DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 10 1 MAART 2005 Te koop gevraagd Duwboot, 20 / 32 meter x 11,40 breed Diepgang maximaal 1,80m Aantal pk's 2000 tm 2500 pk Duwboot mag maximaal 15 jaar Gasolietank(s) minimaal 60 ton Kijkhoogte minimaal 10 meter. ARNTZ-Reederei, Lortzingstr. 20, D-47239 Duisburg, Tel. 0049-2151-40 63 63, Fax 0049-2151-94 05 25 Gevraagd: Stuurhuis met schaarsysteem Tel : 0032/475 95 57 56 O Schiffsvermittlung „Seestern” Schillerstrasse 35 Tel. 0049-2642-5779 D-53489 Sinzig/Rhein Fax: 0049-2642-7840 Tel. 0049-1632764890 info@schiffsvermittlung-seestern.de www.schiffsvermittlung-seestern.de FÄHRE: 47m x 11,10 m x 1,30 m,Baujahr 1959 Kapazität 21 PKW, Achslast 10 to, Tragfählgkeit 110 to, 2x Deutz, je 165 PS. OOSSE Maritiem b.v. Lauwers 40 3332 TB Zwijndrecht Bemiddeling in aan-en verkoop van schepen Tel. 078-6191040 Fax 078-6193508 Autotel. 06 - 53104705 W.F.H. Molegraaf Tel. 078-6399357 - Fax 078-6399358 Autotel. 06-53136771 TE KOOP NIEUWBOUW CASCO afm.135x11.45x3.80/4.25m, type lichtgewicht, Orsova mei 2006 NIEUWBOUW CASCO afm,110x11.45x3.90m,Orsova april 2006 NIEUWBOUW CASCO DUBBELWANDIGE TANKER afm.86/110x11.45x3.60/5.35m,10 ladingtanks, 3800 cub.m MVS 3000 ton, bj.2000,afm.110x11.45x3.45m 1520 pk Cat,containerstuurhut,alu.luiken,kopschroef MDS 2740 ton, bj.1999,afm.110x11.45x3.33m 2x1520 Cat,containerstuurhut, 2x 350 pk kopschroef MVS 2488 ton, bj.1988,afm.110x10.50x3.18m 1521 pk Cat bj.2000,containerstuurhut,alu.luiken, kopschroef MVS 2394 ton, bj. 1989,afm.105x10.50x3.20m 1750 pk ABC,containerstuurhut,alu.luiken,kopschroef MVS 2084 ton bj.1973,afm.100x9.50x3.01m 1160 pk SKL,containerstuurhut,alu.luiken,kopschroef MVS 2040 ton, bj.1987,afm.105x9.50.3.05m 1550 pk Deutz ,alu.luiken, kopschroef MVS 1685 ton, bj.1980,afm.84.63x9.50x3.01m 930 pk GM bj.1996,alu.frieschekap,kopschroef MVS 1394 ton, bj. 1962, afm. 80x9.50x2.75m 1200 pk Mitsubushi bj.dec.2004,stuurhut 2004, alu.luiken,kopschroef MVS 1250 ton, bj.1972, afm. 84.5x8.20x2.61m 730 pk Cat bj.2000,alu.schuifluiken, kopschroef MVS 1233 ton, bj.1967,afm.80x8.20x2.63m 816 pk MTU bj.2004,luiken,kopschroef MVS 1022 ton, bj.1962,afm.73x8.20x2.74m 2x300 pk GM bj.1992,alu.luiken,kopschroef MTS 2315 ton, bj.1973,afm.110x9.58.x3.20m 1090 pk Deutz, rev.2004,type N/2/2,cub.m.2875 nieuwe woning totaal doorgerepareerd en zeer goed onderhouden. Klasse tot 2009 Bij diverse schepen is inruil mogelijk. Meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. Tevens hebben wij mogelijkheden voor jonge starters om zelfstandig te worden. Huizinga & Snijder B.V. Nieuwbouw, bemiddeling, in- en verkoop van alle drijvende materialen. Tel.: +31 183-500862 Fax.: +31 183-500739 Internet: www.huizinga-snijder.nl E-mail: h-s@planet.nl Voor een aantal klanten zijn wij op zoek naar motorvrachtschepen vanaf 1985 o.a. 86 x 9,50 - 105 x 10,50 - 110 x 11,45 mtr. - 135 x 11,45 mtr. BEL VOOR MEER INFO: 0183 - 50 08 62 ” RUYVEN” Nieuwbouw & Bemiddeling van drijvende materialen Vissersdijk 1a - Postbus 68 - 4250 DB - Werkendam Tel. 0183-505745 Dhr. B. Venema tel. 0653-535060 Fax 0183-505714 Dhr. R.B. Ruytenberg tel. 0620-136791 Mail: r.ruytenberg@planet.nl Dhr. R. Ruytenberg tel. 0653-157161 Mail: maritime@maritime.nl 2051) m/s afm 110x10.1x3.32m, bj 1976, 2604 ton, 1380 pk Cat, 1 ruim met schuifluiken. Boegschroef met 300 pk Gen., 185/65/35 Kva. Grote woning met 3 slk, nieuwe stuurhut, compleet met schip. 