Views
6 years ago

2004-26

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Nieuwe
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Schip
  • Pagina
  • Schepen
  • Wensen

Tweewekelijks medium voor Rijn- en binnenvaart www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 14 DECEMBER 2004 8e jaargang 26 Specialisten aan het werk! Te l 078 619 12 90 In deze Binnenvaartkrant: Pagina 11 Peter Hoogwout (Veerhaven) gaat met pensioen Pagina 17 Verbrande Brug stort in Pagina 41 t/m 55 Terugblik op 2004 Deutsche Beilage Seite 25 NRW-Verkehrsminister wirbt für Binnenschifffahrt (advertenties) www.vlootschouw.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Altijd stroom mee! GENERATORSETS binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl ’Afweging maatschappelijk belang te gemakkelijk’ CPB trekt belofte binnenvaart in twijfel Te gemakkelijk wordt verondersteld dat als er iets minder geld aan onderhoud zou worden besteed de hele vaarwegfunctie onmiddellijk verloren zou gaan. Dit stelt het Centraal Planbureau (CPB) in het begeleidend schrijven bij een Economische toets op de Nota Mobiliteit. Het CPB vervolgt: ‘Te gemakkelijk wordt ook verondersteld dat het goederenvervoer over water snel zal blijven groeien. Voor de bulksector is dat zeker niet het geval.’ (advertenties) ’Terecht wordt wel gesteld dat vervoer over water een relatief goedkope en schone manier van vervoeren is, maar te gemakkelijk wordt daar dan de conclusie uit getrokken dat dus de hele autonome groei geaccommodeerd moet worden. Of dat economisch gezien inderdaad verstandig is, moet eerst nog worden aangetoond.’ Het CPB zet vooral vraagtekens bij onderhoud van en investeringen in kleinere vaarwegen. ‘Het overgrote deel van het vervoer wordt afgewikkeld over de hoofdtransportassen, de Waal voorop. En deze vaarwegen vereisen nauwelijks meer dan vijftig procent van het reguliere onderhoudsbudget. Dat wil zeggen dat andere vaarwegen een relatief klein marktaandeel hebben en een relatief groot deel van het reguliere onderhoudsbudget opeisen. Ook van het extra geld voor benuttingmaatregelen wordt een groot deel aangewend voor upgrading van andere vaarwegen dan de hoofdtransportassen.’ ‘Vooralsnog moeten vraagtekens geplaatst worden bij de doelmatigheid van deze keuzes,’ vindt het CPB. ‘Wat is precies de economische realiteit van de geformuleerde streefwaarden, en de capaciteitsknelpunten die daaruit voortvloeien voor deze andere vaarwegen? De streefwaarden impliceren dat bijvoorbeeld de Twentse kanalen geschikt gemaakt moeten worden voor 3-laags containers. Eerder al heeft het CPB laten zien dat de baten van die strategie niet opwegen tegen de kosten. TNO Inro laat zien dat zelfs de Alle medewerkers van De Binnenvaartkrant wensen de lezers dit jaar een sfeervolle Kerst. Peter Timofeef noch Erwin Kroll kon beloven dat op de bolders zo’n mooi pak sneeuw zou vallen. Dat neemt niet weg dat we er elk jaar van dromen weer eens een kosten van het reguliere onderhoud van delen van het Wilhelminakanaal wellicht niet opwegen tegen de baten.’ COV Het Centraal Overleg Vaarwegen (COV, platform van natte aannemerij, Koninklijke ‘ouderwetse’ Witte Kerst mee te maken. De maagdelijke en ongerepte sneeuw heeft iets onschuldigs waardoor we de zorgen die ons de rest van het jaar bezighouden voor even kwijt zijn en samen feesten, natuurlijk zonder te vergeten dat er zoveel mensen op de Laatste krant van 2004 Dit is de laatste Binnenvaartkrant van het jaar. De volgende editie verschijnt over drie weken: op 4 januari 2005. Advertenties voor die krant dienen uiterlijk 24 december aangeleverd te zijn. Het kantoor van de Binnenvaartkrant is namelijk de week tussen Kerst en oud en nieuw gesloten. Op maandag 3 januari zijn alle afdelingen weer op de bekende telefoonnummers te bereiken. Schuttevaer en verladersorganisatie EVO) reageerde met een brief aan de Tweede Kamer: ‘Juist de kleinere vaarwegen bieden grote kansen om meer vervoer van de weg naar het water te verschuiven, ook als de vervoersafstand minder bedraagt dan vijftig kilometer.’ (Vervolg op pagina 3) Sfeervolle Kerst wereld zijn, voor wie het leven bepaald geen feest is. We hopen dat u dit jaar ontspannen en tevreden kan afsluiten. Misschien dat deze kerstspecial van De Binnenvaartkrant daar een bescheiden bijdrage aan kan leveren. Tot volgend jaar! (foto MGR) De redactie werkt de laatste week van het jaar gewoon door. Om nieuws door te geven kunt u het beste contact opnemen met Martin Dekker: 06 50 64 55 15 (verkort: 51903). (advertenties) • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen BARTH AGGREGATEN ‘s-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 FAX 078-673 27 26 aggregaten@barth.nl AGGREGATEN Wij wensen U een voortvarend 2005! Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Official dealer De Haas Diesel Motoren BV Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie Tel. 010-5912611 www.dehaasdiesel.nl

Binnenvaartkrant