Binnenvaartkrant
Views
6 years ago

2005-04

  • Text
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Februari
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Pagina
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Koop

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 4 15 FEBRUARI 2005 FAMILIEBERICHTEN PERSONEEL GEVRAAGD En de wind en de lichten der schepen zeggen dat al wat voorbijgaat op reis is zonder thuisreis naar een einde waar Hij ons bijstaat. Adres Telefoon Fax P.C. Hooftlaan 5 3362 TV Sliedrecht 0184 - 49 17 00 0184 - 49 17 99 Dankbaar voor alles wat hij voor ons heeft betekend, geven wij er kennis van dat, na een slopende ziekte veel te jong van ons is heengegaan onze lieve Lucas van Gent Rotterdam Amsterdam 7 juli 1950 8 februari 2005 Correspondentieadres: Familie D. van Gent Stadhouderskade 30 1071 ZD Amsterdam Amsterdam, Warmond, Amsterdam, Montfoort, Papendrecht, Rotterdam, Rotterdam, Het hospitaal-vakantieschip Prins Willem-Alexander van de Stichting Varende Recreatie heeft een fulltime vacature voor; Motordrijver/Machinist. De Prins Willem-Alexander verzorgt 5-daagse vaarvakanties (40 weken) voor bewoners van zorginstellingen, te weten zorgbehoeftige ouderen, chronisch zieken en gehandicapten. Zie www.nsvr.nl. Functie-inhoud: Uitvoering van onderhouds- en reparatiewerkzaamheden van alle aanwezige technische apparatuur. Relevante schoonmaakwerkzaamheden en assisteren bij aan- en afmeren. Bereid zijn in een jong team te werken. Draait mee in het weekendwacht rooster. Één keer per week avond/nachtdienst (stand-by-dienst). Functie-eisen: Diploma (scheeps-) motorentechniek. Enige praktijkervaring in de Rijn- en binnenvaart. Aantekening machinist in dienstboekje. Goede contactuele eigenschappen. Kandidaten met ervaring genieten de voorkeur. Wil je een gezellige baan en een afwisselend vaargebied, stuur dan een beknopte brief met C.V. naar; Stichting Varende Recreatie Postbus 428 3840 AK Harderwijk Najat El Aouni Theo van Gent Soraya van Gent Lamyea van Gent familie H. van Gent familie D. van Gent familie A. van Gent familie H. de Geus familie M. van Gent familie T. van Gent De begrafenis heeft inmiddels plaatsgevonden op de begraafplaats Zorgvlied te Amsterdam Personeeladvertentie plaatsen? 010-4140060 Gevraagd voor M.P.S. Rembrandt van Rijn Stuurman *** Matroos i.b.v. dienstboekje U beschikt over goede omgangsvormen en heeft voldoende ervaring in betreffende functie. Wij bieden een gezellige werkomgeving en goede arbeidsvoorwaarden. Interesse? Neem contact op met Dhr. Van Hengst. Feenstra Rijn Lijn BV Rijnkade 42 • 6811 HB Arnhem 0653-125546 of 026-4452805 Gevraagd Kapitein (i.b.v. Rijnpatent Mannheim) op dubbelwandige chemietanker Tel. 0035-2121485 Elke 14 dagen boordevol nieuws MS JALA 778 t / 1959 vlak van 1989 - 1100 m3 schuifluiken - 66.20 x 7.20 m. 645 PK CAT van 2000 - boegschroef 200 PK - stuurhut alum. 1992 woning 3/4 sl.kamers naut. compl. - S.I. 2007 MS Waterland 1097 t /1951 middenschip 55 m. van 1981 - 75 x 8.28 x 2.61 m - 2 ruimen - 1400 m3 - Azobé 1996 - ronde alum. luiken - naut.compl 600 PK Cat/ 1983 revisie 1997 - Masson keerk. van 1991 - hydr.stuurwerk vd Velde 1998 - boegschroef van Tiem 320 PK woning 3 sl.kmrs. - autokraan S.I. / IVR 2011 MS PETRONELLA 1265 t/1959 bj. 1959 - 84.98 x 9.49 x 2.62 m. 2 ruimen - 50 TEU - 2000 m3 2 x 540 PK GM van 1992 - naut. compl. - hydr.stuurwerk boegschroef 380 PK woning 4 sl.kmrs. - autokr. 