Views
4 years ago

2004-23

  • Text
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • November
  • Maritime
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Onze
  • Schepen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 74 2 NOVEMBER 2004 Besuchen Sie unseren Stand 351 Scheldehal nr. 1700 Rotterdam Maritime 2004 auf der Rotterdam Maritime Messe SLURINK-ZWAANS B.V. SERVICE CENTRUM LOBITH VERBO BUNKERSTATIONS Kom eens langs voor een kleine bunkering... Wij heten u van harte welkom in de Scheldehal op stand nummer 1517 Bezoek onze stand 434 tijdens Rotterdam Maritime ! Wij wensen die Tms Synthese 11 altijdt een goede vaart • Enkelvoudig schaar-hefplatform e-mail: hebetechnik@bueter.com • Dubbel schaar-hefplatform www.bueter.com • Meervoudig schaar-hefplatform • Vlak schaar-hefplatform • Boordkraan • Luikwagen Büter Hebetechnik GmbH • Emmener Straße 9 • D-49716 Meppen (Germany) • Tel. +49 (0) 5935 7059-0 • Fax +49 (0) 5935 7059-10 ROTTERDAM MARITIME STANDNUMMER 1408 Tot ziens in de Scheldehal stand 1400

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 75 2 NOVEMBER 2004 Warme voeten dankzij Speedheat Rotterdam Stand 219 We lopen binnen bij het motorjacht Mon Rève van de familie Kanters. Het jacht ligt tijdelijk voor reparatie in de Binnenkalkhaven in Dordrecht. We zijn in gesprek met Jos Kanters en zijn broer Bas, die even op bezoek is. Beiden komen uit de binnenvaart. Jos is aan de wal verder is gegaan in het tankvaarttransport. Bas vaart momenteel als kapiteineigenaar op de Hansa 30. Door Tijmen Schot Jos vertelt dat hij altijd last heeft gehad van koude voeten aan boord. Zijn broer Bas liet hem onlangs een artikel uit de Binnenvaartkrant lezen over Speedheat vloerverwarming op schepen. Dit was voor Jos aanleiding om contact op te nemen met Speedheat Rotterdam. Frans Schot van dat bedrijf is aan boord geweest en heeft geadviseerd om op maat gemaakte verwarmers te installeren. Aan boord van een jacht is het belangrijk om rekening te houden met het beperkte elektrische vermogen van walaansluitingen in jachthavens. ‘In overleg met Stand 2003 STAND 219 elektricien André, van Leeuwestein Scheepsinstallaties, konden we tot een goed resultaat komen, door creatief te schakelen met verschillende verwarmers.’ Bas Kanters was ook enthousiast en bestelde een verwarmer voor zijn stuurhut. Vanuit de sfeervol ingerichte roef van de Mon Rève zien we aan de overkant van de Binnenkalkhaven de Vacando en ’Schippers kiezen steeds vaker voor elektrische vloerverwarming’ STAND 2003 Frans Schot (rechts) in gesprek met Jos en Bas Kanters. (foto Speedheat Rotterdam) Ook het ms Acropolis is voorzien van een Speedheat-systeem. (foto Speedheat Nederland) ’Hoe verwarm ik mijn stuurhut en roef? Het is een vraag die veel binnenvaartschippers zich stellen. Speedheat Nederland heeft het antwoord. Met vloerverwarming die slechts één millimeter dun is.’ Traditionele verwarmingssystemen, zoals radiatoren, produceren warme lucht. Die stijgt op, koelt af, zakt naar beneden en wordt door de radiator weer aangezogen. Groot nadeel is de voelbare luchtstroming, die stofdeeltjes met zich meevoert en die een droge atmosfeer veroorzaakt. Vloerverwarming daarentegen straalt warmte de ruimte in, typeert Speedheat Nederland het voornaamste verschil. ‘Er is geen luchtstroming en er is geen tocht over de vloer. Met vloerverwarming creëer je heel snel een comfortabel woon- en werkklimaat. Daarom worden nieuwe binnenvaartschepen standaard met vloerverwarming uitgerust.’ Het vloerverwarmingssysteem dat in de Nederlandse binnenvaart in ruim tachtig procent van de nieuwbouwschepen wordt toegepast is het Speedheat-systeem, meldt het bedrijf trots. ‘Vooral omdat het systeem slechts één millimeter dun is, waardoor van opbouwhoogte nauwelijks sprake is. Het Speedheat-systeem warmt bovendien bijzonder snel. Doordat het systeem direct onder de vloerbedekking ligt. Daardoor kan Speedheat-vloerverwarming ook als hoofdverwarming fungeren. Radiatoren worden daarmee overbodig. En dat betekent dat een optimaal ruimtelijk gebruik van de stuurhut of roef mogelijk is.’ Zelfregulerend Met het Speedheat-systeem is het risico dat de vloerbedekking door oververhitting gaat schroeien of branden, uitgesloten. ‘Het systeem is namelijk zelfregulerend, bewaakt zelf de temperatuur en is dus op en top veilig. Ook in vochtige ruimtes functioneert het systeem overigens perfect. Dit dankzij de dubbele isolatie van de één millimeter dunne draad.’ Leverancier van het Speedheatsysteem is Speedheat Nederland, dat in enkele jaren tijd is uitgegroeid tot een organisatie met twaalf vestigingen in het land. Speedheat doet zelf de installatie en geeft vijf jaar garantie op het systeem. Meer informatie is te vinden op www.speedheat.nl. de Adventure liggen. Op beide schepen wordt vloerverwarming geïnstalleerd. We ontmoeten Thijs en Willemien de Jonge aan boord van de Vacando. Voor een hermotorisering ligt het schip een tijd stil in Dordrecht en daarmee is er gelegenheid om de keuken te Stand 1004 Scheepswerf Reimerswaal, een onafhankelijke en privéscheepswerf in Hansweert, houdt zich hoofdzakelijk bezig met het dokken en repareren van binnenvaart-, visserij- en kustvaartschepen en baggermateriaal. ‘Wij beschikken over twee droogdokken voor vaartuigen tot zo’n 4500 dwt (maximaal 110 x 14,80 meter) en een eigen reparatiekade van zo’n 120 meter, inclusief de nodige kraanfaciliteiten. Een complete werkplaats voor renoveren. We vragen Willemien waarom zij gekozen hebben voor Speedheat. Waarop ze antwoordt: ‘We kenden Frans al langer.’ Frans Schot: ‘Ja, dat is een gezellige bijkomstigheid, maar daarmee is de vloer nog niet verwarmd.’ Thijs vertelt dat ze al ervaring met vloerverwarming hebben in de hal (als bijverwarming). De wandverwarming kan verdwijnen omdat onder de nieuwe tegelvloer vloerverwarming geïnstalleerd wordt als hoofdverwarming. Advies over de thermostaat (ruimte- of vloersensorgestuurde thermostaat) heeft Frans vooraf gegeven. Vloerverwarming in een containerstuurhut is een verhaal apart. Omdat wind aan de onderkant van de stuurhut vrij spel heeft, is de vloer erg koud. ‘Ook in stuurhutten is vloerverwarming dus een uitkomst. Het systeem moet echter weggenomen kunnen worden om de toegang tot de technische installaties onder de vloer bereikbaar te houden. Het verwarmingssysteem van Speedheat is hiervoor het enige alternatief.’ Op Rotterdam Maritime staan de medewerkers van Speedheat Rotterdam belangstellenden graag te woord over de verschillende toepassingsmogelijkheden. Scheepswerf Reimerswaal STAND 1004 elektrische werkzaamheden, machinale werken en staalwerken staat eveneens ter beschikking.’ Het verrichten van onderhoudswerken aan boord van schepen in de havens van Vlissingen, Terneuzen, Gent en Antwerpen behoort ook tot de mogelijkheden. De leiding van de werf is sinds januari 2003 in handen van Rudi Pieters en Renzo Verras. Scheepswerf Reimerswaal is tijdens Rotterdam Maritime te vinden op stand 1004 in de Scheldehal.

Binnenvaartkrant