Views
3 years ago

2005-04

  • Text
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Februari
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Pagina
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Koop

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 10 15 FEBRUARI 2005 www.huizinga-snijder.nl TE KOOP: In het natuurgebied Zoersel Bos (België) een direct te betrekken in nieuwe staat verkerende bungalow. Bouwjaar 1994, op 1040 M2 grond, een vloeroppervlak van 135 m2, een verwarmd buitenzwembad en een vrijstaande garage. Reistijd Breda 20 min., Antwerpen 15 en Eindhoven 30 min. VRAAGPRIJS Euro 298.000,00. Voor een afspraak kunt u +31 (0)-653-287508 bellen! Te koop gevraagd Duwboot, 20 / 32 meter x 11,40 breed Diepgang maximaal 1,80m Aantal pk's 2000 tm 2500 pk Duwboot mag maximaal 15 jaar Gasolietank(s) minimaal 60 ton Kijkhoogte minimaal 10 meter. ARNTZ-Reederei, Lortzingstr. 20, D-47239 Duisburg, Tel. 0049-2151-40 63 63, Fax 0049-2151-94 05 25 H.A.M. Hubers Achter de Molen 11, 6051 EV Maasbracht Telefoon/ Fax: 0475-466138 Autotelefoon: 06-26868962 TE KOOP ms 1150 t, 73x8.20x2.81, 1966, 811 Cat, mooie woningen, uiterst compleet, ADNR, semi beun, evt. inruil ms 752 t, 67x7.20x2.34, 1956, 550 Cat, bodem nieuw, stalen vloer, aantrekkelijke prijs ms 661 t, 57x7.25x2.52, 1958, 375 pk, mooie woning, bod gevraagd ms 510 t, 53x6.30x2.31, 1954, gelast, 240 pk, boegschr, bodem nieuw, keurig onderhouden ” RUYVEN” Nieuwbouw & Bemiddeling van drijvende materialen Vissersdijk 1a - Postbus 68 - 4250 DB - Werkendam ms 850 t bj. 1957 1 ruim - 1100 m3 ronde alum.luiken 850 PK Deutz van 1989 revisie 1997 - radar 1999 hydr. stuurwerk boegschroef 240 PK S.I. 2009 inruil en/of financiering bespreekbaar ms 750 ton 60 x 8.25 m. vlak 1974 - schuifluiken - 360 PK GM - € 52.500,-- ex M.beunschip 900 t laadbeun 540 cub - 480 PK CAT van 1999 boegschroef 230 PK S.I. 2009 / € 95.000,-- ex GEVRAAGD DUWBAK 1500/2000 ton SLEEPSCHIP 1500/2000 ton W.L.A. de Bot & Dtr. tel.: 010 - 4667106 fax: 010 - 4669664 E-mail: info@debotshipbrokers.nl site: www.debotshipbrokers.nl 2051) m/s afm 110x10.1x3.32m, bj 1976, 2604 ton, 1380 pk Cat, 1 ruim met schuifluiken. Boegschroef met 300 pk Gen., 185/65/35 Kva. Grote woning met 3 slk, nieuwe stuurhut, compleet met schip. 2064) m/s afm 100x9.5x3.03m, bj 1907/1979, 2000 ton, 1125 pk Cum. bj '97, 2 ruimen met Fr.kap luiken met hydr., 2650 m3, 108 teu, boegschroef met 600 pk, 17.5 en 27 kva Gen. Mooie woning met container stuurhut van '02. 2021) m/s afm 95x9.5x2.99m, bj 1965, 1808 ton, 1380 pk Cat, aluminium luiken met luikenwagen, boegschroef met 320 pk Daf, gen 20/50 kva, kruiplijn 6.3 met ballast 4.5m 2019) ms afm 82.2x10.06x3.02, bj 1966/2000, 1633 ton, 1000 pk Cummins bj 2000 Niessen schuifluiken, boegschroef 205 pk Scania, gen 12.5/5/27 kva, kruiplijn 5m met ballast 4.2m. 2066) ms 110x11.40x4.3m, bj 1975/1992, 3760 ton, 1775 pk Cat bj 2005, boegschroef Van Wijk 565 pk Cat, dubbele woning zeer netjes, container stuurhuis afm 4x5, geschikt om te duwen tot 186 mtr. 2126) duwbak afm 76.50x11.40x4m, bj 1989, 2481 ton, geen luiken, container 4 breed, denhoogte 1.80m, A.D.N.R., Van Wijk boegschroef 360 pk Daf, schroef 1 mtr. Nieuwbouw tanker 125x11.45x5.30 (4.00), levertijd september 2005. Voor meer info: www.ruytenberg.nl Huizinga & Snijder B.V. Nieuwbouw, bemiddeling, in- en verkoop