Views
2 years ago

2004-23

  • Text
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • November
  • Maritime
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Onze
  • Schepen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 20 Vaar met vertrouwen de toekomst tegemoet... Afgebouwd door De Groot Motoren Afgebouwd door De Groot Motoren een De Groot Motoren en V. Ballegooy Scheepstechniek is een bundeling van krachten van twee gespecialiseerde bedrijven. De organisatie herbergt veel ervaring en beschikt over een deskundigheid van ruim 50 specialisten die dag en nacht paraat staan om de vaart erin te houden. De organisatie staat garant voor de complete afbouw van schepen en is specialist in hermotoriseringen, boegschroeven, onderhoud en reparaties boven de waterlijn. Kortom, groot en sterk in elk werk. Bij De Groot Motoren en V. Ballegooy Scheepstechniek kunt u altijd terecht. beresterke combinatie Afgebouwd door De Groot Motoren Afgebouwd door De Groot Motoren 2 NOVEMBER 2004 Airconditioning van Airconomics, de professionele installateur (STEK erkend), ook voor overdruk- en luchtfilteringsystemen aan boord van uw schip. Bel 0180-464648 voor vrijblijvende informatie en een scherpe aanbieding! SNELLE MONTAGE, EVENTUEEL TIJDENS DE VAART. MITSUBISHI HEAVY INDUSTRIES, LTD. DE SCHANS 32, 2983 GT RIDDERKERK, TEL. 0180-464648 - FAX 0180-464883 24 UURS INFO 0900-1091019 De Groot Motoren Grevelingenweg 23, 3313 LB Dordrecht Tel: 078 - 6165599, Fax: 078 - 6166600 E-mail: info@de-groot-motoren.nl, http:// www.de-groot-motoren.nl UW GECERTIFICEERDE INSTALLATEUR OP SCHEPEN VOOR COMPLETE INSTALLATIES, ONDERHOUD EN REPARATIES VAN • CENTRALE VERWARMING • AIRCONDITIONING • COMPLETE KLIMAATBEHEERSING (c.v.- en airco samengebouwd in één installatie) • LOODGIETERSWERK • SANITAIR ONS ADRES IS MOLENVLIET 33 TE ZWIJNDRECHT TELEFOON 078-6101099 FAX 078-6105030 V. Ballegooy Scheepstechniek Roodevaart 38, 4782 RC Moerdijk Tel: 0168 - 412890, Fax: 0168 - 412828 E-mail: info@ballegooy.nl, http:// www.ballegooy.nl Technisch Bureau MOUS bv Scheepselektrotechniek Voor alle installaties en reparaties op elektrotechnisch gebied • Scheepsinstallaties voor Zeeen Binnenvaart • Yachting • Navigatie & Communicatie • Reparatie Plankstraat 48, 3316 GS Dordrecht Telefoon: 078 - 6515150 Postbus 642, 3300 AP Dordrecht Telefax: 078 - 6177944 Internet: http:/www.mousbv.com E-mail: contact@mousbv.com De Binnenvaartkrant staat in de Scheldehal standnr. 1105 BACTERIOLOGISCH DRINKWATERONDERZOEK EN LEGIONELLA BEPALING 010 - 472 04 22 BSI INSPECTION NETHERLANDS BV Postbus 966, 3160 AD Rhoon Fax 010 - 472 30 33 o.p@bsi-inspectorate.nl DEN BOER GELASTE SCHEEPSSCHROEVEN - sterk en veerkrachtig - licht in gewicht - hoogwaardig lassen - gemakkelijk te repareren - nauwkeurig uitgebalanceerd ing. J.W den Boer Noord 41A Krimpen a.d Lek Tel. 0180 - 512264 b.g.g. 010 - 4820093 Direktkauf per Internet von rumänisches Fabrik Ankerwinden, Zurrwinden, Anker, Ketten, Rollen, Klampen, Decksausrüstung aus Stahl gestrichen oder verzinkt, etc. Anfragen bitte an SC LORITEX SRL Galati Email: loritexgalati@aol.com, Fax: +49403603922759 Voorsprong in Kwaliteit, Techniek en Service Uw specialist in: • startlucht compressoren • werklucht compressoren • persluchtdrogers en toebehoren • perslucht en elektrisch gereedschap • pneumatische componenten • modulebouw Offi&ieel Dealer Maxwellstraat 1, 1976 AD IJmuiden, Tel. 0255-535428, Fax: 0255-516446, info@kettingbv.nl, www.kettingbv.nl Uw adres voor: • Verkoop en inbouw van nieuwe en gebruikte Cummins motoren • Verkoop originele Cummins onderdelen • Motorenrevisie • Allerhande scheepsreparaties • Stevendok voor onderwaterlijn reparatie Maasbra&ht bv +e&ertifi&eerd volgens VCA77 en ISO 9002 • Fleetguard filters en producten • Hydraulische installaties • Verkoop en inbouw generatorsets • Verkoop Cummins-Mercruiser motoren en onderdelen • Mercury buitenboordmotoren • Scheepsbenodigdheden • Valvoline producten Veerweg 11 6051 AH Maasbracht Tel.: (0475) 46 34 44 Fax: (0475) 46 61 48 Email: info@cummins-maasbracht.nl - www.cummins.nl FULL TIME SERVICE t.b.v. alle voorkomende elektris&he en elektronis&he installaties en/of apparatuur 23$''#$)+#456+7###COLUMNCONTENT###%9+1$*+#$(++,: ;+59+#)519+&$?@ A#5.*+1$%B0$CD))+& E+&+F""1$=