2064) m/s afm 100x9.5x3.03m, bj 1907/1979, 2000 ton, 1125 pk Cum. bj '97, 2 ruimen met Fr.kap luiken met hydr., 2650 m3, 108 teu, boegschroef met 600 pk, 17.5 en 27 kva Gen. Mooie woning met container stuurhut van '02. 2021) m/s afm 95x9.5x2.99m, bj 1965, 1808 ton, 1380 pk Cat, aluminium luiken met luikenwagen, boegschroef met 320 pk Daf, gen 20/50 kva, kruiplijn 6.3 met ballast 4.5m 2019) ms afm 82.2x10.06x3.02, bj 1966/2000, 1633 ton, 1000 pk Cummins bj 2000 Niessen schuifluiken, boegschroef 205 pk Scania, gen 12.5/5/27 kva, kruiplijn 5m met ballast 4.2m. 2066) ms 110x11.40x4.3m, bj 1975/1992, 3760 ton, 1775 pk Cat bj 2005, boegschroef Van Wijk 565 pk Cat, dubbele woning zeer netjes, container stuurhuis afm 4x5, geschikt om te duwen tot 186 mtr. 2126) duwbak afm 76.50x11.40x4m, bj 1989, 2481 ton, geen luiken, container 4 breed, denhoogte 1.80m, A.D.N.R., Van Wijk boegschroef 360 pk Daf, schroef 1 mtr. Nieuwbouw tanker 125x11.45x5.30 (4.00), levertijd september 2005. Voor meer info: www.ruytenberg.nl Tevens kunnen wij nieuwbouw duwbakken van 76.5/90/110m en middenvoorschepen aanbieden. Ook kunnen wij snel en voordelig nieuwbouwpontons, -splijtbakken of ander materiaal leveren tegen zeer scherpe prijzen. www.huizinga-snijder.nl TE KOOP: In het natuurgebied Zoersel Bos (België) een direct te betrekken in nieuwe staat verkerende bungalow. Bouwjaar 1994, op 1040 M2 grond, een vloeroppervlak van 135 m2, een verwarmd buitenzwembad en een vrijstaande garage. Reistijd Breda 20 min., Antwerpen 15 en Eindhoven 30 min. VRAAGPRIJS Euro 298.000,00. Voor een afspraak kunt u +31 (0)-653-287508 bellen! Postbus 24058, 3007 DB Bezoekadres: Rotterdam Yacht Centre City Marine (Binnenhaven) Tel. 010-404 87 17, Autotel.: 06-54 967880 Dringend te koop gevraagd mts dubbelwandig 2500 ton welke snel is te leveren. Te koop mts 2100 ton bjr 1973 type N gesl in goede staat met vast werk ruime financiering mogelijk 3100 ton bjr 1994 1800 pk enkelwandig perfecte staat 1200 ton 1964 met ketel spiralen geschikt om te bunkeren Wij kunnen nieuwbouw verzorgen dit jaar te leveren. Wilt u een jacht aan- of verkopen zie www.ryc.nl Ringdijk 538 2987 VZ Ridderkerk Tel.: 0180-463606 Fax: 0180-463540 www.binnenvaartspel.nl Beëdigd scheepsmakelaar voor Rijn- en Binnenvaart Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen en financieringen TE KOOP AANGEBODEN M/S "BERNISSE" 1663 ton, bwj 1969, afm 95x9.50x2.66 mtr, 2 ruimen dubbelwandig, ijzeren vloer, alu luiken, den hgt 1.20 mtr, 1200 Caterpillar bwj 1987 rev 2002, straalbuis, kopschroef Schottel, 2x 220/380 volt, oliebad lieren, hydro stuurwerk met Becker roer, complete navigatie app, kruiphgt 4 mtr in ballast. Woning voor en achter, met alle papieren, STERK IN PRIJS GEDAALD NU € 575.000,- voor een snelle beslisser. TE KOOP GEVRAAGD SCHEPEN VAN ALLE TONNAGES en bouwjaren Speciale aanbieding TE KOOP: Duwboot, bouwjaar 1980, afm 12.40x8.60x1.50, 2 nieuwe DAEWOO scheepsdieselmotoren, bj 2004, elk 360 pk, totaal 720 pk, nieuwe woning 2004, kijkhoogte 6.5 mtr, 1 generator 15 KVA, electrische koppellieren, prijs EUR 190.000,-. Direct leverbaar, inspectie Nederland. Tel. 010-284 78 48 / Fax 010-284 78 39 ARGONAUT MARITIEM LOGISTIEK Bevrachtingen Rijn en Binnenvaart Bergse Poort 16 4931 KS Geertruidenberg Phone +31(0)162-525.226 Fax +31(0)162-525.185 Mob +31(0)651-110.023 E-mail ad.degoeij@planet.nl TE KOOP AANGEBODEN Mts Type C 1500 ton, Bj 2000 Afm: 86 X 10.50 X 2.90 m 5 ladingtanks gecoat, spiralen. 