van alle drijvende materialen. Tel.: +31 183-500862 Fax.: +31 183-500739 Internet: www.huizinga-snijder.nl E-mail: h-s@planet.nl Voor een aantal klanten zijn wij op zoek naar motorvrachtschepen vanaf 1985 o.a. 86 x 9,50 - 105 x 10,50 - 110 x 11,45 mtr. - 135 x 11,45 mtr. BEL VOOR MEER INFO: 0183 - 50 08 62 Elke 14 dagen boordevol nieuws Tel. 0183-505745 Dhr. B. Venema tel. 0653-535060 Fax 0183-505714 Dhr. R.B. Ruytenberg tel. 0620-136791 Mail: r.ruytenberg@planet.nl Dhr. R. Ruytenberg tel. 0653-157161 Mail: maritime@maritime.nl Tevens kunnen wij nieuwbouw duwbakken van 76.5/90/110m en middenvoorschepen aanbieden. Ook kunnen wij snel en voordelig nieuwbouwpontons, -splijtbakken of ander materiaal leveren tegen zeer scherpe prijzen. - Van Tiem boegschroef 250 pk DAF schroefdiam. 60 cm, compleet, perfecte staat EUR 10.500,00 excl. btw. - Cummins aggregaat 5400 draaiuren. In nieuwe staat EUR 5.400,00 excl. btw. - Mitsubishi aggregaat 27 kva 23.000 uren. Is goed onderh. Draait perfect. EUR 1.600,00 excl. btw. - DAF DS 14 EUR 2.500,00 excl. btw. Partij K.L.M. overalls met klein logo EUR 12,00 excl. btw per stuk. OP=OP. Verder nog div materialen op voorraad zoals: ankerlieren, 2x eenvoudige stuuhuizen, enz. Waalboer Trading v.o.f. 0184-693919 n.o.z. Berenicestraat 23, 6916 BS Tolkamer NL Tel.: (0031) 0316-541201 Postbus 4, 6915 ZG Tolkamer NL Fax: (0031) 0316-541448 Mobiel: 06-51 346969 E-mail: rijndec@worldonline.nl J.J. GELUK Handels- en Scheepvaartonderneming Middelburg B.V. TE KOOP: MVS MVS MVS MVS MTS MTS MTS MARITIME Trade in ships and newbuilding Gespecialiseerd in Nieuwbouw Casco's Midden-voorschepen van diverse lengtes en breedtes zowel voor droge lading als dubbelwandige tankers Pontons tot een max. lengte van 86 x 10,50 mtr. 1260 ton, bouwjaar 1961 Lankewerft Berlijn, afm 85x8.20x2.55m, 2 ruimen-trimvullingenazobee 5cm rolluiken, kopschroef 200 pk, autokraan 11m, hoofdmotor 700 pk Deutz type 545, casco-ruimen-en hoofdmotor zijn in goede staat. Doch verder is er veel achterstallig onderhoud. Gunstige prijs. 1040 ton, bouwjaar 1957, afm 76x8.20x2.60m, 2 ruimen-inhoud: 1800 m3, buikdenning en vlak nieuw van 1992, alu schuifluiken, nieuwe alu stuurhut van 2004, hoofdmotor 720 pk Deawoo. Nautisch compleet uitgerust. Desbetreffend schip is compleet doorgerepareerd. 560 ton, bouwjaar 1964, afm 55x6.60x2.46m, 2 ruimen-alu schuifluiken, nieuwe azobee b.d., mooie woning met 3 sl.kamers, hoofdmotor 487 pk Caterpillar, kopschroef 220 pk DAF. Zeer goed onderhouden schip. 820 ton, bouwjaar 1966 bij Van Goor te Monnickendam, afm 67x7.20x2.62m, 1150 m3, ruiminhoud. 2 ruimen-Friesche kap, alu luiken met wagen. Hoofdmotor 733 pk Caterpillar van dec 2000, nautisch compleet. Mooi en goed onderhouden schip. 1600 ton, bouwjaar 1985, afm 85x9.50x3.-m, 2x 5 tanks type N-gesloten-gecoated. Hoofdmotor 1200 pk Caterpillar 1300 ton, bouwjaar 1973, afm 82x9.50x2.85m, 2x 6 tanks - inhoud 1800 m3, type N-gesloten, Hoofdmotor 1000 pk Stork-Diesel 3200 ton, bouwjaar 1986 Holl. werf, afm 110x11.40x3.65m, 2x 5 tanks type N-geslotengecoated. Hoofdmotor 1800 ABC van bjr 1999. J.J. Geluk Handels- en Scheepvaartonderneming Middelburg B.V. Punt 15-4332 AB MIDDELBURG-NL Telefoon: 0118-613786 Fax 0118-623109 Autotel: 0653-488 479 VEBEG Bundeseigene Treuhandgesellschaft Verkauft im Ausschreibungsverfahren: Lotsenschiff "Kapitän Hilgendorf" ca. 