Views
3 years ago

2004-23

  • Text
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • November
  • Maritime
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Onze
  • Schepen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 84 2 NOVEMBER 2004 OECHIES Verkoop-, Installatie- en Reparatiecentrum Op deze beurs o.a. : ELEKTROTECHNIEK VOOR DROGE LADING- EN TANKSCHEPEN Tankniveau en inhoudmeting Overvulbeveiliging Temperatuur – druk en diepgangmeting Brandstofverbruikmeting Explosieveilige bedieningsschermen Poe Poe !!! Brede Hilledijk 111 · 3072 NB Rotterdam · Telefoon (010) 297 39 99 Stand nr. 510

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 85 2 NOVEMBER 2004 Veel nieuws bij Promac STAND 1100 Stand 1200 Promac is een veelzijdig en flexibel bedrijf, dat in de Benelux werkzaam is als verkoop- en service-organisatie voor diverse bekende en vooraanstaande producenten van maritieme systemen. Promac zal diverse producten tentoonstellen tijdens Rotterdam Maritime 2004. Zo introduceert Promac op de beurs boegschroeven met een hydraulische aandrijfmotor, geïntegreerd in de stuwunit. Die zijn in het bijzonder geschikt voor kleine vaartuigen. Dit concept is bruikbaar in open en gesloten hydraulische systemen en wordt aangedreven door middel van hogedrukaandrijvingen. De units zijn eenvoudig te installeren, doordat de gehele unit zich binnen de tunnelpijp-maatvoering bevindt en slechts de verbinding naar het aandrijfsysteem moet worden gemaakt. De unit wordt in staal gebouwd en kan op verzoek worden geïntegreerd in een aluminium of GRP-tunnelsectie. Op verzoek kan deze tunnel worden geleverd met een certificaat van Bureau Veritas. Tevens kan Promac een volledig hydraulisch aandrijfsysteem aanbieden, bestaande uit een hydrauliekpomp met tankset en de benodigde bedieningscomponenten. Brandbestrijding ’Als gewaardeerd leverancier van front-end tandwielkasten (in diverse configuraties) voor het aandrijven van hydrauliek-, zand- en voornamelijk brandbluspompen, heeft Promac zijn productenpakket uitgebreid met Kvaerner-brandbestrijdingssystemen. Deze uitbreiding stelt Promac in staat het totale pakket te leveren op het gebied van brandbestrijding onder FiFi 1/2, 1, 2 en zelfs 3 voor diverse schepen onder de keur van gerenommeerde klassebureau’s.’ Naast de tandwielkasten kan Promac nu ook de brandbluspompen, monitors met bedieningspanelen, telescoopmasten en schuimsystemen leveren, met bijbehorende accessoires. Op verzoek zelfs waterspraysystemen. ‘Om aan de wens van de klanten te voldoen en een compact, geïntegreerd FiFi-1 systeem te kunnen leveren, is een schakelbare tandwielkast ontwikkeld, met zowel een verticale als horizontale offset-mogelijkheid waaraan direct de brandbluspomp kan worden gekoppeld. De uitgaande as van de tandwielkast is dan tevens de impeller-as van de pomp.’ ‘Buiten de compacte bouw – dus ruimtebesparing – heeft de samenbouw als voordeel dat er veel minder uitlijning nodig is en de koppeling tussen tandwielkast en pomp komt te vervallen.’ Op de stand van Promac zal een tandwielkast/pompcombinatie te zien zijn, bestaande uit een Kumera Norgear-tandwielkast (type FGIC-280) en een Kvaerner E u r e k a - b r a n d b l u s p o m p (type OGF 250x350). Voor vragen en aanvullende informatie over die tandwielkast/pomp-combinatie of over de brandbestrijdingssystemen, zijn belangstellenden uitgenodigd op de Promac-stand (1100) in de Scheldehal van Ahoy’. Bilgewaterreiniger Om aan boord van schepen goed drinkwater te produceren levert Promac sinds de jaren ‘80 de reverse osmosedrinkwaterinstallatie. ‘Deze installaties zijn bijzonder geschikt voor plaatsing op schepen van de kleine en de grote vaart.’ Promac heeft de bilgewaterreinigers voor de scheepvaartindustrie getest. Deze installaties zijn gecertificeerd volgens de nieuwe IMO-regels MEPC 107 (49), die vanaf 1 januari 2005 gelden. Ze zijn in staat om olie/water-emulsie te scheiden zonder gebruik van chemicaliën. Een bilgewaterreiniger zal ook geïntroduceerd worden op de Promac-stand. ‘Promac heeft een professionele en wereldwijd operationele afdeling voor service en onderhoud met goed opgeleide medewerkers. Op het gebied van de totale reparatie van verstelbare schroeven en hydraulische dekkranen is Promac specialist. Alle merken en types verstelbare schroeven en hydraulische kranen worden ter plaatse of in onze werkplaats geheel overhaald.’ Promac is gecertificeerd volgens ISO 9001, AQAP 2110 en STEK. (foto Promac) Van Voorden: hightech in voortstuwing STAND 1200 Stand 1200 Van Voorden heeft bijna een eeuw ervaring op het gebied van scheepsvoortstuwing. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Van Voorden een trendsetter is in de markt van scheepsschroeven en straalbuizen. ‘Door tal van innovaties op het gebied van schroefontwerp en productieproces zijn wij tegenwoordig in staat om deze zeer hoogwaardige maatwerkproducten in Nederland te produceren en te leveren tegen een zeer gunstige prijs/kwaliteitverhouding en zeer korte levertijden,’ aldus het bedrijf. In vervolg op het succes van het geavanceerde expertsysteem voor het ontwerpen van scheepsschroeven heeft Van Voorden een uitgebreid cavitatie-analyseprogramma toegevoegd. ‘Dit biedt ons de mogelijkheid nog betere voorspellingen te doen voor het geluids- en trillingsniveau aan boord van schepen.’ Procesvernieuwing Het geautomatiseerde vormproces is nu bijna twee jaar in gebruik. ‘Hiermee kunnen een hogere maatnauwkeurigheid en een korte levertijd worden gerealiseerd, waardoor geluids- en trillingsniveaus worden verlaagd en lagere productiekosten worden behaald, waar de klant van profiteert.’ huidige toepassing van zeer hoge vermogens in de binnenvaart en de marktwens tot beheersing van geluids- en trillingsniveaus hebben geleid tot het succesvol gebruik van deze schroeven, waarbij de prestaties van het schip ook nog verbeterd zijn. Straalbuizen ’De HODI-Superior straalbuizen zijn inmiddels ruim vijf jaar op de markt en zijn al bij honderden schepen zeer succesvol toegepast. De vertrouwde, robuuste constructie is verder ontwikkeld om een gladdere en strakkere afwerking mogelijk te maken. Hierdoor wordt een hoger rendement mogelijk. Tevens hebben wij kunnen besparen op de productiekosten, waardoor er een nog aantrekkelijker product ontstaat en de toch al korte terugverdientijd verder verbeterd wordt.’ Voor meer informatie zijn belangstellenden tijdens Rotterdam Maritime 2004 welkom op stand 1200 in de Scheldehal. Een voorbeeld van de combinatie van het ontwerpsysteem en het vormproces is de ontwikkeling van 7-bladsschroeven voor de binnenvaart. De Van Voorden heeft een 7-bladsschroef ontwikkeld. (foto Van Voorden)

Binnenvaartkrant