10 m. S.I. 2010 - ADNR 2008 te leveren met vast werk volledige info op aanvraag of zie www.debotshipbrokers.nl W.L.A. de Bot & Dtr. / registred shipbroker ® tel.: 010 - 4667106 fax: 010 - 4669664 E-mail: info@debotshipbrokers.nl Maritieme personeelsdiensten voor zee- en binnenvaart TOS Rotterdam ‘Westerkadehuys’, Westerkade 7a 3016 CL Rotterdam Telefoon (010) 436 62 93 Telefax (010) 436 62 86 TOS Vlissingen Boulevard Bankert 308 4382 AC Vlissingen Telefoon (0118) 44 09 11 Telefax (0118) 44 09 12 www.binnenvaartspel.nl EINIGE, WENIGE POSITIONEN SIND NOCH FREI ! Wir, Grand Circle Cruise Line sind eine der führenden Anbieter von Flusskreuzfahrten in Europa. Unseren amerikanischen. Gästen bieten wir einen sehr hohen Qualitätsstandard. Zur Zeit betreiben wir eine Flotte von dreizehn 4* und 5* Schiffen auf Rhein, Main, Donau, Mosel sowie Holland und Belgien. Zur Verstärkung des Nautischen Teams suchen wir per sofort einige: KAPITÄNE Mit Rhein und/oder Donaupatent sowie Radarpatent Wir bieten Ganzjahresanstellung, Nettomonatslohn, 13. Gehalt, Bonussystem, grosszügige Trinkgeldregelung, alle sozialen Leistungen, flexible selbständige Freizeitregelung im Team, Karriere- und Weiterbildungsmöglichkeiten und vieles mehr. Gerne erwarten wir Ihre aussagekräftige Bewerbung mit Foto. GRAND CIRCLE CRUISE LINE GMBH Debora Zamuner Gerbergasse 13 Postfach CH-4001 Basel Phone: 0041-61-260 26 12 FAX: 0041-61-260 26 00 E-mail: dzamuner@gtc.com E-mail Website Voor één van onze cliënten zijn wij op zoek naar: info@deheerenkamphuis.nl www.deheerenkamphuis.nl jonge, startende ondernemers in de binnentankvaart Naast een goede bevrachtingsovereenkomst door een toonaangevende binnentankvaart rederij wordt alle expertise en ondersteuning geboden op het gebied van opstart, begeleiding en financiering. Binnen het geheel wordt uw opstart en doorgroei ook begeleid op technisch gebied. Heeft u interesse voor de start en doorgroei naar zelfstandig ondernemer, neem contact op met: De Heer & Kamphuis Scheepvaartadviseurs: De heer Tiemen Kamphuis De heer Henk Schoonderwoerd Telefoon: 0184 - 49 17 00 Telefoon: 0184 - 49 17 00 Mobiel: 06 - 22 92 98 79 Mobiel: 06 - 13 49 90 22 Voor handen die de weg weten. Algemeen E-mail: info@tos.nl Internet: www.tos.nl 24 hrs service: (+31)6557485 09 Gevraagd op ms Modena Matroos i.b.v. dienstboekje Int. vaart / Donau vaart Loon volgens CAO Tel. 06-29 537616 Gevraagd voor mts Pacific Schipper met ervaring, i.b.v. ADNR en Radarpatent Systeem 2 weken op / 1 week af Tevens zoeken wij voor het mts Britanic Schipper met ervaring, i.b.v. ADNR en Radar- en Rijnpatent Systeem 20 op / 10 af Tel. 0032(0)475-498177 of 0032(0)3-8661752 Bent U op zoek naar bemanningsleden voor Uw schip? Wij bieden aan: Bezetting van matroos t/m kapitein Voor binnenvaart/kustvaart/passagiersboten etc. Rhine Dispatch Agentschap Tel : (+31)010-4048332 (+31)010-2141002 Fax: (+31)010-2140005 Mobiel: (+31)06.53.64.96.64

