Views
3 years ago

2005-04

  • Text
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Februari
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Pagina
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Koop

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 16 15 FEBRUARI 2005 Scheepswerf Grave b.v. Maaskade 28, Postbus 52, 5360 AB Grave Tel. 0486 - 47 24 64, Fax 0486 - 47 59 88 e-mail: info@scheepswerfgrave.com Postbus 188 3330 AD Zwijndrecht Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 Fax (078) 619 53 42 • SCHEEPSLUIKEN • HAVENSERVICE • STALEN VLOEREN • ALLE REPARATIES BOVEN DE WATERLIJN Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 Fax (078) 681 50 56 Voor kleine tot ingrijpende reparaties en kompleet onderhoud. Helling 120 meter. Groot schroevendok. • Alle voorkomende reparatie werkzaamheden • Nieuwbouw van alle typen bedrijfsvaartuigen • Dokcapaciteit 110 mtr THERMO-PROFILE Condenswerend, thermisch geïsoleerd Gehard dubbelglas uitvoering Leverbaar als: • Vast raam • Schuifraam • Klapraam • Zakkend raam ECHT BETAALBAAR Afwijkende modellen of konstrukties kunnen in overleg vervaardigd worden. Koperijslagerij 10 4651 SK Steenbergen Tel.: +31 (0)167-540970 Fax: +31 (0)167-540965 GSM: +31 (0)6-53 396287 E-mail: info@plasmans-scheepsramen.nl Web: www.scheepsramen.nl GENERATORSETS ? ADT bouwt generatorsets met DEUTZ motoren en LEROY-SOMER generatoren. Standaardsets van 4,5 tot 350 kVA waaronder bijvoorbeeld de stille en zuinige oliegekoelde 1011 sets in 18, 26 en 37 kVA. Specialist in • Mechanische en elektronische motorbedieningen o.a. de merken Kobelt en Morse, geschikt voor elk type motor en keerkoppeling • Trek- duwkabels (Morse) maken wij op gewenste lengte(binnen 24 uur) • Schroefasremmen • Hydraulische en pneumatische systemen voor diverse toepassingen Superstille geluidgedempte versies of speciale uitvoeringen worden voor u op maat gebouwd. DEUTZ generatorsets ........? Natuurlijk bij ADT in Dordrecht. ADT BV - Dordrecht 078 - 6136177 Internet: http://www.adtbv.nl • Email: info@adtbv.nl D.C.S. international b.v. Marchantstraat 10 | 3332 CL Zwijndrecht Tel 078-6192003 | Fax 078-6191539 | Mob. 06-53688226 Email: info@dcsint.nl | Website: http://www.dcsint.nl Hier ziet u de belangrijkste zetel van ons bestuur De mensen die ons tot de meest gespecialiseerde binnenvaartverzekeraar van Nederland hebben gemaakt, waren of zijn nog steeds binnenschipper. Onze kijk op verzekeren komt dus niet uit een boekje maar uit de praktijk. Úw praktijk. Geen wonder dat wij weten waar u dagelijks mee bezig bent. Én wat u nodig hebt. Daarom hebben we niet alleen uitstekende verzekeringen voor u in petto. Maar ook alle knowhow, hulp en service waarmee u te allen tijde de vaart erin kunt houden. U bent nog niet verzekerd bij Schepen Onderlinge Nederland? Neem dan snel eens contact op voor een aantrekkelijke offerte. En hier ziet u uw belangrijkste voordelen • gunstige premie / zeer ruime dekking • professionele experts met veel knowhow van uw schip • 100% vergoeding hulploon en snelle uitkering bij schade VOOR EEN AANTREKKELIJKE OFFERTE 0180-48 72 27 OF VRAAG OFFERTE AAN OP WWW.SON.NL BEL (050) 525 55 00 (0180) 48 72 27 www.son.nl 1 0 0 % B E T R O K K E N B I J B I N N E N V A A R T

