Views
2 years ago

2005-03

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Februari
  • Schepen
  • Vaart
  • Schip
  • Rotterdam

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 12 1 FEBRUARI 2005 Gezellig ‘op eigen benen wonen’ Ze hebben het met zijn vijven best gezellig. Wonen aan de Goudenstein in Dordrecht binnen het project Begeleid Wonen (BW) is blijkbaar zo slecht nog niet. Herman, Veronique, Stefan, Jaap en Vincent vinden, zoals ze zelf zeggen, ‘BW wel een goeie oplossing.’ Door Cor Spek Wonen op een flat, weg van de grotere internaatsgroepen. Zelfstandig en (een beetje) alleen. Begeleid Wonen is een project van het internaat De Singel in Dordrecht. In Goudenstein delen de jongeren een gemeenschappelijke keuken annex woonkamer en heeft ieder een eigen zitslaapkamer. Ze worden begeleid ‘tijdens de eerste periode van zelfstandig wonen’, zoals de brochure laat weten. Cock van Hoof is één van de drie mentoren die een oogje in het zeil houdt. Zij meent dat de jongeren op BW ‘erg veranderen. Dat hebben ze zelf niet eens door. Maar ze moeten meer individu worden, een mening hebben. “Wat vind jíj?” Ze verschuilen zich nog snel achter de groep. Dat is ook wel logisch. Daarom is zo’n jaar belangrijk. De stap van het internaat naar zelfstandig wonen is té groot.’ Met ‘zo’n jaar’ bedoelt Cock koken voor jezelf, je kamer schoonhouden, je eigen wasje draaien en uitkomen met het bedrag voor voeding. Maar ook zelf je tijd in kunnen delen. Want naast sporten, uitgaan en tv kijken moet er ook geleerd worden, iets wat het team wél in de gaten houdt. Cock: ‘Ze nemen hun eigen beslissingen. Gaan ze niet naar school, dan merk je dat. Dan ga je in gesprek. Verder zijn er weinig regels, ’Dubbelschroefs’ voor Flying Focus Eind december arriveerde het nieuwe fotovliegtuig van Flying Focus op de luchthaven van Den Helder. Het voor Nederland unieke vliegtuig heeft een dubbele staart en twee motoren in één lijn, waarvan één met duwschroef en één met trekschroef. Het vliegtuig kan bij uitvallen van één van de motoren zonder problemen klimmen en thuiskomen, zelfs indien dat tijdens het fotograferen op lage hoogte gebeurt. Verder kan de kist meer wind hebben en heeft het een grotere actieradius, zodat Flying Focus zijn werkgebied naar heel Europa kan uitbreiden. Inmiddels zijn de eerste fotovluchten uitgevoerd, waaronder een stormvlucht op zaterdag 8 januari met windkracht 9. Zowel de fotograaf als de vlieger zijn dik tevreden over de mogelijkheden van het toestel. Op korte termijn staan er enkele vluchten op het programma voor de offshore-industrie, waaronder een vlucht naar een locatie die driehonderd kilometer ten noorden van Den Helder ligt. Dat is een gebied waar op lage hoogte nauwelijks radiocontact met de verkeersleiding mogelijk is. Twee motoren geven de medewerkers van Flying Focus dan een veiliger gevoel. (foto Flying Focus) TE KOOP boegschroef inst., perfecte staat, rond beun diam. 2 mtr, Van Mill, 165 pk G.M., compleet € 5.000,00 excl. btw. Waalboer Trading 0184-693919 (n.o.z.) TE KOOP Parlevinker, 15.2x4.2x1.2m, bj 1967, Deutz 159 pk, casco gestraald, S.I. gekeurd, certificaat t/m 2009, ook zeer geschikt voor ombouw tot recreatie-schip. Vr.pr. € 65.000,- (ref 2123) Scheepsmakelaardij Fikkers 050-3111404 www.fikkers.nl TE KOOP Duikschip/motorkotter, 18.6x4.8x1.4m, multiknik bj 1995, Detroit GM 185 pk, 35 KvA Iveco, hydr kraan & boegschr, ideaal