Views
4 years ago

2004-23

  • Text
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • November
  • Maritime
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Onze
  • Schepen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 94 2 NOVEMBER 2004 WAAR vindt u Olthof tijdens de beurs in actie? Maashal standnummer 392 en hier HOLLANDSCHE IJSSEL MACHINEFABRIEK G. OLTHOF N.V. Nijverheidstraat 120-124 2901 AR Capelle a/d IJssel Tel. 010-258 02 58 Fax 010-458 87 50 OLTHOF Schiffsservice Auenweg 173 D-51063 Köln Tel./Fax 0049(0)221-98108841 Olthof houdt de vaart erin... Ook in Keulen Grote voorraad nieuwe onderdelen en ruilonderdelen voor Mitsubishi en Brons dieselmotoren. diverse machinale bewerkingen VOORRAAD Inwendige inspectie van motoren met endoscopische apparatuur. ELEKTRO-TECHNISCHE INSTALLATIES Voor elektrotechnische installaties GECAP electro b.v. Tel. 010-2580230, Fax 010-2580231 Dag en nacht service, worldwide. BRONS INDUSTRIE Nog steeds service, reparatie en revisie van Brons dieselmotoren. Aan ca. 200 meter kade, open vaarwater, vrij van havengelden. Dealer: Verkoop, revisie en reparatie van Mitsubishi dieselmotoren voor voortstuwing, pomp, boegschroefaandrijving en generatorsets. Dieselvermogen van 3 t/m 4000PK. Verkoop, installatie, reparatie en inspectie van hydraulische installaties voor diverse toepassingen. Fabrikant:

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 95 Nieuw hart in een Lauenburger Tot een half bar teruggelopen oliedruk verplicht tot vastmaken. Je duikt zo snel mogelijk de machinekamer in en tracht er achter te komen wat er aan de hand is. Je ziet niks, maar je vermoedens zijn niet best. Een monteur geeft later de bevestiging: zuigervreter; lager- en krukasschade. De term valt, ‘economisch loss’, na 45.000 uur. Door Johan de Witte De Marja van eigenaar J. Kuiper uit Groningen is 704 ton groot. Ondanks de hoge denneboom en andere verbouwingen in de loop der tijd, is het schip onmiskenbaar in Lauenburg gebouwd. Bij zijn geboorte kreeg het een MAKmachine die in 1974 in Koblenz werd verwisseld voor een Caterpillar D379 (1225 omwentelingen) Kuiper: ’Het was een best karretje. Je bent er niet op voorbereid. Het moment is altijd slecht. Door een goede ervaring van mijn schoonzoon met Volvo en C. Visscher Scheepsreparatie in Sliedrecht zijn we na onderhandeling en overleg eveneens bij de firma Visscher voor de wal gekomen om een Volvo van het type D12 D-B MH van 550 pk in te bouwen.’ Het is een motor die paste bij Kuipers portemonnee én in de verkleinde machinekamer. Kuiper vaart met de Marja Sjef en Joke Pols uit Maasbracht vieren dit jaar niet een, maar twee heuglijke gebeurtenissen, die zeldzaam zijn te noemen in het vergankelijke aardse bestaan. Sjef kan wat betreft het aantal leeftijdsjaren het negentigste streepje turven en tegelijkertijd stijgt hun trouwboekje in waarde, want ze hebben het al 65 jaar in hun bezit. Zaterdag 23 oktober vierde het echtpaar in De Kösterie in Maasbracht feest te midden van familie, vrienden en bekenden – één en al binnenvaart wat de klok sloeg. Sjef en Joke stammen beiden uit schippersfamilies, die zeker teruggaan tot in de negentiende eeuw. Sjef werd op jonge leeftijd wees en bracht zijn jeugd door in een weeshuis in Amsterdam, waaraan hij sombere herinneringen bewaart. ‘Een dictatuur,’ is nog een van zijn meest lieflijke omschrijvingen van het regime aldaar. Joke Tromp daarentegen bewaart wel genoeglijke herinneringen aan haar internaatsperiode in het Belgische Gent. Op dertienjarige leeftijd gaat Sjef varen op het schip van zijn oom en nadien als matroos, stuurman en zetschipper op diverse andere schepen. In 1934 trouwde hij met Joke Tromp, die hij in 1934 had leren kennen op een dansschip in Duisburg. De oorlog was ook voor hen een zeer onprettige tijd en zo gevaarlijk dat ze in 1943 besloten aan wal te gaan. Met het oprukken van de geallieerden namen ook de door de Duitsers afgedwongen evacuaties toe. Sjef en Joke wisten in een klippper te ontsnappen uit Rossum, waar zij bij de oom van Joke verbleven. veelal op de Duitse kanalen; regelmatig wordt er veengrond naar het westen gebracht. De inbouwperiode is gebruikt om de schacht, ooit noodzakelijk voor de relatief grote MAK-motor, bij de woning te trekken en er tot groot genoegen van mevrouw Kuiper een nieuwe keuken te realiseren. C. Visscher zorgde voor een vlotte inbouw van de motor en een nieuwe beunkoeler. Na een geslaagde proefvaart was het voor de Marja nog twee dagen Sliedrecht om de puntjes op de i te zetten. Een tevreden Kuiper laat weten ‘met de mannen van Visscher wel door één deur te kunnen’. Het wordt wel weer tijd eens wat te gaan verdienen, nu met de Volvo Pentamotor. Alle motoren Theo de Paus en Bert de Haas zijn de regulateurs van C. Visscher Scheepsreparatie. In totaal zijn ze met twaalf mensen op de werkvloer en volgens De Paus kun je op de mannen rekenen. ‘Het lijkt een cliché, maar wij zeggen als de schipper belt met een probleem, onmiddellijk op weg te gaan – elk moment van de 24 uur. We pakken alle motoren aan en zijn gespecialiseerd in Volvo en Baudouin; of het nu gaat om inbouw, revisie of Achtereenvolgens namen de Duisters en de Engelsen hen onder vuur, maar ze bereikten ongedeerd bevrijd gebied. Na de oorlog kochten zij in 1949 hun eerste eigen schip, de Johanna van 450 ton, in 1971 gevolgd door hun eerste nieuwe schip, gebouwd bij scheepswerf Foxhol in Hoogezand: de Enterprise van 700 ton. Inmiddels was het gezin Pols uitgebreid met vier kinderen: zoon Addie (1940), dochter Doortje (1943), dochter Annie (1946) en zoon Herman (1951). Nooit saai In 1971 gaan Sjef en Joke aan wal wonen in Maasbracht. ‘Want,’ zegt Sjef, ‘de ouders van Joke woonden er en Maasbracht is zo’n rustig plaatsje.’ Dat rustige gold en geldt nog steeds niet voor Sjef, want stilzitten past niet bij zijn aard. Hij groeide uit tot een bekende persoon in de walbinnenvaart in Maasbracht door zijn inzet en kritische opmerkingen, gelardeerd met ironische en soms sarcastische humor. Hij was secretaris en beursmeester van Noord-Zuid, bestuurslid van Schuttevaer, bestuurslid van de Stichting Schema en als zodanig jarenlang mede-organisator van de Open Scheepvaartdagen. Hij verzorgde van 1979 tot 2001 de vlaggenmast in Maasbracht en was ook nog zes jaar penningmeester van de bejaardenbond. Als hobbytimmerman zette hij zijn tuin vol met windmolens, banken en vogelkooitjes en zorgde hij – onder anderen met de inmiddels overleden Dirk Snijer – voor het houtwerk van de tjalk Nooit Volmaakt. Beiden hadden als Een nieuwe hart voor het ms Marja: een gloednieuwe Volvo Penta. (foto Johan de Witte) reparatie. We zijn goed in ons vak; klein en betrouwbaar en sterk in iets speciaals.’ De Sliedrechtse haven is als locatie perfect, aldus De Haas. De orderportefeuille is niet Op naar de 70-jarige bruiloft. (foto Jo Bindels) oud-schipper altijd gelijk en dus hadden ze geen enkel probleem de ander te overtuigen van dat gelijk. Het was in ieder geval nooit saai met Dirk en Sjef. En nog steeds is het niet saai met Sjef, ondanks zijn negentig jaar en ietwat versleten gewrichten. Joke is door haar minder uitbundige aard zijn slecht, ‘maar het kan altijd beter,’ zegt hij. C. Visscher Scheepsreparatie heeft op dit moment twee grote revisies onder handen en de inbouw van een 1197 pk sterke Volvo tegenpool en tegelijkertijd zijn rots in zijn branding. Ook op het feest zaterdag 23 oktober. Als de plichtplegingen het even toelieten, voegde Sjef zich bij vrienden en bekenden om een neutje te pakken en strijdlustig zijn menig te verkondigen. ‘Wij zijn nog steeds bij elkaar omdat we elkaar regelmatig flink de waarheid 2 NOVEMBER 2004 Penta als hermotorisering (in het koppelverband Ganzestad). Het bedrijf presenteert zich tijdens Rotterdam Maritime op de stand van Volvo Penta. Sjef en Joke Pols 65 jaar getrouwd vertellen; dan kun je het ook weer goed maken. Als ik Joke niet had gehad, was ik niet zover gekomen. We zitten nog steeds niet stil maar ik heb toch maar besloten om te stoppen met werken – hij bedoelt zijn hobby’s – en met autorijden. En als de regering zo doorbezuinigt, is dit ook mijn laatste feest.’

Binnenvaartkrant