Views
3 years ago

2004-23

  • Text
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • November
  • Maritime
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Onze
  • Schepen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 28 2 NOVEMBER 2004 Hier zijn onze experts groot geworden BEL 0180-48 72 27 De mensen die ons tot de meest gespecialiseerde binnenvaartverzekeraar van Nederland hebben gemaakt, waren of zijn nog steeds binnenschipper. Sterker nog: sommige collega´s zijn geboren op een binnenschip. Geen wonder dat wij weten waar u dagelijks mee bezig bent. Én wat u nodig hebt. Daarom hebben we niet alleen uitstekende verzekeringen voor u in petto. Maar ook alle knowhow, hulp en service waarmee u te allen tijde de vaart erin kunt houden. U bent nog niet verzekerd bij Schepen Onderlinge Nederland? Neem dan snel eens contact op voor een aantrekkelijke offerte. En nu hebben ze u dit voordeel te bieden • gunstige premie / zeer ruime dekking • professionele experts met veel knowhow van uw schip • 100% vergoeding hulploon en snelle uitkering bij schade (050) 525 55 00 (0180) 48 72 27 www.son.nl Het Mastervolt programma bestaat uit vele slimme apparaten waaronder de veelgebruikte acculaders en sinus omvormers. De nieuwe hoogfrequente DC- DC converters bijvoorbeeld zijn belangrijke systeemcomponenten voor de 24 of 12V installatie. Leverbaar voor ieder gewenst vermogen, met of zonder galvanische scheiding. Meer informatie bij de Energy Shop. VOOR EEN AANTREKKELIJKE OFFERTE OF VRAAG OFFERTE AAN OP WWW.SON.NL 1 0 0 % B E T R O K K E N B I J B I N N E N V A A R T OECHIES Verkoop-, Installatie- en Reparatiecentrum De elektronische tachograaf voor de binnenvaart met ingebouwde printer. Poe Poe !!! ALLE PRIJZEN EXCLUSIEF 17,5% BTW Brede Hilledijk 111 · 3072 NB Rotterdam · Telefoon (010) 297 39 99 KB|RCD Noordeinde 176 3341 LW H.I. Ambacht Postbus 11 3340 AA H.I. Ambacht Tel 078 684 14 00 Fax 078 684 14 09 T. Bijkerk 0611 00 02 37 E-Mail info@kbrcd.nl NIEUWBOUW OMBOUW EN REPARATIE VAN DROGE LADING EN TANKSCHEPEN • administratieve dienstverlening • fiscale dienstverlening • startersbegeleiding Voor een grenzeloos & waterdicht advies Model: MAC 24/12-20. DELFZIJL, Centurion Noord Nederland, Tel. 0596 613285 DEN OEVER, Sandfirden, Tel. 0227-513613 GORINCHEM, Strago Electro Instal. BV, Tel. 0183 632955 HATTEM, El-Tec, Tel. 038 4445200 MAASBRACHT, Vissers & Van Dijk B.V., Tel. 0475 464667 NIJMEGEN, Alewijnse Marine Systems, Tel. 024 3716301 RIDDERKERK, GOVA, Tel. 0180 463011 ROTTERDAM, Oechies, Tel. 010 2973999 TERNEUZEN, Navimar, Tel. 0115 616329 WERKENDAM, Van Vugt Elektrotechniek B.V., Tel. 0183 501917 ZWIJNDRECHT, Electric Marine Support B.V., Tel. 078 6177299 ANTWERPEN - BELGIE, Cada NV, Tel. 0032 (0) 33267090 BERLIN, Mohrs + Hoppe GmbH, Tel. 00-49-(0)30 / 2934690 DUISBURG, Naval Marine, Tel. 00-49-(0)203 82650 DUISBURG, Kadlec & Brödlin GmbH, Tel. 00-49-203 4799546 GRÜNDAU-ROTHENBERGEN, Bordtechnik Gräser, Tel. 00-49-(0)6051 / 887477 HAMBURG, Baur & Quidas, Tel. 00-49-(0)40 75666823 LUDWIGSHAFEN, Naval Marine, Tel. 00-49-621520 76 07 TRABEN-TRARBACH, Boote Polch KG, Tel. 00-49-(0)6541 / 2010 NIEDERKASSEL-MOHNDORF, Lux Werft und Schifffahrt GmbH, Tel. 00-49-(0)228 / 971280 WEDEL, Marine Elektronik Benkert & Jorczik GmbH, Tel. 00-49-(0)4103 93700 Aggregaten van 6 t/m 150 Kva met/zonder