Views
3 years ago

2005-04

  • Text
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Februari
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Pagina
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Koop

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 12 RiBrandy Brandbeveiliging N.C.P. erkend REOB onderhoudsbedrijf Verkoop en keuring van brandblusmaterialen Keuring aan boord, Incl. certificaat SI Prijs brandblusser € 6,50 excl. BTW U belt en wij komen. Werkendam 0183-678030 Mobiel 06-22248335 Direktkauf per Internet von rumänisches Fabrik Ankerwinden, Zurrwinden, Anker, Ketten, Rollen, Klampen, Decksausrüstung aus Stahl gestrichen oder verzinkt, etc. Anfragen bitte an SC LORITEX SRL Galati Email: loritexgalati@aol.com, Fax: +49403603922759 Airconditioning van Airconomics, de professionele installateur (STEK erkend), ook voor overdruk- en luchtfilteringsystemen aan boord van uw schip. Bel 0180-464648 voor vrijblijvende informatie en een scherpe aanbieding! SNELLE MONTAGE, EVENTUEEL TIJDENS DE VAART. DE SCHANS 32, 2983 GT RIDDERKERK, TEL. 0180-464648 - FAX 0180-464883 TE KOOP mvs Destiny, bj 1962, 786 ton, 62.55x7.52x2.67, 680 pk CAT , 220 pk DAF, SI 2008, volledig ADNR. Tel.(0031)-(0)620250070 (0049)-(0)1754388253 WIR FRAGEN TSJECHISCHE... Steuermann mit Patent bis Mannheim für Containerschiff, 3 Wochen auf Schiff, 3 Wochen zu Hause. (0031)-(0)610951090 (0031)-(0)653213156 0049-15114248149 GEVRAAGD matroos stuurman, weekend vrij, liefst woonachtig rond R'dam. Tel. 0651-434149 BIEDT ZICH AAN ... nette volmatroos voor duw-slpvrt of binnenvrt.- schip., Lfst 10 dgn op en af of 1 à 2 wkn. Nat. Ned.- Fries, 37 jr, wnpl Lemmer. Tel. 0651-770885 GYRON CREW ZOEKT ... i.o. van MS Primera, 1x lichtmatr., 2 jr. vaartijd in dienstb. I.b.v. cursus matr., loon vlgns cao binnenvaart. Vaar/verlof i.o. Tel. 015-2563764 BIEDT ZICH AAN schipper met personeel. Reacties: brief onder nr 20050403 naar het bureau v/d blad TE KOOP te Zwijndrecht, Jollensteiger 66, woonhuis met 2/3 slaapk. op 50m van Oude Maas en 150m van schippersinternaat. Vr.pr. € 245,000,=. Koophuis Makelaars 078-6191600 www.koophuis.nl LUXEMBURGS BEDRIJF ZOEKT... stuurman/schipper voor internationaal werk op sleepduwboot (500pk). Condities ma t/m vr, dit kan op verzoek week op/week af worden. Het is eventueel mogelijk om (mede)eigenaar te worden. Tel. 0035-2758911 VLAGGENVERZAMELAAR ZOEKT ... enkele vlaggen w.o. EWT, Alpina, Stinnes uit de jaren '50. Tel. 010-4103170 TE KOOP duwbak 1000 t., 1700 m 3 , vaart in daghuur, daghuur overname is bespreekbaar. Tel. 06-20595293 TE KOOP Scania DS11, 265 pk/1800 tpm, 500 bedrijfsuren €4.500,-. 2x Mercedes 846 AB 300 pk/1500 tpm in één koop €6.000,-. 135 kVa DAF/Stamford beunuitvoering in omkasting €7.500,-. Info: Delta Kust Diesel Service en Ship Repair tel. 0113-229357 of 0655-191208 TE KOOP topzeilschoener, ca. 30x5.2x3m, nieuwe teakdekken/ hoofdmotor/generatoren/ hydr. boegschroef/ nav apparatuur, klassiek interieur, zeer fraai zeegaand schip gereed voor (wereld)reizen. vr.pr. € 850.000 (ref 1304) Scheepsmak. Fikkers 050-3111404 www.fikkers.nl KICKERS TE KOOP motorpassagiersschip 23x5x1m, bj 1996, Daf 615, boegschr 14 KvA gen. onder klasse gebouwd, nw luxe 12 pers. accommodatie, uigebreide techn inventaris, vr.pr. €300.000,- (ref 2282) Scheepsmak. Fikkers 050-3111404 www.fikkers.nl TE KOOP zeilkotter, 16.7x4.6x2.2m, bj 1938 Boot, DAF 270 pk, 170 m3 zeil opp, mooi gelijnd, geschikt voor perm. bewoning en lange zeereizen, vr.pr. € 170.000,- (ref 1312). Scheepsmak. Fikkers 050-3111404 www.fikkers.nl TE KOOP Luxe motor, ca 25x4.2x1.0m, bj 1924, Daf 575, 10 KvA gen, sportvisserij-schip SI 25 pers. (evt ligpl. Tholen ZL), vr.pr. € 69.000,- (ref 1818). Scheepsmak. Fikkers 050-3111404 www.fikkers.nl GEVRAAGD ms ong 650 ton, min 1000 cub, max afm 63x7.20, stahoogte in woning min 2.10 meter. Tel. 0653-688263 (12579) e-mail: tipi.kout@vaart.net GEVRAAGD kapitein op tdb "ROSA"/"ROSITA" 3.000 T, i.b.v. patenten en ADNR papieren. Vaargebied: 80% ARA. Tel.nr. 0032-32367456 TE KOOP motorbeunschip 750 m 3 Te bevr. 0623-225266 GEVRAAGD schipper op mbs Popeye. Tel: 0651-402804 TE KOOP zelfzuigend motorbeunschip 550 m 3 . Te bevr. 0623-225266 www.huizinga-snijder.nl ✁ LIMITED EDITION OP=OP ❑ ik bestel Bedrijfsnaam Naam Adres (geen postbus!) Postcode / Plaats Telefoonnummer Handtekening ________ exemplaren à 47,50 euro* ❍ Ik machtig 'Bitfactory' de kosten van de bovenvermelde bestelling automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven. (geldt alleen voor Nederland) (Post)bankrekeningnummer: Tenaamstelling rekeninghouder: 15 FEBRUARI 2005 Meer aandacht voor bijzondere zorg Twee vragen stonden centraal in het onderzoek Kijk op Kinderen, uitgevoerd door de Werkgroep Bijzondere Zorg (WBZ): hoeveel kinderen hebben bijzondere zorg nodig en hoe tevreden zijn betrokkenen over deze zorg. Van de 1252 kinderen, wonend in zestien instellingen, zijn er 170 die bijzondere zorg nodig hebben. Ruim veertig procent van de ouders van ‘zorgkinderen’ is ontevreden over de aandacht die de instelling aan de problematiek besteedt. Het onderzoek werd door het Censis Begeleidingsorgaan (BO) uitgevoerd. Van de 170 bijzondere zorgkinderen is zestig procent jongen en veertig procent meisje. 67 kinderen volgen speciaal onderwijs. Van 38 was niet precies duidelijk waar de problemen liggen. Bij 65 kinderen stelde een specialist vast dat sprake was van een herkenbare en te herleiden stoornis. 43 procent van de ouders met een zorgkind is ontevreden met de bijzondere zorg op de internaten. Met name de ‘te afwachtende houding’ van de instelling scoort niet. Het onderzoek vermeldt daarentegen ook de opmerking dat er te veel van ouders en groepsleiding verwacht wordt. Krap dertig procent van ouders zonder zorgkinderen zegt dat deze kinderen niet de zorg krijgen die nodig is binnen de instellingen. ‘Instellingen en ouders hebben de neiging naar elkaar te wijzen,’ aldus het onderzoek, dat oproept tot een betere communicatie en meer begrip voor elkaars standpunten. Een themabijeenkomst zou de gezamenlijke belangen kunnen blootleggen. Het onderzoek toont verder aan dat ouders aandacht voor goede zorg binnen de instelling prefereren boven het onderbrengen van zorgkinderen in een aparte groep. Driekwart van de ondervraagde ouders deelt die mening. Aparte groe- Bestel nu het Binnenvaartspel U kunt deze bon versturen naar: Bitfactory, o.v.v. Binnenvaartspel, Willem Buytewechstraat 40, 3024 BN Rotterdam of faxen naar: 010-4777283 Bestellingen kunnen afgehaald worden op boven genoemd adres en bij de Binnenvaartkrant, Prins Hendrikkade 12e (1e etage uit de lift rechts) 3071 KB Rotterdam, telefoonnummer: 010 - 4140 0 60 Het Binnenvaartspel is ook verkrijgbaar aan boord van het ms Ivon-S . Das Binnenschiffarhtspiel ist auch am bord von ms Ivon-S zu haben Vous pouvez aussi acheter le jeu des bateliers ê bord du bateau Ivon-S ou le spits Kustrif. * exclusief verzendkosten, inclusief B.T.W. pen zouden leiden tot een grotere kans op stigmatisering en pesten. Een betere begeleiding, deskundigheidstraining en meer leefgroephuizen zouden een betere oplossing zijn. De instellingen worden opgeroepen na te gaan of ze aan de wensen van ouders tegemoet kunnen komen. Bovendien bleek uit het onderzoek dat op het moment van plaatsing niet altijd duidelijk is dat kinderen bijzondere zorg nodig hebben. Gedrags- of ontwikkelingsmoeilijkheden dienen in een zo vroeg mogelijk stadium vastgesteld te worden, suggereert het onderzoek. Alleen dan kunnen kinderen geplaatst worden op een voor hen geschikte woonplek. Verder dienen bijzondere hulpvragen die tijdens het verblijf op de instelling aan het licht komen, beantwoord te worden door speciaal te ontwikkelen draaiboeken. De procedures daaruit dienen een handvat te zijn bij allerlei zaken.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 13 15 FEBRUARI 2005 Tankrederij centraal in breed ondernemersproject Soapserie maakt ondernemers tot ‘Kinderen van Dewindt’ Dewindt Fuel Trading is een Belgische tankrederij. Niet echt, maar wel met een eigen website op www.kinderenvandewindt.be én een soapof dramaserie Kinderen Van Dewindt, elke woensdagavond op ‘één’, van de Vlaamse televisiezender VRT. Opvallend multimediaal en gericht op versterking van het ondernemerschap in Vlaanderen. Het Web zocht de rode draad van (maritiem) ondernemen achter het crossmediale project. Bij ons – op de Nederlandse Vara-televisie – had je ooit de serie Tussen wal en schip met Ben Seinen, schipper in hart en nieren, en zijn vrouw Martha, die al hun leven lang woonden en voeren op de Actief. En de grote reder Glas die op alle mogelijke manieren schippers buiten de beurs onder contract probeerde te krijgen. Het aansprekende verhaal was geïnspireerd door de grote schippersblokkade in 1975. Op tv speelde Kees Brusse de rol van Ben; Dora van der Groen was Martha; Bob de Lange reder Glas; en Manfred van der Graaf was rederszoon Jurgen. De serie maakte ze onsterfelijk voor veel schippers die de beursstrijd zelf van nabij meemaakten. In die tijd was van het web als ondersteunend medium nog geen spoortje te bekennen. Uit die tijd stamt ook de Franstalige serie L’Homme de Picardie 3, waarvan de banden nog lang werden verkocht in het binnenvaartmuseum in Conflans. ‘Tijdens de film zag ik de Maashaven, Parijs, de Rijn, Conflans-St-Honorine, het Canal du Nord, de Tunnel van Ruyancourt, sluizen en nog veel meer de revue passeren,’ schreef schipperse Karla Erfmann van de Ivon-S vorig jaar in het VAART!Forum. ‘Het is pure nostalgie en voor een heleboel schippers denk ik een herkenning.’ Verregaande ambitie De beelden blijven je bij. Dat zal ook vast gebeuren bij Kinderen Van Dewindt, waarin de tankers van Rojas Tankershipping uit Wemeldinge regelmatig in beeld verschijnen. De ambities van de VRT gaan beduidend verder dan die van de Vara destijds. De tv-serie Kinderen van Dewindt wil volgens het mission statement op de website ‘een positief maar realistisch beeld schetsen van ondernemers’. De reeks is opgezet in samenwerking met departement Economie Vlaanderen en het Europees Sociaal Fonds. De familie Dewindt woont, leeft en werkt in Antwerpen. De stad speelt een belangrijke rol om de sfeer van de reeks neer te zetten. Antwerpen is een bruisend economisch centrum met een boeiend zakenleven. Stad, haven en Provincie Antwerpen droegen dan ook hun steentje bij om de reeks te realiseren. De VRT grijpt de televisiereeks aan om een crossmediaal platform uit te bouwen. Het sluitstuk van dit platform is een webtoepassing waar de makers proberen de brug te slaan tussen fictie en realiteit. In samenwerking met De Tijd en Donna ontwikkelden zij 'BusinessMaster': een onlinegame waarbij de mediagebruiker een virtuele zaak start en zich op een al even virtuele markt kan meten met anderen. De doelstelling is ‘op een aangename wijze in een simulatieomgeving ethisch te ondernemen’. VIZO (Vlaams Instituut voor het Zelfstandig Ondernemen, www.vizo.be) stelde in samenwerking met VDAB (vacante jobs, www.vdab.be) en UNIZO (Unie van Zelfstandige Ondernemers, www.unizo.be) een vragenlijst op die peilt naar het ondernemersprofiel van de surfer. Je vindt het terug in de rubriek 'Word ondernemer'. Filmische vooruitblik De fris ogende website pakt alle projectonderdelen vlot bij de kop. Onder ‘Nieuws’ is de uitzending van het VRT-journaal terug te zien waarin de start van het project werd gepresenteerd. ‘De serie’ is waar fans van de soap hun hart kunnen ophalen. Met ondermeer een filmische vooruitblik (‘trailer’, breedband aanbevolen) op de volgende aflevering, en de stamboom van de familie Dewindt met korte beschrijvingen van de personages. Zoals Karel Dewindt, de hoofdrol gespeeld door Vic De Wachter: ‘Industrieel ingenieur en zaakvoerder van het bevoorradingsbedrijf Dewindt & zonen. Zijn bedrijf, een familiezaak, is zijn leven. Hij is gelukkig getrouwd met zijn jeugdliefde Rita. Ze krijgen vier kinderen, Bart, Steven, Tom en Lies. Karel is een streng, maar rechtvaardig vader en bedrijfsleider. Hij houdt van duidelijkheid en kan niet tegen chaos. Enkel zijn dochter Lies, de creatieveling van de familie, kan hem ontdooien. Karel heeft een haatliefde verhouding met zijn "kleine" broer Bob.’ In ‘Dagboek’ geven de medewerkers van de serie onverwachte belevenissen weer, zoals ‘creative producer’ Stef Wouters die vertelt over het verpletteren van een productiecamionet door het betonnen balansgewicht van ‘zo’n typische ophaalbrug’. Er is ook een ruime, panoramische, blik ‘Achter de schermen’ in het kantoor van Dewindt aan de Scheldelaan. En verder de rubriek ‘Chats en fora’, waarin wordt aangekondigd met wie er na de volgende aflevering kan worden gechat. Uit de terug te lezen antwoorden op gestelde vragen blijkt dat minister Fientje Moerman van Economie zich in haar chatsessie vlijtig van haar taak gekweten heeft. Virtueel brood De twijfel blijft, maar toch denken de 343 stemmers in VAART!Peiling in ruime meerderheid (74 procent) dat de Maut die het vervoer over de Duitse snelwegen duurder maakt, ook de binnenvaarttarieven op een meer acceptabel niveau kan brengen. Van alle stemmers vindt 43 procent zo'n actie het proberen waard; 33 procent schat dat er een 'dikke kans' van slagen is. Meer dan drieduizend mensen hebben zich één week voor de start van de eerste ronde al ingeschreven voor de strategische competitie ‘BusinessMaster’. Vanaf volgende week verkopen zij hun virtueel gebakken brood en koffiekoeken, maar ze zijn nu al druk bezig op het forum. Over loon, reclame, marktinformatie en veel andere zaken. 'Designed voor Dewindt' is een samenwerking met Flair, De Rode Loper en Donna. Wat het is, blijft nog even in nevelen gehuld. De site belooft meer info vanaf 22 februari. Aan de hand van de reeks werd samen met het departement Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap een educatief spel ‘Starter!’ uitgewerkt. Dit pakket zal worden aangeboden aan de derde graad van het middelbaar onderwijs in Vlaanderen. Dit bredere kader Eerder gaven vervoerexperts in een enquête van marktonderzoeksbureau ProgTrans/ZEW als hun verwachting aan dat spoor en water bijna automatisch mee zullen gaan in de opwaartse prijstrend. Veel stemmers in de VAART!Peiling gaven naast hun stem ook een korte uitleg. 'De binnenvaart moet direct inhaken,' schreef er één. Een ander deed een beroep op prijs- en rendementsbesef onder binnenvaarders, onder het motto 'groeien met goed rendement'. Licht badinerend is de reactie: 'Goed wordt het volgens de kan er volgens de makers toe leiden dat niet alleen het beeld van de ondernemer genuanceerder wordt ingevuld. Het biedt de surfer ook de kans om zelf een ‘Kind van Dewindt’ (ondernemer) te worden. Vanzelfsprekend met alle nuttige links die daarbij van pas kunnen komen. Deze 111e aflevering van Het Web is met klikklare links terug te vinden op www.vaart.nl/web/05/04.htm. Daar staan ook alle vorige afleveringen. ‘Duitse Maut biedt binnenvaart kans op vrachtverbetering’ Je kan iedere dag kijken op www.vlootschouw.nl naar alle schepen die vanaf 1999 als nieuwbouw in de Binnenvaartkrant hebben gestaan. Per schip vind je een mooie foto en informatie over de technische eigenschappen van het schip, (advertenties) www.vlootschouw.nl Nieuw toegevoegd: • Cornelia BR-14 • Fellowship leveranciers die in die tijd meegewerkt hebben om het schip te bouwen en interessante links naar deze leveranciers. Kijk snel en laat je meeslepen door deze schepen. NU 484 SCHEPEN! • Jeandine • Nikki • Rowinda schippers in de binnenvaart nooit, dus ik verwacht, dat schippers ook na de mautregeling vinden dat ze het erg slecht hebben.' Ook klinkt een waarschuwing: 'Bevrachters en overslagbedrijven hebben over het algemeen een betere positie dan de schipper en het is dus oppassen dat zij er niet met de buit vandoor gaan.' De nieuwe VAART!Peiling op www.vaart.nl/peiling laat de keus uit ‘een successtory’ of ‘een puinhoop’ als oordeel over de vrije binnenvaartmarkt, naar aanleiding van uitspraken door VBR-voorzitter Amand Bauwens. Dirk van der Meulen onderhoudt de website VAART! op www.vaart.nl en bericht in de Binnenvaartkrant over ontwikkelingen op Internet en hoe binnenvaarders zich die eigen maken. door Dirk van der Meulen

Binnenvaartkrant