1200 PK Mitsubishi van 2004. Met vervoerscontract. Duwboot Montana Bj 1973 2 X 585 PK Caterpillar Bj 1996 Kijkhoogte 7.20 m - kruiphoogte 4.20 m. LXBXD 16 X 7.05 X 1.85m-1.60 m. De beperkte hoogte en de geringe diepgang maken de duwboot uitermate geschikt om ingezet te worden op kanalen en rivieren met beperkte brughoogten en lage waterstanden. Interessante prijs! ms 820 ton, Bj, 2002, afm, 63 x 7,20 m met vast contract Informatie: Mercurius Scheepvaart B.V. De heer R.F. Zimmerman tel: 078-6259675 MS JALA 778 t / 1959 vlak van 1989 - 1100 m3 schuifluiken - 66.20 x 7.20 m. 645 PK CAT van 2000 - boegschroef 200 PK - stuurhut alum. 1992 woning 3/4 sl.kamers naut. compl. - S.I. 2007 MS Waterland 1097 t /1951 middenschip 55 m. van 1981 - 75 x 8.28 x 2.61 m - 2 ruimen - 1400 m3 - Azobé 1996 - ronde alum. luiken - naut.compl 600 PK Cat/ 1983 revisie 1997 - Masson keerk. van 1991 - hydr.stuurwerk vd Velde 1998 - boegschroef van Tiem 320 PK woning 3 sl.kmrs. - autokraan S.I. / IVR 2011 MS PETRONELLA 1265 t/1959 bj. 1959 - 84.98 x 9.49 x 2.62 m. 2 ruimen - 50 TEU - 2000 m3 2 x 540 PK GM van 1992 - naut. compl. - hydr.stuurwerk boegschroef 380 PK woning 4 sl.kmrs. - autokr. 10 m. S.I. 2010 - ADNR 2008 te leveren met vast werk volledige info op aanvraag of zie www.debotshipbrokers.nl W.L.A. de Bot & Dtr. / registred shipbroker ® tel.: 010 - 4667106 fax: 010 - 4669664 E-mail: info@debotshipbrokers.nl
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 11 1 MAART 2005 Veilig & Vast een bijdrage van Klaas den Braven ’Het gaat erom hoe je regelgeving aan de man brengt’ Laat ik me, voor diegenen die mij nog niet kennen, even voorstellen. Ik ben Klaas den Braven, oud-adviseur van de Inspectie Verkeer en Waterstaat, Divisie Scheepvaart van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Voor een goed verstaander is het waarschijnlijk duidelijker als we praten van de Scheepvaart Inspectie. Maar voordat ik daar kwam te werken heb ik allereerst een opleiding op de HTS ine Dordrecht gevolgd: de opleiding Scheepsbouwkunde en de opleiding Economische Bedrijfstechniek. Nu zegt dat niet zoveel, want het echte werk leer je pas in de praktijk, maar ja, je moet nu eenmaal een basis hebben. Na militaire dienst ben ik op een scheepswerf op de afdeling nieuwbouw gaan werken, maar ook daar was de binnenvaart slechts zeer minimaal vertegenwoordigd. Toch ben ik in de binnenvaart terecht gekomen en ik moet zeggen dat ik daar een prachtige tijd heb gehad. In het begin was het wel even wennen als men mij vroeg om een dennenboomverhoging na te rekenen. Wist ik veel dat het luikhoofd op een binnenvaartschip dennenboom werd genoemd. Evenzo verging het me met andere, in de binnenvaart bekende termen als buikdenning en sporen. Maar na een grondige bijscholing door de bemanning van de afdeling binnenvaart was ik snel bijgepraat. Om het werk ook in de praktijk te leren ging ik iedere week met een ervaren buitenexpert een dag mee op pad om ook de praktijk te leren. Bijvoorbeeld het uittrekken van de schoenen als je de stuurhut of de woning van een binnenschip betreedt. Je bent daar immers gast en dus moet je je ook zo gedragen en aanpassen aan de gewoontes. Voor sommige buitenstaanders is dit echter wel even wennen en ik heb dan ook grootheden met de staart tussen de benen naar buiten zien komen, als ze het een keer waren vergeten en de vrouw des “huizes” waren tegengekomen. In die eerste jaren heb ik veel schepen van binnen en van buiten gezien (toen werd