voor duik/vis dagtocht, SI-keur 36 pers, luxe inrichting, alle nav. apparatuur (ref 2264) Scheepsmakelaardij Fikkers 050-3111404 www.fikkers.nl TE KOOP 2x eenvoudige stuurhuizen e.o. 3.20x2.00 mtr, tegen goed bod. Waalboer Trading 0184-693919 (n.o.z.) TE KOOP 1 Cummins aggregaat 64 K.V.A., 5000 draaiuren (in nieuwstaat). € 4.800,- excl. btw. Waalboer Trading 0184-693919 (n.o.z.) TE KOOP Sleepboot, uitstekende staat, 18.4x4.75x1.95m, bj 1940 Van der Belt, Westgrafdijk, ABC 630 pk ca 6000 bedr. uren, schip met recente S.I., zeer ruim, geïsoleerd inter, geschikt voor privé of zakelijk, vrpr EUR 130.000 (ref 1920) Scheepsmakelaardij Fikkers 050-3111404 www.fikkers.nl GEVRAAGD kapt. op db. "Inca", patent en ervaring in de duwvaart vereist. Tel. 0653-536172 SKÛTSJE / VAREND WOONSCHIP, LxBxD 21 x3,55x1,10 m, doorvaarthoogte 2,70 m 150 pk Scania diesel., boegschroef 40 pk,generator 220V, besturing binnen/buiten, 8 slaapplaatsen, CV, WC/Douche het geheel verkeerd in zeer goede staat van onderhoud, met eventueel vaste ligplaats. Voor meer info kunt u of bellen naar : Tel. 06-25 227574 Officebuilding 'Westgate' Scheepmakerij 150 NIEUWBOUW SCHEEPSMAKELAARDIJ EXPLOITATIE NL-3331 MA Zwijndrecht Website: www.rensenbv.nl MTS Type 'C' 110 x 11,4 - 3000 ton op 3,66 - Bouwjaar 2002 1521 pk Caterpillar 3512 Boegschroef 644 pk Caterpillar 11 tanks drs. W. Driessen Tel. 078-6191233 Mobiel 06-30179475 wimdriessen@rensenbv.nl behalve melden als je er niet bent en bellen als je thuiskomt.’ Een mobiel nummer biedt uitkomst voor de uren dat er geen leiding aanwezig is. Kleine zelfstandigen Jaap-Jochem Knol en Vincent Heuvelman zijn niet thuis. Herman Fernhout wel. Herman (ms Wantij) ziet het project BW wel zitten. Hij wilde van het internaat weg. Alleen wonen vond hij nog geen optie. Relaxed onderuit gezakt kijkt hij naar tv. Herman is wel in voor een babbel. Hij studeert ICT, weet veel van netwerkbeheer en droomt van een eigen zaak. ‘En alles wat erbij komt.’ Herman is bezig met een flatje. Het moment om op eigen benen te gaan staan, komt toch dichterbij. ‘Ik heb het hier prima naar mijn zin. Pas als het fout gaat, grijpen ze in. Dan word je op je vingers getikt.’ Die mening wordt gedeeld door Stefan Visscher (ms Reality). Stefan vindt BW ‘wel gezellig. Je bent steeds met je maatjes en nooit alleen. Mijn ouders wilden me in een huis plaatsen. Dat wilde ik niet. Daar heb ik alle luxe, maar zit ik wel in mijn eentje.’ Volgend jaar gaat hij bij zijn zus wonen in Zwijndrecht. BW is per slot van rekening maar een jaar. Als het aan Stefan ligt wordt hij ‘de grootste bevrachter van Nederland. Dat lijkt me wel gaaf.’ De mbo-opleiding Havenlogistiek via de Jan Backx moet daarvoor de fundamenten leggen. De laatste aanwezige BW’er is Veronique Wolters (ms Agamemnon: ‘dat stond erop’). Vorige maand zijn bij Horn (gemeente Haelen) de werkzaamheden gestart voor de aanleg van het noordelijk rententiebekken. Hoewel primair bedoeld om de bewoners langs de Maas te beschermen tegen overstromingen, pakt de aanleg ook gunstig uit voor de scheepvaart doordat de doorvaarthoogte onder bruggen toeneemt. Bij extreem hoog water wordt straks Maaswater in de retentiebekkens geleid, waardoor de waterstand tussen Roermond en Mook en Middelaar met gemiddeld tien centimeter zakt. In december 2004 hebben directeur J.H.F.A. van den Biggelaar van het gelijknamige aannemingsbedrijf en hoofdingenieur-directeur