Views
5 years ago

2005-01

  • Text
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Januari
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Postbus

Tweewekelijks medium voor Rijn- en binnenvaart www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 4 JANUARI 2005 9e jaargang 1 Op zoek naar een nieuwe acculader, omvormer, generator of een compleet energiesysteem? Surf dan naar: www.energyshop.info voor adressen of: www.mastervolt.nl voor productinformatie. In deze Binnenvaartkrant: Pagina 5 Binnenhavens verdienen meer aandacht Pagina 15 Duidelijkheid over alleenvaart in België geëist Pagina 19 Oranje Verzekeringen viert eeuwfeest - - - Deutsche Beilage Seite 31 ISL-Visionspreis für Helmut Frank (ACOS) (advertenties) www.vlootschouw.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Her motor iseren? INBOUW 24-uurs storingsdienst binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl ’Gebruik geld reservefonds voor investeringsgarantie’ Zorgen om kleinere schepen De vloot kleinere schepen is slecht te verkopen en daardoor zijn schippers niet zelden genoodzaakt langer door te varen dan ze aanvankelijk wilden. Soms tot voorbij de pensioengerechtigde leeftijd. De schepen zijn overigens in de markt – mede door de geslonken omvang van die vloot – wél goed rendabel te exploiteren. Echter, er is bijzonder weinig animo onder jongere mensen om op een klein schip te gaan varen. Daarom stellen RKSB en ONS voor om het Europese reservefonds – een overblijfsel van de sloopregeling eind vorige eeuw met een omvang van ruim veertig miljoen euro – als garantie in te zetten. Een garantie voor banken bij investeringen in kleinere schepen. Tweede-Kamerlid Hubert Bruls is de nieuwe voorzitter van de RKSB, de Rooms- Katholieke Schippersbond St. Nicolaas. Hij volgt Theo Peters op. Die had op woensdag 22 december andere verplichtingen en kon niet bij de gecombineerde jaarvergadering zijn van RKSB en ONS in Nijmegen. Ook Kamerlid Eddy van Hijum ontbrak ondanks de eerdere toezegging daar een voordracht te houden over de Nota Mobiliteit. Zijn taak werd overgenomen door Hubert Bruls. Het voorstel voor de garantie aan banken maakte discussie los in de zaal. Enkele leden wierpen tegen dat elke bank wel geld beschikbaar stelt als een ondernemer een kloppend ondernemingsplan indient. ‘Met de prijs van een klein schip kun je in één jaar tweemaal de aanschafprijs opvaren.’ Alleen zijn er geen ondernemers te vinden die (advertenties) willen gaan varen op een klein schip. Sjaak Klein – voormalig voorzitter van de ONS – merkte op dat zijn Dortmunder nu weliswaar onverkoopbaar is maar op den duur steeds schaarser wordt. Ogenschijnlijk zou het in het voordeel zijn van de overblijvers, want de vrachtprijs zou door die schaarste moeten stijgen en de schippers zelfs meer marktmacht geven. In werkelijkheid blijkt een tekort aan schepen eerder te leiden tot ladingverlies voor de binnenvaart in zijn geheel. ‘In Duitsland hebben ze er al spijt van dat ze zo veel kleine schepen hebben laten verdwijnen.’ Bovendien vallen de vrachtprijzen ook voor de kleine schepen momenteel zwaar tegen. ‘Voor de huidige vrachtprijzen kun je een klein schip niet in de vaart houden.’ (Lees verder op pagina 3) Nieuwe directeur komt met mooie cijfers Vernietigend eindrapport van Commissie Duivesteijn De Tweede Kamer heeft niet op een ‘goede en geloofwaardige manier’ de megaprojecten Betuweroute en HSL-Zuid kunnen aansturen en controleren. De parlementariërs konden maar moeilijk de enorme hoeveelheid informatie – die vaak ook nog onvolledig was – doorgronden. Om dat in de toekomst te voorkomen, dient er een kennis- en controlebureau voor de Tweede Kamer te komen dat deze informatie gaat kanaliseren. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat zou de Kamerleden volgens het eindrapport van de Commissie Duivesteijn regelmatig niet voldoende hebben geïnformeerd en zelfs als ‘een partijdig, ambtelijk Hans Smits maakte een vliegende start als presidentdirecteur van het Havenbedrijf Rotterdam. De jaarcijfers voor de Rotterdamse haven zijn uitstekend. Een stijging van acht procent ofwel 26 miljoen ton naar 354 miljoen ton. Hij was al sinds 1 september interim manager van het Havenbedrijf nadat Willem Scholten moest vertrekken toen bekend werd dat die voor 180 miljoen euro aan garanties had afgegeven aan ondernemer Joep van Nieuwenhuizen. ‘Die brand is geblust,’ aldus havenwethouder Wim van Sluis (rechts op de foto naast Hans Smits bij de presentatie van de voorlopige jaarcijfers, vorige week donderdag 30 december). Smits was directeur van consultancybureau Arthur D. Little. Hans Smits stapte twee jaar geleden plotseling op als bestuursvoorzitter van de Rabobank. Tot aan 1999 was hij directeur van Schiphol en daarvoor secretaris-generaal van het ministerie van Verkeer & Waterstaat. Op pagina 5: Rotterdam niet langer de grootste. (foto MGR) Kamer slecht geïnformeerd over Betuwelijn bolwerk’ fungeren. De Tijdelijke Commissie Infrastructuurprojecten onder leiding van de PvdA’er Adri Duivesteijn onderzocht de problemen rond de aanleg van de Betuwelijn en de Hogesnelheidslijn. Daarvoor werden in augustus en september talrijke belanghebbenden ondervraagd. (Lees verder op pagina 3) (advertenties) 21156 BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen BARTH AGGREGATEN ‘s-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 FAX 078-673 27 26 aggregaten@barth.nl AGGREGATEN www.mfolthof.nl Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Official dealer De Haas Diesel Motoren BV Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie Tel. 010-5912611 www.dehaasdiesel.nl

Binnenvaartkrant