Views
3 years ago

2004-23

  • Text
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • November
  • Maritime
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Onze
  • Schepen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 38 2 NOVEMBER 2004 Internet: www.alphatronmarine.nl E-mail: binnenvaart@alphatronmarine.nl Telefoon: +31 (0) 10 453 40 00 Proud to be aboard! Alphatron - communicatie, observatie, navigatie JMA 609 Rivierradar wereldprimeur [Rotterdam Maritime 2004, Maashal stand 373]

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 39 2 NOVEMBER 2004 Alphatron Marine introduceert nieuwe rivierradar JRC STAND 373 Met de introductie van de nieuwe JRC rivierradar JMA 609, die exclusief door Alphatron Marine op de Europese markt wordt gebracht, wordt de JMA-rivierradar-traditie voortgezet. De eerste rivierradar die JRC voor de Europese markt fabriceerde was het type JMA 605. Als compliment voor de fabrikant mag gelden dat er nog steeds radars van dit type aan boord van schepen wordt gebruikt, terwijl de radar al ruim 25 jaar oud is. Van de voorganger van de JMA 609, de JMA 608 die in 1998 door Alphatron tijdens STAND 290 Naast zijn bekende leveringprogramma van startmotoren, wisselstroomdynamo's (24 Volt - 220 A), stopmagneten en relais, vestigt Berman Techniek tijdens Rotterdam Maritime speciaal de aandacht op zijn lijn elektrische spindelaandrijvingen in 12 en 24 Volt. Deze worden op de markt gebracht onder het gedeponeerde handelsmerk Bertec. De maximale belastingen variëren van 400 N tot 3500 N; de slaglengtes van 100 tot 600 millimeter. Toebehoren, zoals elektronische besturingen en montagesteunen, zijn speciaal De JMA 609 is voorzien van een 19,1 inch TFT-scherm. (foto Alphatron) Berman Techniek voor Berman gefabriceerd. Ten slotte omvat het programma een paar types (met afstandsbediening) voor het openen en sluiten van hekken. ‘Op Rotterdam Maritime hebben we een prototype van een totaal vernieuwde Delco 50MT / 24 Volt startmotor. Deze starter is op verschillende punten sterk verbeterd. Zo zijn het anker, de bendix en het relais versterkt. Opvallend is het rendement van deze 10 kW-starter.’ De precieze productiedatum van deze startmotor is nog niet bekend. Rotterdam Maritime werd geïntroduceerd, zijn maar liefst negenhonderd exemplaren op de markt gebracht en de JMA 609 is dan ook gebaseerd op het succes van zijn voorganger. ‘De JMA 609 is echter niet zomaar een opvolger, daar Alphatron Marine inmiddels is uitgegroeid tot trendsetter in de binnenvaart, zijn de verwachtingen bij de klant bij de introductie van een nieuw model hoog gespannen,’ aldus het bedrijf. ‘Met de nieuwe rivierradar JMA 609 brengt Alphatron Marine het beste wat momenteel technisch haalbaar is tegen een reële prijsstelling.’ De radar is voorzien van een 19,1 inch TFT-scherm met minimale buitenafmetingen, die naadloos aansluit bij de Alphaline. Tevens is het scherm voorzien van ontspiegeld veiligheidsglas. De standaarduitvoering van de JMA 609 beschikt over een 7-voetssleufantenne. Een 9- voetsantenne is als optie leverbaar. Snelle schepen ’Uniek voor de rivierradar is het feit dat de JMA 609 desgewenst volledig bediend kan worden door middel van een tweede trackball,’ stelt Alphatron. ‘Hierdoor is het mogelijk de volledige bediening van de radar in de stoelleuning te integreren.’ STAND 1207 Speciaal voor de tankvaart op binnenwateren heeft Rafa een nieuw soort ramen ontwikkeld. Normaliter mogen er op een tanker – met een overdruk in de woning – volgens het ADNR geen ramen worden bevestigd die open kunnen. Echter, om een vluchtweg te creëren bij calamiteiten moet er zowel aan bakboord- als stuurboordzijde gevlucht kunnen worden. Normaal gesproken is er – behoudens de toegangsdeur – geen vluchtweg. Rafa slaagde er echter in ramen te ontwerpen die in constructie met een vluchtdeur overeenkomen, en dus wel open en dicht kunnen en die tevens de goedkeuring ontvangen van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW). Dit vluchtraam is voor het eerst toegepast op mts Vlissingen van Verenigde Tankrederij. Nadien zijn er diverse andere tankers op dezelfde wijze voorzien van deze speciale vluchtramen. Het vluchtraam wordt veelal geplaatst aan de achterzijde van het schip. Het advies van de IVW is om het vluchtraam minstens vijf meter vanaf de tankinstallatie te plaatsen in verband met de veiligheid. Het is echter ook mogelijk om een vluchtraam te plaatsen aan de zijkant van de tanker. Veelal wordt dan gekozen voor een gedeeld vluchtraam. Dit is een gecombineerd raam bestaande uit een vast- en een draaiend gedeelte. Het patrouillevaartuig van de Zeehaven Politie Rotterdam is het eerste vaartuig ter wereld dat met een vanuit de stoelleuning bediende rivierradar gaat varen. Het standaard meegeleverde bedieningspaneel is voorzien van een minimaal aantal toetsen en knoppen om de radar eenvoudig te kunnen bedienen. De JMA 609 rivierradar is tevens geschikt voor gebruik op zeer snel varende schepen doordat de processorsnelheid en het aantal omwentelingen van de antenne instelbaar zijn. Een andere opvallende mogelijkheid is het aflezen van de te verwachten positie en draaisnelheid van het schip door de radar aan te sluiten op het Alphatron Alphaspeedsysteem. De klant kan bij het vluchtraam kiezen of het een enkeldraaiend of gecombineerd raam moet zijn en hij bepaalt de uitvoering wat betreft wel of niet thermisch onderbroken profiel, de samenstelling van het glas en de draairichting van het raam. Het nieuwe vluchtraam is tijdens Rotterdam Maritime te zien op stand 1207 in de Scheldehal. Octrooien Voor de in 1999 geïntroduceerde Rafa-ramenserie met een thermische onderbreking was reeds een Nederlands octrooi verleend. Nu heeft Rafa Scheepsramen ook een Europees octrooi verleend gekregen. ‘Bij de uitvoeringen van veel thermisch onderbroken ramen voor de scheeps- en jachtbouw is de kunststof onderbreking halverwege het profiel aangebracht. Dit impliceert een ernstige verzwakking van de constructie van het raam ten opzichte van de klassieke ramen met massieve profielen zonder kunststof tussenstuk. Dan komt de kunststof rand bij belasting onder trekspanning te staan. Als het water bijvoorbeeld vol tegen de ramen slaat, moeten de krachten daarvan volledig door de kunststof onderbreking worden opgevangen. Indien het bevestigingssysteem van klemblokjes of schroeven achter de Het korte bereik is verder verkleind en de herhalingsfrequentie en de processorsnelheid zijn verhoogd voor een nog fijner beeld op korte bereiken. Ook is het mogelijk om een aantal symbolen en lijnen op de radar te tekenen. De JMA 609 is geschikt voor aansluiting van het Radarpilot elektronisch kaartsysteem, en ook op het binnenkort beschikbare Alphachart radarscan pakket. Het aansluiten van een dochterbeeldkast is eenvoudig te realiseren. Voor gebruik op ruim vaarwater is een unieke plotfunctie beschikbaar in combinatie met het Alphacourse of Alphaspeed systeem. Voor meer informatie over de nieuwe rivierradar JMA 609 kan men contact opnemen met Alphatron Marine of een bezoek brengen aan de vernieuwde website: www.alphatronmarine.nl. Speciaal vluchtraam van Rafa voorziet in behoefte kunststof onderbreking op het profiel inwerkt, komt deze onderbreking zelfs permanent onder spanning te staan.’ De toegepaste kunststof verbinding tussen beide profieldelen kan na verloop van een aantal jaren door veroudering harder gaan worden. De weekmaker van de kunststof vervliegt, waardoor het materiaal bros kan worden en treksterkte zal teruglopen. Hierdoor zal ook de sterkte van de verbinding tussen de profielhelften op den duur kunnen afnemen.’ Bij het ontwikkelen van de thermisch onderbroken raamprofielen door Rafa heeft het behoud van de sterkte voorop gestaan. ‘Rafa heeft dan ook de genoemde problemen weten te ondervangen. De thermische onderbreking is bij ons niet halverwege maar geheel achter in de verschillende profielen aangebracht. Alle krachten op het raam worden – net als bij de profielen zonder thermische onderbreking – dus blijvend door het massief metalen raamframe opgevangen.’ Het aluminium profieldeel achter de kunststof isolatiesteeg blijft dan ook geheel vrij van elke vorm van belasting. ‘Daarmee kan ook bij een thermisch onderbroken raamprofiel van Rafa onverkort worden voldaan aan de eisen zoals die zijn vastgelegd in de verschillende voorschriften inzake de sterkte van scheepsramen.’

Binnenvaartkrant