5.50 m Voor meer info kijk op www.phtimmer.nl P.H. Timmer Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen Meent 7b 3011 JA ROTTERDAM Tel. 010-213 20 65 / Fax 010-413 37 08 Mobiel 0653-142701 www.phtimmer.nl e-mail : info@phtimmer.nl FAXEN COMPUTERS MARIFOONS PORTOFOONS NAVIGATIEKAARTEN STUURWACHTALARMEN TELEFOONCENTRALES OBSERVATIECAMERA'S MOBIELE COMMUNICATIE TELEFOONABONNEMENTEN SATELIET VOLGSCHOTELS AANBIEDINGEN Kalkman, Toshiba & Vodafone UMTS Uw Partners in dataverbindingen Aanbieding van de maand: Toshiba Satelite Pro A60 met Vodafone UMTS Pakketprijs: v.a. € 999,- + Intel Celeron 2,9 Ghz Losse verkoop laptop: € 925,- 512 MB geheugen 40 GB harde schijf 15" TFT kleurenscherm DVD-/cd-rw combo-drive Windows XP Professional 1 jaar garantie Microsoft Office On-Note Razendsnel internetten en e-mailen met UMTS van Vodafone Alle genoemde prijzen zijn exclusief B.T.W. Parallelweg 11, 2921 LE Krimpen a/d IJssel Tel. 0180 51 58 58 www.kalkman-telecom.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 13 1 MAART 2005 Rederij belangrijk voor olie-export naar Rotterdam Russische staat doet belang in Volgotanker van de hand Het staatsbelang van twintig procent in de Russische zee- en binnenvaartrederij Volgotanker is te koop. De overheid heeft het rederijbelang half februari in de etalage gezet. Maar directeur Alexander Alexandrovich heeft minister-president Mikhail Fradkov meteen gevraagd voorlopig af te zien van deze verdere stap naar privatisering, omdat het bevriezen van banktegoeden door de Russische belastingdienst de marktwaarde van de rederij sterk heeft verminderd. Het Web analyseert de website van de – met 1,25 miljoen ton laadvermogen – grootste binnen- en zeetankvaartrederij van het Europese continent, en loopt verder aan tegen een bijzondere site over Russische rivierschepen. De Volgatanker-rederij telt 353 schepen, waaronder 204 tankers van 300 tot 10.000 ton, 95 binnenschepen van 1000 tot 9000 ton en 54 duwen sleepboten. Het conglomeraat van scheepvaartondernemingen onder de vlag van de Volgotanker Group bestaat verder uit een aantal scheepswerven, zoals de Rybinsk Shipyard (http://rsz.volgotanker.com) waar al menig Nederlands en Belgisch binnenschip als casco van de helling gleed. De werf werd in 1907 gesticht door de Zweedse gebroeders Nobel, die zich al vanaf 1878 bezighielden met het verschepen van Russische olie en daarvoor zelfs het eerste tankschip ter wereld ontwikkelden. Engelstalig Op de Engelstalige website www.volgotanker.com zijn alle details over heden en verleden van de rederij terug te vinden. Aandeelhouders willen nu eenmaal alles weten van hun investering, en bij Volgotanker zijn dat voor driekwart buitenlandse investeerders. Opvallend is dat de site zelfs opent in het Engels, met Russisch als tweede keus. De eigendomsverhoudingen en organisatiestructuur (een Moskouse holding met twaalf werkmaatschappijen) worden onder ‘About Volgotanker’ helder uit de doeken gedaan. Het organisatieschema linkt direct naar pagina’s van de verschillende dochterondernemingen als rederijen, nieuwbouw- en reparatiewerven, een eigen bunkeronderneming en opleidingscentrum ‘Samara Simulator Training Center’. Over de meer dan 100-jarige geschiedenis (‘Company History’) van Volgotanker heeft de website veel te vertellen. Gesticht door de gebroeders Nobel, vervoerde de rederij in 1913 al vijf miljoen ton olie en olieproducten, een derde van alle vervoer over de Wolga. De naam “Volgotanker” kreeg de onderneming in 1938 bij de omvorming tot staatsolierederij voor de Wolga van Astrakhan tot Rybinsk, en voor de rivieren Kamas, Belaya en Vyatka. Een kwart van alle vervoer over water in de Sovjet-Unie was destijds in handen van Volgotanker. Na de oorlog herstelde de rederij zich van zware verliezen. In 1965 was de vloot grotendeels vernieuwd en het transportvolume gestegen tot achttien miljoen ton per jaar. De oliepijpleiding stak als concurrent de kop op. In de jaren ’70 legde Volgotanker zich meer en meer toe op de gecombineerde rivier-zeevaart. Zware ijsbrekers werden ingezet om de winterstop zo kort mogelijk te houden. In 1984 vervoerde de tankrederij een recordhoeveelheid van 35 miljoen ton in één seizoen. De terugslag kwam in de jaren ’90 met sterk afnemende volumes: van 25,2 miljoen ton in 1990 naar veertien miljoen ton twee jaar later. In 1992 werd besloten de staatsrederij te privatiseren en om te