Views
2 years ago

2005-03

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Februari
  • Schepen
  • Vaart
  • Schip
  • Rotterdam

Tweewekelijks medium voor Rijn- en binnenvaart www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 1 FEBRUARI 2005 9e jaargang 3 Op zoek naar een nieuwe acculader, omvormer, generator of een compleet energiesysteem? Surf dan naar: www.energyshop.info voor adressen of: www.mastervolt.nl voor productinformatie. In deze Binnenvaartkrant: Pagina 5: Nieuwe rubriek: ‘Marktinzicht’ Pagina 15: 100-jarig Vink diesel voortaan ‘hofleverancier’ Pagina 17: ‘Indeling is grootste gevaar stabiliteit containerfeeders’ Deutsche Beilage - - - Seite 33: Neuer Autoterminal in Duisburg (advertenties) www.vlootschouw.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Altijd stroom mee! GENERATORSETS binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl Initiatiefnemers Distrivaart gaan door met palletvervoer over water River Hopper vaart met containers De weg naar succes is lang voor het palletvervoer over water. Het afgelopen jaar leek de River Hopper van Mercurius Scheepvaart het te gaan maken als eerste – zelfs volledig geautomatiseerde – binnenschip met pallets. Maar het heeft niet zo mogen zijn. Technische tegenvallers met de laad- en losinstallatie vertraagden het Distrivaartproject en de logistiek van bier en frisdranken bleek weerbarstiger dan voorzien. De River Hopper vaart nu met containers. De initiatiefnemers laten het er echter niet bij zitten. Het palletvervoer over water heeft de toekomst, maar nog niet het heden. (advertenties) ’Het is niet gestopt,’ zegt Kees de Vries gedecideerd. De secretaris van het BVB treedt op als woordvoerder namens de groep ondernemers en instellingen die al jarenlang bouwen aan het palletvervoer over water. ‘De techniek moet verder worden verbeterd en er worden andere klanten benaderd in Nederland, België en Duitsland. Als je zoiets nieuws introduceert, hoef je je niet te schamen als je geconfronteerd wordt met kinderziektes. Maar Distrivaart moet een kans krijgen, daar zijn alle partijen het over eens. Overwogen wordt om een projectleider voor Distrivaart aan te stellen.’ De dragers van het project zijn Mercurius Scheepvaart (eigenaar van de River Hopper en negen andere schepen van dat formaat), Vos Logistics, de ladingaanbieders Coca-Cola, Bavaria, Grolsch en Schuitema, en tenslotte de afnemers Albert Heijn, Laurus en C1000. Het BVB liet vorig jaar een poster met een opengewerkte River Hopper inclusief palletinstallatie ontwikkelen. ‘Het zou ondenkbaar en zelfs stom zijn als we niet door zouden gaan met Distrivaart,’ zegt De Vries. ‘Er is voldoende belangstelling voor dit vervoer, zelfs tot uit Parijs toe.’ Naar Duitsland stuit het palletvervoer op een probleem met de aansluiting voor de huidige palletinstallatie. Zeker als het schip op een stromende rivier ligt. ‘Die problemen worden opgelost,’ verzekert De Vries. Drijvende voorraad Distrivaart ontstond als plan van professor Vermunt, adjunct-directeur van Nederland Distributieland. De oorspronkelijke opzet bestond uit een aantal schepen met een drijvende voorraad voor verschillende distributiecentra van supermarkten. Dat is niet te realiseren met één schip. (Lees verder op pagina 3) Bewaakte vaarwegversmalling Principe-akkoord over verlenging huidige CAO Binnenvaart Werknemers in de binnenvaart moeten er rekening mee houden dat de leeftijd voor prepensioen vanaf 1 januari 2006 op 63 jaar ligt, en niet meer op de huidige 61 jaar. Vanaf 1 juli dit jaar verschuift de prepensioenleeftijd al naar 62 jaar. Hierover hebben de werkgevers en vakbonden vorige week een principe-akkoord gesloten. Dat akkoord wordt nog voorgelegd aan de leden van de vakbonden en werkgeversorganisaties. Een extra patrouillevaartuig van de Havendienst en de sleepboot Broedertrouw 15 ‘bewaken’ de vaarwegversmalling bij de Suurhoffbrug in het Hartelkanaal permanent. De sleepboot dient als voorspan als dat nodig is. Bijvoorbeeld bij mist of slecht weer bij het passeren van duwkonvooien, koppelverbanden of grote containerschepen. De doorgang is sinds maandag 24 januari gehalveerd tot 45 meter. De reden van de vaarwegversmalling is dat de Suurhoffbrug wordt geconserveerd. Het werkbordes verlaagt de doorvaarthoogte dermate dat het risico bestaat dat bijvoorbeeld een containerschip tegen de bekisting van het bordes aan vaart. Daarin zijn mensen bezig met gritstralen en verven. Het bordes verschuift elke week een vak en dus In dat akkoord is overeengekomen dat de werkgevers in 2005 de kosten van 1,5 procent extra premie voor hun rekening nemen. Dat is noodzakelijk om het tekort van de jaren 2003 en 2004 te dichten. In 2006 wordt daarvoor de 1,6 procent van de premies gebruikt die nu nog dienen om het gat te dichten tussen VUT en prepensioen. Tevens is in het akkoord vastgelegd dat de huidige CAO met twee jaar wordt verlengd, met moet ook de vaarwegmarkering steeds worden verplaatst. De betonning werd geplaatst op advies van de Vaar- en Markeringsdienst van Rijkswaterstaat (RWS). RWS is de eigenaar van de brug. Het Havenbedrijf Rotterdam is de nautisch beheerder van de vaarweg. De werkzaamheden aan het vaste deel van de brug zijn in juni klaar. (foto MGR) Leeftijd prepensioen van 61 naar 63 inachtneming van de prijscompensatie. ‘Daarmee wordt voorkomen dat er in 2006 een initiële loonsverhoging wordt gevraagd door de bonden,’ aldus VT-directeur Johan Groenewold namens de werkgevers in de binnenvaart. Het tekort dat moet worden ingelopen is 3,3 miljoen euro, onder andere ontstaan door tegenvallende beleggingen. (Lees verder op pagina 3) (advertenties) 21156 BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen BARTH AGGREGATEN ‘s-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 FAX 078-673 27 26 aggregaten@barth.nl AGGREGATEN www.mfolthof.nl Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Official dealer De Haas Diesel Motoren BV Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie Tel. 010-5912611 www.dehaasdiesel.nl

De Binnenvaartkrant