54,80 x 9,50 x 3,94 m (LxBxTiefgang) Motorboot "Eisvogel" ca. 14,80 x 3,00 x 0,85 m (LxBxTiefgang) Motorboot "Havelberg" ca. 12,40 x 3,20 x 1,00 m (LxBxTiefgang) Motorboot "Schwalbe" ca. 15,50 x 3,60 x 1,10 m (LxBxTiefgang) Motorboot "Wentow" ca. 11,40 x 3,00 x 0,65 m (LxBxTiefgang) Motorboot "Stör" ca. 5,00 x 2,35 x 0,34 m (LxBxTiefgang) Schleppboot "Marienthal" ca. 11,83 x 3,29 x 0,85 m (LxBxTiefgang) Interessenten erhalten ausführliche Ausschreibungsunterlagen mit Abbildungen unter www.vebeg.de oder durch: VEBEG GmbH Postfach 11 19 53 • D-60054 Frankfurt/Main Tel.: +49 (0) 69 7 58 97 -0 • Fax: +49 (0) 69 7 58 97 479 www.vebeg.de • mail@vebeg.de HANDEL IN, AAN- EN VERKOOP VAN SCHEPEN- EN NIEUWBOUW CASCO’S Berenicestraat 23, 6916 BS Tolkamer NL Tel.: (0031) 0316-541201 Postbus 4, 6915 ZG Tolkamer NL Fax: (0031) 0316-541448 Mobiel: 06-51 346969 E-mail: rijndec@worldonline.nl ALLE NIEUWBOUWPROJECTEN: • Midden-voorschepen • Voor-duwschepen • Drogelading schepen (cont. schepen) • Tankers alle types • Pontons Nieuwbouw tot max 110 mtr lang. Goede kwaliteit en mooie modellen. Referentielijst op aanvraag. Cascobouw in diverse landen o.a.: Servië, Montenegro, Chech Republic, Rusland, Ukraïne, Bulgarije, Polen, Spanje en Turkije. Voor inlichtingen: Rijndec BV Th. Wennekes ARGONAUT MARITIEM LOGISTIEK Bevrachtingen Rijn en Binnenvaart Bergse Poort 16 4931 KS Geertruidenberg Phone +31(0)162-525.226 Fax +31(0)162-525.185 Mob +31(0)651-110.023 E-mail ad.degoeij@planet.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 11 15 FEBRUARI 2005 Recht Vooruit een bijdrage van Arbitrage en bindend advies Procederen wordt veelal als kostbaar en langdurig ervaren. We schreven al eerder over het tegengehouden experiment inzake no cure, no pay. Er zijn andere manieren om te proberen efficiënt en goedkoop te procederen. Sinds lange tijd zoeken mensen naar alternatieve methoden om geschillen te beslechten. Bekend zijn arbitrage en het relatief nieuwe verschijnsel mediation. Mediation is niet meer dan het proberen eruit te komen onder de leiding van een door partijen te betalen derde. Arbitrage leidt tot een volwaardig vonnis, maar is veelal net zo kostbaar als een gewone procedure. Bij de rechtbank of bij de arbiter gelden wettelijke waarborgen over de wijze waarop een vonnis tot stand komt. Al in het midden van de 19e eeuw ontstond een alternatief voor procederen. Dit is het bindend advies, een term die men geregeld terugziet in geschillenregelingen. Sla de algemene voorwaarden van aannemers of reisorganisaties er maar op na. Veelal wordt de gang naar de rechter slechts toegestaan onder de voorwaarde dat partijen eerst het geschil hebben voorgelegd aan een geschillencommissie. De kosten zijn veelal gering of zelfs nihil voor de consument, zodat het een aanlokkelijk alternatief lijkt voor een “echte” procedure bij de rechter of bij de arbiter. Bij die regeling kan zijn bepaald dat de geschillencommissie een bindend advies geeft. Een niet bindend advies bestaat ook, maar dat is (zoals het woord al aangeeft) niet bindend en elke partij kan na zo’n procedure gewoon naar de rechter. Wat is dan het karakter van een bindend advies? De wetgever heeft de regeling enigszins willen vastleggen in het Burgerlijk Wetboek. De wet bepaalt eenvoudig dat een zuiver bindend advies het karakter heeft van een vaststellingsovereenkomst. Partijen