DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 8 2 NOVEMBER 2004 veka@wxs.nl J. Versluis tel 0653-685410 Veka - Oost bv Bemiddeling aan- en verkoop van schepen Biesboschhaven Zuid 10-11 4251 NM WERKENDAM Telnr. : 0183-50 52 30 Faxnr. : 0183-50 56 60 MOTORSCHEPEN M/s Speranza bj 1998 2500 ton afm 110x11,40x3.03 m 1850 pk CAT M/s Marisa bj 1994 2750 ton afm 110x11,45x3.20 m 1500 pk ABC M/s Vrido bj 2000 3150 ton afm 110x11,45x3,20 m 1521 CAT M/s Royaal bj 1969 3080 ton afm 100x 12,00.3,52 m 2 x1250 pk DEUTZ bj 2003 inruil mog M/s Margaretha bj 1971 2717 ton afm 108x11,20x3,23 m 2x 1000 pk DEUTZ bj 1971 M/s bj. 1980 2400 ton afm 110x10,50x3,00 m 1200 pk '01 M/s Althea bj 1965 1800 ton afm 90 x 9,50x2,80 m 2 x 650 GM M/s Comienzo bj 1909/80 1916 ton afm 90x10,00x2,94 m 2 x 600 pk CAT M/s Lomar bj 1971 1910 ton afm 105x9,50x2,82 m 1050 pk MWM M/s Graciosa bj 1971/95 2101 ton afm 108x9,50x3,04 m 1110 pk SKL M/s Euronavi bj 1956 1850 ton afm 110 x 9,50 x 2,82 m 1380 pk CAT container stuurhut M/s Balance bj 1957/88 2000 ton afm 95x11,40x2,80 m 1450 pk 2x CAT inruil mog. KOPPELVERBANDEN Koppelverband Vagari 1 en 2 bj 1970/2004 afm 185x11,45x3,54 m 5650 ton Motor MITSUBISHI 1500 pk bj 2004 en MTU 1200 pk bj 2004 BEUNSCHEPEN Mbs Devyanta bj 1970 1320 ton afm 82x8,20x2,99 m met nieuwe motor inruil mog Nieuwbouw casco beunschip 86x 9,50x3,20 m Op al deze schepen is inruil bespreekbaar DUW EN SLEEPBOTEN Duwboot Hamonia bj 1971 32x11,40x1,60 m 2 x 1200 pk DEUTZ evt. vast werk Sleepduwboot Rinske bj 1951 22x5,60x2,00 m 800 pk CUMMINS met vast werk Motorvlet Albert sr bj 1978 afm 14x4,20x1,80 m 340 pk CAT met vast werk Motorvlet Trijntje bj 1988 afm 12 x 4 x 0,80 m 210 pk MERCEDES Schottelboot ex RP 62 afm 11 x 3,20 x0,65 m 120 pk MERCEDES geschikt voor recreatie Duwboot bj 1972, afm. 16 x 8,20 x 2,10 m 2 x 580 pk CAT Duwboot Njord bj 1961 afm 15x9,50 x1,49 m 2 x 480 pk GM met schottel Duwboot Swind, bj. 1969, afm.15,00 x 5,75 x 2,10 m., 2 x 430 pk CUMMINS bj. 1996/2001, kruiphoogte 4,50 m. TANKERS Mts Isabel bj 1974 2000 ton afm 100 x 9,00x3.20 m 1200 pk MITSUBISHI Mts bj 1993 afm 110x10,50x3,20 m 1500 pk ABC inruil mog Mts Vectura bj 1993 afm 110x10,50,3,20 m 1500 pk ABC spiralen, bunkergiek , ketel Mts Kasia bj 1966 721 ton afm 60x6,60x2,80 m 500 pk CUMMINS met nieuwe klasse Mts Viking bj 1956/72 1553 ton afm 86x9,50x2,82 m 950 pk MITSUBISHI Op al deze schepen inruil en financiering bespreekbaar NIEUWBOUWPROGRAMMA Nieuwbouw Containerschepen 110/135x11,40x3,60 m Nieuwbouw Tankers 110/125/135x11,40x5,40 m snel leverbaar Nieuwbouw Casco