geluidgedempte kast. Mitsubishi merkbaar rustiger en meetbaar stiller. Inbouw en inruil is vanzelfsprekend bij ons mogelijk. Stralen en coaten van jachten en staalconstructies Tevens Aanleg en reparaties van elektrische installaties Generator automaat met tijdklok en accuwacht Gebruikte Victron omvormers en acculaders met garantie JACHT & SCHEEPSSERVICE STROOBOS Groningerstreek 30, 9871 PG Stroobos Tel.: 0512-352414, stroskip@worldonline.nl DA-CAPO DA-CAPO SPECIALIST IN SCHEEPSTIMMERWERK Rivierdijk 423a - 3372 BV Hardinxveld-Giessendam Tel. 0184-613150 - Fax 0184-618601 www.da-capobv.nl info@da-capobv.nl VERKOOP - REPARATIES - ADVIEZEN HARTOG & ZN. SCHEEPSSCHROEVEN V.O.F. Veerplaat 92, 3313 LJ Dordrecht Tel. 078-6148219, fax 078-6351120 www.hartogscheepsschroeven.nl • Reparatie van ontzette scheeps-, jacht en boegschroeven • Spoedaanpassing • Blad/dia vergroten • Draaiwerk asgat • Adviezen voor alle type schepen i.v.m. hermotorisering of andere wijzigingen van de aandrijvingen

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 29 2 NOVEMBER 2004 Govera werpt vruchten af ‘Waar is de tijd gebleven dat agrologistiek ging over vlas en granen?’ vroeg manager Jan Veldman van het Kantoor Binnenvaart zich hardop af. Hij was één van de bezoekers van het Govera-congres ‘Pluk de vruchten van Govera’ op 15 oktober in het Planetarium Gaasperplas in Amsterdam. Agrologistiek blijkt voor miljoenen tonnen aan potentieel in zich te herbergen om niet langer over de weg of door de lucht maar ook over water te worden vervoerd. Dat geldt voor de genoemde sinaasappels, maar tevens voor trostomaten en paprika’s. Die gaan op dit ogenblik nog per vliegtuig, maar vooral dankzij nieuwe koeltechnieken kunnen die met behulp van een zorgvuldige (just in time) planning ook per schip worden vervoerd. Die koeltechnieken staan garant voor een langere houdbaarheid, zodat hooguit in uitzonderlijke gevallen – direct na de oogst bijvoorbeeld – de vruchten nog met het vliegtuig hoeven te worden vervoerd. De volgende stap is dat ook verse bloemen per schip gaan. Govera staat voor goederenvervoer in de Randstad en laat tijdens een jaarlijks gehouden congres zien wat er zoal voor projecten lopen om het goederenvervoer in die Randstad in goede banen te leiden. Binnenvaart Acht projecten kwamen aan bod tijdens het Govera-congres Pluk de vruchten van Govera op 15 oktober 2004. In tweemaal vier parallelsessies werden de circa tachtig bezoekers voorgelicht over de voortgang van deze projecten. Onder leiding van KRO-presentator en journalist Fons de Poel werden tevens twee plenaire sessies gehouden. Daarbij gaf onder andere Ellen Jacobs, manager fysieke bereikbaarheid bij de verladersorganisatie EVO, een Fons de Poel leidde de discussie, onder andere over de ‘overheid als onbetrouwbare partner’. heldere uiteenzetting over de Nota Mobiliteit zoals die onlangs werd gepubliceerd door het ministerie van Verkeer & Waterstaat. Daarna lichtte ze de visie van de EVO daarop toe. De EVO is niet ontevreden met de Nota Mobiliteit. Jacobs stelde echter dat niet kan worden volstaan met doelgroepstroken en spitsstroken, maar dat ook moet worden ingezet op uitbreiding van de infrastructuur. Geen woord over de vaarwegen of over de binnenvaart, en dat viel enkele congresgangers overigens ook wel op tijdens het hele congres. Er zaten wel flink wat vertegenwoordigers van de binnenvaart in de zaal, maar het draaide bij de meeste sessies om stedelijke distributie en efficiënt wegvervoer: kwaliteitsnet, Stedinet, bevoorradingsprofielen. Een gunstige uitzondering vormde het eerder genoemde transport van sinaasappels tussen Spanje en Ridderkerk, waarbij het laatste deel van de Rotterdamse haven naar Ridderkerk met binnenschepen gebeurt. Ook de geplande terminal in Alphen aan de Rijn werd door Govera aangehaald als een belangrijk project. Daar zullen volgens de prognoses in de toekomst honderdduizend containers per jaar worden overgeslagen. Dat vervoer over water ook een belangrijke rol heeft te vervullen in eerder genoemde stedelijke distributie was nog niet helemaal doorgedrongen tot alle sprekers. Met name tijdens de sessie over het Kwaliteitsnet leidde dat tot felle discussies. De pilot voor de Regio Rijnmond bevatte geen enkel spoor van vervoer per schip. Dat was volgens de presentatie weggelaten om het overzichtelijk te houden. Stikstofdioxide Henk van Laar werd ondervraagd door Fons de Poel. ‘What’s in it for me? vragen ondernemers zich af. Maar het goederenvervoer is complex en we zullen met de resultaten van pilots meer naar buiten moeten treden.’ (foto’s MGR) Op de dag van het Govera-congres werd op de voorpagina van onder andere het Algemeen Dagblad de satellietfoto gepubliceerd, waarop de enorme concentratie van stikstofdioxide boven de Randstad zichtbaar was gemaakt. de Randstad zit daarmee op het niveau van Londen, Ruhrgebied en Hong Kong. Typisch voor de Randstad is dat vooral het vervoer debet is aan deze vorm van luchtverontreiniging. Voorzitter Cornelis Mooij van Govera wees op deze schokkende satellietfoto om de noodzaak van een club als Govera aan te tonen. Govera zaait al jarenlang en plukt daar nu de vruchten van. Pilots van projecten zijn succesvol en krijgen navolging. Ideeën voor alternatieve routes en modaliteiten slaan aan en verdienen onderzoek en verdere uitwerking. Filmpje Govera was tijdens het congres af en toe vooral bezig het eigen bestaan te verklaren en soms zelfs te rechtvaardigen. Onder andere door vertoning van het filmpje ‘Pluk de vruchten van Govera’, waar op een aardige manier de vruchten van Govera werden voorgesteld als de vruchten van een bonsaiboompje genaamd Govera. Een kostbaar filmpje waarbij de ‘vruchten’ ofwel de projecten met animatiefilmpjes werden voorgesteld: het vervoer van sinaasappelen per shortsea, de containerterminal vanaf 2006 in Alphen, Flownet/foodnet (het gezamenlijk gebruik van het wagenpark door verschillende opdrachtgevers), benuttingsmaatregelen ten behoeve van het vrachtverkeer in het stedelijk gebied (efficiënter gebruik van venstertijden, doelgroepenstroken) en tenslotte de neutrale distributiecentra (gezamenlijk en efficiënt gebruik van de dc’s). Manager Henk van Laar werd door KRO-presentator Fons de Poel geïnterviewd. De projectleider wees op de concrete projecten die door Govera zijn geïnitieerd of begeleid. ‘We willen door te laten zien hoe het in de praktijk gaat, wederzijds begrip kweken bij overheid en bedrijfsleven.’ De inhoud van de parallelsessies is te vinden op de website van Govera: www.govera.info. Ellen Jacobs, manager fysieke bereikbaarheid bij de verladersorganisatie EVO, op het Govera-congres. Discussie tijdens de sessie over het Kwaliteitsnet.

Binnenvaartkrant