Views
3 years ago

2005-04

  • Text
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Februari
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Pagina
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Koop

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 8 15 FEBRUARI 2005 30 jaar O OOSSE Maritiem b.v. TE KOOP P.H. Timmer Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen Meent 7b 3011 JA ROTTERDAM Tel. 010-213 20 65 / Fax 010-413 37 08 Mobiel 0653-142701 www.phtimmer.nl e-mail : info@phtimmer.nl TE KOOP: Rijdende Topkraan met railafstand van 6 meter. Bj. 1969. Totale revisie 2002. 40 m. vlugtafstand 6 ton. Op 24 m 12 ton Totaal gewicht 240 ton Vraagprijs 125.000,= Euro of redelijk bod. Motorkempenaar 540 ton bj. 1926 met 2 motoren. Nieuw vlak, ijzeren vloer. Met alle denkbare voorzieningen Prijs 60.000,= Euro Inr. mog. Sleepduwboot bj.1926. Afm.20 x 5.00 Motor 310 pk. Deutz met straalbuis radar enz. Met S.I. 50.000,= Euro Inr. mog. Tevens verkopen wij : Duwboten / Duwbakken Partyschepen / Zeeschepen Varende woonschepen Sea cargo River Liners High speed passenger Catamaran WILT U IETS KOPEN OF VERKOPEN, GEEF HET BIJ ONS OP. ZIE ONZE WEBSITE VOOR MEER INFO www.phtimmer.nl Postbus 24058, 3007 DB Bezoekadres: Rotterdam Yacht Centre City Marine (Binnenhaven) Tel. 010-404 87 17, Autotel.: 06-54 967880 Te koop Diverse motortankschepen van 150 tm 3600 ton Duwboot bj 1992 2400 pk Motorjachten aan en verkoop +/- 12 tm 26 meter (in eigen haven) welke direct te leveren zijn Lauwers 40 3332 TB Zwijndrecht Bemiddeling in aan-en verkoop van schepen Tel. 078-6191040 Fax 078-6193508 Autotel. 06 - 53104705 W.F.H. Molegraaf Tel. 078-6399357 - Fax 078-6399358 Autotel. 06-53136771 NIEUWBOUW CASCO afm.135x11.45x3.80/4.25m, type lichtgewicht, Orsova mei 2006 NIEUWBOUW CASCO afm,110x11.45x3.90m,Orsova april 2006 NIEUWBOUW CASCO DUBBELWANDIGE TANKER afm.86/110x11.45x3.60/5.35m,10 ladingtanks, 3800 cub.m MDS 2740 ton, bj.1999,afm.110x11.45x3.33m 2x1520 Cat, containerstuurhut, 2x 350 pk kopschroef MVS 2394 ton, bj. 1989,afm.105x10.50x3.20m 1750 pk ABC, containerstuurhut,alu.luiken,kopschroef MVS 2040 ton, bj.1987,afm.105x9.50.3.05m 1550 pk Deutz, alu.luiken, kopschroef MVS 1685 ton, bj.1980,afm.84.63x9.50x3.01m 930 pk GM bj.1996,alu.frieschekap,kopschroef MVS 1250 ton, bj.1972, afm. 84.5x8.20x2.61m 730 pk Cat bj.2000,alu.schuifluiken, kopschroef MVS 1233 ton, bj.1967,afm.80x8.20x2.63m 816 pk MTU bj.2004,luiken,kopschroef MVS 1022 ton, bj.1962,afm.73x8.20x2.74m 2x300 pk GM bj.1992, alu.luiken,kopschroef Bij diverse schepen is inruil mogelijk. Meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. Tevens hebben wij mogelijkheden voor jonge starters om zelfstandig te worden. De Blauwe Alp HEROPENING m.i.v. 8 februari zijn wij verhuisd naar Veerplein 21 3331 LD ZWIJNDRECHT Het adres voor luxe geschenken Op het Veerplein daar moet u zijn!! Tel. 078-612 90 98 • Fax 078-612 27 56 www.duwbakken.nl Te Koop: Mooie degelijke coaster, gebouwd te Stade. Afm. 50 x 7,50 x 3,10 mtr., 618 ton. 380 pk Scania 8 cilinder. 