zetten in een onderneming met aandeelhouders. Zeegaande tankers De vloot bestaat hoofdzakelijk uit zeegaande tankers van het type Volgoneft en Nefterudovoz, en zo heten ze ook, geheel in Sovjet-stijl met elk schip een ander nummer. De binnenvaarttankers zijn Nalivnaya´s (tot 10.000 ton Je kan iedere dag kijken op www.vlootschouw.nl naar alle schepen die vanaf 1999 als nieuwbouw in de Binnenvaartkrant hebben gestaan. Per schip vind je een mooie foto en informatie over de technische eigenschappen van het schip, (advertenties) groot) en Belskaya’s (circa 3000 ton). Elk vaartuig heeft op de website een eigen pagina met technische details en een verkleinde bouwtekening in boven- en zij-aanzicht. Naar meer westers model heeft de Volgotankersite een rubriek ‘Jobs and careers’, maar die is althans in de Engelstalige versie geheel leeg (‘No vacancies’) voor alle rederijvestigingen binnen en buiten Rusland. Volgotanker vervoert jaarlijks vijf procent van de belangrijke exportolie van Rusland. Olie is goed voor 55 procent van de buitenlandse valuta die de staat binnenhaalt. Vanuit midden-Rusland gaan dagelijks 200.000 vaten (barrels) ruwe olie en raffinageproducten naar de havens aan de Oostzee en de Zwarte Zee, en vandaar met zee(rivier)schepen ondermeer naar Rotterdam. Volgotanker is een zogeheten joint stock company (JSC), voor driekwart in handen van buitenlandse investeerders. Twintig procent van de aandelen is in handen van de staat en vijf procent berust bij kleinere aandeelhouders. In 2000 werd Volgotanker via een management buyout losgemaakt van het Yukos-concern, dat voor 27,5 miljard dollar in het krijt staat bij de Russische belastingdienst. Van die belastingclaim zou Volgotanker 28 miljoen dollar moeten betalen, maar daarover loopt nog een zaak voor de arbitragerechter in Samara, meldt de krant The Moscow Times. De rederijdirectie waarschuwde dat een driejarige lening van buitenlandse financiers tot een bedrag van 120 miljoen dollar door de belastingclaim en daarvoor bevroren tegoeden in het gedrang komt. Het geld www.vlootschouw.nl Nieuw toegevoegd: • Imperial • Nairobi leveranciers die in die tijd meegewerkt hebben om het schip te bouwen en interessante links naar deze leveranciers. Kijk snel en laat je meeslepen door deze schepen. NU 488 SCHEPEN! • Royal Gloriana • Tizian kwam officieel van de Oostenrijkse Raiffeisenbank, maar zou volgens The Moscow Times uit handen gegeven zijn aan een Nederlands bedrijf dat zich specialiseert in kredietverzekering. Russian River Ships Hoe groot en indrukwekkend ook, Volgotanker is maar één van de vele Russische binnenvaartondernemingen. De meeste andere zijn te vinden op de website Russian River Ships: www.riverships.ru. Er is een omvangrijk overzicht van scheepstypen op de Russische wateren. De meeste werden in grote series gebouwd. Via deze indeling, met alle technische bijzonderheden, krijg je uiteindelijk een vermelding van alle schepen uit een serie. De echte alfabetische schepenlijst is nog ‘under construction’. De rubriek ‘Shipbuilding’ somt alle bekende Russische werven op, geeft aan bij welke seriebouw ze betrokken waren en zet ze met een stip op de kaart. Een soortgelijke opsomming van scheepvaartbedrijven is te vinden onder de knop ‘Waterways’. Daaronder staan ook korte beschrijvingen van toeristische riviercruises. Veel algemene informatie over de Russische binnenvaart onder ‘References’ is helaas alleen in het Russisch beschikbaar. In de rubriek ‘Photo Galleries’ blijkt dat er vele tientallen fotografen voor Russian River Ships op pad zijn geweest. Iedereen die iets kan bijdragen is welkom; zo treffen we tussen werk van een lange reeks Russische fotografen bijvoorbeeld foto’s aan van de Nederlander Frans Sanderse. Bij elkaar telt de site zo’n 4200 foto’s. Uit de beschrijving ‘About Site’ valt op te maken dat het geven van een fotografisch beeld van de Russische binnenvloot ook het voornaamste doel is van de site. Samensteller Aleksey S. Yablonskiy lijkt in die opzet volledig geslaagd. Deze 112e aflevering van Het Web is met klikklare links terug te vinden op www.vaart.nl/web/05/05.htm. Daar staan ook alle vorige afleveringen. Dirk van der Meulen onderhoudt de website VAART! op www.vaart.nl en bericht in de Binnenvaartkrant over ontwikkelingen op Internet en hoe binnenvaarders zich die eigen maken. door Dirk van der Meulen

Copied successfully!

Binnenvaartkrant