Views
3 years ago

2005-04

  • Text
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Februari
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Pagina
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Koop

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 18 15 FEBRUARI 2005 Wij feliciteren de Dienst Autonoom Beheer met de Lieven Bauwens Dyvler Materiaal B.V. WIJ WENSEN LIEVEN BAUWENS EEN BEHOUDEN EN SCHADEVRIJE OVERTOCHT !!! ISO-LEN® : GESCHIKT VOOR ALLES WAT IN RIJKS WATER STAAT Of het nu gaat om stootranden, kadebescherming, wrijfstijlen, rollen, stootblokken of berghouten: ISO-LEN® leent zich voor alles wat in rijks water staat. ISO-TECH Kunststoff GmbH, de leverancier van dit slijtvaste thermoplastische kunststof, vervaardigt halffabrikaten en onderdelen volgens tekening uit PE-UHMW en PE-HMW. Voor een waterdicht advies kunt u contact opnemen met : ISO-TECH Kunststoff GmbH D-48683 Ahaus - Postfach 1320 D-48683 Ahaus - Rottweg 22 Telefoon +49.2561 42 90 0 Telefax +49.2561 42 90 11 Verkoop Nederland : Arend Lugies Tel.: (06) 12508516 Fax: 0049-2561 429011 E-mail: verkauf@iso_tech.net Wie leverden op de veerpont Lieven Bauwens Scheepswerf Grave b.v. Complete bouw en ontwerp Stevens Werkhuizen 2x Scania D9 93M (10-30), 189 kW/1900 tr/min., 2x Sisu generatorsets 320 DSM 53 kW bij 1500 tr/min. Isolatiebedrijf Franssen B.V. Isolatie accommodatie en geluidsisolatie machinekamer Axces Industrial Exhaust Systems 2x Geluidsdempers RE-AB VV-3"t.b.v. generatorset Sisu diesel 320 DSM 3 cilinder lijn 189 kw. 1500 rpm. 2x Geluidsdempers RE-AB VV-5"t.b.v. hoofdmotor scania D 9 93M (10-30) 6 cilinders lijn Loggers Rubbertechniek bv Flexibele opstelling/ophanging motor Esco Aandrijvingen BV 2x Twin Disk type MG5091, reductie 2,04:1 Voith-Turbo Voith-Schneider propeller, vloeistof koppeling, tandboog koppeling Blokland Non Ferro bv Beunkoelers Trinoxx B.V. Scheepsramen, - deuren Habeco Hydrauliek Hydraulisch systeem t.b.v. bediening kleppen. van tiem elektro bv Complete nautische apparatuur, complete electrische installatie Hora Leusden Holland Scheepsramen Willemsen interieurbouw & scheepsbetimmering Complete betimmering Klimaatservice Holland BV Staal Gorkum BV Airconditioning, c.v. installatie in stuurhut Interland Techniek b.v. Ventilatie roosters en kleppen Tyco Integrated Systems BV Novec 1230 blusgasinstallatie Dijvler Materiaal B.V. Lieren, ankers Zwets Werkendam BV 2x ZW Jetting S63G32t 7,5 kW lens/ballastpompen, ZW MP120/5At/100ltr 0,88 kW hydrofoorset, ZW Bitting SC40G32t 1,1 kW fecaliënpomp, ZW Alpha 020Rat 1,5 kW vuil waterpomp ScheGro BV Navigatie verlichting, zoeklicht met joystick, scheepshoord, reddingsvlot (8 persoons), reddings boeien, scheeps hoorn Straalbedrijf A.J. Den Breejen & Zonen BV Conservering Econosto Nederland BV Afsluiters en Appendages W.P. van den Dungen - Oskaro Pneumatische onderdelen en inventaris Winel B.V. Waterdichte deuren Veralco B.V. Alu. deuren Pasman Motoren & Aggregaten Uitlijnen twindisk op voith schneider, uitlijnen hoofdmotor op voith schneider, montage centa en tand boog koppeling JVS Scheeps- en Industrietechniek B.V. Akoestisch adviezen en metingen Exalto b.v. Industrie en Handelsonderneming Ruitenwissers, bedieningspaneel voor 3- en 5 wissers, Cerit closet Mariner 56/24 V, Marflex bediening, Stoelkuip type 9009, Zwaardvis stoelzuil 33, 5-44,5 cm gas, Zwaardvis kruisvoet Ambi Lelystad Technische Handelsonderneming Automatisch vetsmeersysteem Het Anker BV 3 Vaste laspoorten zonder blind. Dagmaat rond 200 mm ISO type C glasdikte 6 mm. Kroon Hoogezand Scharnieren en knevels Labrijn Energy Systems Complete stroomvoorziening Rubber Design BV Koel water compensatoren KV 60,3 G1000, 16x pariklemmen, 4x koelwater compensatoren 1 1/4 art. KV 042,4 G1000, 16x bijpassende pariklemmen, 4x koelwater compensatoren 1,5"art. KV 048,3 G, 4x rubber kompensatoren type KRGA, 4x Rubber kompensatoren type KRGA A-systems Brand meld installatie GMS Instruments BV Olie drukmeters, thermometer, regelkleppen, vlotterschakelaar Driehoeven Haaren bv 10 x panzitting Sam Electronics Nederland B.V. Gietmassa Peter Blom Technische Groothandel Lagers FOD Maritiem vervoer Meting veerpont voor de Vlaamse Gemeenschap meetbrief HG Techno Hydrauliekkoppelingen en lassokken Hilto Technische Handelsonderneming B.V. 10x Unijoint koppelingen 2", 4x Unijoint koppelnigen 4" ISO-TECH Kunststoff GmbH Kunststof voor fender, duwsteven en klep M.M.E. Group Kathodische bescherming d.m.v. 24x Alu. annodes type MME 4A Ingenieursburo Muhlhoff Lijnenplan (modelleren onderwaterschip) Noxon Stainless B.V. Diverse R.V.S. lasbochten Protempo B.V. Gasveren Putzveld B.V. Kunststof manchetten RTD Las controle De Wiel Service B.V. Kotteren van de ladingsbruggen en voith snijder fundatie

