Binnenvaartkrant
Views
6 years ago

2004-26

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Nieuwe
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Schip
  • Pagina
  • Schepen
  • Wensen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 8 Te koop: SL 67x8.20x2.51, 1080 Ton, 2 Räume, S.U.K. 2008, Bj. 1962/2003 Umbau, Wellblechluken, Oudacker-Bugstrahlruder 320 PS DAF CCR SL 61x8.20x2.60, 980 Ton, 2 Räume, Bj. 1981, Anderberg+Pahl Schiebeluken (ex Altona) SL 20 32.5x8.20x2.15, 430 Ton, m.+ o. Lukendach, Bj. 1985, Wallgang, 1 Raum Stahlladeboden, MS 80x8.20x2.51, 1150 Ton, 2 Räume, Bj. 1962, 780 PS Deutz 816, 1400 cbm, Wellblechluken, S.U.K. 2007 SB 16.50x8.15x1.55, 350 PS, Fixp. 4,00 mtr, Bj. 1984, Steuerhaus heb. + senkbar, 2 container höhen Wir wünschen Ihnen frohe Festtage und ein glückliches neues Jahr! Reacties : Heidenstecker Schiffahrt, Rheinstr. 227, D 50389 Wesseling Tel. +49-2236-2539, Fax. +49-2236-59210, Handy. +49-170-6323501 SWETS SHIPPING AND TRADING NIEUWBOUW CASCO, DIV TYPE SCHEPEN VOOR GOEDE PRIJS-KWALITEIT Kunnen wij aanbieden. van Russiche - Ukraine - WERF. DIVERSE TYPE CASCO D+T 135x16.80x5.50 lev, 2006 135x11.45x4.50 lev, 2005 110x11.45x4.50 lev, 2005 81x10.50x4.30 lev 2005 81x 9.50x4.30 lev 2005 60x 8.20x3.20 lev 2005 Prijzen incl, tekeningen verf-classificatie-leveringen. Afbouw mogelijk Class.LLoyds-G.L..S.I. INL/INFO: TE KOOP 14 DECEMBER 2004 DUBBELSCHROEFS ALU DUW/SLEEPBOOT, 230 pk, Schottel aandrijving, is in 2 delen te vervoeren. Afm L 8-30m, B 2.49m, D +/- 1.10 tot 0.70m, totaal gew. 4700 kg. Schroefgedeelte is in hoogte verstelbaar. 2 duwliertjes, railingwerk enz. Uitstekend geschikt voor natte aannemerij en werkzaamheden in ondiep water. Prijs af Rotterdam EUR 17.700,= K.K. excl. B.T.W. Tel. 010-4834888 Fax: 010-4822325 E-mail: bozagro@hetnet.nl Schiffsvermittlung „Seestern” Schillerstrasse 35 Tel. 0049-2642-5779 D-53489 Sinzig/Rhein Fax: 0049-2642-7840 Tel. 0049-1632764890 info@schiffsvermittlung-seestern.de www.schiffsvermittlung-seestern.de - Fahrgastschiff 25,00m x 4,00m x 1,00m, Bj, 1971,110 Pers., Fixpunkt 2,65, konventioneller Antrieb und Elektroantrieb möglich Wir bedanken uns für die angenehme Zusammenarbeit und wünschen ein frohes Weihnachtsfest und ein gutes Neues Jahr Huizinga & Snijder B.V. Nieuwbouw, bemiddeling, in- en verkoop van alle drijvende materialen. Tel.: +31 183-500862 Fax.: +31 183-500739 Internet: www.huizinga-snijder.nl E-mail: h-s@planet.nl WIJ WENSEN AL ONZE RELATIES PRETTIGE FEESTDAGEN EN EEN VOORTVAREND 2005 MOTORVRACHTSCHEPEN O.A. 786 ton Bj. '62 62 x 7,52 x 2,67 m. Nr. 334 902 ton Bj. '65 70 x 7,30 x 2,60 m. Nr. 333 912 ton Bj. '57 74 x 7,55 x 2,51 m. Nr. 438 967 ton Bj. '52 73 x 8,18 x 2,83 m. Nr. 390 982 ton Bj. '52 73 x 8,20 x 2,84 m. Nr. 385 1024 ton Bj. '59 80 x 8,20 x 2,27 m. Nr. 423 1054 ton Bj. '57 77 x 8,20 x 2,53 m. Nr. 425 1125 ton Bj. '57 80 x 8,20 x 2,50 m. Nr. 426 1131 ton Bj. '65 73 x 8,23 x 2,80 m. Nr. 386 1217 ton Bj. '58 85 x 