Views
3 years ago

2005-04

  • Text
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Februari
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Pagina
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Koop

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 2 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever: Riomar BV Adres redactie en acquisitie: Bezoekadres: Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam Postadres: Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam T 010-4140060 F 010-4140212 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Acquisitie: Tineke Leeuwestein Fokko van der Werf Danielle van den Broeke Alexander Boom Secretariaat: Karin Hell Marie-Louise Hell Redactie: Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 emdee@tiscali.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@wanadoo.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331445 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Willem den Heijer (Visserij) T 070-3597465 wdenheijervis@freeler.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 F 0162-521779 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek (Rotterdam en Drechtsteden) T 0184-425245 F 0184-425246 binnenvaartkrant@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0653-451318 b.dewitte@chello.nl Lay-out: Bitfactory, Rotterdam Danny Gruteke danny@bitfactory.nl Druk: PCM Grafische Bedrijven, Amsterdam Verspreidingspunten: U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Abonnement: Nederland: € 20,50 (incl. 6% btw) per jaar Europa: € 60,00 (incl. 6% btw) per jaar 26 nummers Abonnementen worden automatisch verlengd. Opzeggen dient schriftelijk en uiterlijk twee maanden voor het aflopen van het jaarabonnement. Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de K.v.K. te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. € 75 150 Amp. € 95 200 Amp. € 115 230 Amp. € 135 450 Amp. • 6V € 180 Excl. BTW - 2 jaar garantie TRAKTIEBATTERIJEN 490 Amp. • 24V € 1125 590 Amp. • 24V € 1275 690 Amp. • 24V € 1495 790 Amp. • 24V € 1695 890 Amp. • 24V € 1925 1020 Amp. • 24V € 2095 1120 Amp. • 24V € 2295 exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl WASMACHINE DEFECT V-Service 0180-412271 servicegebied groot Rotterdam e.o. Tel 0620-492 155 MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32 4301 AD Zierikzee Tel.: 0111-450445 Fax.: 0111-450446 Specialist vervoersrecht GEVRAAGD Postzegels mbt afbeeldingen v/d binnenvaart (ook van buitenlandse afbeeldingen), aanbiedingen naar buro van dit blad onder nr.200004 Let op! Superkleine "DRAADLOZE TELEFOON" voor op het schip, loods, wal enz. div. mod., bereik 500m tot wel 5 km! Info: 0622-416888 of 0164-241707 Ook 's avonds en in het weekend! TE KOOP GEVRAAGD dieselaggregaten, defect geen probleem, contante betaling. Aanbiedingen: 0654-203350 Handels-ond. Eggo Verwer in Vollenhove. HEEFT U VEEL VERFWERK. Ervaren scheepsschilder voor binnen en buiten werk op alle schepen. Allround medewerker voor nieuwbouw projecten. 