ook het casco nog door de Scheepvaart Inspectie gekeurd) en ook geleerd hoe het wel en hoe het niet moet. Toen heb ik ook gezien welke invloed een expert kan hebben op de veiligheid aan boord. Het gaat om de wijze waarop je de regelgeving aan de man brengt en niet om het botweg eisen dat aan de regelgeving moet worden voldaan. Ik heb toen ook geleerd dat je niet iedereen op zijn blauwe ogen mag vertrouwen. machinekamerdeuren niet meer waren toegestaan, en dat was nu juist in die tijd een hype. Tot 1978 werd dit nauwelijks gecontroleerd want de drie Commissies van Deskundigen die op dat moment bestonden (Arnhem, Amsterdam en Dordrecht) keken kennelijk niet zo nauw. Nadat de Scheepvaart Inspectie in 1978 de verantwoordelijke instantie was geworden voor de regels op de Rijn (de zogenoemde Commissie van Deskundigen van Rotterdam) moesten de buitenexperts er op toezien dat aan deze regels werd voldaan. Nu is het natuurlijk nooit leuk als je net een nieuwe trap of deur hebt geplaatst en je moet deze weer wijzigen omdat een “nitwit” dit vraagt. Voor de deuren en de toegangsluiken kon nog worden volstaan met het aanbrengen van brandisolatie, afgedekt met een metalen plaat, maar de aluminium trappen moesten vervangen worden door een stalen trap; dus de oude situatie weer terug brengen. Omdat dit een restpunt werd op de lijst van uit te voeren werkzaamheden, en vaak ook nog de enige – want aan alle andere eisen werd netjes voldaan – werd vaak volstaan met de toezegging dat het uitgevoerd zou worden. En dan kom je na vijf jaar opnieuw aan boord en dan zit de aluminium trap er nog steeds. Dan bleef het geen restpunt, maar moest het uitgevoerd zijn alvorens het certificaat werd verlengd. Misschien was dat in de ogen van de hardwerkende schipper overdreven, maar in de praktijk kan het toch tot ongelukken leiden. Waarom was deze aluminium trap eigenlijk verboden. Dit was niet in het reglement gewijzigd omdat men het achter de groene tafel in Straatsburg zo goed wist, maar omdat er ongelukken waren gebeurd. Als er bijvoorbeeld brand in een machinekamer is uitgebroken, kan het er behoorlijk warm worden en daar kan een aluminium trap veel slechter tegen dan een stalen. Het aluminium word broos, maar dat zie je niet. Pas op het moment dat je erop stapt merk je dat. Maar dan is het te laat. Naar aanleiding van een dergelijk ongeluk is dit verbod er toen gekomen. Zo geldt ook voor trappen aan boord van passagierstrappen de verplichting dat onder de mooie houten treden een dragende stalen constructie aanwezig is, zodat in geval van brand de trap nog als vluchtweg of reddingsweg kan dienen. ADNR het Duits gevoerd en als je dan ook nog eens in een groep komt die al een groot aantal jaren samenwerkt, is dat niet eenvoudig. Maar alle begin is moeilijk en ook dat heb ik overleefd. Ik heb het er 23 jaar uitgehouden en heb uiteindelijk als “vader van het ADNR” afscheid genomen. In die 23 jaar is er tot twee maal een nieuw ADNR gekomen, zijn de dubbelwandige schepen van het type C (1988) in de regelgeving opgenomen en is er een eerste aanzet gemaakt om te komen tot tankschepen met grotere ladingtanks, waardoor een veiliger schip ontstaat. De wijziging van het ADNR hiervoor heb ik echter niet meer als ambtenaar mee mogen maken, maar ik ken mij zelf goed genoeg dat ik me ook hiermee zal blijven bemoeien. Verder is er regelgeving gekomen voor bunkerstations. Dat terrein was tot dan toe onoverzichtelijk. De keuring werd vaak door