Views
4 years ago

2004-26

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Nieuwe
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Schip
  • Pagina
  • Schepen
  • Wensen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 12 14 DECEMBER 2004 Charloisse Hoofd 79b R'dam-Zuid Postbus 386, NL 4460 AT Goes Biesboschhaven Noord 3c 4251 NL Werkendam Telefoon 00 31 183 507040 Fax 00 31 183 500637 Email: galle@euromaritime.com Nieuwbouw Motortankschip als casco of compleet afgebouwd, Afm. 135m x 15m00 x 5m80, 5600 ton, 6870m3. Nieuwbouw Motortankschip, als casco of compleet afgebouwd, Afm. 110m x 11m40 x 5m90/4m00, 3000 ton, 4000m“. (Ook leverbaar als 135m) Nieuwbouw Motortankschip als casco of compleet afgebouwd, Afm. 110m x 13m50 x 5m30/3m80, 3500 ton, 4180m“. (Ook leverbaar als 135m) Nieuwbouw Motorvrachtschip,Type "Marina", als casco of compleet afgebouwd, Afm. 110m x 11m45 x 3m65, 3000 ton, 3440m“, levering januari 2006. Diverse motorvrachtschepen 110m x 11m45 met en zonder luiken van recente bouwjaren. m.s. 2438 ton 1996, 110mx10m5x3m20, 3000m“, alu. Fr. kap met elec/hydr. luikenwagen, alu. overzakbaar containerstuurhuis, kopschroef Scania 380 pk, autokraan 17m, Caterpillar 1360 pk bj. 1996. "Michael Angelo", 2147 ton 1989, 109m50x9m50x3m05, 3100m“, alu. Fr. kap luiken met hydr/elec luikenwagen, kopschroef Caterpillar 450 pk, alu. overzakbaar containerstuurhuis, hydr. autokraan 15m, Caterpillar 1227 pk bj. 1989 rev. 2000 volledig. "Necton", 2000 ton 1998/2000, 105mx9m40x2m97, 2000m“, alu. Fr. kap met hydr. luikenwagen, kopschroef Cummins 400pk bj. 2000, alu overzakbaar stuurhuis, autokraan 15m, Cummins KTA 50M2 1600pk bj. 2000. "Thalassa", 2000 ton 1966, 95mx9m85x3m01, 2250m“, alu. schuifluiken, kopschroef Caterpillar 400 pk, alu. stuurhuis bj. 2001, autokraan 15m, 2x MTU 816 pk bj. 2001. "Philos", 1991 ton 1972, 105m15x9m52x2m87, 2262m“, 12 stuks pontonluiken op 1 stapel, kopschroef 400 pk, alu. container stuurhuis, MAK 1200 pk bj. 1972 rev. 1998. "Antigone", 1989 ton, 1979, 100mx9m50x2m94, alu. Fr. kap luiken met hydr. luikenwagen, kopschroef Daf 320 pk, nieuw container stuurhuis bj. 2002, elektrisch + nautisch compleet vernieuwd in 2002, Caterpillar 1521 pk bj. 1999. Evt. inruil bespreekbaar. "Comienzo", 1915 ton 1909/1980, 90mx9m97x3m17, 2400m“, alu. rolluiken, alu. overzakbaar stuurhuis, kopschroef 2x Daf 260pk, Caterpillar 2x 632 pk bj. 1994 rev. 2002/2004. m.s. 1751 ton 1993, 85m90x10m5x3m14, alu schuif/stapel luiken, alu. containerstuurhuis, kopschroef Scania 335 pk, autokraan 14m, GM 1460 pk bj. 1993. "Niala", 1370 ton 1979, 90mx8m6x2m70, 2100m“, alu. schuifluiken, alu. overzakbaar stuurhuis bj. 2002, kopschroef DAF 380 pk, autokraan 14m, Caterpillar 1200pk + keerkoppeling, bj. 1992. "Wellington" 1287 ton 1965, 84m70x9mx2m51, 1830m“, alu. luiken, kopschroef 320 pk rev. 1998, autokraan 12m50, Mitsubishi 954 pk bj. 2000. "Leon", 1170 ton 1965, 80m8m2x2m72, 1700m“, alu. potonluiken stapelbaar, alu overzakb. stuurhuis, hydr. autokraan 9m, kopschroef DAF 320 pk, Deutz 545 bj. 1965 rev. 1999/2003. "Roode Vaart 2", 1145 ton 1962, 79mx8m2x2m65, 1250m“, alu luiken met elektr. wagen, kopschroef Scania 230 pk, autokraan 12m, Mitsubishi 1197pk. "Logistiek", 971 ton 1963, 73m09x7m60x2m63, 1400m“, alu. luiken met luikenwagen