Views
3 years ago

2004-23

  • Text
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • November
  • Maritime
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Onze
  • Schepen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 68 2 NOVEMBER 2004 WINCHES-GEARS-DECKEQUIPMENT Ridderinkhof B.V. Industrieweg 7 8061 RB Hasselt tel. +31 (0)38 477 20 21 fax. +31 (0)38 477 33 92 e-mail: info@ridderinkhof.nl internet: www.ridderinkhof.nl 103 jaar ervaring in: - sleeplieren - ankerbehandelingslieren - baggerlieren - Ankerlieren - kaapstanders - visserijlieren - etc. !" # $%&& (W *+,+-./0-1+/ b0+*134-0+5 6.78,*90m9 134++91;00-/1/

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 69 2 NOVEMBER 2004 ’Bezoek aan stand Unisafe is de moeite waard’ STAND 1518 Stand 1518 Al bijna dertig jaar is Unisafe Marine Firefighting & Safety Equipment (voorheen Brandblusmaterialen W.S. Poppeliers) actief in de binnen- en zeevaart. ‘Al die jaren weet Unisafe zich te onderscheiden als een betrouwbare verkoopen serviceorganisatie op het gebied van brandbestrijding, Stand 212 Een automatisch vetsmeringssysteem om zonder stilstand van machines en installaties tóch te kunnen smeren, wie wil dat niet? TrustLube, expert op het gebied van vet- en oliesmering, ging hiervoor het laboratorium in en ontwikkelde 2Lube. Een effectief en efficiënt smeringssysteem, waardoor machines langer meegaan én waar niet of nauwelijks personeel aan te pas komt, aldus het bedrijf. Het systeem is voorzien van een 220V / 380 V plunjerpomp met 16 cc opbrengst (te upgraden naar 32 cc) die per cyclus vet naar de smeerpunten pompt. Deze smering vindt ongemerkt plaats; gewoon tijdens het productieproces. De pomp is hermetisch gesloten. Een geïntegreerd vulfilter in de pompunit voorkomt het binnendringen van vuil. Minder manuren adembescherming, gasdetectie, persoonlijke beschermingsmiddelen en reddingsmaterialen.’ ‘Een bezoek aan onze beursstand (1518) is een uitstekende gelegenheid om nader kennis met ons te maken. En absoluut de moeite waard! Of het nu gaat om leveringen of onderhoud: Unisafe zorgt altijd voor de veiligheid van scheepseigenaren en hun medewerkers.’ Unisafe is een honderd procent dochteronderneming van Dräger Safety Nederland. Total Care Service Unisafe biedt het concept van Total Care Service. ‘Op basis van een inventarisatie van het uitrustingsniveau van het schip Vetsmering zonder oponthoud STAND 212 ‘Het smeermiddel wordt via de doseerventielen op het juiste tijdstip, op de juiste plaats en in de juiste hoeveelheid op al de te smeren punten aangebracht. 2Lube smeert alle punten zelfstandig – óók punten die voor mensen slecht of niet bereikbaar waren. Omdat voor de smering geen personeel nodig is, kan men dus ook op manuren besparen.’ 2Lube heeft een vetreservoir van zeven kilo en kan enkele honderden smeerpunten bedienen. Voor grote vetvoorraden (tot 220 kilo) is een speciale omschakelklep te bestellen. Het systeem is standaard uitgerust met een minimumniveaubewaking en een drukbewaking. De doseerventielen zijn in diverse types leverbaar: van 0,05 cc tot vijf cc. Ook voor heavy duty Het systeem is eenvoudig van opzet en is gemakkelijk uit te breiden. ‘Door de robuuste eigenschappen – 2Lube werd speciaal ontwikkeld voor zware machines – is het systeem geschikt om onder zware condities te functioneren. Zoals in de offshore-industrie. Afhankelijk van de omstandigheden en invloeden is er een uitvoering in hoogwaardig aluminium en RVS AISI 316. Op de stand van TrustLube (stand 212 in de Schiehal) zullen beide in bedrijf te zien zijn en is een uitgebreid technisch leaflet aanwezig. Daewoo-dieselmotoren op Rotterdam Maritime Stand 230 STAND 230 Tijdens Rotterdam Maritime 2004 zullen Brinkmann & Niemeijer Motoren en De Maas groots uitpakken met Daewoo, John Deere en Lister Petter. Met name aan de Daewoomotoren zullen ze op de beurs extra aandacht besteden. Onder andere door speciale acties. Brinkmann & Niemeijer Motoren en dochteronderneming De Maas zijn vooral bekend van de Lister Petter-dieselmotoren. Inmiddels draaien er in de scheepvaart duizenden van. Voor de CCR gecertificeerde generatorsets gebruikt het bedrijf John Deere-motoren, waarvan er inmiddels ook grote aantallen zijn verkocht. Eveneens zijn de super geluidsgedempte omkastingen een bekende verschijning in de binnenvaart en visserij. ‘Daewoo is voor velen geen onbekende naam. Daewoo Heavy Industries (kortweg DHI) is verantwoordelijk voor de dieselmotorenmarkt. Het motorenprogramma is uitgebreid; de scheepsmotoren hebben vermogens van zeventig tot duizend pk. Deze motoren, uiteraard met CCR-certificaat, zijn veelvuldig toegepast voor voortstuwing en voor boegschroeven.’ Over Daewoo zeggen Brinkman & Niemeijer en De Maas: ‘Deze nieuwkomer zit in de lift. Inmiddels draaien er tachtig voortstuwingsmotoren en evenzoveel industriële dieselmotoren voor bijvoorbeeld generatorsets en pompsets. ‘De Daewoo-motoren kenmerken zich door de zeer gunstige prijs/kwaliteit-verhouding. Schippers die voor een Daewoo kozen, zijn enthousiast. De leveringsomvang is zeer compleet, het brandstofverbruik is laag en het is een erg goedkope motor.’ Tijdens Rotterdam Maritime 2004 zullen de twee bedrijven, naast de bekende Lister Petter en John Deere generatorsets, verschillende Daewoo-motoren tentoonstellen. Ook zal er een Koreaanse delegatie aanwezig zijn om tekst en uitleg te geven over de motoren en over het Daewoo-concern. MMC’s centraal bij Straathof STAND 1003 Stand 1003 Het is al weer meer dan vijftien jaar geleden dat de eerste MMC in ons land werd geïnstalleerd. Er zijn sindsdien duizenden schepen met een Microcommander uitgerust. Honderden lezers van deze krant hebben zo’n afstandbediening. ‘En vinden het een perfect ding,’ voegt Straathof Scheepselectra er aan toe. ‘Natuurlijk heeft de tijd niet stil gestaan. Afgelopen voorjaar is de vijfde generatie 9000-series ZF-Mathers motorbediening geïntroduceerd en van zijn broertje Cruisecommand varen al weer duizenden exemplaren rond.’ Wie een moderne motorbediening zoekt, met weinig componenten, die voldoet aan de diverse klasse-eisen en bovendien leverbaar met een keur aan bedieningsstations, is op Rotterdam Maritime welkom in de stand van Straathof Scheepselectra, stand 1003 in de Scheldehal. Kijk ook op www.scheepselectra.nl voor meer informatie en interessante aanbiedingen. of de schepen kunnen we een vaste prijs voor het onderhoud en certificeren van de volledige veiligheidsuitrusting bieden. ‘Op basis van een meerjarig contract kan dit zelfs inclusief de benodigde onderdelen en/of vervanging. Dat biedt een vast onderhoudsbudget gedurende de looptijd van het contract.’ Ook op het gebied van stationaire blusgassystemen is Unisafe Marine Firefighting & Safety Equipment actief. Met het blusgas FS49C2 levert Unisafe een milieuvriendelijk blusmiddel. Cilinders die in de beveiligde ruimte kunnen staan, waarborgen een optimale veiligheid en bedrijfszekerheid. Dit betekent dus dat er geen aparte ruimte gecreeerd hoeft te worden. Tresco: RIS (illustratie Tresco cvba Wuustwezel) STAND 1606 Stand 1606 Unisafe verzorgt service en leveringen op het gebied van: - het Drager Safety-productenpakket, brandblusmaterialen (blussers, slangen, installaties) - gasdetectie (draagbare instrumenten en vaste installaties) - adembescherming (ademluchtsets, vluchtsets, maskers en filters) - beschermende kleding (chemicaliënpakken en gaspakken) - persoonlijke beschermingsmiddelen (helmen, handschoenen, overalls, valbeveiliging, et cetera) - reddingsmiddelen (reddingsvesten, vlotten, vuurwerk, pictogrammen, et cetera) Alle leveringen en keuringen vinden plaats volgens reglementen van de IVW, Lloyd’s, GL, BV, DNV enzovoort. Tresco kiest resoluut voor integratie van zijn software in River Information Services. Het nieuwe begrip RIS omvat een geheel netwerk van diensten tussen wal en schip. RIS is opgenomen in een Europese richtlijn en zal worden geïmplementeerd in alle Europese landen. ‘Het is dan ook essentieel dat navigatiesoftware, meldapplicaties, volgsystemen enzovoort voldoen aan de nieuwe normen en mogelijkheden van River Information Services,’aldus Tresco. ’Wat betekent RIS concreet voor de binnenvaart? Met behulp van RIS, geïntegreerd in de navigatiesoftware PC- Navigis / Tresco Inland ECDIS viewer kan de gebruiker allerhande gegevens onmiddellijk opvragen. Zoals waterstanden, betonningswijzigingen, stremmingen, waterhoogtes, golfhoogtes enzovoort.’ Dit kan op een slimme manier, zodat geen overbodige informatie hoeft te worden doorgezonden. Abonnees van de programmatuur hebben gratis toegang tot een internetserver die deze informatie automatisch doorstuurt naar het navigatieprogramma. ’Tevens is het mogelijk via een aparte module de scheepspositie zichtbaar te maken op een “afgesloten” internetsite. Bijvoorbeeld om familie of kennissen toe te staan om het schip te volgen. Rederijen kunnen eveneens de posities van hun schepen volgen wanneer nodig.’ Demonstraties Tresco cvba Wuustwezel heeft samen met Noordersoft Amsterdam en Chartworx het eerste RIS in Europa gebouwd. In opdracht van Rijkswaterstaat is een RIS-prototype gebouwd dat de voorloper moet worden van een hele reeks RIS-toepassingen door heel Europa. Tevens zorgen Tresco en Tresco Navigation Systems in het kader van het Europese project Compris in de loop van 2005 voor een reeks demonstraties op Europese vaarwegen. River Information Services wordt ook gedemonstreerd op stand 1606 van Tresco cvba Wuustwezel tijdens Rotterdam Maritime.

Binnenvaartkrant