8,20 x 2,58 m. Nr. 112 1229 ton Bj. '72 80 x 9,00 x 2,47 m. Nr. 74 1310 ton Bj. '79 85 x 8,22 x 2,81 m. Nr. 424 1344 ton Bj. '71 80 x 9,00 x 2,80 m. Nr. 407 1372 ton bj. '64 86 x 9,50 x 2,62 m. Nr. 403 1403 ton Bj. '65 86 x 9,50 x 2,60 m. Nr. 431 1571 ton Bj. '73 85 x 9,50 x 2,90 m. Nr. 400 1750 ton Bj. '55 105 x 9,50 x 2,68 m. Nr. 408 1768 ton Bj. '70 105 x 9,50 x 2,63 m. Nr. 419 1782 ton Bj. '97 86 x 9,50 x 3,22 m. Nr. 401 1905 ton Bj. '72 105 x 9,50 x 2,73 m. Nr. 61 1955 ton Bj. '74 100 x 9,50 x 3,02 m. Nr. 4 1999 ton Bj. '57-'88 95 x 11,40 x 2,80 m. Nr. 350 2512 ton Bj. '80 108 x 10,05 x 3,22 m. Nr. 75 2640 ton Bj. '67-'88 98 x 11,40 x 3,25 m. Nr. 296 Nr. 25/dwb "Wodan"/23,78 x 9,20 x 1,80 mtr./bj. '72/2x Cat. type 3508 B TA 1050 pk p.st. bj. 2000/ Kijkhoogte 8 mtr./duwcertificaat 6800 ton/zie voor meer info: www.huizinga-snijder.nl Nr. 168/ms/bj '62/1172 ton/85 x 8,28 x 2,63 m./1750 m3/2x Cat. totaal 900 pk/ boegschr. 300 pk/stalen vloer/vlak vernieuwd/ Nr. 427/ms "Macoma"/bj. '64/1424 ton/85 x 9,50 x 2,84 m./ Deutz 545 - 1000 pk/boegschr. 380 pk/alu. schuifl./ IJzeren vloer 14 mm./ alu. stuurhut van 2004/inruil bespreekbaar/ zie voor meer info: www.huizinga-snijder.nl Nr. 19/ms/bj. '72/2215 ton/100 x 9,50 x 3,30 m./2400 m3/ Cummins 1200 pk - bj. 2001/boegschr. 400 pk/ 1 ruim/alu. Fr. kap/ stalen vloer 12 mm./vlak van 1994/beunwanden vernieuwd/ inruil bespreekbaar Nr. 432/ms/bj. '80/2462 ton/105 x 10,50 x 3,17 m./2700 m3/ Deutz 628 - 1300 pk rev. 2001/boegschr. 450 pk/Schuifluiken/ stalen vloer/4 slpk/veel geïnvesteerd laatste jaren Verder hebben wij een groot aanbod van beunschepen/duwboten/duwbakken/ etc. op sommige objekten is inruil mogelijk BEL VOOR MEER INFO: 0183 - 50 08 62 SWETS SHIPPING AND TRADING ZWIJNDRECHT - HOLLAND +31-78-6200907F6200902 M. 0653 118767 Email. shipping@swets-plaza.nl www.shipned.com TE KOOP Mts type N-gesloten, 110 x 11,40 3000 mt bj. 74, klasse t/m 11/05 2 x 900 pk MAK, nwe kopschr. 450 pk met bunkergiek + ketel/spiralen Compleet en goed onderh. schip. Evt. met werk Voor meer informatie: 010-29 54 795 KAMAR b.v MEER DAN 25 JAAR UW DUWBAKKENSPECIALIST Biedt te koop, te huur of te vercharteren aan: DUWBAKKEN: • 108.00x11.40x4.00 mtr, luiken, 3850 ton, bj 1973 • 76.00x11.40x4.00 mtr, open, 2800 ton, bj 1980 • 76.00x11.40x4.00 mtr, luiken, 2500 ton, bj. 1973 • 70.00x10.50x2.50 mtr, luiken, 1400 ton, bj 1981 • 70.00x9.50x3.00 mtr, luiken, 1500 ton, bj 1966 PONTONS: • Kraanponton: 30.00x17.60x3.20 mtr, bj 1975 TEVENS NIEUWBOUW DUWBAKKEN OF PONTONS IN DIVERSE MATEN. Tel. 010-2847848 / Fax: 010-2847839 Sales@kamar.nl / www.kamar.nl In het natuurgebied Zoersel Bos (België), een direct te betrekken in nieuwe staat verkerende villa. Bouwjaar 1994, op 1040 m2 grond, vloeroppervlakte van 135 m2, inpandig zwembad en vrijstaande garage. Reistijd Breda 20 min, Antwerpen 15 en Eindhoven 20 min. VRAAGPRIJS Euro 298.000,-. Voor een afspraak kunt u +31-(0)-653-287508 bellen! A Gevraagd per 25-01-2005 Matroos (i.b.v. dienstboekje) op mts Telstar met tankerervaring, vaarsysteem 14/14 Tel. 06-53 976531 ARGONAUT MARITIEM LOGISTIEK Bevrachtingen Rijn en Binnenvaart Bergse Poort 16 4931 KS Geertruidenberg Phone +31(0)162-525.226 Fax +31(0)162-525.185 Mob +31(0)651-110.023 E-mail ad.degoeij@planet.nl www.duwbakken.nl Te koop: M/s "Otto Klinkenberg Sr" Bj. 1957; L 77 B 8,24; 1000 ton op 2,47; 1600 m3, Nieuw IVR en SI 2 ruimen met schuifluiken, 600 pk SKL 500 toeren revisie jan. 2003, boegschr. 260 pk, 2 x 220/380, naut. compl., nieuwe radar JRC moderne woning, autokraan, geheel gestraald, Alles in zeer goede staat. In prijs verlaagd. Tel.: 0653-109098 Van T.v.d. Boogaartstraat 20a, 4251 EN Werkendam Postbus 199 4250 DD Werkendam Tel.: 0183-505588 Fax.: 0183-504644 Mob.: 06-53 186642 E-mail: cornetshipping@planet.nl Wij bieden u vrijblijvend te koop aan: m.s. "Linda" ex " Krabbenbeek", 860 ton, 1350 m3 Afm. L 70, B 7.30, D 2.62 Bwj. 1963 Motor Industrie 510pk Boegschroef 260pk Volvo 2 x generatorsets Aluminium rolluiken Autokraan 9m Koppelingrevisie Buikdenning achterruim 2003 Nieuwe keuken 2003 Stuurwerk vernieuwd 2002 Inruil kleiner schip of sleepboot mogelijk

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 9 14 DECEMBER 2004 Boodschappen en zo ‘Hebben we deze keer veel boodschappen nodig?’ vraagt de schippersvrouw op zaterdag peinzend aan haar man. ‘Voor een paar dagen is wel genoeg,’ antwoordt hij. ‘Want op de losplek hebben ze van dat lekkere brood. En er is zo’n geweldige slager. Als we dan nu teveel inslaan is er geen plek meer voor verse waar.’ ‘Ja precies,’ zegt de schippersvrouw. ‘Dat dacht ik ook al en daarom overleg ik het met jou. Er is daar die bakkerij waar ze nog op de ouderwetse manier bakken. Daar komt het brood van hier niet tegenop.’ ‘Dan moet je nu maar niet zoveel kopen want we zijn daar al over een paar dagen.’ En zo worden er die zaterdag wel boodschappen gedaan maar niet zo overvloedig als anders. Wel pakt de schippersvrouw nog snel een pak pannenkoekenmix uit het schap. Eieren en melk heeft ze al in de kar liggen. ‘Je weet natuurlijk maar nooit,’ verklaart ze deze laatste handeling. Zondagavond liggen ze in de grote zeehaven klaar om maandag rond de middag te gaan laden. Er wordt naar het weer gekeken en ook de getijden worden bestudeerd zodat ze het lossen alweer ingepland hebben. Het lekkere brood is in gedachten al gekocht is en de breiwinkel met de vele koopjes al bezocht. Maar het schippersleven is nogal veranderlijk en op maandag horen ze dat de boot verlaat is. Het laden zou weleens zelfs pas woensdag kunnen worden. De schippersvrouw is nu blij dat ze het brood van zaterdag nog niet aan de eendjes gevoerd heeft en ze inspecteert haar niet zo grote diepvries. Er zit net vlees genoeg in voor een paar dagen en een halfje bruin en bijna een heel wit. Lijkt misschien wel veel maar als ze daar mee moet toekomen tot vrijdag! Dan wordt het toch wel krap. Beschuit zit er ook niet in de trommel maar in de la vindt ze wel het pak pannenkoekmix dat ze net op het nippertje gekocht had. Ook staat er een blik Chili con carne bij de voorraad. In het ergste geval wordt het brood voor de ochtendmaaltijden bewaard. ’s Middags belt de schippersvrouw nog naar haar moeder die aanraadt om de parlevinker te laten komen. Zo deed zij het immers vroeger ook. ‘Wij hadden wel een hele koe in het achteronder staan zei mijn familie van de wal altijd,’ zegt de vrouw en daar bedoelt ze de krat gevuld met gesteriliseerde melk mee. ‘Zoveel parlevinkers heb je in Op een lucifereiland Nederland niet meer hoor mama,’ zegt de schippersvrouw. ‘Nu bijna iedereen een auto aan boord heeft en een gevulde diepvries is er nog maar een enkeling die het volgehouden heeft.’ Als ze de dochter belt en vertelt dat ze nog steeds niet geladen zijn geeft die haar weer een andere raad: ‘Nou, dan ga je toch lekker winkelen.’ De schippersvrouw kijkt naar buiten. Naar de zeeboten en de industrieterreinen aan de wal. ‘Maar lieve kind. Hier rijdt niet eens een bus. Dus al zou ik willen, dan kan ik geen brood halen en zeker niet winkelen.’ ‘Oh,’ doet de dochter die aan de wal woont en meest niet eens precies weet waar haar ouders met hun schip verblijven. Maar uiteindelijk wordt het schip dan toch beladen en met een beetje fantasie hebben ze genoeg te eten tot op de losplek. Het pak pannenkoekenmix komt nu goed van pas. En de stroop en de appeltjes ook. En als ze op de losplek zijn gaat meteen de fiets aan de wal. De schipper vraagt een pakje sigaretten mee te nemen en een paar blikjes bier want ook dat is opgeraakt. Tijdens de avondmaaltijd met het heerlijke brood en het verse beleg spreekt ze er haar man over aan. ‘Een mens is nooit te oud om te leren en deze keer heb ik toch wel wat belangrijks geleerd.’ ‘Oh ja. Wat dan?’ vraagt hij geïnteresseerd. ‘Dat je aan boord, hoe dan ook, toch wel voor een hele week alles royaal in voorraad moet hebben.’ Hij krabt zich achter zijn oor, denkt aan de grote zeehaven waar ze geladen hebben en zegt: ‘Ja, want daar kon je echt helemaal niets kopen.’ ‘Ik heb een heel wit en een heel bruin ingevroren en voor de zekerheid twee rollen beschuit gekocht en een nieuw pak pannenkoekenmix. Want je zal maar zonder eten komen te zitten!’ ‘Dan heb je pas echt een probleem,’ valt de schipper haar bij. En voor de zekerheid wordt er deze keer zelfs een boodschappenlijstje gemaakt. De Frankie-A was er als een speer vandoor gegaan. Onder Luik zitten we, in het dorpje Vielsalm, in de roestrode schoonheid van de Ardennen. Het dorp bestaat uit een paar straten, een gigantische kasteelboerderij, twee grote supermarkten, twee kerken en een frietkot. De rest valt pas later op: paar winkels, paar banken. En het vakantiepark bijvoorbeeld, door het kapitalisme op een berg in het socialistische Wallonie getoverd. We hebben een paar daagjes vrijaf genomen, voor een verblijf in het systeembouw bungalowpark, waar bij zomers weer systeembouw mensen zij aan zij barbecuen. Niet te pruimen in het hoogseizoen, maar dodelijk rustig in herfst en winter. 