bj. 2004, kopschroef Daf 300 pk, alu. stuurhuis, autokraan 15m, Deutz 930 pk bj. 1981 rev. 2003 "Irma", 921 ton 1957, 74m40x7m48x2m73, 1175m“, alu. schuifluiken, kopschroef Daf 260 pk, 1992 gerev. geplaatst, autokraan 9m75 bj. 1990, Mitsubishi 954pk bj. 2000. "La Liberté", 913 ton 1960/1981, 66m95x8m20x2m51, 1400m“, alu. luiken, kopschroef Daf 168 pk rev. 2003, autokraan 10m, Cummins 811 pk bj. 1984 rev. 2000. "Favoriet", 820 ton 1966, 67mx7m20x2m62, alu. luiken met alu/rvs luikenwagen bj. 1998, kopschroef Daf 320 pk bj. 1992, overzakbaar stuurhuis met alu. ramen, autokraan 15m50, Caterpillar 730 pk bj. 2000. "Antares", 707 ton 1959, 57mx6m64x2m61, 1050m“, alu. schuifluiken, kopschroef Cummins 100 pk, 2x 180 pk GM, bj 1981/1988 rev. 2002 volledig. ”Nordica", 650 ton 1961, 55mx6m63, 950m“, Fr. kap luiken met elektr. Luikenwagen, alu. klapbaar stuurhuis, hydr. autokraan bj. 2002, 2x GM 240 pk, rev. 2001. (evt. inruil oude Kempenaar of Spits mogelijk). Interessante prijs! "Hudi", 641 ton 1960, 55m11x6m61x2m67, 950m“, alu. Fr. kap luiken met elekt. luikenwagen bj. 1988, kopschroef Daf 185 pk bj. 1994, autokraan 7m40, Caterpillar 565 pk bj. 1979 rev. 1992. Wij wensen al onze relaties prettige feestdagen en een gezond 2005! NIEUWBOUW zowel casco als compleet schip Panoramisch uitz. over havens, stad en Erasmusbrug vanuit dit driekamerapp. Op de 15e verd. in moderne woontoren "De Hoge Maas" 2 Parkeerpl. (separaat te koop) in beveiligde parkeergarage onderin complex. Gelegen aan boulevard langs water m. parkje en 2 restaurants. Winkels op loopafst. en c'trum op 10 min. Fietsenstal. in onderbouw. Afgek. canon tot 2048. Bwjr. 2001 (GIW garantie). Ind.: Entree m. videofoon, liften, 15 verd.: hal, inp. berging v.v. c.v.-combi en wma. Apart tlt. Luxe ruime badkmr. v.v. vloerverw., 2 pers. ligbad, douchecab., dubb. wastafel en TV. 2 slaapkmrs. m. fraai zicht op de Erasmusbrug. Woonkmr. (ca.40 m2) m. spectaculair zicht over nagenoeg heel R'dam. Zonnig balkon. Half open U-vormige keuken v.v. alle app. Nagenoeg gehele app. is v.v. hardhouten vloer. VvE: € 107,55 p/m. Aanvaarding in overleg Westblaak 189 3012 KJ Rotterdam Tel.nr.: 010-4113570 of www.sbf.nl Ms Jordy M 1499 t / 1963 vlak + ijz.vloer van 2001 950 PK Mitsubishi 2002 Ms Lehar 1714 t / 1976 1250 PK Cat/1990 - 99 Teus - ADNR Ms Levante 2093 t / 1972 1005 PK MWM / revisie 2003 Ms Aragon 2210 t / 1998 1600 PK CUMMINS - 117 TEU INRUIL BESPREEKBAAR volledige info op aanvraag of zie www.debotshipbrokers.nl W.L.A. de Bot & Dtr. tel.: 010 - 4667106 fax: 010 - 4669664 E-mail: info@debotshipbrokers.nl gaat per 1 januari 2005 verhuizen naar: adres: Leidijk 51 6681 TM Bemmel telefoon: +31-(0)481-453 452 fax: +31-(0)481-453 017 mobiel: +31-(0)653-59 62 63 / verkort 17605 e-mail: info@scheepsmakelaar.com website: www.scheepsmakelaar.com Wij wensen al onze relaties, vrienden en bekenden fijne feestdagen en een voortvarend 2005 BOTENSHOW NIEUWE TOPMERKEN NIEUWE TOPMODELLEN 2005 DINSDAG 28 december 10 tot 9 uur Vraagprijs € 210.000,-- k.k. Willem, je bent een groot gemis aan boord van de "Borelli". Patrick, Johan, Mathijs, Wichard, Jan, Gre, Marike en Tommy wensen je veel beterschap toe en hopen je spoedig weer aan boord te mogen verwelkomen! Wij wensen je hierbij alvast fijne Kerstdagen en