Views
3 years ago

2005-04

  • Text
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Februari
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Pagina
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Koop

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 40 15 FEBRUARI 2005 Dutch Marine Trading b.v. Op het mts Olympic leverden wij de ankerlieren, ankers en kettingen. D.B.R. Pumps Parts Wij wensen V.O.F. Pacific Shipping een goede en behouden vaart Dutch Marine Trading b.v. Nijverheidsstraat 10 - 3371 XE Hardinxveld Postbus 9 - 3370 AA Hardinxveld Tel. 0184-676730 Fax 0184-621130 Tel: 0183 - 506989 Fax: 0183 - 663795 office@dmt-sales.nl www.dmt-sales.nl Gerben Donselaar: 06 - 20603528 Andre Schelling: 06 - 51506069 Het ontwerp, tekeningen en berekeningen voor het mts Olympic zijn door ons verzorgd. Wij wensen V.O.F. Pacific Shipping en haar bemanning een behouden vaart. Rabobank Shipping INTERNATIONAL NAVAL ENGINEERING CONSULTANTS B.V. INEC BV Albrandswaardseweg 7, 3171 AD Poortugaal Tel: 010-5012215 Fax: 010-5012501 e-mail: inec@worldonline.nl website: www.inec.nl Postbus 10017 3004 AA Rotterdam Tel: +31(0)10-4003700 Fax: +31(0)10-4003730 www.rabobankshipping.nl E-mail: rabobankshipping@rotterdam.rabobank.nl Rabobank Shipping feliciteert V.O.F. Pacific Shipping met het mts Olympic en wenst schip en bemanning een behouden vaart Wie leverden op het mts Olympic Smits Machinefabriek en Scheepsreparatie B.V. Complete afbouw Rabobank Shipping Financiering Oranje Onderlinge Verzekering van Schepen U.A. Verzekering Oosse Maritiem b.v. Makelaar Unitas United Shipping and Trucking Company N.V. Bevrachting Pon Power B.V. 1 x Caterpillar scheepsdieselmotor voor voortstuwing, type 3512B HD , 1775 pk bij 1600 rpm, 1x Caterpillar scheepsdieselmotor voor ladingpomp en boegschroef, type 3412E , 644 pk bij 1800 rpm Ketting IJmuiden BV Compressoren Unisol isolatietechniek bv Isolatie uitlaatgassystemen en woning Discom BV Uitlaatgassendempers Rexroth bv Motorbediening REINTJES Benelux bvba Keerkoppeling 1 x WAF 763 L / 5,136:1 Veth Motoren BV 1 Veth-Jet boegschroefinstallatie, type 4-K-1300 van 410 kW bij 1800 omw./min. + elektromotor, 1 Caterpillar 564 kVA generatorset, 1 SisuDiesel 138 kVA generatorset, 1 SisuDiesel 80 kVA generatorset AMW-MARINE - H.I. AMBACHT Schroef, 5 blads, 1700 mm 125 % oppervlak linksdraaiend Van de Giessen Straalbuizen Straalbuis type Optima diameter 1816 mm Machinefabriek - Scheepstechniek DE WAAL bv Schroefas met de Waal Seals Blokland Non