'Vakantievilla's,' noemt de brochure de legohuisjes met magnetron. Maar wel gezellig hoor. Werkelijk het hele tropische golfslagbad – dat bij het park hoort – hebben wij voor ons alleen (súbtropisch, volgens mijn vriendin). Kent u de film The Shining, met Jack Nicholson en Shelly Duvall? Een schrijver en zijn vrouw zitten ingesneeuwd in de bergen (van de Rocky Mountains geloof ik). Zij passen op een verlaten hotel; in ruil voor het beheer mogen zij er een seizoen lang wonen. Zo erg voelt het niet in Vielsalm hoor. Wij logeren meer op lucifereiland-formaat (alsof je drie dagen lang in Madurodam woont). Het vakantiepark ziet eruit als uit mijn jeugdboek Lucifereiland. Ik ben u nog steeds die griezelige anekdote schuldig waar ik in mijn vorige Onderstroom niet meer aan toe kwam, omdat we te moe waren. Een klein nachtelijk incident dat grote indruk achterliet. Wat heeft dit allemaal met de binnenvaart te maken? Niets. Maar ik had u de vorige keer ook al gewaarschuwd. Ik zal het slechts over een weinig water hebben, hooguit dat van het golfslagbad (en een beetje Maas dan). Afijn. We waren wat moe en doken niet lang na aankomst het bed in, om al spoedig in slaap te vallen. Ik droomde over de vier uur durende reis richting Ardennen. De betonnen Maas reisde nog een stukje mee. Tot mijn verbazing zag ik hoe onze – al lang verkochte Frankie-A – het treinstel inhaalde (!). De trein reed in slowmotion en de Frankie-A suisde als een hoogkaraats stuk vuurwerk door het water van de Maas: een versnelde film (met zo'n populair filmtechnisch foefje dat tegenwoordig in veel griezelfilms wordt gebruikt nota bene). Mijn moeder stond op het achterdek. Zij zwaaide, zoals alleen mijn moeder dat doen kan. Toen boog de trein af en dook hij de invallende duisternis van de Ardennen in; een verstopte wereld zonder licht. Als een speer was de Frankie-A ervandoor gegaan, met beverig, schokkend – soms accelererend – tempo. Ik droom dat we in Vielsalm arriveren. Nummer 449 heeft ons luciferhuisje. We betreden de bungalow. Ik maak even gebruik van het toilet voordat we – moe van de reis – het bed induiken. Met het beeld van mijn zwaaiende moeder op dat achterdek, val ik in slaap. Ik droom dat ik niet best slaap; onrustig. Tot ik overeind veer – ik was me kapot geschrokken – omdat een harde kille hand op mijn hoofd werd gelegd. Echt waar, het is echt gebeurd, ik heb het echt gedroomd. Ik kijk naast mij. An kan het niet geweest zijn. Zij slaapt. Zo snel had zij haar armen bovendien niet weer onder de dekens kunnen krijgen. Daarbij voelde de hand als een dode hand, de hand van een vreemde. Wat een rotdroom. Tenminste: ik ga er maar vanuit dat ik die hand gedroomd heb. Een kou kruipt in mijn lijf, om er de hele nacht niet meer uit te gaan. Voordat ik in slaap viel, moest ik weer aan mijn zwaaiende moeder denken. En wuifde de gedachte weg dat dat beeld iets met die hand te maken had. De volgende dag bracht ik voor mijn gevoel uren in het tropisch zwemparadijs door. Het is dan wel niet als het water dat langs de kont van de Frankie-A stroomde (als ik in mijn bed Lucifereiland lag te lezen), maar toch. Het blijft een geruststellend gevoel, dat water. Zelfs als het het water van een súbtropisch golfslagbad in een bungalowpark is. Overmeer is GMP-gecertificeerd Bevrachtingskantoor K.N. Overmeer & Zn is onlangs gecertificeerd voor GMP. De kwalificatie voor de bevrachting van veevoeders en andere grondstoffen voor de voedingsindustrie geldt ook voor Overmeer Rotterdam. Sinds 2003 is Overmeer bezig om het kwaliteitssysteem op een hoger niveau te brengen. Dat resulteerde in het NEN- EN-ISO 9001:2000 certificaat dat op 18 juni van dat jaar werd behaald. Na die certificering was het doel om ook GMP-gecertificeerd te worden, om zo in de toekomst ook alle ladingstromen van opdrachtgevers te kunnen blijven aanbieden aan de vervoerders. ‘Door de steeds strenger wordende regelgeving met betrekking tot het vervoer en de verwerking van grondstoffen voor de food- en feed-producenten is nu ook de binnenscheepvaart opgenomen in de keten,’ aldus Johan Overmeer. ‘In de volksmond genoemd “van zaadje tot biefstuk”. Hiertoe dienen alle bedrijven die zich bezighouden met het verwerken en transporteren van food- en feed-producten zich te certificeren. Door deze certificering wordt getracht de voedselveiligheid in Europa beter te waarborgen.’ ‘Uiteraard kunnen de scheepsbevrachters niets met hun certificering als ook de vervoerders niet opgenomen worden in dit kwaliteitssysteem,’ vervolgt Overmeer. ‘Voor de vervoerders is niet een volledige GMP-certificering nodig. Het CBRB en het Kantoor Binnenvaart hebben een kwaliteitshandboek ontwikkeld onder de naam Handboek Hygiënecode Binnenscheepvaart dat alle punten behandelt die van belang zijn voor het veilig transport per binnenvaartschip.’ Hij legt uit: ‘In het kort komt de regeling erop neer dat de controleur op de laadplek een Laadruimte Controle Rapport (LCI) opmaakt, dat wordt ondertekend door de vervoerder en de controleur. De controleur dient een kopie van dit document aan de vervoerder te overhandigen.’ Overmeer roept alle vervoerders van voedings- en voederproducten die nog niet volgens de Hygiënecode werken op om contact op te nemen met het CBRB of het Kantoor Binnenvaart en daar een handboek aan te vragen. ‘Zodat ze kunnen worden opgenomen op de lijst van food- en feed-transporteurs om zo vanaf 1 januari 2005 ook alle producten te kunnen vervoeren. Op deze manier kan de binnenscheepvaart zich steeds blijven profileren als een betrouwbare en milieuvriendelijke vervoerspartner in Europa.’ Het Productschap Diervoeders zal volgens Overmeer in overleg met het CBRB en Kantoor Binnenvaart in de loop van 2005 de mogelijkheid onderzoeken hoe vervoerders kunnen worden ingelicht over het gebruik van de Hygiënecode aan boord van schepen.

Copied successfully!

Binnenvaartkrant