een voorspoedig 2005 toe. 29 WOENSDAG december 10 tot 9 uur 30 DONDERDAG december 10 tot 9 uur • Nieuwe modellen Bavaria en Chaparral Alles wordt duurder... ...maar uw telefoonrekening kan nu goedkoper Prijzen excl. B.T.W. Active Classic Fix 7-17 en 17-7 8-19 19-8 alle uren weekend weekend dagen Naar Zintel Mobile klant 0,09 0,18 0,16 0,08 0,12 Naar vast toestel in België 0,09 0,18 0,16 0,08 0,12 Naar Proximus 0,20 0,30 0,16 0,08 0,12 Naar Mobistar 0,25 0,35 0,16 0,08 0,12 Naar Base 0,20 0,30 0,16 0,08 0,12 Naar vast toestel in een buurland 0,09 0,18 0,25 0,25 0,25 Buurlanden met optie ‘Buren à 12 cent’ 0,09 0,12 0,12 0,12 0,12 SMS 0,12 0,09 0,12 0,12 0,12 Setup 0,00 0,00 0,05 0,05 0,05 Afronding per seconde na de eerste minuut Voor alle 3 tarieven excl. BTW Duur Maandelijks Activatie Abonnement onbepaald 7,00 0,00 Optie ‘Buren à 12 cent’ - 2,48 - OM VAN TARIEF TE WISSELEN GEEF ONS SIMPELWEG EEN TELEFOONTJE Boterhamvaartweg 2, 2030 Antwerpen Volledige prijslijst op aanvraag: +32 3 541 19 61 of zintelmobile@binnenvaartonline.be Leuk kerstcadeau? www.binnenvaartspel.nl BIJ DE MEESTE WERKSCHOENEN ZIE JE DE ONDERKANT HET EERST! Voorkom uitglijden! Met de nieuwste Heckel Sécurité schoenen haalt u veiligheid aan boord. P. Hoenderop BV, Ridderkerk, telefoon: +31(0)180 460 760. Levering uitsluitend via de handel. TE KOOP: ms Concorde 67x7,20x2,60m, 837 ton, bj. 1961 (Fulton). 565 pk Cat., kopschroef 250 pk Scania, 1 ruim en st. vloer, hydr. stuurwerk, nautisch compleet, SI en ADNR van 2003. Te bevragen: scheepvaart bemiddeling J. VLIETSTRA, 078-619 82 28 OF 0653-59 69 24 KORT 18357 Wij bieden u vrijblijvend te koop aan: Duwbak 1440 ton Bwj. 1989 Afm. 70x10.40x2.50,1800 m3 Voor watersporters & professionals een bezoek waard Van T.v.d. Boogaartstraat 20a, 4251 EN Werkendam Postbus 199 4250 DD Werkendam Tel.: 0183-505588 Fax.: 0183-504644 Mob.: 06-53 186642 E-mail: cornetshipping@planet.nl Rivierdijk 34 Hardinxveld-Giessendam Telefoon (0184) 61 22 27 www.klopwatersport.nl • 2000 mtr. 2 Showroom • 4000 mtr. 2 Winterberging

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 13 14 DECEMBER 2004 Een Tandje Erbij; een bijdrage van Accijnsvrij bunkeren De accijnswetgeving kent een accijnsvrijstelling voor minerale olie die wordt gebruikt voor de aandrijving van schepen. Hoewel de financiële afwikkeling van de bunkervrijstelling bij de leverancier van de minerale olie ligt, speelt ook de afnemer een belangrijke rol bij de correcte toepassing van deze vrijstelling. Vanwege de discussies die recentelijk met de douane zijn gevoerd over de toepassing van deze vrijstelling, verdient deze vrijstelling ook op deze plaats nader de aandacht. De bunkervrijstelling geldt uitsluitend voor minerale olie die wordt gebruikt voor de aandrijving Transport & Logistics Group van Ernst & Young Om te kunnen inspelen op het specifieke karakter van de transportbranche heeft Ernst & Young haar landelijke expertise gebundeld in de sectorgroep Transport en Logistics. Deze groep verleent zakelijke diensten aan ondernemingen die zich met transport, logistiek of aanverwante activiteiten bezighouden. Binnen de sector wordt nader onderscheid gemaakt naar scheepvaart, wegtransport, distributie, spoorwegen, luchtvaart, openbaar vervoer en hulpbedrijven (zoals