L. Bijlsma van Rijkswaterstaat Maaswerken in Maastricht het uitvoeringscontract voor de aanleg van het noordelijk retentiebekken ondertekend. In november namen elf aannemers deel aan de Europese aanbesteding. Van den Biggelaar Aannemingsbedrijf uit Velddriel had als laagste ingeschreven. Het retentiebekken, gelegen in de gemeente Haelen, is Van boven naar beneden: Stefan, Herman en Veronique, drie kleine zelfstandigen. (foto T2oP tekstatelier) Haar moeder, Tineke Wolters, is op bezoek. Samen smullen ze van ‘een chinees’. Het stulpje van Veronique, wat je noemt een typische meidenkamer, oogt gezellig. Frisse kleuren en gepaste tierelantijnen. Veronique vindt BW ‘makkelijk en je leert nog iets voor straks’. Grinnikend doelt ze op dweilen en schoonmaken. ‘Maar ook wel met geld omgaan. De vrieskast zit nu aardig vol.’ De sympathieke schippersdochter volgt de SPW-opleiding. ‘Een tussenjaar.’ Haar ouders kopen voor haar volgend jaar ‘een grote doos’, synoniem voor ‘een huisje.’ De stemming zit erin. Tineke lacht: ‘Dan ga ik logeren bij mijn dochter.’ Het is helder. In Goudenstein woon je samen als kleine zelfstandige. Aanleg retentiebekkens Limburg gestart daarmee de eerste hoogwatermaatregel die op de Maas wordt uitgevoerd. In 2005 besteedt Maaswerken ook de aanleg van de kades langs de Maas, de verhoging van de bruggen bij Weurt en de rivierverdieping tussen Gennep en Grave aan. De aanleg van het noordelijk retentiebekken (238 hectare) is de eerste fase van de uitvoering van het retentiegebied in de gemeenten Heel en Haelen. In januari werd begonnen met het kappen van bomen en struiken langs het Lateraalkanaal. Tussen maart en oktober wordt de Roermondseweg (de weg van centrale in Buggenum naar de aansluiting op Napoleonsbaan) verlegd, de groene kade langs het Lateraalkanaal verhoogd en een in- en uitlaatwerk in de Oude Maas geplaatst. Vóór de winterperiode van 2005-2006 is de inrichting van het noordelijk retentiebekken gereed. Naar verwachting start in 2006 de aanleg van het zuidelijk retentiebekken (284 hectare), dat het gebied tussen sluis Heel, de dorpen Heel en Beegden en de Rijksweg 280 beslaat.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 13 1 FEBRUARI 2005 EBIS, veevoeder- en afvalketen leggen schepen vast Elke keten z’n eigen online registratie Tankvaarders worden gevolgd met EBIS; in de voedsel- en veevoederketen is varen volgens de Hygiënecode een vereiste; en zelfs voor afvalvaarders geldt een verplichte registratie. Snelle communicatie is geboden om regelgeving, registratie en handhaving bij alle partijen tijdig tot hun recht te laten komen. Websites kanaliseren de nodige informatie voor de keten. En ja… zonder het web was varen veel vrijer. EBIS, het Europese Binnenvaart Inspectie Systeem, heeft gegevens van zo’n 1300 tankschepen in zijn database opgeslagen. Per schip is er een ‘technische fiche’ met details zoals afstanden manifolds, diameter van de leidingen et cetera. Veranderingen en inspectierapporten worden centraal vastgelegd, zodat alle EBIS-partners over dezelfde scheepsgegevens beschikken en kunnen besluiten een bepaald schip wel of niet in te zetten. EBIS-inspecteurs halen en brengen hun inspectiegegevens op de website www.ebis.nl. Schippers/eigenaren met klachten over inspecties kunnen er tijdens de ‘incubatietijd’ tot zeven dagen daarna hun commentaar kwijt. Dat kan van belang zijn om – in het ergste