078-6106798/0653-135007 OOK VERF LEVERANTIES TEGEN INTERESSANTE PRIJZEN. TE KOOP AANGEBODEN grote antieke originele maritieme verzameling: kompassen, telegrafen, nautische instrumenten, scheepsmodellen, patrijspoorten etc. Tel. 0622-247649 TE KOOP sleepboot Marian bj 1930, afm 20.61x4.90xca.2.40m, 525 pk Deutz, nautisch compleet, SI tot medio 2006. Vraagprijs € 35.000. Tel.078-6121246 of 0655-195004 REDUCEER UW GEWICHT met Shape Works en zit weer vitaal in uw stuurstoel! Info: 0653-997138 Heren schippers, bevracht voor de Franse Moezel ? Bel ons voor uw retourwerk, granen en walsdraad. Tel : 00 33 6 16 87 42 90. Sequana Logistique s.a.r.l. , 91 rue Fbg. St. Honoré , 75370 Paris cedex 08 -- Nederlandse leiding -- GEVRAAGD stuurman voor MTS "Myriam II". In bezit van dienstboekje, 2 weken op/2 weken af, loon conform CAO. Tel.078-6196090 VOF WERKMAN & ZN VRAAGT... per direct een ervaren KAPITEIN i.b.v. Rijnpatent/ Radarpatent op het m.c.s. Independent, ervaring vereist. Condities: 2 wkn op/2 wkn af, vrije kost en vrij reizen. Goed salaris. 0653-414989 TE KOOP in Tiel 2 onder 1 kapwoning 1993, m inp garage, ind: hal/entree, toilet royale w. kamer m. pla. vloer, open keuken m inb app. onderh. vrije tuin. 1e verd: 3 slaapk. badk. m douche ligbad, w. tafelm. 2e toilet. 2e verd: B. vliering, aanv. in overleg, vr.prijs € 235.000 kk Tel. 0650-670140 GEVRAAGD matroos ibv dienstboekje, kraanschip Bonafide, weekenden vrij. Tel. 0653-198251 of 0049-171-6356619 BIEDT ZICH AAN: lichtmatroos/matroos, opl. matroos. Met spoed. Tel. 0638-220574 TE KOOP munten+postzegels 010-2652782 www.rotterdammer.net GEVRAAGD voor mts Mezzoforte: stuurman met patent, syst. 14/14. Tel. 0475-466430 TE KOOP Sls 1.350 T, 80x9.50m, vlak nieuw v. 1990+kim. Boegschr Ballegooy 1000mm, stuurw. hydrauliek, lage kruiplijn, zwaar ankerwerk. Tel.0653-655398 of 0475-463146 ZU VERKAUFEN: MS "OLIVER", 105x10.50x3.05, 2421 TO, 2800 M3, Baujahr 1989, Motor: Deutz TBD 620, 1183 PS, Baujahr 2004. Kopfschraube Oudakker 320 PS. Sehr rentables Schiff. Tel. 0049-171-9911127, 0031-622-701281 TE KOOP politievaartuig 1968, 22x4.3x1.5 mtr, 46 ton, 2x MWM 600 pk. Zeewaardig, perfecte staat, prijs €64.500 ex BTW. Tel. 035-5382813 KOPPEL BIEDT ZICH AAN in bezit van vaarb, dienstb, marif, vrachtv 14/14, 7/7. (0032)-(0)-477-374324 TE KOOP ms 1.452 t, bj 1966/'87, 80x8.26x3.25m, 1.900m 3 , 860 pk Cat, 320 pk kopschr, 3x 220/380 gen., 2 ruimen, semi beun, alu. sch. luiken, st.vloer. Tel. 0653-150684 N.O.Z. TE KOOP GEVRAAGD keerkoppeling vertraging 1:4,5 ca 200 pk. Tevens gevraagd oliebad-ankertje voor sleepboot. Tel. 0651-433163 GEVRAAGD kapitein en stuurman met patent. 7/7 of 14/14. Eten en reizen vrij. Goede verdienst. 0032-495768951 TE KOOP 3 alu. trossenbakken €50,00 p/st, 220V setje 5 kva €600,00. 4" centrivugaal bergingspomp €200,00, sleephaak €175,00, Kabola cv ketel, 2x electr. Stork pomp €150,00 p/st. Tel. 0651-433163 GYRON CREW BV ZOEKT... i.o.v. MS Navigatie 1x matroos, 2 jr. vaartijd in dienstb. Loon vlgns. CAO Binnenvaart. Vaar/verlof i.o. Tel. 015-2563764 GYRON CREW BV ZOEKT... i.o.v. MS Navigatie 1x lichtm., 2 jr. vaartijd in dienstb. I.b.v. cursus matr., loon vlgns. CAO Binnenvaart. Vaar/verlof i.o. Tel. 015-2563764 TE KOOP MVS "KRISPIJN", bj 1961, 855 ton, 67x7.29x2.67 mtr, 973 pk electron. Cat 1999, straalbuis, alu overzakbare hut, rasterscanradar, autokraan tot 17 mtr, 24 teu. In prijs verlaagd !!! Tel. 06-23225501 0049-1725940981 TE KOOP luxe motor Celia, 56x6.50x2.42, 546 t, 300 pk Brons GB 1958, bj schip 1930 bij Paans Rode Vaart. Weka boegschr 240 Daf, cv, 220-380. Prijs n.o.t.k. 0623-706262 n.o.z. GEVRAAGD per direct schipper/strlui/ matrs ibv papieren/ dnstboek, gd conditie. voor info secretariaat@mhr-r.com tel. 010-4876780 BIEDT ZICH AAN machinist v. draad/ hydro kr. sjofel/bobcat + gr. vaarbew. tel. 0610-069849 GYRON CREW BV ZOEKT... i.o.v. MS Geertruida 1x lichtmatroos, 2 jr vaartijd in dienstb. i.b.v. cursus matr., loon vlgns CAO Binnenvaart. Vaar/verlof i.o. tel. 015-2563764 TE KOOP Aalsburg in Wijchen roy. hoekhuis+berging+garage. Ind; hal, toilet, roy. L- kmr+openh. uitbouw waarin keuken. 