de gemeenten uitgevoerd als onderdeel van de milieuvergunning. Dit had echter tot gevolg dat indien een station verplaatst werd, dit kon leiden tot andere regelgeving, want niet iedere gemeente hanteerde dezelfde eisen. Wat kunt u van mij de komende tijd verwachten in deze rubriek? Het lijkt mij een goede zaak uitleg en achtergronden te geven over de regelgeving die van toepassing is op de binnenvaart, en wel in zo breed mogelijke zin. Ik vraag de lezers ook om onderwerpen aan te dragen waar ze mee zitten. Hopelijk kan ik ze verduidelijken. In de komende afleveringen zal ik een beeld geven van de rol, doelstellingen en werkwijze van de Centrale Rijnvaartcommissie en haar betrokkenheid bij het ADNR. Klaas den Braven, voormalig binnenvaart-adviseur bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat Aluminium trappen Een kleine anekdote kan dit misschien illustreren. In 1976 was in het Reglement Onderzoek Schepen op de Rijn een wijziging aangebracht die inhield dat aluminium trappen en aluminium Nadat ik dit als ervaring meekreeg, ben ik mij vanaf 1982 vooral gaan verdiepen in het vervoer van gevaarlijke stoffen door de binnenvaart. Daarvoor moest ik naast de nationale werkgroepen ook naar de vergaderingen in Straatsburg. Ik kan wel vertellen dat het in het begin niet meeviel. Ten eerste werd de gehele vergadering in (foto MGR) Nieuwe milieuvergunning voor Slurink Zwaans Het Dordtse bunkerstation Slurink Zwaans aan de Buiten Walevest krijgt een nieuwe milieuvergunning. De Raad van State stond een actualisatie van de bestaande niet toe. Het Marine and Industrial applications (advertentie) werken met bunkerboten en het bunkeren van schepen met gevaarlijke stoffen was in de oude vergunning niet opgenomen. De ontwerpvergunning ligt ter MTU Detroit Diesel Benelux Tel. 078 - 639 57 77 / info@mtudd-benelux.com inzage bij de Milieudienst Zuid- Holland Zuid. In april wordt de definitieve vergunning verleend, na verwerking van eventueel ingebrachte opmerkingen. Rob Slurink: ‘We zijn al 35 jaar bezig met de bunkerboten. De revisievergunning is geweigerd, omdat de bunkerboten er niet in stonden. Dat is nu geregeld met alles wat erbij hoort. Schepen kunnen hier 24 uur bunkeren. Zet dat er maar bij.’ Voor het laden van de bunkerboten zelf geldt wel een beperking. In de nachtelijke uren (na 23.00 uur) mogen de leurboten niet aan de woningzijde van het bunkerstation werken. Slurink: ‘Als de nood aan de man komt, kunnen we met twee bunkerboten varen. Daar zijn uitzonderingen op.’ Volgens onderzoek van de Milieudienst Zuid-Holland Zuid voldoet het bedrijf aan alle veiligheidsnormen. Wel moet Slurink Zwaans, op grond van extra milieueisen, een bedrijfsnoodplan opstellen. Verder moeten er maatregelen genomen worden om brandoverslag naar de kadewoningen te voorkomen. Hoewel alle zaken nu vrijwel geregeld zijn, overlegt de gemeente Dordrecht met Rijkswaterstaat over verplaatsing van het bunkerstation. Gedacht wordt aan een locatie ten westen van de Papendrechtse brug. Rob Slurink: ‘Dat hangt niet van ons af. De gemeente beaamt dat het (de huidige ligging – red.) niet dé ideale plek is. Zodra wij horen dat de gemeente plannen heeft, dienen wij tekeningen in. Wij willen, onder voorwaarden, wel weg. Daar gaat het niet om.’ In het dagblad De Dordtenaar noemt wethouder Velduijzen de situatie aan de Buiten Walevest ‘onwenselijk’, maar hij vindt ‘de risico’s gering.’
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl