Views
4 years ago

2004-23

  • Text
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • November
  • Maritime
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Onze
  • Schepen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 96 Alphacam Gesloten camerasysteem voor maritieme toepassing Compacte kleuren camera 3mm RVS gesloten behuizing met stikstofvulling Afwerking behuizing: gepolijst/gestraald Water- en stofbestendig IP68 Waterbestendige quick-release stekker met vergulde kontakten (IP68) Vaste of horizontaal regelbare montagevoet Standaard verwarming 2 NOVEMBER 2004 Inkoop - Verkoop Scheepsmotoren VOLVO, DAF, SCANIA Tevens revisie en onderdelen, div. keerkoppelingen, gereviseerde en gebruikte motoren in voorraad. GEBR. BOS Oostmaat 13 - Bunschoten/Spakenburg Tel. 033 - 298 14 05, Fax 033 - 298 51 08 www.euroshipservices.nl BOUWPAKKETTEN Bouwnummer 25 zojuist gesneden Proud to be aboard! Alphatron - communicatie, observatie, navigatie Internet: www.alphatronmarine.nl E-mail: binnenvaart@alphatronmarine.nl Telephone: +31 (0) 10 453 40 79 BEL, FAX, OF E-MAIL VOOR ONZE BROCURE TEL : 0487 57 1498 FAX : 0487 57 3350 EMAIL : info@euroshipservices.nl ruim 50 jaar vakmanschap aan het IJ Amsterdam Nieuwendammerdijk 542 Tel 020-6347511 Fax 020-6347533 www.oranjewerf.com info@oranjewerf.nl Dwarshelling 100 x 11,5 m. Drijvend dok 120 x 19,9 m. Buiten kantooruren: J.H.M. Peeperkorn 06-53160697 T.H. Hol 06-55398988 R. Otten 06-21837377 F. Kooijman 06-21810917 POMP... • Groot programma ladingpompen • Voor nieuwbouw en vervanging • Korte levertijden • Aantrekkelijke prijzen • Volledige kwaliteitsrevisie • Garantie + testrapport • Inruil en inkoop gebruikte pompen • Aandrijving, leidingwerk, fundatie KAMPERS POMPSERVICE specialist in HOUTTUIN en BORNEMANN SERVICE!!! • 24 uurs noodservice, ook op locatie • Snel, betrouwbaar en vakkundig • Aanlegsteiger met kraan • Blauwe kegel service (bij uitzondering) • Nood- en ruilpompen • Vrijwel alle onderdelen op voorraad • Advies en begeleiding bij schade • Overige reparaties Telefoon: +31-(0)78-6763811 Oosthavenzijde 5 / Postbus 5606 NL-3297 ZG Puttershoek Fax: +31-(0)78-6764853 E-mail: pompservice@kampers.nl Vraag naar Gerbert (verkoop), Pim (service & reparatie) of Anouk (info & administratie) Uw specialist op het gebied van: • Overdruk- en luchtbehandelingsinstallaties • Machinekamer- en ruimventilatoren • RVS volledig afsluitbare klaproosters VAN ANDEL HOUDT DE VAART ERIN! • AIRCONDITIONING Heavy-duty 6 en 12 Volt accu’s voor zuinig en duurzaam gebruik! Zeer geschikt voor verlichting aan boord van schepen. Heavy-duty 12 Volt 230 Ah Type 73011 Lengte 52 cm Breedte 27 cm Hoogte 24,6 cm (incl.pool) Heavy-duty 6 Volt 430 Ah Type 43012 Lengte 52 cm Breedte 29 cm Hoogte 24,6 cm (incl.pool) Uitgevoerd met speciale glaswolisolatie en dikke vlakplaten, semitractie. OVERDRUKUNITS • op klantspecificatie leverbaar WINDEX VENTILATOREN • scheepsuitvoering WINDEX KLAPROOSTERS • in iedere afmeting leverbaar • korte levertijden Van Andel Accumulatoren WindeX Engineering BV • Houtschelf 20 • 3371 KB Hardinxveld-Giessendam Tel.: 0184 - 611 322 • Fax: 0184 - 611 403 • e-mail info@windex.net Anthony Fokkerweg 59-63 3088 GE Rotterdam Telefoon (010) 42 93 316 Fax (010) 42 80 835 E-mail info@vanandelvof.nl Haven nummer 2290 + Startmotoren en dynamo’s- service + Eigen productie (zwarte bakken) + Dikke platen + Lage prijs + 2 jaar garantie + Kabels + Zuurwegers + Goede service + Levering van alle typen startaccu’s + Acculaders + Klemmen + Gedistilleerd water Bunkerstation Heijmen b.v. Loswal 5, Postbus 19, 6566 ZG Millingen a/d Rijn, Tel: +31 481 438310 Fax: +31 481 438315 Gelegen bij Rijnkm. 867 - 24 uurs service - BP smeerolie - div. smeermiddelen ruim assortiment scheepsbenodigdheden - C1000 boodschappendienst Tevens andere merken leverbaar e-mail: info@bunkerstationheijmen.nl - www.bunkerstationheijmen.