1e verd.; 3 slpk, badk. m.douche, ligb.+toilet+ toiletmeubel. 2e verd.; slpk+ was/stookruimte. Vr.pr. € 259.000 k.k. Tel. 024-6413910 0626-324576 TE KOOP appartement Maasbracht Kruchterhoek 14, 3 jaar oud, nabij de haven. 0475-462589 LL MATROOS ZOEKT WERK... in de binnenvaart, 2 jaar ervaring, meerdere lasdiploma's co 2, electrisch. Motorkennis dieselmotoren, mis nog een paar maanden vaartijd voor matroos. Tel. 0031-625188630 TE KOOP ms 341 ton, 39.48x6.58x2.10, 1 ruim, alu rolluiken, 150 pk Gardner, roef aan den, 220/380. Prijs € 30.000 Tel. 078-6121246 of 0655-195004 GEVRAAGD kapt. op db. "Inca", patent en ervaring in de duwvaart vereist. Tel. 0653-536172 TE KOOP ms Possidi 1305 T, bj 1958, 80x9.05x2.83, 973 pk Cat, ijzeren vloer, semi beun, kr.hgt. m. bal. 4.25, autokr 15m, ADNR, inruil mogelijk. Tel. 0653-346717 of 0049-1716352039 GEZOCHT enthousiaste matroos op mcs Taling, loon n.o.t.k., vrije- tijdsreg. 2 op- 1 af, zondag niet varen. Tel. 0613-738499/ 0651-613556/0654-796718 TE KOOP dekschuit 28x4 mtr, incl. reparatiefactuur, vaste prijs € 4.990,= ex BTW. Is in goede staat van onderhoud. Tel. 010-2183131 TE KOOP Vrijstaande villa te Werkendam, vr.pr. €550.000,- Info: 0183-505209 GEVRAAGD voor onderhoud/beheer van sleepvlet (hobby, voor plezier) ligplaats R'dam, gepensioneerd (schipper). Reacties: brief onder nr 20050402 naar het bureau v/d blad 15 FEBRUARI 2005 AL 70 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE TYPE Ah (20 uur) AFM L-B-H NETTOPRIJS PZS - 5400 540 63x420x460 € 1335 PZS - 6480 630 76x420x460 € 1580 PZS - 7560 730 88x420x460 € 1716 PZS - 8640 830 97x420x460 € 1835 PZS - 9720 940 1045x420x460 € 2090 PZS - 10800 1150 1154x420x460 € 2280 Prijzen inclusief container en transport, exclusief BTW. Garantie 72 maanden pro rata waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + Belgie + Duitsland * Volautomatische tractieladers * 80 Ah 24 V € 680 ex BTW * 100 Ah 24 V € 770 ex BTW Dealer Start- en tractiebatterijen, laders en omvormers - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) 1x € 8,00 ➙ 3x € 20,00 € 13,00 € 30,00 € 18,00 € 40,00 € 22,00 € 50,00 € 27,00 € 60,00 € 32,00 € 70,00 € 37,00 € 80,00 Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 2,- (buiten Ned. € 3,- ) extra administratiekosten. Bij buitenlandse kickers berekenen we € 2,50 extra bovenop de hierboven aangegeven tarieven __________________________________________________________________ Naam Aantal plaatsingen? Adres __________________________________________________________________ Telefoonnummer Postcode __________________________________________________________________ Email __________________________________________________________________ Woonplaats BTW nr: ❍ Ja, ik wil dat mijn kicker ook op de website geplaatst wordt voor slechts € 5,- extra per drie plaatsingen (alleen mogelijk vanaf 3 plaatsingen) ❍ Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven. (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Te naam stelling rekeninghouder: _________________________________ Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: _______________ BIEDT ZICH AAN stuurman matroos in bezit van gvb, marif, dienstboek. 