Views
6 years ago

2005-02

  • Text
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Januari
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Twee
  • Schip

www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 Tweewekelijks medium voor Rijn- en binnenvaart 18 JANUARI 2005 9e jaargang 2 een beresterke combinatie Officieel dealer van Cummins motoren • Complete afbouw van schepen • Specialist in hermotoriseringen • Alle ijzerwerk boven de waterlijn Grevelingenweg 23, 3313 LB Dordrecht Tel: 078 - 6165599, Fax: 078 - 6166600 E-mail: info@de-groot-motoren.nl, www.de-groot-motoren.nl www.ballegooy.nl In deze Binnenvaartkrant: Pagina 5 Trendco is niet langer een coöperatie Pagina 23 Jan Struijk stopt als voorzitter Schuttevaer Sliedrecht Pagina 43 Simulatiespel als binnenvaartpromotie Deutsche Beilage Seite 35 Weibliches Bündnis für Binnenschifffahrt wird zehn (advertenties) www.vlootschouw.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Alles draait om kwaliteit! SERVICE AAN: TANDWIELKASTEN KEERKOPPELINGEN binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl Directeur Schepen Onderlingen: Fouten van personeel zijn wel gedekt ’Ongeluk mts Charlotte gevolg van opzettelijk overtreden ADNR’ ’Fouten van het personeel zijn gedekt door de verzekering. Bij het ongeluk met de Charlotte is iets anders gebeurd.’ aldus directeur Bert Jansma van Schepen Onderlinge Nederland (SON), waarbij de tanker Charlotte (2.898 ton) van Danes Rederij uit Hoogeveen was verzekerd toen 25 juli 2004 in het Rijn-Hernekanaal twee tanks van het vrijwel nieuwe schip explodeerden. Kapitein Alfred Kriekjes kwam daarbij om het leven. SON heeft besloten de schade van 2,7 miljoen euro niet uit te keren. (advertenties) Onderzoek door de Duitse justitie en eigen onderzoek van SON wezen volgens Jansma uit dat de wettelijke regels opzettelijk zijn overtreden. ‘We denken sterk de kant van grove schuld op.’ Hij beseft dat niet uitkeren van de schade ‘een gigantische impact’ op Danes heeft. ‘Maar ik moet ook denken aan de portemonnee van andere klanten. Die zouden deze kosten mede moeten dragen. We zijn daarbij niet over één nacht ijs gegaan. Het bestuur heeft hier driemaal over vergaderd. Het is daarmee een weloverwogen beslissing en het is dan ook definitief dat we niet uitkeren.’ ‘Wij zijn hier natuurlijk ook niet gelukkig mee. Een ellendig ongeluk waarbij ook nog iemand om het leven komt. Ik zeg natuurlijk liever tegen die ondernemer: hier heb je weer een gezonde zaak. Ik ken Danes persoonlijk en gun hem dit ook zeker niet. Maar dit ongeluk had echt niet hoeven gebeuren.’ Dat binnenvaartondernemer Harry Danes zelf niet aanwezig was, pleit hem niet vrij, vindt de SON-directeur. Danes: ‘We wisten echt niet dat de Charlotte daar moest laden die dag. We zaten in Spanje in een caravan met de kinderen. Ik weet me nu echt geen raad – het is allemaal te vers. En dat die jongen daar ook nog bij om het leven is gekomen…ik heb er geen woorden voor. Er is nog geen advocaat ingeschakeld. Ik wil eerst alles eens goed overdenken.’ (Lees verder op pagina 3) Opdrachten voor kanaal Seine-Nord Een zonnige januaridag in Parijs 2005. De St. Foresse met deklast op de Seine boven Pont Neuf, met op de achtergrond het Louvre. Over tien jaar varen er ook grote, Nederlandse schepen op de Seine. Dan is het nieuwe kanaal tussen de Seine en de Schelde klaar, de Seine-Nord verbinding. Drie Nederlandse ingenieursbureaus, Alkyon Hydraulic Consultancy & Research, Lievense, en Iv-Infra, gezamenlijk handelend onder de naam Alive, zijn bezig met het voorontwerp van zes sluizen met groot verval (tien tot dertig meter per sluis). Zij ontvingen de opdracht daartoe van een Frans consortium waarvan onder andere het internationale bureau Arcadis deel uitmaakt. Arcadis houdt zich bezig met het totale ontwerp van het prestigieuze kanaal dat Rotterdam en Parijs met elkaar verbindt voor schepen en duwcombinaties tot 4.400 ton groot. Opdrachtgever is Voies Navigables de France. In 2014 moet het kanaal klaar zijn. (foto MGR) Brabant sprokkelt geld bijeen voor vaarwegen Peijs komt convenant tekenen in Den Bosch Na de provincie Noord-Brabant moet ook de regio zelf een bijdrage leveren aan de verbetering van de Brabantse kanalen, en dan vooral de Zuid-Willemsvaart. Minister Karla Peijs van V&W komt op 1 maart naar Den Bosch om daar met vertegenwoordigers van de regio een convenant te tekenen. De regio moet borg staan voor dertig miljoen euro. Er zijn al toezeggingen voor twintig miljoen. In de Zuid-Willemsvaart dreigen drie sluizen spoedig uit te vallen. Het kost ongeveer negentig miljoen euro om die sluizen te redden en meteen op te waarderen naar klasse IV. De provincie zegde al eerder dertig miljoen toe en de minister belooft ook dertig miljoen extra ter beschikking te stellen (afkomstig uit een ‘meevaller’ in het Betuwelijnbudget) mits gemeenten en bedrijfsleven in de regio een zelfde duit in het zakje doen. (Lees verder op pagina 3) (advertenties) • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen BARTH AGGREGATEN ‘s-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 FAX 078-673 27 26 aggregaten@barth.nl AGGREGATEN - reparaties/aanpassingen - leveringen (nieuw/gebruikt) - straalbuizen Tel. 078-6133831 Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Official dealer De Haas Diesel Motoren BV onderhoud en service van keerkoppelingen TwinDisc Dealer Tel.010-5912611 www.dehaasdiesel.nl

Binnenvaartkrant