Views
2 years ago

2005-03

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Februari
  • Schepen
  • Vaart
  • Schip
  • Rotterdam

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 46 1 FEBRUARI 2005 Gebr. Sluyter koersbepalend in verzekeringen Wij leverden op mps Royal Gloriana: - verwarmingsinstallatie - ventilatie installatie - airconditionings installatie - drinkwaterbereider - sanitaire installaties - vacuüm toilet systeem - koelcellen en vriescellen - machinekamer ventilatie Wij wensen Beijerland Handel & Scheepvaart BV een behouden vaart Nijverheidsstraat 31 3371 XE Hardinxveld-Giessendam Telefoon: 0184-613911 Fax: 0184-614230 Beijerland Handel & Scheepvaart BV veel succes en een behouden vaart met mps Royal Gloriana Beurs-World Trade Center, Beursplein 37 Postbus 30101, 3001 DC Rotterdam Receptie 17e verdieping Telefoon 010-405 20 00, Telefax 010-405 52 52 Officieel vertegenwoordiger van “The Standard P. & I. Association Ltd.” te Londen. Alle vrijheid in ontwerp Optimale veiligheid voor uw passagiers DMS heeft binnen afbouw-producten ontwikkeld die: • Veiligheid bieden aan passagiers en bemanning • Comfort bevorderen door middel van een goede geluidswaarde • Uitgebreide mogelijkheden bieden voor design en afwerking DMS levert: Wanden, Deuren, Kozijnen en Plafonds voor Cruiseschepen, Ferries, Passagiersschepen en Megajachten H. VAN GEMERT SCHEEPSREPARATIE EN CONSTRUCTIEBEDRIJF Nijverheidsweg 37 - 39 6541 CL Nijmegen TEL: 024 - 678 22 33 FAX 024 - 678 22 39 e-mail info@van-gemert.nl Wij leverden op het mps Royal Gloriana Alu. stuurhuis met overzakbare bovenbouw, blauwbord en electrische navigatiebeugel. Havenweg 20c • 5145 NJ Waalwijk Phone +31 (0)416 56 15 02 Fax +31 (0)416 56 15 05 info@dutchmarinesystems.com Wij feliciteren Beijerland Handel & Scheepvaart BV met hun nieuwe mps Royal Gloriana VAN VOORDEN-PROMAC VAN VOORDEN GIETERIJ B.V. • Scheepsschroeven • HODI Superior ® straalbuizen • Industrieel gietwerk • VYPER jachtschroeven VAN VOORDEN REPARATIE B.V. • Schroefreparatie • Occasion schroeven • Zinkanoden • Slijtsloffen • Droogsystemen voor werkkleding PROMAC B.V. • Stuurmachines • Roeren • Verstelbare schroeven met reductiekasten • Boegschroeven • Speed-up kasten • Hydraulische dekkranen • Reddingsboten en davitsystemen • Koel-, vries-, en scherfijsinstallaties • Bilgewaterreinigers • R.O.-installaties • Zeewaterpompen • Verdampers Wij feliciteren Beijerland Handel & Scheepvaart BV en wensen schip en bemanning een goede vaart EEN VOORSPRONG IN KWALITEIT EN TECHNIEK VAN VOORDEN PROMAC Tel. +31(0)418-571200 Fax +31(0)418-515790 Web www.vanvoorden.nl E-mail info@vanvoorden.nl Tel. +31(0)418-683333 Fax +31(0)418-683355 Web www.promac.nl E-mail info@promac.nl Wij feliciteren Beijerland Handel & Scheepvaart BV met de nieuwe aanwinst en wensen het mps Royal Gloriana een behouden vaart. Velsenstraat 10B 4251 LJ Werkendam Tel. 0183 - 303288 Fax 0183 - 302023 Wij verzorgden voor de Royal Gloriana de complete stoffering.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 47 1 FEBRUARI 2005 Royal Gloriana op koers Onder grote belangstelling heeft Vahali op 14 januari het passagiersschip Royal Gloriana aan de opdrachtgever, Beijerland Handel & Scheepvaart, overgedragen. Hierbij werd de scheepsbel met inscriptie aan Rein Ouwinga overhandigd. Het luxe cruiseschip werd eerder gedoopt door Ineke Ouwinga. Door Johan de Witte De Royal Gloriana is een zusterschip van de Royal Lindavia. Behoudens een extra lift heeft het nieuwe schip in de technische uitvoering een grote overeenkomst