0642170471 020-6891120 GEZOCHT stel of kapitein+matroos voor 1500 tonner. Patent tot Koblenz/ Mannheim is een pre! tel.06-51260009/ 0049-1722894126 BIEDT ZICH AAN stuurman i.b.v. dienstboekje. Tel. 0655-194708 Kickers GEVRAAGD Schipper en matroos i.b.v. de benodigde papieren voor duwboot varende omgeving Noord-Holland. Inlichtingen tel. 075-6284558 TE KOOP RWO-Entöler 1994, geïnstalleerd te zien. €2250,- Tel. (0031)-(0)355382813 VROUW 60 JAAR ZOEKT... schipper voor relatie. Reactie: brief onder nr 20050401 naar het bureau van dit blad Handtekening: ______________________ ❍ Ik stuur mijn ingevulde kicker - formulier samen met een bank/giro/betaalkaart naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 3 Vakbondsbestuurders niet blij met principeakkoord (Vervolg van pagina 1) Maar ze wilden me helemaal niet terug hebben.’ Van een andere werknemer was bekend dat hij al ‘richting Portugal’ was vertrokken en nu dus op zijn schreden zou moeten terugkeren. Maar ook werknemers jonger dan zestig jaar bleken zwaar teleurgesteld dat ze niet op hun 61e zouden kunnen stoppen met werken. Zij rekenden het de bestuurders van FNV Bondgenoten en de Bedrijvenbond CNV zwaar aan dat dit principeakkoord er lag. ‘Jullie hadden ons beter eerst kunnen raadplegen.’ Maar volgens FNV-bestuurder Ruud Wennekes was er geen ontkomen aan geweest. ‘Wij zijn ook niet blij met dit akkoord. Twee jaar langer werken betekent wel wat. Het is in 2002 al begonnen mis te gaan. Toen had moeten worden gerepareerd. Als jullie dit akkoord afwijzen, dan is dat oké, maar dan gaan we met jullie mandaat terug naar de onderhandelingstafel. Als we het niet redden, dan komen we terug bij jullie en dan verwachten we ook dat jullie bereid zijn je jas uit te trekken.’ Zowel Rob Vlietman van CNV als Ruud Wennekes schoof de verantwoording in de schoenen van hun voorgangers. Beiden zijn pas najaar 2004 in de binnenvaart begonnen als bestuurder. ‘Dus het is slikken of stikken,’ aldus een werknemer in de zaal, waarop Wennekes zei: ‘Natuurlijk niet; jullie bepalen het mandaat. We leggen dit neutraal aan jullie voor.’ Op 8 februari was de zaal unaniem in de afwijzing van het akkoord. Vervolgens werd er druk gerekend hoe dan toch die premie voor de overgangsregeling kostendekkend kan worden gemaakt in 2005. Volgens leden van de bonden is het maar de vraag of het gat – dat momenteel 3,3 miljoen euro bedraagt – wel moet worden gedicht van de DNB. ‘Er moeten kostendekkende premies worden geïnd in 2005. Het gat wordt vanzelf gedicht als op den duur minder mensen gebruik maken van prepensioen,’ vertelde Hans van der Knaap, medewerker van Smit Havensleepdiensten en bestuurslid van het pensioenfonds. ‘Dus als de huidige regeling kostendekkend kan worden opgezet, dan is dat goed ✂ Vul in en stuur de bon in een open envelop zonder postzegel naar: De Binnenvaartkrant Antwoordnr. 70133 3070 VB Rotterdam * Buitenland op aanvraag * Uw abonnement dient 2 maanden van te voren schriftelijk opgezegd te worden genoeg voor de DNB.’ Volgens Wennekes loopt de sector het risico dat als er geen bevredigende oplossing komt, de DNB zal ingrijpen en de pensioengerechtigde leeftijd wordt gezet op 65 jaar. CBRBsecretaris Michiel Koning die namens de werkgevers het CAO-overleg voert: ‘Het gaat om de overgangsregeling. De pensioengerechtigde leeftijd is 63 jaar. Er is niets mis met de pensioenregeling.’ Rug tegen de muur Ook de werkgevers worden deze week geraadpleegd over het principeakkoord. Johan Groenewold, bestuurslid van het CBRB en directeur van de Verenigde Tankrederij: ‘Ik kan me die reactie van de werknemers levendig voorstellen. Zo zou ik ook hebben gereageerd. Maar als het er niet is, dan verliest de keizer zijn recht. We staan met z’n allen met de rug tegen de muur, werkgevers en werknemers.’ De vakbondsbestuurders hebben inmiddels een deelnemersraad ingesteld, die de leden van de bonden kan informeren en een situatie zoals die nu is ontstaan, kan voorkomen. Volgens enkele leden van de FNV Bondgenoten was een dergelijke raad al sinds 2001 verplicht. Wennekes: ‘Wij garanderen dat dit werkt.’ De premie moet volgens het voorstel van de leden zo ver worden opgetrokken dat het prepensioen nog tien jaar lang op 61 jaar kan worden gehandhaafd, zodat iedereen met geboortejaar 1949 of eerder kan rekenen op het prepensioen op z’n 61e. Die premie moet voor tweederde door de werkgevers en voor eenderde door de werknemers worden opgebracht. Ruud Wennekes zal zich daarvoor inzetten als ook de twee vergaderingen van bondsleden deze week zich daarachter scharen – wat wel de verwachting was – maar hij waarschuwde: ‘Je vraagt solidariteit van de mensen van 54 of jonger. Zo werkt het niet meer tegenwoordig.’ Van de ruim honderd aanwezige leden van de bonden stemden er zes tegen het mandaat. (Vervolg van pagina 1) Er is tot nu toe tussen de landen aan de Rijn en de Donau nauwelijks sprake van harmonisatie of unificatie van de wetgeving voor de scheepvaart. Het CNMI-verdrag is van toepassing op internationale vervoersovereenkomsten, maar kan ook op nationaal vervoer van toepassing worden verklaard. Over een mogelijke uitsluiting van de aansprakelijkheid van de vervoerder bij navigatiefouten is veel gediscussieerd. Die uitsluiting .. ik wil graag dat 'de Binnenvaartkrant' voor mij blijft schrijven! .. ik word tot wederopzegging en voor ten minste 1 jaar abonnee (evt.)Bedrijfsnaam: T.a.v. Naam: Adres: Postcode/Plaats: Telefoonnummer: BTW nummer: Email: ❍ Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de verzendkosten van € 19,- (incl. 6% btw) automatisch één maal per jaar van mijn rekening af te schrijven (Post)bankrekeningnummer: Te naam stelling rekeninghouder: Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: Hantekening: (advertentie) ❍ Ik betaal de verzendkosten van € 20,50 incl. 6% btw met de acceptgirokaarten die mij worden toegezonden. Achter de tafel zitten (vlnr) voorzitter Jan van der Zee van de sectorraad FNV, bestuurder Ruud Wennekes van FNV Bondgenoten, bestuurder Rob Vlietman van Bedrijvenbond CNV en bestuurder Leen Meulmeester van het Bedrijfspensioenfonds Rijn- en Binnenvaart. (foto’s MGR) De zaal was unaniem in haar oordeel. Wennekes hamerde er nogmaals op: ‘Als het niet lukt, dan hebben we jullie nodig.’ Positief effect van CNMI voor Nederland kan onder het Verdrag contractueel worden overeengekomen. De beperking van de aansprakelijkheid is in nauwe aansluiting tot het zeerecht vastgelegd. Nieuw zijn de limieten voor containers en hun inhoud. Nederland heeft het wetsvoorstel tot goedkeuring en uitvoering van CMNI aan het parlement ter goedkeuring aangeboden (Wet internationaal goederenvervoer over de binnenwateren). Hacksteiner: ‘Nederland schijnt gebaat bij zo min mogelijk handelsbelemmeringen voor het vervoer van goederen over de binnenwateren. De Nederlandse wetgever gaat ervan uit dat het CMNI een positief effect heeft op het internationale transport over de binnenwateren omdat het de regelgeving betreffende de overeenkomst van goederenvervoer evenals op het gebied van de aansprakelijkheid voor schade aan de lading uniformeert.’ Zij wijst tevens op de grote verschillen in aansprakelijkheden bij internationale vervoerovereenkomsten in de huidige situatie, variërend van beperkingen en onbeperkte aansprakelijkheden in de Donaulanden en bijvoorbeeld Frankrijk. (advertentie) • Matroos • Schipper • ADNR • Ondernemer Binnenvaart T 0900 1442 (5 0,10 p/m) www.vtl.nl Chilling 15 FEBRUARI 2005 Ouderwetse drukte in Rustburcht met binnenschippers. Rumoer in de zaal, emoties lopen op, scheldpartijen tegen de mensen achter de tafel, stakingsbereidheid en een roep om solidariteit. Heel even dacht ik dat ik iemand hoorde roepen om een evenredige vrachtverdeling, maar dat zal wel mijn verbeelding zijn geweest. Hier waren namelijk werknemers bijeen, schippers zonder eigen schip. Het ging over geld, zoals altijd. Een werknemer merkte op over het bedrijf waar hij bij werkt: Het lijkt wel een bank, het gaat alleen nog over geld. Maar de verontwaardiging en emoties betroffen niet het geld. Vrije tijd, vervroegd pensioen, eerder stoppen met werken, genieten van je oude dag: daar ging het over. Het personeel in de bedrijfstak vergrijst. Dat is een probleem. Stop de vergrijzing, stuur ze nog eerder met pensioen. Dat is te duur. Verdorie, gaat het toch weer over geld. Pas nog hield ik tegen een 18-jarige werkloze jongen een bloemrijk betoog over de voordelen van het varen op binnenschepen. Helaas, de aantrekkelijke vergoeding die ik hem in het vooruitzicht stelde, gaat voor een deel naar de grijze collega’s, zodat die er wat eerder mee kunnen stoppen. Die jongen heeft zelf ook geld nodig, want hij wil in z’n vrije tijd ook leuke dingen doen. Hoezo, wat doe je dan? Chillen met m’n vrienden. Nou, dan neem je je vrienden maar mee; kun je samen chillen aan boord. De werknemers in Rustburcht waren bereid te betalen voor het behoud van het recht op pensioen vanaf 61 jaar oud. Er waren ruim honderd man bijeen dus dat moet representatief zijn. Als de bonden deze week weer twee volle zalen trekken, zijn dat 300 man, zo’n tien procent van het werknemersbestand. Die representativiteit en de roep om solidariteit doen toch wel denken aan de woelige bijeenkomsten van binnenvaartondernemers eind jaren tachtig. ‘DE binnenschippers hebben besloten tot acties’, stond er dan als kop in de krant, tot grote ontsteltenis van Guus Poppelaars, want er waren volgens hem voor elke actievoerende schipper zeker negen schippers die helemaal niet zo happig waren op acties. Hoezo representatief? Maarrrr, zeiden de stakers dan, die negen profiteren ook van wat wij bereiken. Guus en de opstandige schippers hadden allebei gelijk. Bij de werknemers gaat die vlieger niet op. De afwezigen zijn de jongeren, die niet profiteren van deze acties. Nou ja jongeren: 54 jaar en jonger. Wel fijn trouwens om weer bij de jongeren te horen. Maar niet als je moet dokken voor de grijze eminenties terwijl je ook je eigen levensafloop moet bekostigen. Ik bleef als ik echt jong was lekker aan wal chillen. www.gonlag.nl

Binnenvaartkrant