Ferro bv Beunkoelers Alubouw de Mooy B.V. Geïsoleerde overzakkende bovenbouw, stalen onderbouw, hefkolom 1,6 mtr., aluminium voormast, roefdeuren, diverse aluminium werkzaamheden Handelsonderneming Beerens BV Stuurhuistrap, sierdakradarmast, davit, roeibootdrager, 1 stel boordlichtbakken Van der Velden Marine Systems Besturingssysteem type SP2000, Roeraandrijving type 2DWK 6080/60, Roeren 2x HD 220 Radio Holland Netherlands bv Nautische apparatuur Tresco CVBA PC Kaartsysteem Werkina Werkendam bv Electrische installatie, incl. 2-draads data besturing, monitoring systeem met touch-screen bediening, Sigma Radio Holland pakket, airco installatie, Orlaco camerasysteem, overdruk installatie, Travelvision MoDi antennesysteem, Tresco kaartplotter, tankalarmering- en radarmeting Elektrotechnisch Scheepsinstallatie Bureau C.E. van 't Hof B.V. Niveau-alarmering, overvul beveiliging, drukmeting en -alarmering, eclipse niveaumeting, NXT Computer systeem, diepgang meting, Heat tracing, X-BOB met Lloyds certificaat RAFA B.V. Scheepsramen (onder keur van o.a. GL, Lloyds, BSI, DNV e.a.) Loggers Rubbertechniek bv Flexibele opstelling woning en ophanging uitlaatgassenleiding Verveer Scheepsbetimmeringen BV Betimmering Keuken-line Keuken SPEEDHEAT Zeeland Vloerverwarming WindeX Engineering BV Airconditioning + overdrukinstallatie, machinekamer ventilatoren en roosters Tyco Integrated Systems BV Novec 1230 brandblusinstallatie D.M.T. Dutch Marine Trading b.v. Ankerlieren, ankers en kettingen Misti Scheepsreparatiebedrijf Autokraan hydraulisch uitschuifbaar tot 17 meter DBR Pumps & Parts 1 x CUCCHI smeeroliepomp type FMG 5V, 1 x D.B.R. Hydrofoorinstallatie type SP 120B-A6-H200, 1 x JOHNSON Lenspomp type FRES 50-125, 1 x JOHNSON Algemene dienstpomp type FRES 65-155, 2 x JOHNSON Algemene dienstpomp type FRES 65-230, 1 x JOHNSON Brandstoftrimpomp MSF 11Bx1-2,5, 1 x VICTOR Fecaliënpomp type S40GC31T SIM Holland BV Ballastpomp MarFlex BV Lading pompen Shell Marine Products Shell smeermiddelen SLURINK-ZWAANS bv Gasolie ScheGro BV Scheepsbenodigdheden + veiligheidspakket Hempel Coatings (Nederland) B.V. Coating INEC BV Tekeningen en berekeningen Administratie- en advieskantoor WAVE Accountantskantoor Dacom Telecommunicatie b.v Automatische Schotelantenne en Telsat telefooncentrale met fax Cleton & Meijer BV Laad- en Losslangen Huchem Special Products b.v. HC Roka, HC AluClean, HC-Ship-Clean HC-Ship-Shampoo GTI Seton Pijpleidingen bv Engineeren, prefabriceren en installeren van alle dekleidingen

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 41 De Olympic heeft haar medaille van SI verkregen. Een rondje proefvaren leverde zonder handicap de gebruikelijke certificaten op. Het is een schip van 110 x 11,40 x 3,80 meter met een holte van 5,85 meter, gebouwd in Orsova. Een type- C-tanker van 3157 ton die 3000 ton benzine laadt. Inec heeft het casco getekend. Smits Machinefabriek tekent voor de afbouw. Onder grote belangstelling, in het bijzonder van zijn leeftijdgenoten keilde de 11-jarige Kevin de Leeuw van Weenen op 22 januari de champagnefles tegen de Olympic aan scherven, zijn vader, het schip en de bemanning een goede vaart wensend. 15 FEBRUARI 2005 MTS Olympic: een product uit eigen keuken Door Johan de Witte De stuurhut “die schittert door aandacht”. (foto’s Johan de Witte) De vof Pacific Shipping heeft opdracht gegeven tot de bouw van de Olympic. Handel en Scheepvaartbedrijf J.C. Oosse heeft het volledig afgebouwde schip geleverd. Hier is het even opletten wie wat is, aangezien Jaap Oosse met de twee genoemde firma’s alles van doen heeft. Voor Jaap is het niet het eerste schip dat hij levert. Wegens vele trips voor zaken en survey, kent hij Orsova en de Balkan-werven als zijn broekzak. Hij woont er zowat. Ook dit schip heeft de Zwijndrechtse makelaar, in de regel nauw samenwerkend met Rensen en Molegraaf, ter plaatse begeleid. Deze Olympic is min of meer een product uit eigen keuken. Het is een vervanging voor de in 1989 aangekochte Olympic. Bij dit multifunctionele schip, gebouwd onder Lloyd’s Register of Shipping, is gekozen voor de grootst mogelijk tonnage en kubieke meters – in verhouding met de afmetingen. Er zijn elf tanks van 380 kuub met even zoveel Deepwell-pompen. De dubbelwandigheid bedraagt 0,85 meter, de schotten zijn naar achter verplaatst om gelijklastig te kunnen laden. Het schip is uitgevoerd met stoomspiralen en is getraced. Het heeft een Caterpillarvoortstuwing van 1775 pk met een Reintjes-keerkoppeling. Een Van de Giessen straalbuis en 1800 millimeter AMWschroef brengen er vaart in. Ren Veth Jet type 1300 en Van der Velden roeren houden de Olympic op koers. Werkina heeft alle techniek verbonden. Radio Holland getuigt samen met de timmerlieden van Teunis Verveer van klasse: opnieuw een stuurhut “die schittert door aandacht”. Kritisch De officiële overdracht van de Olympic – op het daarvoor ingehuurde partyschip Switzerland van Bonninga – voltrok zich in ongedwongen sfeer. Govert Smits van Smits Reparatie en Machinefabriek richtte humorvol het woord tot de mensen van Pacific Shipping. ’Het was een normale afbouw omdat alles op rolletjes verliep, alhoewel het tegelijkertijd een buitengewone afbouw was om de hierna volgende reden: toevallig waren er deze keer niet “te veel” schepen voor de kant maar “te weinig”. Er waren weer eens wat casco’s te laat. Voor de eigenaar een voordeel, voor ons een nadeel!’ ‘We moesten een schip afbouwen waar Jaap Oosse medeeigenaar van is,’ vervolgde Smits. ‘Ons bedrijf heeft al heel wat schepen afgebouwd onder begeleiding van Jaap; dus we wisten hoe kritisch hij kan zijn. De oplossing was snel gevonden, nadat ik de commerciële zaken had afgehandeld, koppelde ik Jaap aan Ton, onze werkplaatschef. Die twee hadden al een (haat-liefde)-verhouding. Die is gedurende de bouw zeer innig geworden. Het probleem is dat Ton zeer praktisch is en Jaap meer oog heeft voor het cosmetische. De discussies op de bouwvergaderingen laaiden soms fel op, maar altijd werd in pais en vree een oplossing gezocht. Mijn rol hierbij was die van bemiddelaar.’ Smits bedankte de opdrachtgevers. Met een lach wenste hij op deze wijze de degens nog vele keren te mogen kruisen. Logisch De vof Pacific Shipping bestaat uit meerdere eigenaren. Het zijn Jaap, Wim, Martin en Els Oosse. Peter de Leeuw van Weenen, kapitein en eveneens participant in de vof, ging van de binnenvaartschool naar Nedlloyd. Veertien jaar geleden is hij gestart op de Olympic. Peter is een achterneef van Jaap. Peter: ‘Veertien jaar geleden zei Jaap tegen mij: “Ik wil een tanker kopen, maar ik heb er geen verstand van.” Ik heb toen beloofd ermee te varen. Met de oude Olympic kreeg ik de kans om te participeren. Het moment kwam mij toen niet zo goed uit; nu wel en dat is mooi!’ ‘Dit nieuwe materiaal is in vergelijking met het oude een plezier om mee te werken. Alles zit logisch in elkaar: vanuit de stuurhut is alles bedienbaar, computer-technisch perfect.’ Peter is niet alleen kapitein; hij organiseert en doet Keuken-line uit Zwijndrecht heeft de keuken geleverd. het personeelsbeheer. Hij wil nog even kwijt ’dat de jongens die vanaf de oude Olympic allemaal zijn meegekomen een pluim hebben verdiend. Tijdens de afbouw is er hard gewerkt en de behuizing was zeker niet om over naar huis te schrijven.’ Inmiddels is de Olympic in de running. Er is alweer een aantal reizen met goed gevolg verlopen. Bevracht door Unitas uit Antwerpen, waarvoor het schip in daghuur vaart. De 11-jarige Kevin de Leeuw van Weenen keilde de champagnefles tegen de Olympic aan scherven. De Olympic heeft een Caterpillar-voortstuwingsmotor type 3512B HD, die 1775 pk levert bij 1600 toeren.

Binnenvaartkrant