Views
4 years ago

2004-23

  • Text
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • November
  • Maritime
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Onze
  • Schepen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 56 2 NOVEMBER 2004 Lloyd’s Register OFFICIEEL DAF - DAEWOO - MAN DEALER - Scheepsmotoren - Hulpmotoren - Generatorsets - 24-uurs service - Reparatie / revisie - Constructiewerk - Verkoop onderdelen - Inbouw - Motorkeuringen Tel. : 0184 - 415455 Rivierdijk 76 Fax : 0184 - 412933 Postbus 62 Email : info@vinkdiesel.nl 3360 AB Sliedrecht Besuchen Lloyd's Register - grondig & flexibel - Classificatie en certificatie van schepen, machines en uitrusting. Bezoek onze stand 558 op Rotterdam Maritime 2004. Lloyd's Register EMEA Weena-Zuid 170 3012 NC Rotterdam Tel: +31 (0)10 201 84 65 Fax: +31 (0)10 214 01 90 E-mail: rot-marine@lr.org Sie unseren Stand 437 auf der Rotterdam Maritime Messe www.lr.org Building better business POWER FOR MARINE PROFESSIONALS Voortstuwing en hulpvermogen van 75 tot 1700 kW. Uitstekende service en eersteklas ondersteuning! standnummer 1505 www.volvopenta.nl Tel: 0345 - 688700

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 57 2 NOVEMBER 2004 Nieuwe motor bij Volvo Penta: D9 Heavy Duty STAND 1505 Stand 1505 Volvo Penta introduceert een nieuwe reeks krachtige, compacte en zuinige 9-literdieselmotoren. De nieuwe D9 Heavy Duty is leverbaar met drie aandrijfvermogens (300, 350 en 425 pk) en als complete scheepsgeneratorsets. Deze D9 Heavy Duty was voor het eerst te zien op de SMM in Hamburg en zal nu ook op Rotterdam Maritime te bewonderen zijn. De nieuwe D9 Heavy Duty is een 6-cilinder-in-lijn dieselmotor met een cilinderinhoud van 9,4 liter. Deze nieuwe motor, met compacte installatieafmetingen, hoog koppel en elektronische besturingen, vervangt zowel de 7- als 10-liter voorstuwings- en hulpmotoren. De D9 Heavy Duty is geschikt voor veerboten in de binnenvaart, kleine passagiersveerboten, vissersboten en verschillende types bedrijfsvaartuigen. ‘De modernisering van het productassortiment van Volvo Penta door middel van de D9 en D12 levert allerlei positieve effecten op voor professionele gebruikers wereldwijd. Niet in het minst vanwege het lage brandstofverbruik en de goede emissiewaarden,’ aldus Gerard Törneman, die bij Volvo Penta werkzaam is als hoofd Product Planning voor scheepsmotoren voor de bedrijfsvaart. Pulserende drukvulling De D9 Heavy Duty is voorzien van een volledig nieuwe, centraal gemonteerde, twin-entry turbo, die pulserende drukvulling mogelijk maakt. Met andere woorden: het vermogen in elke uitlaatpuls kan gebruikt worden om pulsdruk te leveren. Dankzij de turbo, de grote cilinderinhoud en de elektronisch geregelde injectoren biedt de D9 Heavy Duty zelfs bij lage motorsnelheden een snelle reactie. EMS 2 is een elektronisch motormanagementsysteem dat door Volvo Penta is ontwikkeld met het oog op toekomstige emissie-eisen. Het systeem bewaakt en regelt een groot aantal componenten in de motor en analyseert de brandstofvraag van de motor tot honderd maal per seconde zeer nauwkeurig. EMS 2 optimaliseert de prestaties en het brandstofverbruik en zorgt voor een veiligere werking en een betere bescherming van de motor. ‘Met behulp van EMS 2 zijn we erin geslaagd een laag brandstofverbruik te combineren met lage emissiewaarden voor NOx-deeltjes en broeikasgassen,’ aldus Törneman. ’De D9 kan worden uitgerust met een volledig nieuw bewakings- en managementsysteem, dat tot een optimale capaciteitsbenutting en meer veiligheid in de machinekamer leidt. Dit systeem, dat aangeduid wordt met de benaming Engine Interface Unit (EIU), De nieuwe trots van Volvo Penta, de D9 Heavy Duty. (foto Volvo Penta) voldoet aan de eisen voor bewaking en communicatie die gesteld worden aan grote vaartuigen en onbemande machinekamers. Met de EIU kan men gemakkelijker meerdere voortstuwingssystemen of generatorunits integreren en beheren.’ Ruimte De D9 Heavy Duty is een compacte en robuuste motor die niet veel meer ruimte in de machinekamer nodig heeft dan de 7-liter motor van Volvo Penta. Het robuuste basisontwerp omvat een solide motorblok en een volledig gegoten cilinderkop voor maximale betrouwbaarheid en een minimum aan trillingen. Alle belangrijke onderhoudspunten zijn gemakkelijk toegankelijk voor dagelijkse controles. Alle configuraties van de nieuwe D9 Heavy Duty hebben een typegoedkeuring gekregen van toonaangevende keuringsinstanties. Alle vitale onderdelen, zoals het elektrische systeem, de krukas en het brandstofsysteem zijn ontworpen en gebouwd conform de huidige classificatievereisten. De D9 Heavy Duty produceert lage uitlaatemissies als gevolg van effectieve interkoeling, hoge druk in de brandstofinjectie en elektronisch motormanagement. De motor voldoet aan de algemene Amerikaanse en Europese milieurichtlijnen voor de Stand 339 Sinds dertig jaar is Kalkman fabrikant van boeg- en hekschroeven en de laatste jaren van ballastjets (ballastpompen). ‘Door continu met deze producten bezig te zijn heeft de ontwikkeling eigenlijk nooit stilgestaan.’ Kalkman heeft alle denkbare types in zijn programma: - onder het vlak uitzakkend: type Alpha - dwarstunnel installaties SB- BB: type Bêta - met stuurrooster 360° draaibaar: type Gamma - met 2-3 of 4 kanalen: type Delta komende jaren. De D9 voldoet ook aan de strenge eisen van Volvo Penta met betrekking tot rookvorming. De D9 heeft veel gemeen met de succesvolle D12-motor, waarvan er wereldwijd meer dan 500.000 in vrachtwagens, schepen en industriële machines geïnstalleerd zijn. Het feit dat de zescilinder scheepsmotoren van Volvo Penta veel met elkaar gemeen hebben, betekent dat de service en het onderhoud van al deze motortypes sterk op elkaar lijken. Bovendien maken ze grotendeels gebruik van dezelfde filters en onderdelen, hetgeen het onderdelenbeheer vergemakkelijkt. Afzonderlijk getest De D9 is voor de hele Volvogroep gezamenlijk ontwikkeld. Dit biedt aanzienlijke harmonisatievoordelen en de mogelijkheid de nieuwste technologische ontwikkelingen op het gebied van dieselmotoren toe te passen. De motor wordt gebouwd in een Alle types worden op Rotterdam Maritime getoond. Als noviteit heeft Kalkman Scheepstechniek de allernieuwste ontwikkeling op boegschroefgebied: het type Epsilon. Dit is een boegschroef met veel mogelijkheden in één unit: - stuwkracht in iedere gewenste richting, voor-, achteruit, SB, BB en alle overige standen van 360° - een goede noodvoortstuwing; snelheid circa zeven kilometer per uur - geschikt voor ondiep water; voor aanzuiging van het water zijn er verschillende mogelijkheden geautomatiseerde motorenfabriek (Volvo Powertrain) op een assemblagelijn die geschikt is voor de modificaties voor scheepsmotoren en daardoor een hoge, constante kwaliteit kan afleveren. Voordat een scheepsmotor aan een scheepswerf wordt geleverd, wordt deze eerst apart getest in de fabriek van Volvo Penta in Gotenburg in Zweden. Tijdens de tests wordt de motor op dezelfde wijze uitgerust als aan boord van een schip het geval zou zijn. Nieuw type boegschroef bij Kalkman: Epsilon STAND339 - de boegschroef functioneert ook bij volle snelheid van het schip - heeft een koproer- en rotorkoproerfunctie - werkt als roer bij het achteruit varen - Bij langzaam varen verlijert het schip niet - hoge stuwkracht door de verticaal draaiende schroef, waardoor het vermogen bij dezelfde stuwkracht minder kan zijn dan bij boegschroeven met horizontale schroeven en stuurroosters. Als aandrijfbron kan een keuze worden gemaakt uit elektrisch, hydraulisch of met een dieselmotor.

Binnenvaartkrant