Views
3 years ago

2004-23

  • Text
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • November
  • Maritime
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Onze
  • Schepen

R IJND EC bv DE

R IJND EC bv DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 54 2 NOVEMBER 2004 TRADE IN SHIPS AND NEW BODIES – SHIP BUILDING Berenicestraat 23, 6916 BS – P.O. Box 4, 6916 ZG Tolkamer (NL) tel: 0031 (0)316 541201, fax: 0031 (0)316 541448, e-mail: rijndec@worldonline.nl Rijndec BV bouwt schepen in diverse afmetingen. We zijn vooral gespecialiseerd in het bouwen van middenvoorschepen, duw-voorschepen, tankers en droge lading schepen. Een nieuw ontwerp van Rijndec BV is het Multifunctionele duw-voorschip. Dit project kan voor drie doeleinden gebouwd worden. Namelijk een Middenvoorschip een Duw-voorschip of een Compleet schip. Het schip is in meerdere afmetingen te bouwen, zowel in de lengte als in de breedte en diepte. R IJ N D EC bv R IJ N D EC bv TRADE IN SHIPS AND NEW BODIES – SHIP BUILDING Berenicestraat 23, 6916 BS – P.O. Box 4, 6916 ZG Tolkamer (NL) tel: 0031 (0)316 541201, fax: 0031 (0)316 541448, e-mail: rijndec@worldonline.nl Rijndec Maritime BV is een dochteronderneming van Rijndec BV. Rijndec Maritime BV specialiseerd zich in het bouwen van schepen op voorhand. Dat wil zeggen dat we de schepen op voorraad bouwen, waardoor de levertijd van een casco drastisch verminderd wordt. Voor meer inlichtingen kunt u contact op nemen met Rijndec BV. Tel. 0031 (0)316 541201 | Mob. 0031 (0)6 51346969 Tevens zijn wij op de beurs ‘Rotterdam Maritime’ van 16-20 November te vinden in: Scheldehal stand 1304

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 55 2 NOVEMBER 2004 Vanandel Besturingstechniek presenteert easYgen Stand 352 STAND 352 Tijdens Rotterdam Maritime presenteert Vanandel Besturingstechniek een nieuwe reeks producten voor het besturen en bewaken van generatorsets en voortstuwingssystemen. Noviteiten zijn de easYgen-besturingssystemen van Auto-Maskin en Leonhard Reglerbau, een Woodward Governor Company. De easYgen is een uitbreiding op het bestaande programma generatorbesturingen en multifunctie-relais. ‘Deze nieuwe serie is ontwikkeld voor eenvoud in configuratie en bedieningsgemak. Een krachtige processor draagt zorg voor het starten, stoppen, beschermen, beveiligen en meten van de aangesloten motor en generator.’ De easYgen reduceert de hoeveelheid aan materiaal zoals gebruikelijk in conventionele systemen, verkleint de omvang van de schakelkast, voorziet in kortere inbedrijfstelling en verhoogt de mate van betrouwbaarheid. De easYgen-300, verkrijgbaar in versies voor noodstroomen eiland(continu)bedrijf, wordt gemonteerd in een frontpaneel. De voorzijde informeert de gebruiker middels een blindschema, LEDdisplay en internationale labels over de status van de aangesloten generatorset. De easYgen-1000 is verkrijgbaar in een model voor fronten DIN-railmontage. ‘Beide modellen voorzien de gebrui- easYgen-300. (foto Vanandel Besturingstechniek) ker van een maximum aan flexibiliteit en intuïtieve bediening voor verscheidene applicaties. De DIN-rail versie, uitgevoerd zonder grafisch display, is uitermate geschikt voor integratie in scheepsautomatisering.’ De gebruiker kan de easYgen-1000 configureren in de modi: 1) als meetwaarde omvormer en start/stop besturing voor motor/generator; 2) 1 + openen van vermogenschakelaar en beveiliging van motor/generator; 3) 1 + applicatie eiland(continu)bedrijf, beveiligen motor/generator en openen/sluiten vermogenschakelaar; 4) 1 + applicatie noodstroomset, beveiligen motor/generator en openen/sluiten vermogenschakelaars. Iedere easYgen heeft de mogelijkheid om te communiceren met de nieuwe elektronische motoren voorzien van het SAE J1939 communicatieprotocol (CAN-bus). RSP-305 afstandsbediening De RSP-305 afstandsbediening, ontwikkeld door Auto- Maskin, is een uitbreiding op het bestaande DCU-305 dieselbesturings- en -bewakingssysteem. Deze bediening hoeft niet te worden geprogrammeerd, wat tijd bespaart. Zij heeft dezelfde intuïtieve bediening en uitstraling als de DCU-305. De gebruiker heeft direct toegang tot de besturing en bewaking van de aangesloten en geselecteerde motor. Een nieuw aspect van de DCU-305 is de mogelijkheid om te communiceren met de nieuwe elektronische motoren voorzien van het SAE J1939 communicatieprotocol (CAN-bus). easYgen-1500. (foto Vanandel Besturingstechniek) >> Rijndec toont veelzijdigheid tijdens Rotterdam Maritime STAND 1304 Stand 1304 Directeur Theo Wennekes van Rijndec heeft een prima naam opgebouwd met de levering van midden-voorschepen. Tijdens de komende vakbeurs Rotterdam Maritime laat hij met zijn in Lobith-Tolkamer gevestigde bedrijf zien dat Rijndec nog veel meer te bieden heeft. Zo heeft Rijndec momenteel nieuwbouwopdrachten voor drie drogeladingschepen, drie middenvoorschepen en zes dubbelwandige type-C tankers. Door Jan Hoek Woorden als kwaliteit en een redelijke levertijd zijn daarbij geen loze beloftes, maar worden door Wennekes in de praktijk waargemaakt. Afgelopen jaar werd naast Rijndec ook Rijndec Maritime opgericht. Deze vennootschap bouwt voor eigen rekening en risico multifunctionele schepen die na enige bewerking op verschillende manieren verkocht kunnen worden: als midden-voorschip, met duwbak als koppelverband of als compleet motorschip. Voor de schipper een verantwoorde investering, want door de vele mogelijkheden is het schip later aanzienlijk eenvoudiger te verkopen. Rijndec heeft een uitstekende naam opgebouwd op het gebied van midden-voorschepen. ‘Veel schippers kiezen voor een nieuw midden-voorschip in plaats van reparatie van hun bestaande schip. Ik vind dat een verstandige beslissing; het zorgt naast een mogelijke tonnenvergroting voor een aanzienlijk hogere taxatiewaarde van het schip. Deze constructie zien banken duidelijk meer zitten dan wanneer een schipper zijn schip op een aantel plaatsen laat repareren. Je kunt wel een nieuwe binnenband kopen, maar als de buitenband slecht is, rijd je op een gegeven moment toch lek. Dus kun je veel beter het complete midden-voorschip vernieuwen,’ is de duidelijk stelling van Wennekes. Inspecties Kwaliteit staat bij Rijndec hoog in het vaandel. Wennekes legt uit: ‘Ik ben ruim tachtig procent van mijn tijd in het buitenland en doe zaken of ben in onderhandeling met werven in Roemenië, Tsjechië, Rusland, Servië, Oekraïne, Portugal, Bulgarije en Turkije. Ik ben daar niet als toerist, maar om bij opdrachten een duidelijke vinger aan de pols te houden en de door ons gewenste kwaliteit te waarborgen. Ik doe vanaf het snijden en slijpen van de gecertificeerde staalplaten tot en met het eindproduct alle inspecties zelf. Tijdens de bouw beoordeel ik onder meer of de constructie en stabiliteit aan de eisen voldoen. Als iets niet voldoet aan de hoge kwaliteit die ik eis, dan keur ik dat zonder pardon af.’ ‘Door die voortdurende begeleiding ter plaatse, in combinatie met mijn ruim 25-jarige ervaring en het regelmatige overleg met de Scheepvaartinspectie, denk ik dat we ons als Rijndec in onze branche op een positieve manier onderscheiden. Dankzij de samenwerking met meerdere scheepswerven zijn we daarnaast in staat bijzonder redelijke levertijden te hanteren.’ Als de klant dat wenst, kan Rijndec ervoor zorgen dat het casco compleet geverfd in Nederland aankomen. Wennekes vervolgt zijn verhaal: ‘Daarvoor hebben we DRD Paintings opgericht. We werken daarbij nauw samen met Hempel en kunnen desgewenst voor complete verfschema’s zorgen.’ Afbouw ‘We hebben serieuze plannen de afbouw in het buitenland uit te breiden. Nu al wordt een aantal van onze casco’s voorzien van onder andere straalbuizen, boegschroefinstallaties en leidingen voor ballasten dekwassytemen. Verder worden door ons casco’s met rvs relingen en bolderpennen gebouwd, terwijl ook de levering van roestvrijstalen tanks een mogelijkheid is. Het hoort allemaal bij het maatwerk dat wij voor onze klanten verzorgen.’ Wennekes nodigt belangstellenden van harte uit een bezoek te brengen aan Rijndecs 42 vierkante meter grote stand (nummer 1304) in de Scheldehal. ‘Daar kunnen ze alle informatie krijgen over de activiteiten van Rijndec (bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen, nieuwbouw en alle financieringen) of over de multifunctionele, op voorhand gebouwde schepen van Rijndec Maritime.’

Binnenvaartkrant