2 Radars, zeepiloot en gyro enz. Caterpillar kraan G 225, alles hydraulisch. Gehele schip gezandstraald ook het ruim. Tel. 0623-225 831 Wij bieden u vrijblijvend te koop aan: motorbeunschip, 309 m3, 525 ton Bwj. 1960 Afm. 52x6.70x2.60 Motor Cat 350 pk Boegschroef 250 pk Inruil bespreekbaar. motorbeunschip Mercurius, 450 m3, 762 ton Bwj 1963, Duyvendijk Krimpen a/d IJssel Afm. 62x7.12x2.80 Motor Cummins 600 pk bj 2002 Boegschroef Cummins 280 pk ms "Krabbenkreek" ex "Vertrouwen", 1350 m3, 860 ton Bwj 1963, Afm. 70x7.30x2.62 Motor Industrie 510 pk Boegschroef 260 pk Volvo, 2x generatorsets, aluminium rolluiken, autokraan 9m, koppeling revisie 2002, buikdenning achterruim 2003, nieuwe keuken 2003, stuurwerk vernieuwd 2002, inruil kleiner schip of sleepboot mogelijk. motorvrachtschip "Premair, 2100 m3 Bwj 1965, Afm. 85x9.50x2.80 Motor Cummins 1300 pk bwj 2004 Boegschroef kanalen 360 pk, Woning vernieuwd. Goed onderhouden schip. Inruil bespreekbaar. nieuwbouw casco Afm. 86x9.50x3.20m levering november 2005 Van T.v.d. Boogaartstraat 20a, 4251 EN Werkendam Postbus 199 4250 DD Werkendam Tel.: 0183-505588 Fax.: 0183-504644 Mob.: 06-53 186642 E-mail: cornetshipping@planet.nl SCHIFFSMAKLER 22399 Hamburg, Moorhof 2e Tel. +49 40 6004660 Fax +49 40 60046633 Tlx 2174615 kluth d email: kluth-hamburg@t-online.de TE KOOP : Containerschip 2950 ton, bouwjaar 1997, afm. 135 x 11,45 m Motorschip 1600 ton, bouwjaar 1972, afm. 80 x 9,50 x 2,95 m Motor: Deutz 950 pk, 1 ruim, schuifluiken, kanaalganig, nieuw vlak Motortankschip 1480 ton, bouwjaar 1992, afm. 85 x 9,50 x 2,80 m Motor: Deutz 750 pk, klasse BV, type N-gesloten Motorpassagiersschip met 64 hutten, 125 personen, bouwjaar 1980, afm. 90 x 11,40 m Motor: 2 x 925 pk Deutz, hutten in 2002 compleet vernieuwd, met vast contract voor 2005 Motorpassagiersschip 300 personen, bouwjaar 1977, afm. 32 x 6,50 x 1,50 m Motor: Deutz 400 kW, zone 2, charter mogelijkheden Meerdere aanbiedingen op aanvraag Bovenstaande objecten kunnen wij met geringe eigen kapitaal financieren veka@wxs.nl J. Versluis tel 0653-685410 Veka - Oost bv Bemiddeling aan- en verkoop van schepen Biesboschhaven Zuid 10-11 4251 NM WERKENDAM Telnr. : 0183-50 52 30 Faxnr. : 0183-50 56 60 MOTORSCHEPEN M/s Marisa bj 1994 2700 ton afm 110x11,45x3,20m 1500 pk ABC M/s Speranza bj 1998 2500 ton afm 110x11,40x3,03 m 1850 pk CAT M/s Joja bj 1989, 2450 ton afm 110x10,50x3,19 m, 1640 pk GM rev 2000 M/s Vrido bj 2000 3150 ton afm 110x11,45x3,20 m 1521 CAT M/s Royaal bj 1969 3080 ton afm 100x 12,00x3,52 m 2 x1250 pk DEUTZ bj 2003 inruil mog M/s Delta bj. 2001 2791 ton afm 105x11,45x3,40 m 2x 1800 pk Cummins geschikt om te duwen inruil mog. M/s Comienzo bj 1909/80 1916 ton afm 90x10,00x2,94 m 2 x 600 pk CAT M/s Lomar bj 1971 1910 ton afm 105x9,50x2,82 m 1050 pk MWM M/s Euronavi bj 1956 1850 ton afm 110 x 9,50 x 2,82 m 1380 pk CAT container stuurhut KOPPELVERBANDEN Koppelverband Vagari 1 en 2 bj 1970/2004 afm 185x11,45x3,54 m 5650 ton Motor MITSUBISHI 1500 pk bj 2004 en MTU 1200 pk bj 2004 BEUNSCHEPEN Mbs Devyanta bj 1970 1320 ton afm 82x8,20x2,99 m met nieuwe motor inruil mog. Mbs Eleonora bj 1971 1.400 ton afm 85x8,20x3,.25 750 pk Deutz inruil mog. DUW EN SLEEPBOTEN Duwboot Hamonia bj 1971 32x11,40x1,60 m 2 x 1200 pk DEUTZ Sleepduwboot Rinske bj 1951 22x5,60x2,00 m 800 pk CUMMINS Motorvlet Albert sr bj 1978 afm 14x4,20x1,80 m 340 pk CAT Motorvlet Trijntje bj 1988 afm 12 x 4 x 0,80 m 210 pk MERCEDES