expediteurs, cargadoors, stuwadoors en containerterminals). De diensten zijn toegespitst op de transportsector en bestaan onder meer uit advisering op het gebied van: - Strategie en veranderingsprocessen - Aan- en verkoopbegeleiding - Invoerrechten/accijnzen/BTW - Subsidies - Familiebedrijven/vermogende particulieren - Internationaal belastingrecht en Europees recht van commerciële schepen. Pleziervaartuigen mogen geen gebruik maken van deze vrijstelling. Via het verstrekken van de zogeheten bunkervergunning aan de eigenaar van het schip, of de vertegenwoordiger van deze eigenaar, stelt de douane vast dat het bewuste schip geen plezierjacht is en dus accijnsvrij minerale olie mag bunkeren. Het hebben van een correcte bunkervergunning is in de Nederlandse systematiek dan ook cruciaal: zonder bunkervergunning mag er geen accijnsvrije olie worden gebunkerd. Hoewel deze systematiek naar mijn mening op gespannen voet staat met het Europese recht, is een bunkervergunning nog steeds verplicht voor Nederlandse eigenaren van binnenvaartschepen en zal de douane dus naleving hiervan afdwingen. Van belang is voorts de vaststelling dat de bunkervergunning niet exclusief aan het schip is gekoppeld, maar ook aan de eigenaar van het schip. Bij verkoop van een schip moet dus tijdig door de nieuwe eigenaar een nieuwe bunkervergunning worden aangevraagd. Met name de tijdigheid is van groot belang. Eerder dit jaar heeft de douane de accijnsvrije bunkering geweigerd in gevallen waarin de nieuwe eigenaar nog niet over een bunkervergunning beschikte. Zelfs in de periode tussen de aanvraag van de bunkervergunning en de afgifte daarvan, mag volgens de douane niet accijnsvrij worden gebunkerd. Omdat de leveranciers van bunkerolie zich steeds bewuster worden van de financiële risico's, zullen zij steeds vaker bij binnenvaartschippers naar de bunkervergunning gaan vragen – en wellicht zelfs de accijnsvrije levering weigeren indien de bunkervergunning niet aan de wettelijke voorwaarden voldoet. Een goede samenwerking met uw leverancier is dus gewenst om verlies van winstmarge vanwege te dure brandstof te voorkomen. mr. A.P. Eeltink, senior belastingadviseur bij de Adviesgroep Indirect Tax van Ernst & Young Belastingadviseurs. Binnenvaartopleidingen in Nijmegen stap dichterbij Al een tijd is het Platform Onderwijs Binnenvaart Regio Nijmegen bezig om de mogelijkheden te bekijken voor binnenvaartopleidingen in de regio. Op 6 december is in Nijmegen een stichting opgericht die de activiteiten van het platform gaat voortzetten: de Stichting Beroepsopleiding Binnenvaart Regio Nijmegen (BBRN). Het platform, waarin dezelfde mensen zaten die nu deel uitmaken van het stichtingsbestuur, heeft al veel voorbereidend werk verricht. De stichting streeft ernaar om in eerste instantie een VMBOopleiding Binnenvaart te realiseren en daarna – als die te zijner tijd levensvatbaar blijkt te zijn – een MBO-opleiding Binnenvaart. Wat de VMBO-opleiding betreft, heeft het platform besprekingen gevoerd met een grote scholengemeenschap in Nijmegen, die veel VMBO-opleidingen heeft. Daar bestaat wel interesse om een VMBO-opleiding Binnenvaart op te zetten. Tevens heeft het platform overleg gehad met het Ministerie van Onderwijs en met het Scheepvaart en Transport College uit Rotterdam, die al