Views
3 years ago

2004-23

  • Text
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • November
  • Maritime
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Onze
  • Schepen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 4 2 NOVEMBER 2004 PERSONEEL GEVRAAGD TYP N-G, COATING NIEUWBOUW SCHEEPSMAKELAARDIJ EXPLOITATIE Te Koop Aangeboden ms "Vigila" Tonnage 2496 - Afmetingen 109,95 x 11,44 x 3,5 Bouwjaar 1997, Caterpillar 2000 pk Boegschroef Van Tiem 600 pk Volledige ADNR Indien u geïnteresseerd bent of meer informatie omtrent bovengenoemd schip wilt, neem dan gerust contact met ons op. Wij zijn bereikbaar voor u. Tel. 078-6191233 Mobiel G. Rensen 06-53383964 Mobiel W. Driessen 06-30179475 Bent U een enthousiaste Particulier En zoekt U een collegiale en succesvolle samenwerking? Dan bent U bij ons, LEHNKERING Reederei GmbH, aan het goede adres! Wij zoeken enkelwandige scheepsruimte met coating en kanalgängig ter versterking van onze minerale- en petrochemievloot op de Rijn. OECHIES ELEKTROTECHNIEK Brede Hilledijk 111 • 3072 NB Rotterdam In verband met de uitbreiding van de werkzaamheden zoeken wij; -Elektromonteurs met scheepservaring -Hulpmonteurs Schriftelijke sollicitaties met vermelding van opleiding en ervaring kunt u sturen naar bovenstaand adres t.a.v. dhr. L.C. Kouwen. PRO-LOG BV, PROJECTS & LOGISTICS BV is een jonge onderneming in de logistieke dienstverlening op het gebied van watergebonden transporten In verband met uitbreiding van onze transporten zijn wij op zoek naar scheepsruimte in de range van 24 tot 200 TEU. Werkgebied hoofdzakelijk Nederland en België. Wij bieden vaste trajecten voor langere termijn. Diverse mogelijkheden: 5 tot 7 dagen per week, dagvaart of continue vaart. Nagelsweg 34 · D-20097 Hamburg Aanspreekpartner: Norbert Poschinski Telefoon +49 40 2354-4115 · Telefax +49 40 2354-4110 Mobiel +49 172 8968544 norbert.poschinski@lehnkering.com · www.lehnkering.com Daarnaast zijn wij op zoek naar binnenvaartondernemers die geïnteresseerd zijn een schip te exploiteren in de containervaart. Eigen middelen zijn geen must. Enthousiasme en ondernemersgeest zijn wel een vereiste. Wij beschikken over diverse mogelijkheden voor schepen met afmetingen van 63 x 7,20 of 80 x 9,50 meter. Voor nadere informatie kunt u in contact treden met A.C.W. Barto op telefoonnummer 078-6259676 of 06-53114420. GEVRAAGD Matroos/deksman voor RoRo schip, 14 dgn op/14 dgn af, l.n.o.t.k. Tel. 078-681600 of 06-53125892 Own Ships Support BV zoekt voor het jaar 2005 een ervaren kapitein voor ons Ms Rembrandt 82x9.5m bouwjaar 2003. Ervaring met roerpropellors en in het bezit van Rijn- en radarpatent met goede referenties. Wij bieden een jaarcontract. Tevens stuurman gezocht. Beide functies M/V Alleen schriftelijk solliciteren. Own Ships Support BV Ringdijk 528 2987 VZ Ridderkerk Fax 0180-465420 OWN Ships Support B.V. Rederij Tankes B.V. vraagt voor mts Carbonis (melassetanker) een kapitein of schippersechtpaar. Vaargebied: binnenlandse vaart. Weekenden vrij. Sollicitaties uitsluitend tijdens kantooruren: 078-6191498 Gevraagd deksman/ matroos i.b.v. dienstboekje voor ms 1800 ton. Vaste vaart in NL. Weekends vrij. Mob.: 06-53153374 Joh. BOELE b.v. Bij voorkeur op korte termijn zoeken wij: S"H$%%&' met Rijn- en radarpatent, 18 dagen op, 18 dagen af met vrijetijdsregeling Postbus 2011, 2930 AA Krimpen aan de Lek Fel.: 0H-58.75.52.13 KW. van ValkenburgN SCHIPPER ZOEKT SCHIP ... in huur of huurkoop, liefst Duitse of Belgische vlag. Reacties; brief onder nummer 20042302 aan het bureau van dit blad Gevraagd schipper op ms 1300 ton ibv Rijnpatent BV Rederij Buitendijk Frankepad 13 3341 LV Hendrik Ido Ambacht Tel. 078-6812866 ADBEMAR UITZENDBUREAU b.v. Op zoek naar een nieuwe uitdaging in de Binnenvaart? Wij hebben diverse mogelijkheden voor u, afloswerk maar ook vaste dienstverbanden. Per direct zoeken wij: MATROZEN / STUURLIEDEN I.b.v. een dienstboekje I.b.v. Rijnpatent en / of Groot Vaarbewijs Voor informatie: Ringdijk 466 C, 3331 LK Zwijndrecht, the Netherlands Telefoon : 078-619 4342 Fax : 078-619 4866 E-mail: uitzendbureau@mercurius-group.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 5 Maritieme bedrijven: kansen voor groei Er zijn voldoende mogelijkheden voor groei van bedrijven in de maritieme cluster. Ze vragen dan wel om een level playing field (gelijke concurrentiekansen) en overheidsaandacht – niet om subsidies. Samen met een overheid die aandacht heeft voor specifieke clusters en sectoren denken zij de kansen te kunnen verzilveren. Dat is de strekking van de Rondetafelconferentie Maritiem Cluster die 27 oktober onder leiding van minister Peijs van Verkeer en Waterstaat en staatssecretaris Van Gennip van Economische Zaken in Wassenaar plaatsvond. Dertig topondernemers van vooraanstaande maritieme bedrijven en voorzitters van maritieme brancheorganisaties namen aan de bijeenkomst deel. Die was een initiatief van Nederland Maritiem Land. De maritieme cluster is een krachtig Nederlands cluster met een werkgelegenheid van circa 200.000 mensen, 15.500 bedrijven, een toegevoegde waarde van 12,6 miljard euro en een export van 12,5 miljard Tijdens het jubileumcongres van het Centraal Bureau voor Rijn- en Binnenvaart op 25 oktober werd een brochure gepresenteerd, waarmee een nieuw gevormd cluster van organisaties de binnenvaart internationaal wil promoten. Dit ‘cluster van kennis en ervaring’ staat onder leiding van NEDECO (Netherlands Engineering Consultants) en omvat het CBRB, Alkyon, Bureau voor Na tien jaar van voorbereiding hebben de gemeente Venlo en Venlo Trade Port (waarin ECT-Venlo, Seacon en LIOF vertegenwoordigd zijn) op 18 oktober de handtekeningen gezet onder het contract voor de ontwikkeling van een bargeterminal in Venlo. Die komt aan de Ankerkade–Tjalkkade. De partijen kunnen nu starten met de nadere uitwerking van de plannen. Het is de bedoeling dat de terminal eind 2005 operationeel is. De eerste voorzichtige plannen voor een binnenvaartterminal in Venlo zagen het licht omstreeks 1994. Ze zaten in het slop, maar sinds 2003 kwamen ze in een stroomversnelling. Op dat moment werd duidelijk dat de locatie Ankerkade-Tjalkkade – een van de locaties die in de loop der jaren de revue passeerden – voldoende mogelijkheden bood. In het vervolgtraject werkten de partijen de nadere structuuruitwerking, de investeringsbijdragen en andere voorwaarden uit. Nu er overeenstemming is, euro. Negen inleiders uit diverse maritieme sectoren omschreven de kansen en belemmeringen waar bedrijven mee te maken hebben. Het kwam erop neer dat door regelgeving en ongelijke concurrentievoorwaarden met andere landen bestaande kansen niet worden gerealiseerd. De maritieme ondernemers hebben concrete punten aangegeven waarop zonder al te veel financiële inspanning verbeteringen mogelijk zijn. Het gaat met name om afstemming en aandacht in het beleid van verschillende Nederlandse ministeries – met name V&W en EZ. Eigen broek ophouden De maritieme topondernemers zijn wereldwijd actief. ‘Wij komen niet vragen om steun; wij zijn gewend onze eigen broek op te houden,’ zei Rob van Gelder, bestuursvoorzitter van Koninklijke Boskalis Westminster. ‘Deze Rondetafelconferentie kan helpen meer toegevoegde waarde in Nederland te houden. De sector is Scheepvaart (BVS), DHV, Ecorys, Grontmij, Holland Marine Equipment, Infram, NEA, het ministerie van Verkeer en Waterstaat, Royal Haskoning, Witteveen+Bos en WL Delft Hydraulics. De omvangrijke brochure is een weergave van deze gebundelde kennis van de deelnemers in het cluster. Het werd gepresenteerd als een ‘bidbook’, doorgaans de term die gebruikt wordt voor de moeten nog enkele procedures doorlopen worden. Zoals die op basis van de Wet Beheer Rijkswateren, die maximaal dertien weken in beslag neemt. Met de aanleg van de 155 meter lange kade kan op zijn vroegst begin volgend jaar worden begonnen. Daarna kan ECT beginnen met de bouw van de kraan. Eind 2005 moet de bargeterminal operationeel zijn. In de procedure is ook de vergroting van de jachthaven en de verlegging van de havenmond van de jachthaven voorzien. De gemeente Venlo, de provincie Limburg, de Kamer van Koophandel en het regionaal bedrijfsleven hechten grote waarde aan de ontwikkeling van vervoer over water. De binnenvaartterminal moet echter een aanvullende functie hebben en mag bijvoorbeeld geen negatief effect hebben op het functioneren van de voor Venlo zo belangrijke railterminal. De nieuwe terminal vinden ze belangrijk voor de verdere ontwikkeling van het bedrijfsleven, dat eind 2005 over de drie vervoersmogelijkheden, weg, water en bereid samen met de overheid te onderzoeken hoe dit door regelgeving en innovatief aanbesteden gerealiseerd kan worden.’ Staatssecretaris Van Gennip van Economische Zaken was blij met de discussie. ‘Het is een van de eerste acties uit de Industriebrief. Samen met het bedrijfsleven kansen pakken, en ook andere departementen bij de besluitvorming betrekken.’ Conferentievoorzitter Karla Peijs sprak haar waardering uit over de wijze waarop het maritieme bedrijfsleven geclusterd aan tafel verscheen. ‘Op concrete vragen horen concrete antwoorden, en die willen wij zorgvuldig met het bedrijfsleven uitwerken,’ stelde ze. ‘Afgesproken is om binnen zes maanden weer bijeen te komen en de ingezette acties te beoordelen.’ Tijdens de vergadering zegde Peijs tien miljoen euro toe als innovatie-impuls voor de zeescheepvaartsector voor logistieke, technische en organisatorische vernieuwingen. ‘Op deze wijze laten wij zien dat het ons menens is,’ aldus de minister. Internationale promotie van de binnenvaart Venlo krijgt binnenvaartterminal prospectus bij een beursgang. Volgens NEDECO bestaat er internationaal bij financieringsinstellingen en ontwikkelingsfondsen belangstelling voor een gebundeld Nederlands aanbod over de binnenvaart. Onder andere bij de European Bank for Reconstruction and Development (EBRD) die geïnteresseerd is in stimulering van de ontwikkeling van de binnenvaart in Centraal- en Oost-Europa. rail kan beschikken. Een studie in opdracht van ECT becijfert dat dankzij de komst van de bargeterminal het aantal in Venlo te verwerken containers op de rail- en bargeterminal samen zal stijgen van 67.000 TEU nu tot ongeveer 110.000 TEU in tot 2010. Venlo verwacht niet dat het tot een concurrentiestrijd komt met de bargeterminals van Wanssum en Born. Beide terminals en ook die van Venlo beschikken over hun eigen achterland, aldus de gemeente. In de kosten van de terminal draagt Venlo 2,3 miljoen euro bij: voor de infrastructuur en de nautische veiligheid. Er wordt gerekend op een zandopbrengst van 2,5 miljoen euro door de werkzaamheden voor de nautische veiligheid. De provincie Limburg levert 3,63 miljoen euro. Voor het terrein sluiten de gemeente Venlo en Venlo Trade Port een erfpachtovereenkomst. De inrichtingskosten van de terminal komen voor rekening van Venlo Trade