kunnen afspreken dat de vaststelling van wie er gelijk heeft tot stand komt krachtens een beslissing van een derde. Dat is dan het bindend advies. Nadat het bindend advies gereed is, kan de zaak worden afgewikkeld. Of toch niet? In ieder geval kan de winnaar met een bindend advies in de hand niet rechtstreeks naar de deurwaarder om de vordering te verhalen op de verliezer, wanneer de verliezer niet vrijwillig betaalt. Ook de winnaar zal een titel, een vonnis, van de rechter moeten krijgen om te kunnen executeren. Omdat partijen ook met een bindend advies, vaststellingsovereenkomst, nog niet naar de deurwaarder kunnen gaan, rijst de vraag of de bindendadvies-procedure niet nodeloos omslachtig is. Als degene die gelijk krijgt en het advies wil laten uitvoeren toch nog eerst een vonnis moet krijgen van de rechtbank, wat is dan de winst? De winst zit vooral in de maar geringe mogelijkheden om een bindend advies bij de rechter ongedaan te maken. Naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid moest het onaanvaardbaar zijn dat één van de partijen aan de beslissing gebonden zou zijn, zo bepaalt de wet. Van dergelijke onaanvaardbaarheid is niet snel sprake. Wanneer fundamentele procesbeginselen zijn geschonden – denk aan hoor en wederhoor – wil de rechter het bindend advies wel onderuit halen. In het algemeen kan zelfs in kort geding het bindend advies van een titel worden voorzien, in de vorm van een toewijzend vonnis. De kosten daarvan moeten wel worden geïnvesteerd, en in die fase moet (afhankelijk van de hoogte van het bedrag) wel een advocaat worden ingeschakeld. Daarnaast is veelal de winst dat de procedure eenvoudig is. Evenals bij arbitrage is er geen verplichte procesvertegenwoordiging. Hoger beroep is in de regel niet mogelijk, hetgeen tijdwinst oplevert ten opzichte van een gewone procedure. Tot slot: als een consument door de algemene voorwaarden gedwongen is bindend advies te vragen terwijl hij dat niet wil, dan kan hij wellicht die bepaling van de algemene voorwaarden vernietigen. De wet bepaalt namelijk dat een dergelijke bepaling kennelijk onredelijk is, en dan kan de consument de bepaling eenvoudig vernietigen. Partijen moeten dan naar de rechter, of naar de eventueel overeengekomen arbitrage. Verwijzing naar een arbitrage is namelijk wel toegelaten. Over de invloed die uitspraken van bindend adviseurs, of zelfs niet-bindend adviseurs op het recht kunnen hebben, schrijven wij de volgende keer. J.F. Bienfait en A.A. Marcus, Van Dam & Kruidenier advocaten www.damkru.nl De tekst is als leidraad bedoeld en de auteurs streven geen volledigheid na. In voorkomend geval is het altijd raadzaam eerst advies in te winnen. CAO Schippersinternaten als politiek drukmiddel De nieuwe CAO Schippersinternaten krijgt een looptijd tot 30 juni 2005. Dit hebben CNV Publieke Zaak en de werkgeversvereniging Nevis met elkaar afgesproken. De schippersinternaten verkeren in financieel zwaar weer. Een korte looptijd van de arbeidsovereenkomst is een bijdrage de financiële nood te bestrijden. Op deze manier willen de CAO-partijen een politiek signaal afgeven. De Nevis (achthonderd medewerkers) wees eerder al op de financiële problemen. De tekorten vormen een belangrijk punt van inzet bij de evaluatie van de huidige subsidieregeling dit jaar. De overheid heeft tot op de dag van vandaag de jaarlijkse