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 97 Pleidooi voor ‘innovatief fundamenteel onderzoek’ Een onderzoeker van het RIVO is aan boord van de Isis bezig met het invoeren van gegevens. (foto Willem den Heijer) Vorige maand vond in Den Haag de zesde editie van de Noordzeedagen plaats. De Noordzeedagen zijn een initiatief van een aantal instituten die ecologisch onderzoek in de Noordzee uitvoeren. Het doel is leveranciers en gebruikers van kennis met elkaar in contact te brengen. Dit jaar was de organisatie in handen van het RIKZ (Rijksinstituut voor Kust en Zee) en het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu). Drie thema’s stonden op de agenda: de Noordzee als energiebron, transportmedium en voedselbron. Het laatste thema had uiteraard betrekking op visserij en visteelt. Rob van Lint van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Visserij richtte zich op de vraag ‘Waar staan verantwoord ondernemen, maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid voor en wat betekent dit voor de visserij?’ ‘Het gaat slecht met de visserij. Er zijn veel problemen en de samenleving kijkt anders naar de visserij dan vroeger. Tegelijkertijd neemt de overheid een andere rol en de sector moet daar op inspelen,’ zo meldde Van Lint tijdens zijn presentatie. Hij wees ook op het nogal hoge energieverbruik in de visserij tegenover de lage besommingen. Van Lint: ‘Er ligt geen kant-en-klaar alternatief, maar er is wel behoefte aan innovatief fundamenteel onderzoek. Pas dan kun je een oplossingsrichting op gaan en ontstaat er ruimte voor duurzaam oogsten.’ Van Lint schonk ook aandacht aan de vereenvoudiging van de regelgeving, die overigens in Europees verband zal moeten plaatsvinden. Volgens de visserijambtenaar is er een commissie die dit onderwerp ter hand neemt en staat het in Brussel op de agenda. Dat impliceert dat het serieus aangepakt zal worden. Na Van Lint volgde Martin Scholten, directeur van het RIVO in IJmuiden. Scholten gaf een presentatie over ‘perspectieven voor boeren op de Noordzee’. Hij constateerde dat de ruimte voor de productie van vis afneemt en dat visteelt een steeds belangrijker plaats inneemt in de mondiale visproductie. Scholten pleitte ervoor om nog meer onderzoek te verrichten naar de mogelijkheden van visteelt op open zee. Shetlandse gasten bedanken Scheveningen Vorig jaar heeft een groep oud-vissers uit Scheveningen met de zijtrawler Togo een bezoek gebracht aan Lerwick. Daar is een krans neergelegd op het kerkhof waar onder andere Scheveningse, Katwijkse en Marker vissers begraven liggen die rond 1900 op bomschuiten en loggers voeren en ’s zomers rond de Shetlandeilanden visten. Tijdens Vlaggetjesdag dit jaar kreeg de Scheveningse gemeenschap een tegenbezoek uit Lerwick. Raadslid en oud-schipper Jim Henry (66) woonde samen met zijn echtgenote de evenementen bij die georganiseerd waren rondom Vlaggetjesdag en die tevens in het teken stonden van honderd jaar Scheveningen haven. Henry is twintig jaar schipper geweest en voer gedurende de laatste jaren van zijn visserscarrière op de LK-276 Wavecrest, een dertig meter lange purse seiner. Hij was vijftien toen hij begon. Zijn vrouw is enige jaren kaakster geweest (die werden in Engeland en Schotland lassies genoemd). Hij herinnert zich veel van de Hollanders die met hun schepen in geval van schade of gebrek aan vers voedsel gebruik maakten van de haven van Lerwick. Op zijn 56e stopte Henry en nu is hij al enkele jaren raadslid en zet hij zich in voor de positie van de visserman op Shetland. Onlangs ontving een bestuurslid van Vlaggetjesdag een dankbrief voor het verblijf in Scheveningen. Het was voor Henry en zijn vrouw de eerste keer dat zij een bezoek brachten aan een Hollandse vissersplaats. Het echtpaar Henry uit Lerwick te midden van enkele Scheveningse