Views
3 years ago

2005-04

  • Text
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Februari
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Pagina
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Koop

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 32 15 FEBRUARI 2005 Breko Nieuwbouw voor maatwerk in scheepsbouw Do you need reliability? Vopak Barging Europe Phone: +31 78 6528 528 Website: bargingeurope.vopak.com Ontwerper en bouwer onder één dak Door toepassing van innovatieve oplosssingen zijn wij vaak trendzetter voor technische ontwikkelingen bij binnenvaartschepen en kustvaarders. Scheepsbetimmering Meubelmakerij Keukens Verbouwingen Vakmansschap om in te lijsten Calandstraat 27, 4251 NZ Werkendam T E L . : 0 1 8 3 - 5 0 0 8 5 5 , FA X : 0 1 8 3 - 5 0 0 8 5 6 , M O B . : 0 6 5 3 - 1 0 8 5 4 7 AL ONZE PRIJZEN EX. BTW WASPOEDER 25 KG AKTIE € 37,50 10L SUPER-X € 17,33 10L BOENWAX € 15,86 10L AALREIN € 7,41 10L ROEST&KALK € 33,10 Wrijfhout hout € 4,34 SPECK HYDROFOOR 24V H.D. REINIGER 200 BAR ANTENNE ROTOR Nieuw model GEDORE GEREEDSCHAP NIEUW Schoen met stalen neus € 40,61 Pirelli Python dekwasslang RUIMVERF ALU of R/B 20L € 49,92 + cert. WRIJFHOUTTOUW 16 mm, 220 m. = € 63,80 WHITE SPIRIT 5L = € 5,15 Servomotor voor blauwbord 24 Volt, 500 kg. €177 DOGA RUITENWISSER KOMPL. LEVIS LUX 4L WIT € 29,95 Bouwer tot 20.000 ton Op allround werf met eigen afmeermogelijkheid en 2 royale dokken. Strategisch gelegen aan De Merwede te Papendrecht. 30 Jaar vakmanschap Breko Nieuwbouw staat voor kwaliteit, betrouwbaarheid en GELDIG TOT 1 MAART 2005 ZOEKLICHT 250W - 24V Ged. water € 1,35 p/5L GASOLIE POMP Z.A. € 65,80 F.E.M.M. SCHEEPSUITRUSTING MAASKADE 132 3071 NK ROTTERDAM TEL 010-214.08.47 FAX 010-411.47.38 E-MAIL info@femm.nl budgetair vriendelijke oplossingen. Scheepvaartweg 3b Papendrecht Tel.: +31(0)78 - 641 68 68 Fax: +31(0)78 - 641 68 69 Voor informatie: Nieuwbouw B.V. www.breko.com ZOLANG DE VOORRAAD STREKT CLINOMETERS-INTERCOM ALLES VERKRIJGBAAR GRONDVERF EIGEN MERK 1Ltr en 2 1/2 Ltr RONDSTROP AUTOHIJSBAND 1 TON 2M - 2,5M - 3M, VANAF € 11,35 Zinkfosfaat primer 5kg zandpomp RVS 15 ton € 216,50 SIMER 220 V DOMPELPOMP € 111,18 Antivries € 2,18 p/L Koelvloeistof € 1,73 p/L LEVIS LUX 1L - 2,5L - 4L HYDROFOOR 220 V RVS NAV. LAMPEN 28 Volt € 3,06 AUTOFOCUS KIJKER 7X50 24 LTR €199,- DE ENIGE ECHTE TRICOFLEX 1” €1,81 p.m. NIEUW SECUMAR AUT. REDDINGSVEST € 90 POETSLAPPEN 10 KG BONT, 1 e KWALITEIT- KATOEN = € 9,05 LET OP !!! Wij zoeken TANKERPARTICULIEREN Scheepsgrootte van ca. 1000 tot ca. 3000 ton Onze bevrachtingsovereenkomsten zijn uw bevrachtingszekerheid Bij ons vaart u het best en blijft u eigen baas Het adres voor perfecte TANKVAART is TANKFRACHT Eén telefoontje is voldoende dhr. Claussen of Holländer Tel 0049 - 40 895051/53 TANKFRACHT Werner Kortmann GmbH Wendenstrasse 379 Postfach 26 19 25 20509 - Hamburg DEKZEIL 3x4 tot 10x12 € 0,40 p/m 2 Hercules touw 22MM-24MM-28MM-30MM vanaf 40m ogen gratis PROFESSIONELE DRIJFJAS VANAF € 99,- REDDINGSBOEI LICHT € 15,50 Inbouw alle merken motoren Reparatie Detroit Diesel, Daf, Perkins en Iveco motoren WWW.MERIGUIER.COM Officieel dealer van: generatorsets Tel. 0184-411 922 Fax 0184-419 565 Mas de Mériguier Toe aan een rustige vakantie in Zuid Frankrijk? in de Lot, vlakbij Figeac ligt op een heuvel dit mooie complex voorzien van alle moderne gemakken, bestaande uit een hoofdhuis, een Pigeonnier, twee studio's en een verwarmd zwembad. meer informatie: www.meriguier.com • KRAANSCHIP VOOR OVERSLAG EN BERGING • TRILAPPARATUUR VOOR ZETTEN EN TREKKEN VAN DAMWAND OF PALEN • VERHUUR VAN PONTONS • SLEEPBOTEN VAN 250 - 700 - 1150 PK • DRIJVENDE BOK • DUIKERS Burg. von Geusauweg 36 4191 KW Geldermalsen E-mail: info@bsttiel.nl Nieuw !! Scheepsramen Qualiteit heeft een naam: Service heeft een nummer: Tel.: 0049 (0)2 03/93 27 30 Fax: 0049 (0)2 03/93 27 3-66 WITTIG GmbH Telf. 0345-580501 Fax 0345-580528 Mobiel 06-54924649 internet www.bsttiel.nl Voor al uw sloopwerkzaamheden SCHEEPSSLOPERIJ NEDERLAND B.V. Havenweg 1. Postbus 5234 3295 ZJ ‘s-Gravendeel Telefoon: 078-6736055 Autotel. 06-53199616 SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV voor al uw sloop- & saneringsschepen en overige drijvende objecten 023 - 5325211 06 - 53187317 Contante betaling E-mail: treffers@hetnet.nl Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem internet: http://www.wi-du.de E-Mail: info@wi-du.de

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 33 Aquamar produceert al meer dan tien jaar waterzuiveringsapparatuur voor de scheepvaart. Deze apparatuur bestaat uit een tweetal filters en een UV-lamp. Dit WS-systeem wordt veel gebruikt in de scheepvaart. Het bedrijf uit Urk komt nu met een geheel vernieuwd totaalconcept. Niet alleen zullen de systemen krachtiger worden, maar ook zal er een effectievere nazorg plaatsvinden, belooft het bedrijf. ‘Onderzoek wees namelijk uit dat na aanschaf van apparatuur, het onderhoud en de vervanging van materialen te wensen overlaat. Daarom vult Aquamar het aanbieden van systemen aan met het aanbieden van een compleet servicepakket. Wie gebruik maakt van dit servicepakket is voor een gering bedrag per maand verzekerd van een goed functionerend waterzuiveringssysteem.’ Aquamar biedt ook servicepakketten aan voor systemen van andere fabrikanten. Het WS-systeem bootst de werking van het zonlicht na. ‘Een deel van de straling van zonlicht is uitstekend geschikt voor de zuiverende toepassing. Deze straling wordt nagebootst door middel van een UV-lamp op exact 253,7 nm. Onderzoek door een onafhankelijk instituut in opdracht van de Nederlandse overheid heeft uitgewezen dat UV-straling de DNA-structuur van bacteriën, virussen, cysten, sporen en ander microorganismen zodanig aantast dat die afsterven en zich niet meer kunnen vermenigvuldigen. Zelfs de vrije legionellabacterie wordt onherroepelijk door de UV-straling onschadelijk gemaakt.’ Drinkwater moet niet alleen veilig, maar ook goed van smaak zijn, stelt Aquamar. Vandaar de twee filters in het WS-systeem. Het eerste filter is een sedimentfilter. Dat verwijdert organische vervuiling en kleine deeltjes, zoals roest en zand, uit het water. Het tweede filter is een actiefkoolstoffilter. Dat reduceert het gehalte chemische stoffen en werkt geur- en smaakverbeterend. Aquamar heeft systemen op voorraad met een capaciteit van vijftien tot en met 250 liter per minuut. Grotere systemen zijn op aanvraag leverbaar. De systemen worden compleet geleverd en zijn eenvoudig te installeren. Meer vermogen Jarenlang was de internationale NSF-standaard de standaard voor de intensiteit van de hoeveelheid toe te passen UV-energie. Volgend jaar worden de regels aangescherpt. Werd er met de NSF-standaard nog gerekend met de intensiteit op het beginpunt van de lamp, de nieuwe standaard gaat uit van de intensiteit van de lamp op zevenduizend branduren. De aanscherping komt er ruwweg op neer dat van systemen verwacht wordt dat ze 2,5 keer zoveel UVenergie produceren dan voorheen. Aquamar probeert zijn klanten van dienst te zijn door hen een aantrekkelijk aanbod te doen voor de ombouw van hun bestaande systeem. Klanten kunnen hun huidige systeemtype en benodigde capaciteit aan Aquamar doorgeven. Aquamar zal vervolgens berekenen of het huidige systeem voldoet aan de nieuwe regelgeving. Indien dat niet het geval is, doet Aquamar een aantrekkelijk ombouwvoorstel. Voor 115 euro wordt bijvoorbeeld voor een upgrade van een WS-700 naar een WS-1200 nieuwe voorschakelapparatuur opgestuurd. Nadat de oude voorschakelapparatuur verwijderd is, kan de gebruiker volgens Aquamar zelf eenvoudig de nieuwe aanbrengen. Wie de oude voorschakelapparatuur terugstuurt, ontvangt 25 euro reductie. Onderhoud Na de plaatsing van een WSsysteem (meestal door een dealer) vindt er in veel gevallen geen tot weinig onderhoud aan de apparatuur plaats. Dat is gebleken uit eigen onderzoek van Aquamar onder een aantal gebruikers van het systeem. ‘Vaak blijkt dat er geen onderhoud plaatsvindt, de lamp niet of niet op tijd wordt vervangen en ook de filters niet worden vervangen. Vaak komt men pas in actie als men bijvoorbeeld waarneemt dat de lamp niet meer brandt. Op dat moment is het echter al te laat.’ Voor het optimaal functioneren van het systeem is regelmatig onderhoud echter noodzakelijk. ‘Zo dient elke drie maanden de kwartsbuis te worden gereinigd en moet de lamp elk jaar vervangen worden. De lamp brandt na een jaar nog wel, maar is niet meer in staat om micro-organismen te doden. Verder dienen de filters, afhankelijk van de vervuilingsgraad van het water, gemiddeld twee maal per jaar vervangen te worden. Indien geen onderhoud wordt gepleegd, functioneert een systeem binnen een jaar niet meer naar behoren en kan geen veilig en gezond drinkwater gegarandeerd worden,’ 15 FEBRUARI 2005 Aquamar: nieuw concept waterzuivering na aanscherping regels Gerrit Kruyf (1929) overleden Woensdag 2 februari overleed Gerrit Kruyf uit Maasbracht in het ziekenhuis van Roermond, op 75-jarige leeftijd. Hij was op, zo zei de dokter. Kruyf was een markante man, een vertegenwoordiger van een uitstervend ras: de traditionele Limburgse dorpsfiguur. In Café Het Wiel, ofwel de Gubbel van Huub Gubbels, al meer dan veertig jaar zijn tweede thuis, heerste na het bericht van zijn overlijden een sfeer van nostalgische weemoed. Hij hoorde, zo te zeggen, tot het vaste meubilair, in zijn karakteristieke houding midden in het café staand, benen uit elkaar en handen in de zakken van zijn blauwe overall. Gerrit was een telg uit het Maasbrachtse geslacht Kruyf: olieboeren en victualiënhandelaars. Hij voer mee op de olieboten, maar indruk maakte vooral zijn kracht. Met verwonderlijk gemak stapte hij met twee gevulde gasflessen in elke hand aan boord van de schepen. Bijna legendarisch was zijn kennis en kunde van het splitsen van touwen. Om een draad van honderd meter af te meten gebruikte hij twee lantaarnpalen die precies vijftig meter uit elkaar stonden. Alsof het een vliegertouwtje betrof, trok hij de draad achter zich aan, sloeg hem om de eerste lantaarnpaal en sjouwde terug naar de tweede paal. Daar splitste hij vakkundig de stalen draad voor een strop. Nog legendarischer werd Gerrit door zijn bohémienachtig leven. Vele zogenaamde oprechte en integere inwoners van Maasbracht verguisden hem daarom en wilden niets met hem te maken hebben. Misschien waren deze in het strakke keurslijf van huwelijk, huisje, boompje, beestje en saaie kantoorbaan gevangen burgerlijke figuren inwendig jaloers. Zeker, Gerrit was een heel apart figuur en ogenschijnlijk – op zijn Limburgs gezegd - ‘tikte hij niet richtig’, maar een stukje toneel was onmiskenbaar. Hij kwam regelmatig gevat en adrem uit de hoek. Gerrit Kruyf was tijdens carnaval enkele dagen 'vereeuwigd' op de voordeur van Café Het Wiel. Hij heeft zijn portret zelf niet meer kunnen aanschouwen. (foto Jo Bindels) Zoals bij dat echtpaar waarvan de echtgenoot aankondigde dat hij trek had in frites met zuurvlees (‘zoervleisj’ op zijn Limburgs). Gerrit:’Je hoeft alleen frites te halen, het zure vlees zit al naast je’. Door Gerrits uitstapjes – ook aan de Belgische kant van de Maas, waar hij grote bekendheid genoot – was hij niet altijd in staat op tijd naar Maasbracht terug te keren. Ook het vrouwelijk schoon liet Gerrit niet onberoerd. Met zijn grote liefde Lieske maakte hij menige liefdesvaart in zijn jachtje. Ofschoon hij niet altijd alert was door