geval – blacklisting van een tanker (en omzetverlies!) te voorkomen. Voedselketen Schepen met tapioca, bietenpulppellets en ander veevoer maken deel uit van de voedselketen, die sinds MKZ en gekkekoeienziekte volledig controleerbaar moet zijn. De (vrijwillige) GMP-regeling richt zich op kwaliteit in de diervoedersector. GMP staat voor Good Manufacturing Practice. De meeste veevoederleveranciers en binnenvaartbevrachters zijn al GMPgecertificeerd en zullen van veevoer varende schippers eisen dat zij zich houden aan de Hygiënecode binnenvaart Je kan iedere dag kijken op www.vlootschouw.nl naar alle schepen die vanaf 1999 als nieuwbouw in de Binnenvaartkrant hebben gestaan. Per schip vind je een mooie foto en informatie over de technische eigenschappen van het schip, (advertenties) feed die met de brancheorganisaties is overeengekomen. Certificaathouders zijn terug te vinden in de database van het Productschap Diervoeders (PDV, www.pdv.nl). Waar de schepen met een Handboek Hygiënecode aan boord te vinden zullen zijn, is nog onduidelijk. Kantoor Binnenvaart en CBRB streven naar één systeem, één handboek in de hele Europese Unie, en daar verwacht je er in dit digitale tijdperk één webadres bij. Eind vorig jaar werd voor een aantal binnenvaarders pijnlijk duidelijk dat GMP een serieus verhaal is. Tenminste twee schepen geladen met Duitse bietenpulppellets konden hun lading in Nederland niet kwijt en lagen een aantal weken vast in respectievelijk Heilbronn en Worms. De pulp bleek verontreinigd met botdeeltjes; dierlijke eiwitten die er volgens Europese regels niet in mogen zitten. Als schipper heb je in zo’n situatie meer aan een goed liggeld dan aan een redelijke vracht. Betrouwbaar actueel nieuws met achtergrondinformatie over het ontstaan www.vlootschouw.nl Nieuw toegevoegd: • Brigitte-B • Carrera leveranciers die in die tijd meegewerkt hebben om het schip te bouwen en interessante links naar deze leveranciers. Kijk snel en laat je meeslepen door deze schepen. NU 479 SCHEPEN! • DMS Merlin • Jacqueline • Theodela van het probleem én de oplossing was te vinden in ‘protocollen’ op de PDV-website. Afvalregistratie urgent De registratie van afvalvervoerders is een verhaal apart. Als schipper heb je niet genoeg aan een vergunning voor goederenvervoer over binnenwateren op grond van de Wet vervoer binnenvaart. Zo’n Wvb-vergunning is goed om de vakbekwaamheid aan te tonen, maar niet de kredietwaardigheid en betrouwbaarheid. De Europese kaderrichtlijn afvalstoffen schrijft een registratie voor van alle schakels in de afvalketen. Voor bedrijven die zich bezighouden met het inzamelen, vervoe- De kleine lettertjes van verzekeraars De afgewezen verzekeringsclaim van de eigenaar van het mts Charlotte roept ook online veel vragen op, ondermeer in het VAART!Forum. Het Web ging op zoek naar de kleine lettertjes van scheepsverzekeraars. De vage afwijzing door Schepen Onderlinge Nederland (SON), waarbij varende ondernemers blijven gissen naar de werkelijke beweegreden, zette schipper Henk Boender van het mts Anna Soraya in het VAART!Forum aan tot een pleidooi voor een scheepvaartfonds tegen ongedekte schades. 