een VMBOopleiding Binnenvaart kent. Afgesproken is dat indien er (advertentie) Voorzitter Van Welzenes (midden) en secretaris Van Eeuwijk (rechts) van stichting BBRN waren aanwezig toen notaris Van Gerwen op het kantoor van Hoge van den Broek in Nijmegen de oprichtingsakte tekende. een VMBO-opleiding in Nijmegen van de grond komt, die uit Rotterdam op praktische assistentie kna rekenen. Het bestuur van de stichting wordt gevormd door B.E.M. SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m. van Welzenes (voorzitter), H.A.H.M. van Eeuwijk (secretaris) A.J.H. Heijmen (penningmeester), P.C.B.M. de Bot en T.J. Centen. Bij haar vergaderingen en werkzaamheden zal de stichting zich laten adviseren en assisteren door onderwijscoördinator D. van der Wekken voor de binnenvaart en een vertegenwoordiger van het VMBO-onderwijs. Springen Daags na de ondertekening bij de notaris kwam het bestuur van de stichting voor het eerst in vergadering bijeen. Er werd uitvoerig gediscussieerd over de stappen die ondernomen moeten worden om binnenvaartonderwijs in de Nijmeegse regio van de grond te tillen. In de regio – en in heel het zuiden van Nederland – is veel binnenvaart; men zit er te springen om personeel, maar opleidingsmogelijkheden voor jongeren zijn alleen in het westen en het noorden van het land voorhanden. Derhalve is nu de eerste zorg van de stichting om de VMBO-opleiding Wijziging BPR ingevoerd Op 1 december is het nieuwe Binnenvaartpolitiereglement van kracht geworden. Het meermalen uitgestelde, negende wijzigingsbesluit heeft een paar ingrijpende veranderingen tot gevolg. te realiseren. Ook werd een voorstel gehonoreerd om een werkcommissie onder auspiciën van de stichting op te zetten, waarvan de leden tijdens manifestaties als haven- en transportdagen en beroepenmanifestaties voorlichting gaan geven. Deze voorlichting zal dan enerzijds de aandacht vestigen op de mogelijkheden om in de binnenvaart aan de slag te gaan en anderzijds de mogelijkheden aanreiken om daarvoor opleidingen te volgen. Zoals de voorrangsregel waardoor grote schepen niet meer per definitie voorrang hebben op kleine schepen. De stuurboordwal-regel wordt belangrijker dan “klein wijkt voor groot”. Dit betekent dat een groot schip dat geen stuurboordwal houdt, voorrang moet verlenen aan een klein schip. Sleepboten korter dan twintig meter die geen grote schepen (langer dan twintig meter) slepen of duwen gelden voortaan als een klein schip. Slepen ze wel een groot schip, dan worden ze zelf ook als groot schip beschouwd. Passagiersschepen kleiner dan twintig meter blijven grote schepen. Zij moeten als herkenningsteken een gele ruit voeren. De definitie “snel schip” geldt voortaan voor een schip dat harder kan varen dan veertig kilometer per uur (dat was dertig kilometer). Verder zijn er stabiliteitsvoorschriften voor containerschepen in het BPR opgenomen, vergelijkbaar met die in het Rijnvaartpolitiereglement. Het door Verkeer en Waterstaat voorgenomen verbod om met behulp van optische hulpmiddelen de dode hoek te compenseren, is uiteindelijk niet in het nieuwe Binnenvaartpolitiereglement opgenomen. Tegen deze wijziging bestond vanuit de binnenvaart veel verzet, omdat het gebruik van spiegels of camera’s geen veiligheidsproblemen opleveren.

Binnenvaartkrant