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 19 Gentse havenschepen vindt investeringen in containeroverslag buitenproportioneel Termont kritisch over ‘dozeneuforie’ In zijn nieuwjaarsboodschap zet de Gentse havenschepen Daniël Termont (sp.a) het maatschappelijk nut van grote infrastructuurprojecten voor de containeroverslag op losse schroeven. ‘Hebben de inwoners van Vlaanderen er baat bij dat miljarden euro’s worden geïnvesteerd in het verder aantrekken van goederenstromen, enkel en alleen voor overslag?’ Veel belangrijker dan overslagcijfers is volgens Termont de toegevoegde waarde van een haven. Gent is koploper op dat vlak. Met een overslag van bijna 25 miljoen ton beleefde de haven van Gent vorig jaar een topjaar. Maar volgens Termont moet een haven niet alleen worden beoordeeld op haar overslagresultaten. ‘Al in 2002 realiseerde onze haven een toegevoegde waarde van 6,4 miljoen euro,’ licht de havenschepen cijfermateriaal van de Nationale Bank van België toe. ‘In dat jaar was de haven goed voor 62.000 directe en indirecte arbeidsplaatsen.’ Door Sarah De Preter Verschillende bedrijven, waaronder staalreus Sidmar, Volvo Cars Europe en papierproducent Stora Enso, hebben vorig jaar fors geïnvesteerd in de uitbreiding van hun capaciteit. Termont: ‘Het zal nog wel een jaar of twee duren vooraleer de Nationale Bank ons een analyse van het boekjaar 2004 kan voorleggen. Maar ik ben ervan overtuigd dat 2004 Een drama speelde zich 27 december af op de Bovenschelde nabij de brug van Warcoing. Na een frontale aanvaring met een ander schip is de Belgische spits Aucla gezonken. De eigenaars, familie Vanderberghe, konden nog net op tijd van boord. Maar hun hele hebben en goed verdween onder het wateroppervlak. De scheepvaart tussen de sluizen van Kain en Hérinnes was Het kanaal van Gent naar Terneuzen. Daniël Termont droomt van één grote haven. (Foto Sarah De Preter) alweer een topjaar is geweest inzake investeringen, tewerkstelling en toegevoegde waarde.’ Deze meerwaarde voor de maatschappij acht Termont veel belangrijker dan almaar groeiende overslagcijfers. In dat kader haalt hij uit naar grote infrastructuurprojecten voor de containeroverslag (zoals het Deurganckdok in Antwerpen). ‘Is het zinvol om te blijven investeren in immense dokken die nergens anders toe dienen Gezonken spits na maand geborgen meerdere dagen gestremd. In die tijd werd een oplossing gezocht om het schip te bergen. Om verdere ongevallen te voorkomen werd het gezonken schip gemarkeerd. Pas op 21 januari begon het bergingswerk. Daarbij liet men het waterpeil van de Bovenschelde zachtjes zakken (met tien centimeter per uur). Op 23 januari werd vierhonderd kuub water uit het wrak gepompt. De Aucla kwam weer boven en werd naar de oever gesleept. Daar konden de eigenaars aan boord gaan om de schade op te nemen. Volgens eerste schattingen bedraagt die 175.000 euro. Voor familie Vanderberghe zit het varen erop. Hun spits zal worden gesloopt en zelfs hun auto is niet meer bruikbaar. Het schippersechtpaar stond enkele jaren voor zijn pensioen. dan massa’s containers tijdelijk te stockeren? Denk maar aan de milieuvervuiling, de saturatie van onze autowegen en de onverantwoorde inname van de schaarse ruimte. En dat allemaal om die “dozen” uiteindelijk door te voeren naar Duitsland en andere plaatsen in Europa.’ Termont gelooft niet erg in de gedachte the sky is the limit. ‘Het wordt tijd dat we het maatschappelijke debat rond de grote investeringen in Vlaanderen en onze prioriteiten ten gronde voeren. We moet vraagtekens durven zetten bij het steeds maar verder aanwakkeren van de “heilige koei” economische groei. Kunnen wij eigenlijk wel onbeperkt doorgroeien? Hoe gaan wij dat in ons bescheiden Vlaanderen verder organiseren?’ Terneuzen Zelf is de haven van Gent druk bezig met de bouw van het Kluizendok. ‘Het loopt als een trein,’aldus Termont. ‘Ik maak me sterk dat wij in het komende jaar de nieuwe bedrijven als paddestoelen uit de grond zullen zien schieten. Inmiddels is de spoorweglijn 55 verlegd naar haar nieuwe tracé zodat wij beide kaaimuren van het Kluizendok kunnen voltooien. Lieven Bauwens (Vervolg van pagina 17) De twee machinekamers beschikken over een eigen brandblusinstallatie. De motoren zijn gekoppeld aan de Voith Schneider installatie middels een vloeistofkoppeling. De verblijven aan boord voor bemanning en passagiers worden verwarmd door het koelwater van de motoren. ‘Het is een mooi afgewerkt schip,’ aldus Kris Klaes van Werkhuizen Stevens, de leverancier van de Scania-motoren 15 FEBRUARI 2005 Van minister Peeters hebben we de toezegging gekregen dat hij hiervoor de nodige middelen ter beschikking zal stellen.’ In de loop van 2005 zal de nieuwe hoofdzetel van het Havenbedrijf worden afgewerkt. De haven krijgt tevens een nieuw logo en een nieuwe huisstijl. Binnen het Havenbedrijf heeft vorig jaar een herstructurering van de Commerciële Dienst plaatsgevonden. Er zijn voor de diverse segmenten marktmanagers aangetrokken die zich specialiseren in het hun toegewezen segment. Een zeer belangrijk dossier voor de Gentse haven is de bouw van een nieuwe sluis in Terneuzen. Termont toont zich optimistisch: ‘De bevoegde minister, Kris Peeters, heeft zich al een paar keer in het openbaar voorstander verklaard van een nieuwe sluis. Wij hopen dus het beste.’ De havenschepen is ook blij met de voortvarende samenwerking met collega’s uit Terneuzen en Zeeland Seaports. ‘Ik pleit al veel jaren voor een samenwerking met Terneuzen en Zeeland Seaports. Vorig jaar heb ik voor het eerst vastgesteld dat hiertoe in Nederland bereidheid bestaat. Wij hebben afgesproken om een wetenschappelijk onderzoek te laten verrichten om na te gaan wat de voor- en nadelen zouden zijn van een intense samenwerking tussen de haven van Gent en de havens van Zeeland Seaports. Mocht de haven van Gent samenwerken met Terneuzen, dan zouden we gezamenlijk een overslag van zestig miljoen ton kunnen realiseren. Dit betekent dat wij één van de grotere Europese havens zouden worden, wat onze positie aanzienlijk zou versterken.’ en de Sisudiesel-generatorsets, tijdens een werkbezoek aan de veerboot. ‘De aandrijving met een Scania propulsion motor is standaard voor deze schepen. We hebben geen bijzondere aanpassingen hoeven verrichten. Wel moesten de koppelingen elastisch zijn in verband met de Voith Schneider propellers.’ De motoren hebben elk een vermogen van 257 pk bij 1900 toeren per minuut. De twee generatorsets leveren 47,5 kVA. De roef en de stuurhut van de Aucla waren nog zichtbaar. (foto Arie de Hoog) Jan Hurkmans en hoofdschipper Ronald van Hoorde in de machinekamer van de Lieven Bauwens.

Binnenvaartkrant