oud-vissers. (foto Willem den Heijer) Het groepje Nederlandse snurrevaadkotters dat afgelopen zomer in het zuidelijke deel van de Noordzee en Het Kanaal heeft gevist, kampte met tegenvallende mulprijzen. Met name de prijs voor de kleinste sorteringen liepen soms terug tot minder dan twee euro per kilo. 2 NOVEMBER 2004 Snurrevaadvissers kampen met lage mulprijzen Afgelopen zomer heeft een fiks aantal Eurokotters met wisselend succes de twinrigvisserij uitgeoefend. Deze vorm van visserij is inmiddels niet meer weg te denken uit de Nederlandse vloot. Naast de Nederlandse Eurokotters richtte ook een groot deel van de Eurokottervloot onder buitenlandse vlag zich op de visserij met het twinrigtuig. Met deze vangstmethode vangen de Eurokotters voornamelijk tarbot, griet, Noorse kreeft en schol. Schipper Albert Baaij van de Eurokotter TH-10 vist inmiddels alweer enkele weken met het boomkortuig en kan terugkijken op een twinrigseizoen met redelijk tot goede vangstresultaten. Hij viste voornamelijk op schol op de bestekken in de buurt van De Pit, Puzzle Hole en Botney Cut en gebruikte daarbij gedurende de zomermaanden Den Helder als uitvalsbasis, terwijl de Tholense schipper traditioneel Scheveningen als thuishaven heeft. Hetzelfde geldt voor schipper Ben Baaij van de nog vrij nieuwe Eurokotter TH-7. ‘Met de SCH-18, SCH-6, TH-10 en de SL- 9 hebben we afgelopen zomer wekelijks vanuit Den Helder Voor schipper Leen Hakvoort van de UK-229 was dat aanleiding om uit het Kanaal weg te stomen. Sinds begin oktober vist de UK-229 weer als vanouds vanuit IJmuiden. Aanvankelijk werd er nog wel met de snurrelijnen gevist, maar in de tweede week van oktober besloot Hakvoort tot een experiment door met twee afzonderlijke trawlnetten te gaan vissen, die via de gieken voortgesleept worden. Dit systeem wordt ook toegepast in Canada en Australië, waar vissersvaartuigen op garnalen vissen. Vanuit elke giek loopt een trawlnet met aan weerszijden een scheerbord om het net open te houden. Het voordeel daarvan is dat de schroef de vis niet kan “wegslaan”. Wanneer met één trawlnet gevist wordt, kunnen de rotaties van de schroef de vis naar de zijkanten doen opjagen. En aangezien het enkelvoudige trawlnet in het verlengde ligt van de schroef kan dat van invloed zijn op de vangst. Als met twee trawlnetten (niet te verwarren met het twinrigtuig) gevist wordt, heeft de schroef geen of nauwelijks invloed op het gedrag van de vis. De UK-229 heeft het slechts kort uitgeprobeerd, omdat de vangsten bijzonder tegenvielen. Direct daarna schakelde de Urker kotter over op fly-shooting, de Schotse variant op de Deense snurrevaadmethode. Twinrigvisserij Eurokotters vrijwel voorbij De UK-158 van schipper Jacob van Urk verlaat de haven van IJmuiden om te gaan bokken. (foto Willem den Heijer) gevist en de vis werd per vrachtwagen naar Scheveningen gebracht,’ aldus Baaij. De TH-7 viste gericht op Noorse kreeft en zwartvis (verzamelnaam voor tarbot en griet) en deed daarmee goede zaken. De schipper van de TH-7 is inmiddels weer vanuit Scheveningen gaan vissen, omdat de weersomstandigheden voor het twinriggen vanuit Den Helder niet meer interessant is. Hij geeft nu de voorkeur aan de visbestekken die iets zuidelijker in de Noordzee liggen. Het vissen met de boomkor stelde hij begin oktober nog even uit, maar daar kan door de weersomstandigheden verandering in komen. Schipper Jacob van Urk van de Eurokotter UK-158 heeft eveneens afgelopen zomer met het twinrigtuig gevist en probeert het sinds een paar weken met de boomkor vanuit IJmuiden. Met de twinrig heeft de UK-158 twee reizen zeer gericht op schol gevist en die leverden volgens de schipper een paar prachtweken op. Omdat het scholquotum niet toereikend was, werd hij gedwongen om op ongequoteerde soorten te vissen. Vooralsnog werden ook daarmee bevredigende resultaten geboekt.

Binnenvaartkrant