Frontrunner 110x11,45 direct leverbaar Nieuwbouw Casco Beunschip 86x9,50x3,60 m direct leverbaar Nieuwbouw Casco Duwboot Direct leverbaar Nieuwbouw dubbelwandig middenvoorschip voor tanker 11,45 en 10,50 Nieuwbouw Casco middenvoorschip 70x9,50/10,50 m Te koop: Mvs."Marjolein" 1100 ton Afm. 80 x 8.20 x 2.52 mtr, bjr 1953 Nieuwe Daewoo 720 pk, nieuwe SI één ruim, dubbelwandig, nw beunw., nautisch compl., bgschr, autokr, etc. Prijs Euro 325.000, geen inruil Kleinstra en Zonen tel 0475 461648 Van Tilborg Maritiem BV Namens onze relatie bieden wij TE KOOP aan: Motorvrachtschip 85 x 9,50 (voorm. Haniël Kurier) bwjr 1929, 2x 428 Deutz, EUR 160.000,- Motorvrachtschip 80 x 8,20, 1100 ton bwjr 1957, 600 pk Deutz, EUR 350.000,- oossi@planet.nl J.A. Oost tel 0653-153374 Startende ondernemers gevraagd voor diverse tankschepen hebben wij financiële mogelijkheden voor u. Duwbak 65 X 8,20, 1000 ton, bwjr 1929, kopschroef 220 pk (v. Tiem) Woning op voorschip, EUR 100.000,- M.p.s. 'Deichgraf', 42,05 x 8,80 x 2,00, 220 personen, bwjr 1966, EUR 475.000,-, 2x Voith Schneider elk 275 pk TE KOOP GEZOCHT: Motortankschip 80 x 9,50 1500 ton, N-gesloten STAND NUMMER 1105 Voor meer informatie: Velsenstraat 10d, 4251 LJ Werkendam, tel: 0183-501321 fax: 0183-504516, e-mail: vantilborgmaritiem@xs4all.nl Wij bieden u vrijblijvend te koop aan: Motorbeunschip "Cathalijn" 791m3, 1275 ton Bwj. 1975 bij Matena te Papendrecht Afm. 75 x 7.55 x 3.40 Motor MTU, bwj. 2001, 1800 toeren, 816 pk Boegschroef Daf 200 pk 2 generatorsets, radarmast 2000, airco, hydraulisch stuurwerk 1998, alle pompen gereviseerd. Inruil bespreekbaar. ARGONAUT MARITIEM LOGISTIEK Bevrachtingen Rijn en Binnenvaart Bergse Poort 16 4931 KS Geertruidenberg Phone +31(0)162-525.226 Fax +31(0)162-525.185 Mob +31(0)651-110.023 E-mail ad.degoeij@planet.nl Wij bieden aan: Speciale aanbieding TE KOOP: Duwboot, bouwjaar 1980, afm 12.40x8.60x1.50, 2 nieuwe DAEWOO scheepsdieselmotoren, bj 2004, elk 360 pk, totaal 720 pk, nieuwe woning 2004, kijkhoogte 6.5 mtr, 1 generator 15 KVA, electrische koppellieren, prijs EUR 190.000,-. Direct leverbaar, inspectie Nederland. Tel. 010-284 78 48 / Fax 010-284 78 39 SC SANTIERUL NAVAL ORSOVA - "ORSOVA SHIPYARD" - ROMANIA, is een particuliere onderneming met veel ervaring in het bouwen van casco's onder Germanische Lloyds met een ISO 9001 certificaat en erkend door de uitvoeringskwaliteit. In de afgelopen 12 jaar bouwden we meer dan 150 casco's met bovenvermelde classificatie. Containerschepen van 110x11.45x3.5/3.65m Containerschepen van 135x11.45x4.25m Dubbelwandige chemietanker van 