Views
6 years ago

2005-04

  • Text
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Februari
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Pagina
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Koop

www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 Tweewekelijks medium voor Rijn- en binnenvaart 15 februari 2005 9e jaargang 4 een beresterke combinatie Officieel dealer van DAF scheepsmotoren • Boegschroefinstallaties • Ballastpompen info@ballegooy.nl www.ballegooy.nl Grevelingenweg 23, 3313 LB Dordrecht Tel: 078 - 6165599, Fax: 078 - 6166600 info@de-groot-motoren.nl www.de-groot-motoren.nl In deze Binnenvaartkrant: Pagina 11 Kortlopende CAO internaten als drukmiddel Pagina 15 VBR: ‘Pseudo vrije markt’ Pagina 25 VVD-Kamerlid op werkbezoek: ‘Ik wil ook een boot!’ Deutsche Beilage Seite 27 Aufwärtstrend an der Elbe (advertenties) www.vlootschouw.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Her motor iseren? INBOUW 24-uurs storingsdienst binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl Werknemers willen overgangsregeling prepensioen financieren met hogere premie Principeakkoord CAO zwaar onder vuur Oudere werknemers in de binnenvaart vegen het principeakkoord voor de binnenvaart-CAO van tafel. Ze zijn het niet eens met de twee jaar die ze langer moeten werken omdat de premie voor de overgangsregeling van VUT naar prepensioen niet toereikend zou zijn. Dan maar een hogere premie. Als de raadpleging van de achterban door de vakbonden deze week verloopt zoals de eerste bijeenkomst vorige week dinsdag 8 februari, worden de vakbondsbestuurders teruggestuurd naar de onderhandelingstafel. De Stichting Bedrijfspensioenfonds voor de Rijn- en Binnenvaart zond op 4 februari al een schrijven naar de werknemers in de branche met een ‘vooraankondiging aanpassing uittredingsleeftijd CAO Overgangsregeling’. Daarin wordt het principeakkoord gepresenteerd dat bonden en werkgeversorganisaties overeenkwamen op 19 januari: het premiepercentage voor de overgangsregeling blijft 1,58 procent van het sv-loon, de werkgevers betalen in 2005 extra premie en de leeftijd waarop kan worden uitgetreden, wordt per 1 juli 2005 verhoogd naar 62 jaar en per 1 januari 2006 naar 63 jaar. Daarmee wordt het tekort dat in 2003 en 2004 is ontstaan, gecompenseerd en wordt tegemoet gekomen aan de ‘eis’ van De Nederlandsche Bank (DNB). Die nam vorig jaar het toezicht op de pensioenregeling over van de Pensioen en Verzekering Kamer (PVK) en constateerde dat de premie voor de overgangsregeling in 2003 en 2004 niet kostendekkend was. In 2005 zou die premie wél kostendekkend moeten zijn, liet DNB de Stichting Pensioenfonds weten. (advertenties) De gevolgen van die twee jaar langer werken zijn voor sommige werknemers schrijnend te noemen. Enkele werknemers zouden kort na 1 juli 61 jaar worden en waren al De Serenade 1 is het eerste passagiersschip voor op de Rijn en Donau speciaal aangepast aan de wensen van de Japanse passagiers. De Japanse gasten wensten een eersteklas hotel aan boord. Een primeur voor dit schip is bijvoorbeeld dat alle 68 hutten voor de passagiers zijn voorzien van een bad. Het schip werd zaterdag 5 februari om 8 uur ’s morgens te water gelaten op de overdekte werf gestopt met werken wegens het grote aantal vakantiedagen dat ze hadden in de loop van jaren opgespaard. ‘Ik heb me na het lezen van die brief meteen weer gemeld bij personeelszaken,’ vertelt een werknemer die 7 juli 61 wordt en al een week thuis was. ‘Ik moet dus nog twee jaar. (Lees verder op pagina 3) River Cruise voor Japanners nu mèt bad Na Hongarije, Roemenië, Zwitserland en Luxemburg was Kroatië het vijfde land dat tot ratificatie overging van het Verdrag van Boedapest (van juni 2001). Dit gebeurde op 7 december 2004. Tijdens het IVR-colloquium in Wenen werd vastgesteld dat op 1 maart het CNMI-verdrag in werking kan treden. Nederland en Duitsland zijn bijna zo ver dat kan worden geratificeerd. ’Een eenvormig stelsel met bekende aansprakelijkheden en limieten in alle betrokken binnenvaartlanden betekent calculeerbare kosten en risico’s voor de binnenvaartondernemer en diens verzekeraar,’ aldus Resi Hacksteiner, de algemeen secretaris van IVR en Europese Binnenvaart Unie (EBU) die zich al jarenlang sterk maakt voor unificatie van het binnenvaartrecht. ‘Nadat alle vervoermodalitei- van IHC Sliedrecht. Het werd gebouwd in opdracht van de Euro Shipping Holding uit Malden en zal gaan varen voor onder andere de Japanse touroperators Nikko Travel Charters en Page & Moy. Het schip wordt de komende maanden afgebouwd in Druten op de werf van De Gerlien Van Tiem. In april zal de Serenade 1 in de vaart worden gebracht. Het nummer achter de naam doet vermoeden dat dit niet het laatste schip is, dat voor de Japanse toeristen in Europa wordt gebouwd. Het schip is 110 meter lang en 11,45 meter breed met een kruiplijn van zes meter. Het is geschikt voor 136 passagiers en 38 bemanningsleden. De cabines voor de gasten zijn gemiddeld dertig procent groter dan gangbaar is op dit soort river cruise schepen. (foto MGR) Kroatië vijfde land dat CNMI ratificeert Verdrag van Boedapest op 1 maart in werking ten reeds decennia beschikken over een internationale uniforme regeling is unificatie thans ook voor de binnenvaart een feit. Het spreekt voor zich dat voor de binnenvaart als een per definitie grensoverschrijdende vervoersmodaliteit de totstandkoming en ratificatie van dit Verdrag van grote betekenis is.’ (Lees verder op pagina 3) (advertenties) • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen BARTH AGGREGATEN ‘s-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 FAX 078-673 27 26 aggregaten@barth.nl AGGREGATEN - reparaties/aanpassingen - leveringen (nieuw/gebruikt) - straalbuizen Tel. 078-6133831 Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Official dealer De Haas Diesel Motoren BV KOSTEN BESPAREN MET NTZ! NTZ Radiaal Bypass Filter: • Minder olie verversen • Minder onderhoud • Langere levensduur van: - motor - keerkoppeling - hydraulisch systeem. Tel. 010-5912611 www.dehaasdiesel.nl

Binnenvaartkrant