Schottelboot ex RP 62 afm 11 x 3,20 x0,65 m 120 pk MERCEDES geschikt voor recreatie Duwboot bj 1972, afm. 16 x 8,20 x 2,10 m 2 x 580 pk CAT Duwboot Njord bj 1961 afm 15x9,50 x1,49 m 2 x 480 pk GM met schottel Duwboot Swind, bj. 1969, afm.15,00 x 5,75 x 2,10 m., 2 x 430 pk CUMMINS bj. 1996/2001, kruiphoogte 4,50 m. TANKERS Mts Isabel bj 1974 2000 ton afm 100 x 9,00x3,20 m 1200 pk MITSUBISHI Mts bj 1993 afm 110x10,50x3,20 m 1500 pk ABC inruil mog Mts Vectura bj 1993 afm 110x10,50,3,20 m 1500 pk ABC spiralen, bunkergiek , ketel Op al deze schepen inruil en financiering bespreekbaar NIEUWBOUWPROGRAMMA Nieuwbouw Containerschepen 110/135x11,40x3,60 m Nieuwbouw Tankers 110/125/135x11,40x5,40 m snel leverbaar Nieuwbouw Casco Frontrunner 110x11,45 direct leverbaar Nieuwbouw Casco Duwboot Direct leverbaar Nieuwbouw dubbelwandig middenvoorschip voor tanker 11,45 en 10,50 Nieuwbouw Casco middenvoorschip 70x9,50/10,50 m oossi@planet.nl J.A. Oost tel 0653-153374 Startende ondernemers gevraagd voor diverse tankschepen hebben wij financiële mogelijkheden voor u. www.huizinga-snijder.nl Hendricks Scheepvaart bv voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen: Hendricks Scheepvaart BV Papland 11 4206 CK Gorinchem Tel: 0183 64 28 28 Fax: 0183 63 06 15 E-mail: hs@hsbv.nl www.hsbv.nl Het bedrijf in de binnenvaart voor uw maritieme zaken Wij leveren: ● ● ● Nieuwbouw van binnenvaartschepen, tankers, droge lading en containerschepen Makelaardij van binnenvaartschepen Ontwikkeling van binnenvaartschepen

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 9 15 FEBRUARI 2005 Druk-Druk met de Tuk-Tuk ’Heb je gezien hoe laag het water staat,’ gebaart Fred met een frons. ‘Ik kom van het water. Binnenvaartschipper geweest. En ik heb op de grote vaart gezeten. Maar door mijn oog moest ik ermee ophouden. Kon niet meer goed zien bij het wacht staan op de brug, hè, snap je wel.’ In de binnenvaart bleek dat echter geen probleem, zo'n lui oog, dus is hij dat maar gaan doen. Zijn overgewicht werd wel een probleem, zo komen we ook te weten. Fred kan het water maar niet missen. Daarom is hij uiteindelijk na zijn pensioen in Nijmegen komen wonen. Lekker dicht bij de Waal. Hij chauffeurt nu voor zijn ‘persoonlijk plezier’ een van de twee Tuk- Tuks door de Karelstad, het licht gemotoriseerd karretje waar we nu inzitten, een soort riksja. ‘Is gewoon een hobby van me, hè., zwiert Fred met plezierige trots de Molenstraat uit. Zijn corpulente torso lijkt even in tegenspraak met zijn vlinderende souplesse. Ik tuf met mijn liefje Manon en Fred, de soepele chauffeur, door hartje Nijmegen. We zijn toeristen in eigen stad. ‘Ik heb een nieuwe route bedacht, speciaal voor jullie, langs het water van de Waal. Want jij ben ook een schipperskind, dat weet ik wel,’ wijst hij wijs op mij. ‘Daarom de nieuwe route, snap je. Heb ik zelf bedacht.. Deze karretjes zijn trouwens uit eigen zak aangeschaft, uit Maastricht.’ Maastricht? Tuk-Tuks komen toch altijd uit Sri-Lanka? Langs verbaasde gezichten op straat hobbelen we. Mensen stoten elkaar aan, lachende gezichten; blozende wangen die prima bij de zomersgoudgele dag van vandaag passen. We tukken richting Waalkade. Toeristen fotograferen het laagwater. ‘Veel water zal er niet meer te kieken zijn straks, als dat zo doorgaat met die droogte,’ roept Fred harder dan hard. ‘Veel meer dan één meter tachtig zal er niet meer staan.’ Hoog op de kade knorrenpotten we verder, richting spoorbrug. De in aanbouw zijnde Snelbinder – de nieuwe fietsverbinding tussen Lent en Nijmegen – staat op hoge poten in het lage water. Hoelang zal het nog duren voordat ze die tegen de spoorbrug aan zullen plakken? Het is zowel tuktukken geblazen op de rivier als op de Waalkade. Omdat de bodem bijna in zicht is, moet er door schepen voorzichtiger gevaren worden; met maar een derde van de lading. ‘Kijk de spijkers zijn al te zien,’ grinnikt Fred. ‘Nog even en we liggen in laag water en zijn allemaal schippers op het droge.’ Wat een zooi. Op de Waalkade ligt de ene hoop zwerfvuil na de andere. ‘Pim had wel geweten wat met die gasten te doen die al die rotzooi maken,’ filosofeert Fred. Nou, Fortuyn heeft vooral een hoop rotzooi gemaakt die hij niet meer op heeft kunnen ruimen. Op Freds nieuwe route ligt ook het monument voor cineast Joris Ivens, vlak bij de Nijmeegse hoeren. In de volksmond wordt het De Blikopener genoemd. Eén blik op het monument volstaat om te weten waarom: het is een metershoge, in de hemel prikkende grafsteen met een groot gat bovenin de knik. Dat hellend laatste stukje met dat gat staat symbool voor het cameraoog van de in Nijmegen geboren filmer. ‘Was een rooie,’ gebaart Fred met een van zijn stompige knuisten. Fred heeft het niet op 'rooien' blijkbaar. Hij was niet de enige. Toen hij nog leefde deugde Ivens voor geen meter. Omdat hij communist was. Eenmaal het hoekje om werd hij prompt tot Nymweegs ereburger gebombardeerd. Een dooie communist is tenslotte niet zo gevaarlijk meer. ‘Beter een dooie Ivens met Blikopener dan een levende met camera,’ moeten de eerwaarde stadsnotabelen gedacht hebben. Alleen moeten hun onderdanen nu wel voor altijd tegen een oerlelijke blikvanger van een Blikopener aankijken. Alles ter nagedachtenis Driekwart stilgelegd In de nacht van woensdag 9 op donderdag 10 februari zijn op het IJsselmeer drie schepen stilgelegd. De waterpolitie uit Lelystad controleerde vier schepen; driekwart voer in strijd met de voorschriften. Zij mochten de reis pas voortzetten nadat de bemanning de voorgeschreven rusttijd had genoten. Twee schippers kregen een (advertentie) proces-verbaal omdat ze hun reis al om 22.00 uur hadden moeten onderbreken om tot 06.00 uur de volgende dag te rusten. De derde overtreder kreeg ook een proces-verbaal: hij was 21 uur onafgebroken aan het werd, terwijl hij maar veertien uur mocht varen. Alle drie de schepen zochten verplicht een ligplaats bij de Houtribsluis. SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m. aan Rooie Joris. ‘Hij was dan wel communist, maar gottegottegot wat kontie toch een films maken,’ kakelde de wethouder van Cultuur destijds, na onthulling van het monument voor Nijmeegs beroemdste linkse loetje. Pim Fortuyn is ook communist geweest. Ooit. We laten dit alles maar beter voor wat het is en rijden verder. Bij het Kronenburgpark worden we De schipper ziet vrijdag thuis op de televisie dat er slecht weer verwacht wordt en voor zijn vrouw is dit het sein om aan te kondigen dat ze volgende week royaal boodschappen aan