86x11.45x5.9m Dubbelwandige chemietanker van 110x11.45x5.9m Dubbelwandige chemietanker van 125x11.45x5.6m Dubbelwandige chemietanker van 135x11.45x5.6m Allemaal met de ingebouwde ladingtanks gemaakt van zwart staal of roestvrij staal DUPLEX. Kleine zeeschepen van 86-100x11.45-13.5x7.95m River Hopper 86x10.50x3.6m River Hopper 70x9.50x3.2m Koppelverband 172x11.45x4.25m Uw garantie is verzekerd door onze professionele staf, gecertificeerd door de internationale erkenning van de kwaliteit van onze casco's door de "World Quality and Technology Commitment". Mocht u overwegen met ons samen te willen werken, aarzel dan niet en neem contact met ons op: Contactpersonen: Dr. Ing. Constantin Badoiu General Director Mobiele telefoon: 0040 744 524 139 e-mail: constantin.badoiu@snorsova.ro Van T.v.d. Boogaartstraat 20a, 4251 EN Werkendam Postbus 199 4250 DD Werkendam Tel.: 0183-505588 Fax.: 0183-504644 Mob.: 06-53 186642 E-mail: cornetshipping@planet.nl Orsova 225200, str. Tufari nr. 4, jud. Mehedinti, Romania; Tel: 0040 252 362 399 Fax: 0040 252 360 648 Web page: www.snorsova.ro Mircea Sperdea Marketing Director Mobiele telefoon: 0040-744 632 279 e-mail: marketing@snorsova.ro Te koop : • Duwboot 1250 PK, 21 x 8,4 x 2,1, ADNR, kijkhoogte 11m, el. lieren, Van der Velden stwrk., complete nette boot. • Mvs : 778 ton, 67m x 7m20 x 2m52, 600 PK, straalb., bjr. 1958, perfect in orde, compleet schip. Interessante prijzen, vast werk en ruime financieringsmogelijkheden. Tel.: 0032 475 936 505 Eduard Koler Marketing Department Chief Telefoon: 0040 252 363 594 e-mail: eduard.koler@snorsova.ro N U P O L E N B I J D E E U I S , K U N T U B E T E R R E C H T S T R E E K S Z A K E N D O E N E N T O T 2 5 % B E S PA R E N O P D E B O U W VA N U W N I E U W E S C H I P. VACE Sp. Z.o.o. ul Doki 1 80-863 Gdansk ´ Poland Belgische werf met Nederlandse bouwbegeleiding • Cascoprijzen vanaf 1,2 €/kg • Flexibele betalingsvoorwaarden • Totaalproject; van project eigen studiebureau tot volledig schip • Contract en oplevering in het Nederlands. • Mogelijkheid van levering naar Nederland • Snelle levertijden (v.b. convooi 2 x 40m + duwer • 2 x 350 pk 3 maanden levertijd). • Goedkoper aankopen van uitrusting (veel eigen produktie: boegschroeven, lieren, pompen, motorinbouw, interieurafwerking etc.) • Geen tussenpersonen ( ± 25% besparing) • 24 uur toegang tot de werf Contact: Pascal Lagrou + 48 602 82 04 51 Robin Kraaikamp + 48 505 08 58 74 Fax + 48 58 763 44 73 E mail: vace@o2.pl Momenteel hebben wij een motorbeun casco te koop van 86m. x 10,50m. voor een voordelige prijs!