de invloed van Baccchus. Tijdens een gezamenlijk ritje met de brommer kwam hij in Maasbracht tot de ontdekking dat hij Lieske ergens onderweg was verloren. In Café Het Wiel accepteerden de bezoekers deze schelmenstreken als onlosmakelijk verbonden met Gerrits natuur. Met caféhouder Huub Gubbels had hij een voor buitenstaanders onnavolgbare leen-, beleggings- en kredietovereenkomst. Er was voor Gerrit altijd wel wat geld ‘in depot’. Hij kwam niets tekort aan zijn geliefde sigaartjes en Gubbels hield de drankconsumptie voor Gerrit in de gaten zodat het niet uit de hand liep. Dat alles is verleden tijd. ‘Hae woor toch u good menke (hij was toch een goed mens)’, kijkt Wiel Gubbels terug. ‘Hij is 75 jaar geworden maar hij heeft geleefd voor 150.’ Waarvan akte. Gerrit heeft zijn vrede en zeker zijn rust gevonden. waarschuwt Aquamar. Het bedrijf introduceert daarom een serviceplan voor de scheepvaart. Dat kost vanaf tien euro per maand. Schippers kunnen zich daarmee verzekeren van het optimaal functioneren van hun waterzuiveringssysteem. Met het serviceplan worden ze geïnformeerd (naar keuze per fax, e- mail of telefoon) wanneer ze onderhoud moeten uitvoeren en krijgen ze automatisch de benodigde (vervangings)materialen toegestuurd. Aquamar stuurt dan één maal per jaar een servicekit. Daarin zitten een viertal filters, een lamp, een cleanser voor de kwartsbuis en instructiemateriaal. Met deze servicekit kan de klant een jaar vooruit. Aquamar biedt ook servicepakketten aan voor systemen van andere fabrikanten. Wel wordt dan eerst gecontroleerd of het systeem voldoende capaciteit heeft voor betreffende watertechnische installatie. Marine in zee met Damen Gorinchem Namens de Koninklijke Marine en Damen Shipyards Gorinchem ondertekenden respectievelijk directeur Materieel, Schout-bijnacht P.S. Bedet en directeur Erik van der Noordaa onlangs een contract voor het ontwerp en de bouw van een Logistic Support Vessel (LSV). De order werd verleend na een tenderprocedure. Het 65 meter lange ondersteuningsvaartuig, dat de plaats inneemt van de huidige HM Pelikaan, wordt voortgedreven door twee dieselmotoren waarmee snelheden tot veertien knopen bereikt kunnen worden. Na de oplevering in mei 2006 wordt het schip gestationeerd in het Carïbisch gebied voor het transport van uitrusting en manschappen op de Nederlandse Antillen. (artist impression Damen Shipyards Gorinchem) Nieuw tijdperk voor Rederij Stiphout 2005 betekent voor de Maastrichtse Rederij Stiphout het begin van een nieuw tijdperk voor de rederij. In maart keren de aanlegsteigers en schepen weer terug naar de oude stek tussen de Wilhelminabrug en de Servaasbrug. De Maaspromenade tussen de twee bruggen heeft een metamorfose tot wandelgebied ondergaan; uit commercieel oogpunt een positieve ontwikkeling voor de rederij. De oude stek ligt ook een stuk centraler ten opzichte van het centrum van Maastricht met zijn Vrijthof en inkoopcentrum. Directeur Cees van Stiphout verwacht daarom dat meer bezoekers en toeristen straks automatisch hun weg zullen vinden naar de passagiersschepen. De bouw van de nieuwe Brasserie Bonhomme bij de aanlegsteigers zal deze ontwikkeling ongetwijfeld versterken. De Brasserie ontleent zijn naam aan de rederij Bonhomme die in de 19e eeuw een dienstregeling voor passagiers en vrachten onderhield op het kanaal Luik-Maastricht. Brasserie Bonhomme biedt binnen honderd zitplaatsen en op het terras 125 zitplaatsen (met uitzicht op de Maas). De bouw van de Brasserie, waarvan de feestelijke opening in mei is gepland (en van het ticket office) is inmiddels gestart. Van Stiphout: ‘Het heeft langer geduurd dan wij oorspronkelijk gepland hadden, maar in maart is met de terugkeer op onze oude stek alle leed geleden. Ik zie 2005 en de volgende jaren met optimisme tegemoet.’

Binnenvaartkrant