boord moeten hebben. Met zulk weer weet je immers maar nooit wanneer zich een gelegenheid voor doet om aan de wal te gaan en hoewel ze er dol op is om in allerlei plaatsje rond te neuzen, heeft ze een hekel aan een glad schip! De dochter wil naar Duitsland omdat daar mogelijk een passende kinderwagen te koop is en met zijn allen gaan ze er naar toe. Duits brood, lekkere Zwiebelwurst en Aufschnitt. Ze zijn er allemaal dol op en er wordt voldoende gekocht. Sauerkraut ligt al in de wagen en nu is het nog zoeken naar Kasseler Rib. Hierna volgen nog wat blikjes en een kilo Rosenkohl. De zuurkool en de Kasseler Rib zijn voor de vrijdagavond maar door het gezoek naar een passende kinderwagen zijn ze toch wel erg laat om te koken. Dus wordt het Duitse brood aangesproken met Pommersche Mett, Zwiebelwurst en Aufschnitt. Op zaterdag gaan ze in Nederland naar de winkel voor gewone dingen. Eigenlijk hebben ze aan het Duitse beleg wel genoeg voor een paar dagen, maar als de vorst inzet weet je maar nooit wanneer je aan de wal komt en wordt er dus nog meer ingekocht. Boontjes, veldsla, paprika’s, een rode kool en een savooienkool volgen nog. En een zakje met groenten voor de Bami en een zakje soepgroenten. Ook sigaretten worden voldoende ingeslagen. Want hoewel dit geen levensnoodzakelijkheid is...is het wel prettig om er genoeg van aan boord te hebben. En voor bier geldt hetzelfde. De zaterdagavond komt de oudste dochter mee eten. En de zuurkool en de Kasseler Rib gaan meteen al op. Gelukkig wel, want de schipper ziet dat de tassen voor naar boord wel erg vol zijn. De zondag is goed voor wat boontjes, een beetje veldsla, de champignons en frites zodat er toch iets minder meegesleept moet worden. De weersvoorspellingen zijn nog steeds miserabel en de schippersvrouw is blij dat ze zich goed ingedekt hebben wat de voorraad betreft. Ze besluiten zondag niet al te laat in de auto te gaan zitten. Ze zijn weliswaar nog niet aan de reis maar dan zijn ze in ieder geval bijtijds aan boord en kunnen ze meteen gaan varen als daar een telefoontje over komt. En zo komt het dat ze nog maar net voor het zware weer aan boord zijn. De schipper sjouwt kreunend vele tassen en een zware krat bier aan boord. Net als hij zit en een slok van zijn bier heeft genomen vallen de eerste vlokken neer. ‘Goed dat we aan boord zijn want morgen zou het wel eens een flinke file kunnen worden,’ zegt de schipper. ‘En goed dat we zoveel boodschappen aan boord hebben, want als het glad wordt, ga ik toch maar liever niet aan de wal,’ zegt de schippersvrouw. Die nacht is het vies weer. Wind en sneeuw en kou trekken over het land. De volgende morgen staan er enorme files en het echtpaar is blij dat ze op zondag bijtijds waren vertrokken. De schippersvrouw is ook blij zoveel voorraad te hebben. Hoewel ze nu aan boord ontdekt dat het wel wat al te veel van het goede is. De enorme voorraad groente krijgen ze niet opgegeten in een enkele week en de vele appels ook niet. En al dat lachend nagewezen door een stelletje daklozen. ‘Bij Hoevelaken linksaf,’ jouwt het groepje, dat onder links stadsbestuur in Nijmegen tot een waar leger dreigt uit te groeien. ‘Het loopt wel lekker met die Tuk-Tuk. Misschien moet er maar eens een praatje met de gemeente worden gemaakt. Om er twee bij te kopen, hè, snap je,’ hijgt Fred. ‘Kunnen we de eigen dak- en thuislozen een zorgeloze ouwe dag bezorgen.’ Kijk, zo is het maar net, Fred. Jij virtuoze matroos! Nou praten we: eigen daklozen eerst! Dan zal de gemeente jou, schipper op het droge, vast tot ereburger maken met vier heuse, originele Nijmeegse Tuk-Tuks uit Maastricht. Leun maar effe rustig achterover in je karretje nu het nog kan. Schipper Fred krijgt het nog druk-druk met zijn Tuk- Tuk. Sneeuwvoorspelling en veel boodschappen Bedrijven in de sector scheepsonderhoud nemen niet genoeg maatregelen om het werk zo veilig mogelijk te maken. De Arbeidsinspectie bezocht veertig bedrijven. Daarvan voldeed geen enkele aan alle wettelijke eisen. In totaal werden 141 overtredingen geconstateerd. Het gaat vooral om overtredingen van voorschriften op het gebied van brand- en explosiegevaar (92) en het werken met oplosmiddelen (33). Bij twee bedrijven is het werk stilgelegd. De sector scheepsonderhoud behoort tot een branche met een hoog ziekteverzuim (6,7 procent) en een grote WAOinstroom. Uit een eerder door de Arbeidsinspectie uitgevoerd onderzoek bleek dat de arbeidsomstandigheden in de branche niet in orde waren. In vergelijking met de eerdere inspectie is de situatie wel verbeterd, stelde de Arbeidsinspectie vast. Vooral op het gebied van ventilatie en bescherming van ademhaling. Het brand- en explosiegevaar schuilt vooral in het vernevelen beleg? Maar als je dan niet door de gladdigheid hoeft, moet een mens niet zo nauw kijken en daarom besluit ze de savooienkool en de rode kool voor de andere week op het menu te zetten. Ze gaan met de koffie in de stuurhut zitten. In afwachting van het vreselijke, voorspelde weer. Maar de verschrikkelijke sneeuwbuien, glad weer en de nieuwe reis waardoor de vrouw het schip niet af zou kunnen...laten wel erg lang op zich wachten. Geen sneeuw, geen gladdigheid, zelfs geen reis komt er in de week van de overvloedige boodschappen. In plaats daarvan kan de schippersvrouw iedere dag op haar gemakje naar de wal gaan. En hoewel ze nog geen ons vers beleg kan kopen omdat het oude eerst op moet, komt ze haar tijd toch wel prima door in alle andere winkels die ze maar vinden kan! Foute boel bij scheepsonderhoud of spuiten van oplosmiddelhoudende verf. Een klein vonkje kan leiden tot een grote explosie. De Arbeidsinspectie concludeert dat bedrijven wel maatregelen nemen om dit gevaar tegen te gaan, door te ventileren. ‘Ventilatie alleen is echter niet genoeg. Het is ook van belang dat bedrijven werken met explosieveilige en antistatische materialen. Ook moet elektrische apparatuur worden geaard, zodat er geen vonken kunnen ontstaan.’ Daarnaast wordt nog veel gewerkt met oplosmiddelhoudende verf. Bij het verven van besloten ruimtes zonder voldoende ventilatie komen werknemers in aanraking met een te hoge dosis oplosmiddelen. Dit kan leiden tot ernstige aandoeningen van het zenuwgestel. Waar mogelijk moeten deze verven worden vervangen door verven zonder oplosmiddelen, zegt de Arbeidsinspectie. ‘In andere gevallen moet een bedrijf in de gaten houden dat medewerkers niet aan een te hoge dosis worden blootgesteld. Dit gebeurt volgens de Arbeidsinspectie te weinig.

Binnenvaartkrant