Port. Vervanging van laswerk door lijmverbindingen voor lichtgewicht materialen kan de Europese scheepswerven concurrerender en milieuvriendelijker maken. Dat blijkt uit het BONDSHIP-onderzoek dat de Glasgows Group Shipyards in Schotland heeft uitgevoerd als onderdeel van het Raamwerkprogramma van de Europese Unie. De Europese Commissie steunde het initiatief met een bedrag van 4,6 miljoen euro. 2 NOVEMBER 2004 De conferentie vond – niet aan een ronde tafel overigens – plaats in Wassenaar. (foto Nederland Maritiem Land) Verhuizing Imperial De vestiging van Imperial in Rotterdam verhuisde eind vorige week naar Westgate in Zwijndrecht, naar de tweede etage, waar tot vorig jaar de EWT was gevestigd. Imperial bestaat uit de container-operator (voorheen Haniel), expeditiekantoor, bevrachter Imperial-De Grave en de kapiteinskamer. Bij elkaar werken er 33 mensen: sinds gisteren, 1 november in Westgate bij de nieuwe Imperial-vestiging in Zwijndrecht. Directeur Steef Schouwstra heeft lang onderhandeld met eigenaar George Rensen van het gebouw in Zwijndrecht. ‘Alle lof voor George, die wilde graag een scheepvaartgerelateerd bedrijf op die plek erbij hebben. We zijn hem bijzonder dankbaar voor het aanbod dat hij ons heeft gedaan.’ Lijmen in plaats van lassen Het doel van het onderzoeksproject was de Europese scheepswerven concurrerender te maken door de invoering van kostenbesparende productiemethoden die resulteren in passagiersschepen, veerboten en snelle boten die minder brandstof verbruiken. Een bijkomend voordeel van lijmverbindingen is dat het milieu wordt gespaard dankzij vermindering van de hoeveelheid schadelijke bijproducten van laswerk. De projectgroep berekende dat het gebruik van lijmverbindingen voor de bevestiging van steunen en verstevigers en andere materialen op grote passagiersschepen een kostenbesparing oplevert van minstens twintig procent. Voor een patrouillevaartuig kunnen door het lijmen van de opbouw besparingen op de bouwkosten worden verwacht van 25 tot dertig procent. ‘Lijmverbindingen gaan een aanzienlijke invloed hebben op de huidige praktijken voor de bouw van passagiersschepen,’ gelooft projectcoördinator Ajay Kapadia van het VT Composite Technology Centre: ‘Dat zal leiden tot aanmerkelijke ontwikkelingen in de toekomst, zoals nieuwe mogelijkheden voor allerlei soorten modulaire constructies.’ Scheepswerven zullen verder voordeel hebben van grotere flexibiliteit in hun bouwschema’s, doordat zij onderaannemers kunnen inschakelen voor de bouw van de modules. Bovendien zal verkorting van de bouwtijd nieuwe mogelijkheden openen voor dienstverlening door het midden- en kleinbedrijf aan de scheepswerven. Lasafval Kapadia gelooft ook dat de milieuvoordelen groot zullen zijn. Een middelgrote scheepswerf produceert jaarlijks ongeveer zestig ton lasafval, dat als speciaal afval wordt beschouwd en waarvoor gecontroleerde afvoer is vereist. Om dergelijke afvalproductie fors te beperken richtte het onderzoek zich op lijmverbindingen tussen aluminiumaluminium, aluminium en staal en aluminium met samengestelde materialen. Lijmverbindingen zijn recht en vereisen zelden speciale afwerking, terwijl gelast aluminium invul- en schuurwerk vereist. De vervanging van laswerk door lijmverbindingen voorkomt dampen van het lassen en brand- of ontploffingsevaar. Aan het project werkten dertien partners uit zeven EU- en geassocieerde landen mee. Cliff Funnell, de nationale contactman voor maritiem vervoer, verzekert dat de resultaten van het BONDSHIP-onderzoek ter beschikking staan van alle scheepswerven (en hun toeleveringsbedrijven) in de Europese Unie.

Binnenvaartkrant