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 9 Het ziet er naar uit dat Stevol BV (onderdeel van de Panheel Groep) groen licht krijgt om de ontgrondingen in het Stevolgebied tot 31 december 2007 te continueren. Het verzoek daartoe behelst ook een omvangrijk plan voor natuurontwikkeling in het te ontgronden gebied. De provincie neemt de uiteindelijke beslissing, maar het positief advies van de gemeente Maasbracht zal daarbij zwaar wegen, is de verwachting. In juli 1995 startte Stevol met de ontgrondingen in de Maasbrachtse kernen Stevensweert en Ohé en Laak op basis van een vergunning met een looptijd van tien jaar. Die vergunning eindigt op 18 juli 2005. Stevol ging er lange tijd van uit dat het vergunningentraject voor de ontgrondingen in het Grensmaasproject nog Zondagmorgen kwart over tien. Niks, helemaal niks te horen op het eiland. Doodstil is het. De koelkast slaat aan. Ergens blaft een hond. Dat is nou precies wat ik wil horen vijf dagen lang: de stilte van een blaffende hond in de verte. An ligt nog te slapen. Ik probeer de beelden van een verontrustende droom van me af te schudden. Ik had gedroomd dat er een lijk aan een galg – in plaats van een kraan – uit het water werd gevist. In de buurt van de galg stond een veewagon. Twee cowboys schoten op elkaar, waarvan er één achter de wagon zat. Naast de wagon lag een flinke hoop druipend zeewier. Vanonder die hoop keek een groot groen oog mij de hele tijd aan, terwijl geschoten werd, terwijl het druipende lijk aan die galg hing. Surrealistische beelden als van een schilderij van Salavador Dali of Max Ernst. Een droom is een ruimteschip. Ik kijk weer naar een slapende An. Maar hé, ik lag toch in het andere voor het einde van het Stevolproject zijn beslag zou krijgen. Zo zou een soepele overgang van Stevol naar Grensmaas en daarmee de continuïteit van de activiteiten gewaarborgd zijn. Inmiddels is duidelijk dat het Grensmaasproject niet in juli volgend jaar kan starten. Dat brengt Stevol en ook de Panheel Groep in een lastig parket. Verlies van expertise en werkgelegenheid is niet uitgesloten. Het bedrijf heeft daarom aan de provincie verzocht om de ontgrondingen in Stevol na juli 2005 te mogen voortzetten. De voorraad grind bedraagt ongeveer drie miljoen ton. Om deze hoeveelheid economisch interessant te kunnen opbaggeren heeft Stevol meer tijd nodig. Hoewel de gemeente Maasbracht geen formele stem heeft in de vergunning, telt bed? Hebben we vannacht van bed gewisseld dan? Hebben we dan...? Hebben we nog.....? Net als ik mijn benen over de rand van het matras wil zwaaien, zie ik dat de deur open staat. Maar die heb ik toch op slot gedaan vannacht!? Word ik nou gek of...? ‘An! Ik heb de deur toch op slot gedraaid, of niet.’ ‘Hè, wat,’ kroelt ze niet begrijpend. Ze hijst zich met knijpogen overeind, dromen uit haar ogen wrijvend. De lakens glijden van haar abrikozen huid. ‘Wat is er dan?’ ‘Ik zei: “Ik heb de deur gisteravond toch op slot gedraaid.”’ ‘Klopt.’ ‘Maar hij staat op een kier nu, hoe kan dat nou!’ ‘Weet IK toch niet,’ gaapt An kreunend. ‘Ik snap er niks van lief, wat raar. Ik ga maar ontbijt maken. En een picknickmand voor op het strand. Nou ja, een beetje een handzame lunch dan, want voor een picknick is het een beetje koud voor de tijd van het jaar.’ An springt onder de douche. In de verte blaft een hond. (advertentie) Onder zeilende luchten lopen we nog geen half uur later richting Noordzeestrand, onder het grote blauwe laken van de hemel. We voelen ons als een raket op weg naar Venus, en zijn het bed en de open deur al bijna weer vergeten. We kuieren langs vakantiehuisjes met namen als De Kimkiel, de Kokkel, Sunneheerdt. En Ons Roefje – aha, zie hier: dat moeten wel schippers in ruste zijn. Dat is al een opgave op zich, om als schipper tot rust te komen na een varend leven vol beweging. Het gaat maar verder met die namen van vakantiehuisjes: Zon Rondom, Zunnehour. Mensen en hun kleine paradijsjes, geraniums en radijsjes; het vakantieleven op een petieterig knus eiland, deze Parel van de Wadden. Maar hoe lang zal het nog duren met het parelend natuurschoon hier? Maar goed. Maar niks goed. Vooralsnog is daar dat heerlijke strand, een strand zonder kudden mensen. We lijken het eiland voor ons alleen te hebben, Frank en An en maar duizend eilandbewoners. Het strand is groot van eenzaamheid en koud, boven onze schaduwen gaan wij, onze schaduwen wapperen over het zand. Handel & Scheepvaart BV ! #n! en &e'())p &an binnen&aa'tschepen ! 