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 17 15 FEBRUARI 2005 Veerdienst over Kanaal van Gent naar Terneuzen weer compleet ’Aangenaam varen’ met Lieven Bauwens Lieven Bauwens was zakelijk een avonturier en speelde een belangrijke rol in de opleving van de textielindustrie in de negentiende eeuw in Gent, de stad waar hij ook burgemeester van werd. Een held in de Gentse historie. Voldoende om een veerboot naar hem te noemen, die dienst gaat doen over het Kanaal van Gent naar Terneuzen bij Langerbrugge. De nieuwe boot werd geheel gebouwd in het Nederlandse Grave. Er zijn twee veerdiensten over het Vlaamse deel van het Kanaal van Gent naar Terneuzen: bij Langerbrugge en bij Terdonk. Jarenlang waren er echter slechts drie veerboten. Met de ingebruikname van de Lieven Bauwens zijn dat er vier en kan het verkeersaanbod beter worden verwerkt. De Lieven Bauwens doet dienst bij Langerbrugge. De veerdiensten over het Kanaal zijn gratis voor voetgangers, fietsers en auto’s. In totaal werden tweehonderd werkdagen besteed aan de Lieven Bauwens. De start van de bouw vond plaats in maart 2004. De keuze voor Grave was een gevolg van de verplichte Europese aanbesteding van de Vlaamse overheid. ‘Grave bood het financieel en operationeel meest aantrekkelijke plaatje,’ aldus ing. Jan Hurkmans, diensthoofd van de DAB-vloot, locatie Antwerpen, onderdeel van het Vlaamse transportministerie. ‘We horen wel vaak commentaar hier in Vlaanderen dat we Vlaams geld naar een Nederlandse werf brengen, maar dit zijn de Europese regels nu eenmaal.’ Hurkmans is projectleider van het nieuwe schip. De veerboten waren oorspronkelijk van het Vlaamse Gewest maar maken sinds 2002 deel uit van de DABvloot, waarbij DAB staat voor Dienst Autonoom Beheer. De hoofdzetel ervan is in Oostende gevestigd. Gelijkenis De andere schepen op het kanaal zijn 45 jaar oud. Alleen de Willem I (Koning Willem I van toen nog het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden heeft het kanaal aan laten leggen in 1823) die ook bij Langerbrugge dienst doet, is van eind jaren zestig, terwijl de rest van begin jaren zestig is. In totaal varen er 45 schepen bij de DAB. De nieuwe veerboot op het Kanaal van Gent naar Terneuzen. Het kanaal is van levensbelang voor de Gentse economie. Het verbindt de haven van de stad, de derde grootste haven van België (na Antwerpen en Zeebrugge), via de Westerschelde met de Noordzee. (foto’s MGR) Daarvan zijn er vier gestationeerd als veerdiensten over het Kanaal van Gent naar Terneuzen. Bij Langerbrugge worden zo’n vijftienhonderd auto’s per dag overgezet, bij Terdonk negenhonderd. Het waren aanvankelijk vier schepen, maar eind jaren zeventig is één schip verplaatst naar Antwerpen, waar het dienst doet als veer op de Schelde tussen Hemiksem en Bazel. ‘We verzorgen ook de veerdiensten tussen Hemiksem en Bazel en tussen Hoboken en Kruibeeke. ’s Zomers voor de toeristen wordt ook een veerdienst onderhouden tussen Lillo en Doel. Maar dat zijn allemaal voet- en fietsveren. Deze diensten over het Kanaal van Gent naar Terneuzen zijn de enige die ook auto’s overzetten.’ De oude veren bij Langerbrugge en Terdonk zijn in de loop der jaren goed onderhouden. Ze zouden een verfje kunnen gebruiken, maar voor de rest lijken ze wel heel sterk op de nieuwe veerboot Lieven Bauwens – afgezien van het stuurhuis, dat anderhalve meter hoger staat en een ruimer zicht biedt aan de stuurlieden. ‘Dat was een eis van Bureau Veritas, het klassebureau waaronder de Lieven Bauwens werd gebouwd.’ Eigenlijk is er weinig veranderd ten opzichte van de schepen die in 1960 de bruggen over het kanaal vervingen. Destijds een opmerkelijke stap van het Vlaamse Gewest. Immers, doorgaans vervangen bruggen de veerdiensten en niet andersom. De keuze voor veerdiensten hing samen met een ingrijpende verruiming van het kanaal, waarbij de bestaande bruggen vervangen moesten worden. Het waren draaibruggen en vervanging door volledige overspanningen bleek niet opportuun. Vandaar de bouw van veerboten. Evenals de oude schepen wordt de Lieven Bauwens aangedreven door twee Voith Schneider propellers. In tegenstelling tot de oude boten beschikt de Lieven Bauwens echter over twee afzonderlijke machinekamers, volmaakt symmetrisch opgesteld ten opzichte van elkaar. Een verschil met de oude boten is tevens het voltage aan boord, 380 tegen 110 Volt. Die 380 Volt sluit beter aan op de walaansluitingen. Dat zal worden gelijkgetrokken op de oude schepen, waarvan tevens de stuurhuizen worden verhoogd. Er zijn voor de schepen die de veerdiensten op het Kanaal van Gent naar Terneuzen geen nieuwe vervangingen voorzien. Dus zullen de overige drie schepen verder worden opgeknapt. Veiligheid In de stuurhut staat de noodzakelijke nautische apparatuur van de huidige generatie, hoewel een veerboot met een beperkte actieradius ook weer geen buitensporige investeringen in nautische hoogstandjes nodig heeft. ‘Hij beschikt over radar en een kompas. Geen satellietnavigatie.’ De veiligheid staat hoog in het vaandel. Vandaar ook die hogere stuurhut met het betere zicht rondom. ‘De drukte op het kanaal stelt hoge eisen aan de veerboot, die immers alle scheepvaart op het kanaal voorrang moet verlenen,’ aldus Ronald van Hoorde, de hoofdschipper van de veerdienst Langerbrugge. De functie van hoofdschipper betekent niet vaak varen, maar meer een coördinerende functie. ‘Maar ik heb wel al met dit nieuwe schip gevaren,’ vertelt Van Hoorde. ‘Het is heel aangenaam door het hogere vermogen en dus ook de snellere vaart. Het is ook veiliger dankzij het betere zicht vanuit de stuurhut.’ (Lees verder op pagina 19) Scheepswerf Grave b.v. feliciteert Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap met de oplevering van de veerpont Lieven Bauwens. De complete bouw is door Scheepwerf Grave verzorgd. Maaskade 28 postbus 52, 5360 AB Grave Tel. 0486-472464, Fax 0486-475988 E-mail: info@scheepswerfgrave.com Website: www.scheepswerfgrave.com

Binnenvaartkrant