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 21 2 NOVEMBER 2004 Nieuwe naam; nieuw beleid AGHA heet voortaan Alfaport Antwerpen De Antwerpse Gemeenschap voor de Haven (AGHA) heet sinds 20 oktober officieel Alfaport Antwerpen. Deze naamsverandering markeert ook een beleidsverandering. De organisatie streeft naar meer dynamiek en een betere communicatie met haar leden. Ze wil zich tevens sterker toeleggen op enkele grote mobiliteitsdossiers. De inspanningen moeten bijdragen tot een versterkte positie van de Antwerpse haven. Toch wordt ook al voorzichtig naar de slagkracht van de andere Vlaamse havens gekeken. AGHA werd dertig jaar geleden opgericht als koepelorganisatie voor de Antwerpse havenbedrijven. De vijf stichtende leden vertegenwoordigden de belangen van alle sectoren in het havenlandschap. Afgelopen juni nam voormalig afgevaardigd bestuurder Robert Restiau afscheid van zijn AGHA. In 1974 stond hij mee aan de wieg van de vereniging. Opvolger Rudi De Meyer is ook directeur van de Vlaamse Havenvereniging. Bij AGHA wil De Meyer ‘het stof van de schappen halen’. Sarah De Preter ‘We hebben vastgesteld dat veel leden nauwelijks op de hoogte zijn van onze activiteiten. Er moet dus beter en duidelijker worden gecommuniceerd. Daarom komen er een website en een nieuwsbrief. Ook gaan we rond bepaalde thema’s projectgroepen instellen. Uiteindelijk zijn het onze leden die voor de input moeten zorgen. Zij kennen het best de behoeften van de bedrijven in de Antwerpse haven.’ De Meyer wil vooral de logistieke vraagstukken beter in beeld brengen. Dat hangt samen met zijn visie op de zeehavens anno 2004. ‘Terwijl we vroeger vooral keken naar de goederenoverslag in de haven, staat vandaag de dag de bereikbaarheid centraal. De kwaliteit van de zeetoegang en de achterlandverbindingen zijn van cruciaal belang voor de economische ontwikkeling van de havenbedrijven. Naast mobiliteit is ook veiligheid een belangrijk dossier. Dat zijn de kernthema’s waarop we ons willen concentreren.’ Toegang, veiligheid, mobiliteit. Het bekt goed, maar heeft er niet minder diepgang om. Voorzitter Jean-Jacques Westerlund ziet zelfs een toenemende complexiteit. ‘Er komt steeds meer nieuwe regelgeving bij, zeker op veiligheidsvlak. Afzonderlijke bedrijven kunnen die veranderingen niet meer bijhouden. Eén van onze taken is het daarom de nationale en Europese regelgeving op de voet te volgen om ze daarna helder te communiceren naar alle andere betrokken partijen.’ Het blijft echter niet bij die opvolging en communicatie alleen. Enkele dossiers schreeuwen om omzetting in Op het dak van het CEPA-gebouw aan de Brouwersvliet. Vlnr Jean-Jacques Westerlund, Rudi De Meyer en Alfaport-communicatiemanager Danny Deckers. (foto Sarah De Preter) daden. Westerlund geeft ze een naam. ‘Ik denk in eerste instantie aan de verdieping van de Westerschelde. Daar zitten we in Antwerpen inmiddels al tien jaar op te wachten. Daarnaast moet dringend werk worden gemaakt van de tweede spoortoegang tot de haven. Als straks het Deurganckdok op volle toeren draait, komen er vijf miljoen containers op jaarbasis bij. Daar hebben we nu niet voldoende spoorcapaciteit voor. Een ander speerpunt is een bijkomende sluis op Linkeroever want de sluis van Kallo zal eind 2008 haar grenzen hebben bereikt. Een andere missing link is de wegverbinding Liefkenshoektunnel-E17. Er is in Antwerpen nog genoeg te doen.’ Hameren Nieuwe thema’s zijn het niet. Integendeel, ze spelen al jaren. Juist dat is het probleem, vindt Westerlund. ‘De realisatie van grote infrastructuurprojecten duurt veel te lang. Dat heeft te maken met trage beslissingsprocessen en het langetermijndenken op overheidsvlak. In het bedrijfsleven zijn dergelijke doorlooptijden ondenkbaar. En onze bedrijven kunnen er ook niet op blijven wachten. Als Alfaport willen we daarom een stuwende rol spelen, in de hoop een procesversnelling op gang te brengen. Wij zullen blijven hameren op de spoedige uitvoering van geplande projecten.’ Politici gaan daarmee wakkere nachten tegemoet, zo lijkt. Maar liggen die niet al wakker van de financiële zorgen? Westerlund: ‘Natuurlijk kost infrastructuur veel geld en alleen maar vragen om realisatie van projecten volstaat niet. Wij moeten en willen ook meedenken over nieuwe financieringsmodellen. Constructies waarin overheid en bedrijfsleven allebei hun steentje bijdragen. Daarin zie ik één van de grootste uitdagingen in de komende jaren.’ De Meyer vult aan: ‘Samenwerking met andere organisaties speelt hierin een belangrijke rol. Vertegenwoordigers van alle transportsectoren, maar ook milieuorganisaties, moeten samen om de tafel. Alleen zo komen we tot goede oplossingen voor iedereen. Op korte termijn willen wij een convenant sluiten met FIT (Flanders Investment and Trade, waarin Export Vlaanderen en de Dienst Investeren in Vlaanderen geïntegreerd zijn – red.).’ Stevig fundament De basis voor deze ambities is gelegd, vindt Westerlund. ‘AGHA heeft in de afgelopen dertig jaar een heleboel werk verzet. De Antwerpse haven heeft een stevige positie en speelt een wereldrol – bijvoorbeeld op containervlak. Die moeten we nu handhaven en vooral verder uitbouwen. Daarvoor moeten alle betrokkenen aan één touw trekken.’ Het hoofdkantoor van Alfaport blijft gevestigd aan de Brouwersvliet 33, waar ook tal van andere organisaties werken. De Meyer: ‘Hier kunnen interessante synergie-effecten optreden. Momenteel ontwikkelen wij in samenwerking met Seagha en CEPA de Alfapass (Port Access Security System), een toegangskaart tot terreinen en terminals in de haven. Deze samenwerking is een antwoord op de aangescherpte veiligheidsvoorschriften in de haven. Bedrijven kunnen aan de verplichtingen van de ISPS-code voldoen als zij op individuele basis een IDsysteem ontwikkelen. Om te voorkomen dat ieder bedrijf in een eigen systeem moet investeren en frequente bezoekers van de haven binnenkort met een hoop kaarten rondlopen, ontwikkelen wij een uniform systeem. We maken pasjes aan, verdelen ze onder de havenbedrijven en beheren een centrale database. Het toekennen van de toegangsrechten blijft wel de bevoegdheid van de individuele terminals.’ Alfaport Antwerpen heeft ook capaciteit in huis om mensen op te leiden. ‘Voor het beroepsinstituut voor informatica, haven en beheer van goederenstromen worden docenten uit de praktijk gerekruteerd. Mensen die hun kennis van logistieke processen willen doorgeven aan studenten, zodat de opleiding in de pas loopt met de actuele marktontwikkelingen.’ Perspectief Eind volgend jaar wil Alfaport Antwerpen op kruissnelheid zijn. Voor de tijden daarna ziet De Meyer nog ruimschoots doorgroeimogelijkheden. ‘Een uitbreiding van het concept naar andere Vlaamse zeehavens is niet ondenkbaar. Ik zou het zelfs vreemd vinden als wij op ons eiland blijven zitten. Tenslotte doet het bedrijfsleven dat ook niet. Veel ondernemers in de Antwerpse haven zijn ook in andere Vlaamse zeehavens actief.’ Op de feiten vooruitlopen wil De Meyer evenwel niet. ‘Eerst gaan we in Antwerpen aan de slag. De route is uitgestippeld en moet verder worden ingevuld. Op zich zal dat al een heleboel werk zijn.’ Havenpromo succesvol Het vorig jaar door AGHA gelanceerde Havenpromo Sponsorship draait op volle toeren. Ruim zeventig bedrijven die rechtstreeks of indirect bij de haven van Antwerpen betrokken zijn, maken er inmiddels gebruik van. Havenpromo Sponsorship steunt op vrijwillige bijdragen van het bedrijfsleven. Afhankelijk van de hoogte van de bijdrage kunnen ondernemers gebruik maken van talrijke promotieactiviteiten. Voorbeelden zijn netwerkbijeenkomsten, bedrijfspresentaties en rondleidingen door de haven met klanten.

Binnenvaartkrant