'Dit kan de ondernemersdood betekenen en kapitaalsvernietiging voor eigenaar en hypotheeknemer!' Volgens de verontruste tankvaartondernemer kan 'de schoonste, veiligste en voordeligste vervoerstak zich dergelijke hiaten op verzekeringsgebied niet veroorloven.' Veel bijval leverde het plan niet op, maar uit de reacties werd wel duidelijk dat binnenvaarders en ook nabestaanden van de omgekomen kapitein hopen dat er snel duidelijkheid komt over de werkelijke oorzaak van de ontploffing op de Charlotte en de motivatie van SON om niet uit te keren. ‘Het zal de binnenvaart wel interesseren, want voor je het misschien beseft, zou ieder wel eens de volgende kunnen zijn,’ schreef een andere tankvaartondernemer. Nog een reactie uit onzekerheid: ‘Krijgen we na een ongeval achteraf verzekeringscontrole om te kijken of aan alle wettelijke regels is voldaan?’ Voorwaarden online Enig houvast bieden de voorwaarden, zoals de drie grote scheepsverzekeraars die op hun website hebben staan. Qua uitsluitingen ontlopen ze elkaar niet veel. ‘Opzet of grove schuld’ is voor elke verzekeraar reden een claim af te wijzen. Maar ook bijvoorbeeld ‘het erkennen van schuld of omvang van een schade zonder goedkeuring van de directie’ (SON, www.son.nl), ‘schade opgelopen doordat het verzekerde vaartuig onvoldoende was uitgerust’ (EFM, www.efm.nl), of ‘door opzettelijk onjuiste opgave van de verzekerde aan de Vereniging’ (Oranje, www.oranjeverzekeringen.nl). Voordeel van online voorwaarden is dat elke webbrowser de mogelijkheid in zich heeft ‘kleine lettertjes’ uit te vergroten voor de leesbaarheid. ren, verhandelen of bemiddelen van bedrijfsafvalstoffen of gevaarlijke afvalstoffen is vermelding op een landelijke lijst verplicht. Het maakt daarbij niet uit of het gaat om vervoer van afvalstoffen over de weg, per spoor of over het water. Probleem is nog dat elk land zo’n zelfde registratie eist en niet duidelijk is of registratie in het ene land ook telt voor het andere land. Binnenvaartorganisaties waren het niet eens met de gang van zaken en adviseerden de leden tot voor kort nog maar even te wachten met registreren bij de wegvervoersorganisatie NIWO (www.niwo.nl). Nu staatssecretaris Van Geel (VROM) de bezwaren van de binnenvaart wegwuift, is registratie plotseling urgent. Vooral omdat het begrip ‘afval’ zeer ruim genomen is (bijvoorbeeld ook oud ijzer, gebroken glas, houtsnippers en sojaschroot) en de waterpolitie al verbaliserend optreedt. Achtergronden over de registratie van afvalvervoerders zijn te vinden op de website van het ministerie van VROM: www.vrom.nl. In de VIHB-lijst van NIWO zijn geregistreerde vervoerders, inzamelaars, handelaren en bemiddelaars terug te vinden, althans zo is de bedoeling. Je moet ze dan wel bij naam, vestigingsplaats of registratienummer kennen; anders wordt het vinden van een schipper wel erg moeilijk. Elke registratie stelt z’n eigen eisen. Naast EBIS, de veevoeder- en de afvalketen duiken er in de toekomst wellicht nog meer registratieverplichtingen op. Registraties moeten raadpleegbaar zijn, willen ze enig nut hebben. Voorlopig bestaan er meerdere registraties in de binnenvaart naast elkaar. Dat is lastig, duur en onoverzichtelijk. Koppel alles aan het IVR (www.ivr.nl) en je hebt één Europese oplossing. Maar misschien is die wel te simpel. Deze 110e aflevering van Het Web is met klikklare links terug te vinden op www.vaart.nl/web/05/03.htm. Daar staan ook alle vorige afleveringen. Dirk van der Meulen onderhoudt de website VAART! op www.vaart.nl en bericht in de Binnenvaartkrant over ontwikkelingen op Internet en hoe binnenvaarders zich die eigen maken. door Dirk van der Meulen

Binnenvaartkrant