met zijn voorganger. Nieuwsgierig als we zijn stappen we aan boord. Kapitän & Instruktor Enrico Haltiner nodigt ons uit voor een impressie van het nieuwe passagiersschip. We spreken af elkaar in de stuurhut te treffen; daarna mogen we alleen op onderzoek. Vanuit de hal stappen we meteen diep in het pluche om één van de drie suites te inspecteren. Vanuit een – met Italiaans sanitair uitgevoerde – badkamer kijken we door grote schuifdeuren op de rivier. Via het tulpendek komen we in het restaurant. Een blik in de keuken leert dat die er veelbelovend uitziet. De tijdelijke machinist wijst ons de machinekamer en vertelt dat de watermaker op dit schip een capaciteit van twintig ton per etmaal heeft – nodig voor Donau-reizen als de eigen voorraad van tweehonderd ton niet toereikend is. Praktische slimmigheidjes Mitsubishi zorgt voor de voortstuwing. De opstelling en uitvoering van de overige installaties verraadt de ervaring van makelaar en werkbegeleider Jan Hut. Veel praktische slimmigheidjes op dit schip zijn samen met de werf door hem tot stand gebracht. Het uitzicht in de voorsalon is onbelemmerd. De blikvanger is de glazen facetgevormde koepel boven de dansvloer. De ruime bar heeft ons nog niets te bieden en dus gaan we, zoals afgesproken, terug naar de kapitein in de stuurhut om hem te bedanken en goede vaart te wensen. De Royal Gloriana heeft is 110 meter lang en 11,40 meter breed en heeft een passagiersaccommodatie voor 136 personen. Arie Drinkwaard tekent als designer van het 4-sterrenschip. Willemsen Interieurbouw & Scheepsbetimmering uit Bemmel verzorgde de betimmering. Alewijnse installeerde de elektrische installatie. De charteraar van de Royal Gloriana heeft bijgedragen aan kleur en interieur. Mettertijd wordt de charteraar ook eigenaar van het schip. De Royal Gloriana zal overwegend met Duits publiek de Donau bevaren tot Constanta. Althans in het hoofdseizoen. Tijdens het voorseizoen staat Amsterdam-Basel voornamelijk op het programma. Projectontwikkeling Rein Ouwinga: ’Het is niet ons eerste project. Toch blijft het, wat we ook doen, altijd weer een uitdaging. In voorgaande jaren hebben wij ons in het algemeen toegelegd op de handel in schepen. Nu is onze hoedanigheid meer gericht op projectontwikkeling. Een exploitant koopt het schip en het contract. Wij begeleiden en adviseren op ieder gebied van de exploitatie van het bedrijf, houden de boeken bij en verzorgen de jaarcijfers.’ ‘Hierbij streven we naar een persoonlijke benadering, waarin vertrouwen de hoofdrol speelt en wij ons uiterste best doen ons motto, ”altijd klaar staan”, waar te maken. Onze dienstverlening is maatwerk.’ Vahali Scheepswerf en Machinefabriek Vahali bestaat inmiddels 85 jaar. Het is niet alleen een begrip in de scheepvaart voor reparatie of vernieuwing, maar ook via de marifoon bij mist: met meldingen als ‘…in de opvaart of daalvaart bij de Vahali’ is de werf als baken bij iedere schipper bekend. Louis van den Bosch en Vincent Bekker namen de werf in 2000 over. Inmiddels is er op het gebied van passagiersschepen veel expertise opgebouwd. De scheepswerf bouwt, samen met scheepsmakelaar Jan Hut, motorpassagiersschepen. Van bestaande casco’s of helemaal nieuw vanaf de kiel. Ze liggen bij Vahali goed op koers “tussen de rivieren”. De Royal Gloriana in volle glorie. Er is een heuse bruidssuite aan boord. (foto’s Johan de Witte) De voortstuwing wordt verzorgd door twee Mitsubishi-hoofdmotoren (type S12A2-MPTK) met een vermogen van 701 kW (=953 pk) bij 1940 omwentelingen. De sfeervolle eetzaal.

Binnenvaartkrant