23pl)ite'en &an binnen&aa'tschepen ! 5inancie'ing &))' binnen&aa'tschepen De Veldoven 4c • 3342 GR Hendrik Ido Ambacht • Tel. 078 - 682 21 01 • Fax 078 - 682 21 04 E-mail: info@beijerland.com • Website: www.beijerland.com De schippersvrouw staat voor de spiegel en past een blouse van het vorige jaar. Hij staat haar nog even leuk maar daar bij haar maag zit hij wel erg strak! Ze doet een stap achteruit en bestudeert haar uiterlijk in zijn totaliteit. Ze is niet jong meer, maar oud toch ook nog niet. Nou ja, niet echt oud dan. Het koppie doet het nog prima, vooral als ze lacht. Haar armen en benen ook, maar haar lijf, vooral ter hoogte van haar buik. Nee, dat is niet echt hoe het wezen moet. Ze hangt de blouse weer terug in de kast en schenkt een beker koffie in. Als haar hand richting koektrommel gaat aarzelt ze even. Heel even maar…en daarna pakt ze er een grote, dikke besuikerde wafel uit. Ze heeft al zo vaak gelijnd en het is steeds maar een tijdelijk succes gebleken. En dat is niet bepaald bemoedigend. Maar toch laat de gedachte aan de strak zittende blouse haar niet los. Ook de weegschaal had een paar kilo teveel aangegeven. Ze gaat boven in de stuurstoel zitten met de koffie en de reeds half opgegeten wafel. Als de hond mooi gaat zitten krijgt ook hij een stukje. Eigenlijk zit ze hier best vaak constateert ze. Ze zou in plaats daarvan meer beweging moeten hebben maar ook nu kan ze niet weg. Wil ze toch wat minder gaan wegen zal ze het bij haar voeding moeten zoeken. Ze was ook als kind nooit een slanke den geweest en in de loop der jaren was daar steeds wat gewicht bijgekomen. Net zoals bij de meesten overigens. Ze denkt aan wat ze die middag zullen gaan eten en ze beseft dat hun maaltijden ongemerkt steeds uitgebreider en ook vetter zijn geworden. Een lekkere soep vooraf, een dikke karbonade met bloemkool en een sausje. En als toetje heerlijke slagroomvla. Een stuk vlaai voor bij de thee en ook bij de avondmaaltijd zullen de opgebakken aardappeltjes met de mayonaise weer niet ontbreken. Hm, doet ze hardop, want dit schept toch wel een beeld van overvloed! Hier moet ze eens goed over gaan nadenken. Omdat ze al zo vaak gelijnd heeft weet ze dat het moeilijkst van alles is om dit lang vol te houden en daarom heeft ze er ook geen zin meer in. En dan...gaat haar een lichtje op! Ze herinnert zich nog duidelijk de tijd van vroeger. Ook toen werd er goed en best vet gegeten en honger werd er ook echt niet geleden maar toch was het 2 NOVEMBER 2004 Maasbracht positief over verlenging ontgronding Stevol Er stond geschreven in het zand (een waar gebeurd verhaal) Wordt vervolgd. Lijntje! het advies zwaar mee in de vergunningverlening van de provincie. Het college van burgemeester en wethouders van Maasbracht heeft voor een advies aan de gemeenteraad gekeken naar de belangen van de inwoners van Stevensweert en Ohé en Laak en naar de belangen van de grindproducenten. Voor de inwoners betekenen de voortzetting van de ontgrondingen langer overlast. Maasbracht vindt het daarom niet meer dan juist dat de grindproducenten financieel over de brug komen om de pijn te verzachten. In totaal ontvangt de gemeente 1,25 miljoen euro ter compensatie van de inrichting van het gebied, een langere duur van de overlast en ontgronding van de driehoek ten westen van de Hompesche Molen. De grindproducenten hebbend daarnaast een plan ontworpen om het gebied na beeindiging van de ontgrondingen geschikt te maken voor recreatie, natuurontwikkeling en woningen. Bij de afweging van het Maasbrachts college heeft ook de werkgelegenheid een rol gespeeld. Door de voortzetting van de ontgrondingen blijft de directe en indirecte werkgelegenheid voor zo’n vierhonderd mensen, waarvan een substantieel deel in Maasbracht woont, behouden. De gemeenteraad van Maasbracht zou het positieve advies van het college om de ontgrondingen voort te zetten donderdag 28 oktober