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 5 Nieuwe onderzoeksraad voor veiligheid De Raad voor de Transportveiligheid is opgeheven. De opvolger, de Onderzoeksraad voor veiligheid, is 7 februari officieel geïnstalleerd door minister Remkes (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksaangelegenheden). Dat gebeurde in aanwezigheid van koningin Beatrix en minister-president Balkenende. De nieuwe Onderzoeksraad heeft een breder werkgebied dan alleen transport. Ze staat, net als zijn voorganger, onder voorzitterschap van Pieter van Vollenhoven. De raad bestaat verder uit A. van den Berg, J.P. Visser, F.J.H. Mertens en J.A. Hulsenbek. De Onderzoeksraad is een bij Rijkswet ingesteld zelfstandig bestuursorgaan, dat tot taak heeft rampen, ongevallen en incidenten te onderzoeken met de bedoeling daaruit lering te trekken. Daarbij worden eventueel ook de gevolgen van het voorval en de bestrijding ervan betrokken. Op grond van de Rijkswet, die op 30 november 2004 door de Eerste Kamer werd goedgekeurd, is de Onderzoeksraad bevoegd Een flinke golf water spoelt door de Rijn. In het weekend verdubbelde de waterstand op veel plaatsen. Van zondag op maandag waste de rivier bij Kaub met 144 centimeter naar 386. Ook kwam er een einde aan de opmerkelijke, relatief lage waterstand boven Maxau. Het meetstation op de Boven-Rijn verdubbelde de Pegel en kwam uit op 687 centimeter. Terwijl 3.000- tonners onderweg zijn met niet meer dan 1.400 ton lading, verbruiken ze veel gasolie om tegen de stroom op te varen. Het gevolg voor de vrachtprijzen in de tankvaart is desastreus. Er werd medio vorige week nog 24 Zwitserse frank per ton naar Basel betaald voor de benzine. Dat vervoer viel eind vorige week helemaal stil. De opdrachtgevers anticipeerden op de komst van regen (hoewel niemand had voorzien dat het om zoveel water zou gaan). Opnieuw een bewijs dat de Rijn steeds meer een regenrivier is geworden en veel minder stabiel ‘leeft’ van de meer geleidelijke aanvoer van smeltwater. De verwachting is dat de vrachtprijzen min of meer zullen halveren met de huidige waterstand op de Rijn. Het ladingaanbod is echter sterk teruggelopen en concreet cijfermateriaal was nog niet beschikbaar. Dat heeft ook te maken met de handel in minerale producten. Die valt deze week vrijwel stil als gevolg van onderzoek te verrichten naar gebeurtenissen op terreinen zoals verkeer en vervoer, defensie, gezondheid, defensie, milieu, branden en explosies, industrie, bouw, natuurrampen. In beginsel komen alle voorvallen in aanmerking voor onderzoek door de Onderzoeksraad – met uitzondering van gebeurtenissen op het gebied van openbare orde, terreurbestrijding, vredesmissies, oorlogshandelingen en dergelijke. De Onderzoeksraad is bevoegd voor het gehele Koninkrijk; dus ook voor de Nederlandse Antillen en Aruba. Het eerste jaar wordt beschouwd als aanloopjaar, mede om te bezien hoe de selectie van onderzoeken gaat plaatsvinden. De Onderzoeksraad doet – net als bij de Raad voor Transportveiligheid gold – op grond van zijn bevindingen aanbevelingen aan betrokkenen. Die hebben dan de wettelijke plicht binnen een jaar op die aanbevelingen te reageren. De nieuwe Onderzoeksraad heeft mede de bevoegdheid de reacties op de aanbevelingen te bewaken. de International Petroleum Exchange week in Londen, het jaarlijkse ‘feestje’ van de oliehandelaren. Het enige aanbod dat deze week overeind blijft in de spotmarkt is het standaard depotwerk. Ook in de droge lading stijgen de vrachtprijzen niet nu er zoveel water is in de rivier. Vorige week werden heel even laagwatertoeslagen betaald toen Kaub heel kort onder de 140 centimeter kwam, maar de meeste schippers moesten genoegen nemen met de kale vrachtprijs zonder toeslag. Nu er voldoende water is en er kan worden afgeladen, is een vrachtprijs van 4,50 euro per ton naar Krotzenburg en zeven euro naar Thionville niet zo slecht betaald. Hoewel het ladingaanbod relatief lijkt af te nemen bij hogere waterstanden – er is immers meer laadcapaciteit voor handen – is er voldoende lading om de vloot bezig te houden. Voor wie niet leeg terug wil, zijn er gerst en tarwe vanaf de Main op de markt en omdat de temperatuur niet zo laag is, wordt er vanaf de Boven-Rijn ook alweer grind aangeboden als retourlading voor de Rijnvaartvloot. Vanaf de Neckar en de Moezel daarentegen is nauwelijks ladingaanbod deze kant op. Index De afgelopen weken werd de markt gekenmerkt door wisselende waterstanden en er was De Erasmus Universiteit, onderzoeksbureau Buck Consultants, de douane, verladersorganisatie EVO, het Havenbedrijf Rotterdam, Nederland Distributieland, Transport en Logistiek Nederland en TNO starten 16 maart gezamenlijk een onderzoeksproject over veiligheid in internationale ketens van goederen. De projectleiding is in handen van RSM Erasmus University. Het project PROTECT is formeel gestart in januari en wordt gefinancierd uit het BSIK programma TRANSUMO. Het project richt zich op bedrijven die deel uitmaken van wereldwijde ketens van goederen en diensten. Het heeft tot Bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat verdwijnen de komende jaren bijna drieduizend banen. Dat heeft de secretaris-generaal Geert van Maanen maandag 14 februari in het Financieele Dagblad gezegd. natuurlijk carnaval. Wisselende waterstanden zorgden vorige week voor een lastige markt, onderhandelen was nauwelijks mogelijk en voor het zakkende water was de vrachtcompensatie te gering. 'Carnavalsstrubbelingen' gaf een schipper als beschrijving. In de omgeving Mannheim en Keulen was weinig aanbod. Voor een betere vracht gingen schippers leeg de Main op. De 'Moezel / Saar Monitor' geeft voor de afgelopen 30 dagen 84,9 procent (+8,4 procentpunten) retourreizen aan, over de week 50 procent (- 107,1 procentpunten). De VAART!Vrachtindex sloot vrijdag, na een week met 161 vrachtmeldingen, 2,5 punten lager dan de vorige week op 83,0. Voor de laatste zeven dagen lag het indexgemiddelde 0,4 punt hóger op 83,3. In de droge lading zakte de vrachtindex met 1,8 punten naar 82,6, de weekindex verbeterde 1,9 punt naar 84,2. De belangrijke deelindex voor het opvarige werk kwam licht hoger, met 0,6 punt naar 85,9, de weekindex sloot 6,2 punt hoger op 89,7. De weekindex voor de afvaart steeg met 0,2 punt naar 59,3. Het Wechselverkehr kwam 0,7 punt lager op 95,9 en Noord-Zuid/binnenlands steeg verder met 5,0 punten naar 130,3. De kolenindex sloot over 30 dagen 0,4 punt lager op 76,8, en bleef over de week gelijk op 78,5. De tankvaartindex zakte 11,1 punten naar 136,1 en op de weekindex met 22,7 Ongeveer twintig procent van het totaal aantal arbeidsplaatsen op het ministerie gaat verloren. De grootste klap valt bij Rijkswaterstaat. Daar zijn volgens de topambtenaar al duizend tot vijftienhonderd banen verdwenen. Het banenverlies is niet alleen het gevolg van kabinetsbezuinigingen. Verkeer en Waterstaat werkt ook aan een omslag van een ministerie van projecten naar een departement van bestuur. ‘Niet de aanleg van punten naar 106,7. De VAART!Vrachtindex geeft het gemiddelde van 677 droge lading- en 37 tankvaartreizen over de laatste 30 dagen omgerekend naar vracht per ton per kilometer (tkm), met 1,46 eurocent per tkm als indexwaarde 100. De beladingsgraad nam de afgelopen week met 2,5 procentpunt af naar gemiddeld 81,6 procent. De leegvaartindex steeg iets: schepen voeren 15 FEBRUARI 2005 Onderzoek naar veiligheid in de keten 3000 banen weg bij V en W doel bedrijven en organisaties in Nederland te helpen hun bedrijfsvoering en de internationale goederenketens waarin zij functioneren te verbeteren en daardoor veiliger te maken. Uitgegaan wordt van het principe dat alleen als het streven naar veiligheid samenvalt met belangrijke bedrijfsmatige voordelen, zoals kosten- en tijdsbesparingen, bedrijven gemotiveerd zijn om uit eigen beweging veiligheidsmaatregelen te nemen en volledig te implementeren. PROTECT is opgezet voor een periode van vier jaar. Het eerste jaar is concreet ingevuld met onderzoek naar drie belangrijke vragen: wat zijn de criminele en terroristische dreigingen waar internationale goederenketens mee geconfronteerd worden, wat zijn de effecten van de veiligheidsmaatregelen die bedrijven op dit moment nemen, en hoe kunnen goederenketens tegelijkertijd beter en veiliger worden gemaakt? Dit studietraject moet de vraag beantwoorden wat prioriteit krijgt bij oplossingen die door het bedrijfsleven breed geaccepteerd en ingevoerd kunnen worden. Op basis daarvan zullen in jaar twee tot en met vier van PROTECT een aantal pilots en demonstratietrajecten worden ontwikkeld. wegen moet centraal staan, maar de mobiliteit die ervoor zorgt dat mensen betrouwbaar van A naar B komen. Daar zijn meer mogelijkheden voor dan alleen een weg aanleggen,’ zegt Van Maanen in het Financieele Dagblad. Hij wil dat Verkeer en Waterstaat eerder en vaker het bedrijfsleven inschakelt door taken af te stoten en door publiek-private samenwerking. Vrachtprijs tankvaart keldert door wassend water gemiddeld 15,9 procent (+0,9 procent) van het totale reistraject leeg naar de laadplaats. Het aantal lege (vaar)dagen voorafgaand aan de volgende reis nam met 0,08 dag naar 1,06 dag gemiddeld. De gemiddeld betaalde brandstofprijs steeg weer; gasolie is met 284,60 euro gemiddeld 3,09 euro per kuub duurder dan een week eerder, het prijsniveau ligt 38,4 procent boven dat van begin 2003. VAART! Vrachtindicator De indexering van de vrachtprijzen in deze rubriek is gebaseerd op de VAART!Vrachtindicator, een driemaal daags geactualiseerd overzicht van de vrachtprijzen. Schippers ontvangen dit overzicht per e-mail als ze de gegevens van de eigen reizen (vrachtprijs, bestemming, lading) opgeven. De VAART!Vrachtindicator verstrekt anonieme gegevens, die niet traceerbaar zijn. Het aantal deelnemende schippers is de 250 gepasseerd en de databank bevat al meer dan 10.000 reisgegevens (opvraagbaar voor de deelnemers). Hoe meer deelnemers, hoe betrouwbaarder de vrachtindexen. Aanmelden kan via de website www.vaart.nl. De vaart met veevoeders richting Duitsland: vooral 1.000 tons partijen. (foto MGR) De kolenvrachten (dikke lijn kolen, dunne streepjeslijn alle droge lading). Vaak gelden de vrachtprijzen voor kolen als indicatief. In grote lijnen klopt het, maar er zijn toch significante verschillen. (bron VAART! Vrachtindicator)

Copied successfully!

Binnenvaartkrant