subsidie niet willen indexeren als compensatie van gestegen kosten. De nieuwe salarisregeling laat de tekorten voor de internaten de komende jaren alleen maar oplopen. Zowel werkgevers als bonden willen de CAO-afspraken nakomen. Beide partijen willen de financiële situatie bij de evaluatie ter tafel brengen om het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) te bewegen meer geld beschikbaar te stellen. De werkgevers hadden eind vorig jaar de nodige moeite met een nieuwe CAO. Voor 2005 wilden ze afzien van periodieke verhogingen. Dat gold ook voor de verhoging van de reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer. De bonden gingen hiermee niet akkoord. De partijen kwamen overeen de looptijd van de nieuwe regeling te beperken tot zes maanden. In januari werden de periodieken gewoon uitbetaald. De vergoedingen voor reiskosten moeten worden geïndexeerd. De leden dienen deze plannen nog wel te accorderen. Dat gebeurt uiterlijk 22 februari. Deze afspraken kosten de Nevis wel geld. Dit jaar voorziet men een tekort van twee procent, bovenop het tekort van bijna vier procent over 2004. Het gat van zes procent wordt eenmalig gedekt uit de reserves van de instellingen. Deze financiële feiten moeten VWS bewegen over de brug te komen. ‘Het huidig pakket van arbeidsvoorwaarden kost te veel,’ aldus de CAO-partijen. Zij willen daarnaast het salarisniveau nivelleren met dat van de jeugdzorg. CNV Publieke zaak meent dat ‘als de overheid geen enkele bereidheid toont bij te springen er dan pas aanleiding is te kijken naar het huidige pakket arbeidsvoorwaarden’. In mei starten de onderhandelingen voor een nieuwe CAO. De inzet van CNV Publieke Zaak is dan het in het najaar afgesproken Centraal Akkoord. De hoofdpunten daarvan zijn een loonsverhoging van 1,25 procent en een evenredige verdeling van de verhoging van de PGGM-pensioenpremie. Als laatste punt komt ook een afspraak over de loondoorbetaling bij arbeidsongeschiktheid in het tweede jaar op tafel. In 2005 wordt ook bekeken of de levensloopregeling ingevoerd kan worden in samenhang met de pensioenregeling. De bond wil hierover de voorstellen in april 2005 aan de leden voorleggen. De nieuwe regelingen moeten op 1 januari 2006 ingaan. Alles onder controle dankzij Hoveko Het mts Imperial (waarover we twee weken terug al in de Binnenvaartkrant berichtten) is uitgerust met een tankalarminstallatie en bijbehorend computersysteem van Hoveko. In dit computersysteem worden alle temperaturen, drukken en niveaus continu in de gaten gehouden en wanneer nodig geeft het systeem een alarm. De niveaus worden gemeten met behulp van Saab-Tankradars met volledig keur. De niveaus worden bewaakt met behulp van aparte alarmsensoren (geheel rvs), die door Hoveko zelf worden geproduceerd. De temperatuur- en druksensoren (eveneens rvs) worden geleverd door de firma Klay. Aan dek van de Imperial heeft Hoveko op verzoek van Vof D. Werkman & Zonen, de eigenaar van het schip, een scherm geplaatst waarop de lospomp en de brandbluspomp uitleesbaar zijn. Daarvoor zijn een touch screen Ex-d scherm en Ex-i toetsenbord met muis gebruikt. Het systeem werkt met glasvezelkabel om storingen van buitenaf uit te sluiten. Gekoppeld aan het 2-draadssysteem van Alewijnse zijn zowel aan dek als in het stuurhuis eenzelfde bediening en uitleesbaarheid mogelijk. (foto Hoveko)

Binnenvaartkrant