behandelen. De uitkomst daarvan kon niet meer in deze editie worden meegenomen. De discussie in de raadsvergadering op 12 oktober liet echter zien dat zich voorzichtig een meerderheid in de raad aftekende voor het advies van het college. op de een of andere manier anders en waren de mensen ook niet zo dik. In het weekend kwam er wat bijzonders op tafel en doordeweeks was het allemaal wat soberder. Toen ze pas getrouwd was maakte ze soep voor de zaterdag en werd er vlaai of een lekkere boterkoek gekocht voor de zondag. Soms waren er zelfs champignons voor bij het vlees met een heerlijke gebonden saus en een echt festijn vormden de paprika’s die jaren geleden haast nog niet te krijgen waren. Je keek dan ook altijd uit naar het heerlijke zondagse eten, want dat was dan een echte feestmaaltijd. ‘Tegenwoordig is het altijd zondag waardoor de verleiding om te veel te eten zo groot is,’ zegt ze tegen de hond die haar verbaasd aan kijkt want hij herkent in die woordenstroom niets wat op hem betrekking kan hebben. ‘Zouden de mensen daar soms zo dik van worden?’ vraagt ze het beest wat haar met schuine kop aankijkt. Want dat de jeugd veel dikker dan vroeger is, ook dat kan ze niet ontkennen. ‘Dit zal al wel eerder ontdekt zijn hoor,’ stelt ze de hond gerust die weer verder gaat slapen. Maar ook al doet zij dan vast geen sensationele ontdekking. Voor zichzelf kan ze daar toch wel een paar conclusies uit trekken. Als ze iets van het eetpatroon van vroeger terug probeert te brengen zal het doordeweeks een heel stuk soberder worden en kan ze zich toch verheugen op wat lekkers maar dit tot het weekend beperken. Nu alles altijd gekocht en gegeten kan worden is er ook helemaal geen verlangen meer, beseft ze. En dat is ergens best een gemis want je ergens op verheugen is op zich al heel erg leuk. In hoor hoofd rijst een plannetje dat best wel een goede kans van slagen heeft. In plaats van drastisch alle lekkers van haar menu te schrappen zal ze weer wat van de doordeweekse eenvoud van vroeger terug halen en van het weekend opnieuw een feest maken. Zo zal ze het ook vol kunnen houden om eens wat te laten staan. ‘Ja zo ga ik het doen,’ zegt ze tegen de hond die haar vragend aan kijkt alsof hij bang is dat ook zijn warme hap gaat verdwijnen. Maar ze aait het dier geruststellend over de kop en gaat de keuken in om te kijken of ze met de voorraad die ze heeft haar goede voornemens al deze week kan waar maken.
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 59 2 NOV
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 61 2 NOV
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 63 2 NOV
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 65 2 NOV
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 67 2 NOV
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 69 2 NOV
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 71 2 NOV
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 73 2 NOV
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 75 2 NOV
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 77 2 NOV
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 79 2 NOV
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 81 2 NOV
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 83 2 NOV
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 85 2 NOV
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 87 2 NOV
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 89 2 NOV
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 91 2 NOV
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 93 2 NOV
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 95 Nieuw
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 97 Pleid
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 99 2 NOV
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 101 2 NO
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 103 2 NO
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 105 2 NO
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 107 2 NO
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 109 2 NO
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 111 2 NO
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl