Views
3 years ago

2004-23

  • Text
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • November
  • Maritime
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Onze
  • Schepen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 18 2 NOVEMBER 2004 Postbus 232, 3230 AE Brielle Tel. +31(0)181-474599 Fax +31(0)181-474679 E-mail: Info@luchtArchitecten.nl Internetsite: www.luchtArchitecten.nl • Ontwerp van uw luchtbehandeling • Inspectie en advies • Sick Building Syndrome advies • EPC berekeningen volgens bouwbesluit • Koelte en warmtelast • Industriële afzuiging • Reiniging advies • Filtering en advies • Spuitcabine advies Heeft u plannen voor nieuwbouw of aankoop van een schip? Dan komt er veel op u af. Om het geheel in goede banen te leiden is het goed om een professional in de arm te nemen, die uw financiële belangen behartigt. Neem daarom eens vrijblijvend contact met mij op. Na jarenlange ervaring in de bankwereld, ben ik al enkele jaren actief als zelfstandig adviseur. www.vlootschouw.nl • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen VOOR NEDERLAND EN BELGIË BARTH AGGREGATEN 's-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 (NA 18.00 UUR 078-673 48 00) AGGREGATEN Electrotechniek P.J. van Rikxoort VOF Voorstraat 124 2941 EW Lekkerkerk Tel: 0180-662204 Fax: 0180-661634 Controle vloeibaar gasinstallatie met IVW certificaat Naast het adviseren, kan ik ook het e.e.a. betekenen op administratief en boekhoudkundig gebied. Jocabo Bedrijvenadvies Wilbert Jansen Steenbakkersstraat 33 2922 XK Krimpen aan den IJssel Tel: (0180) 59 40 21 Fax: (0180) 59 40 82 Mobiel: (06) 519 235 63 E-mail: jocabo@zonnet.nl CONSISTENTIE EN CONTINUÏTEIT BETEKENEN VEEL VOOR ONS. Service engineers Marco van de Sluijs en Charles van der Boor Inbouw alle merken motoren Reparatie Detroit Diesel, Daf, Perkins en Iveco motoren Officieel dealer van: generatorsets Tel. 0184-411 922 Fax 0184-419 565 Daarom hebben we onze naam veranderd. Geveke Motoren heet met ingang van 1 oktober 2004 Pon Power BV. Hierdoor maken wij deel uit van een sterke groep van acht Pon Caterpillar dealers, verspreid over Nederland en Scandinavië. De krachtige en betrouwbare ondersteuning van multinational Pon biedt ons consistentie en continuïteit, waardoor wij de allerbeste Caterpillar producten en persoonlijke dienstverlening kunnen blijven leveren. Ons adres blijft gelijk, met dezelfde, vertrouwde gezichten. In de toekomst zal het overkoepelende merk Pon leiden tot een betere integratie. Met als gevolg kostenefficiëntie, transparantie en een voortdurende verbetering van de dienstverlening. Zie ook: www.pon-cat.com Tel: +31 (0) 78 6420 420 Kracht en kwaliteit: PONP_042402_adv 226x145.indd 1 22-10-2004 13:11:52 WWW.MERIGUIER.COM Mas de Mériguier Toe aan een rustige vakantie in Zuid Frankrijk? in de Lot, vlakbij Figeac ligt op een heuvel dit mooie complex voorzien van alle moderne gemakken, bestaande uit een hoofdhuis, een Pigeonnier, twee studio's en een verwarmd zwembad. meer informatie: www.meriguier.com • Praktijkgerichte ontwerpen en adviezen • Optimale prijs/kwaliteitverhouding • Uitgebreid servicenet Elzasweg 12 • B-2030 Antwerpen Tel. +32 (0) 3 541 92 33 24 uur te bereiken via voice mail Fax +32 (0) 3 541 02 12 e-mail: office@amw.be SLIEDRECHT TRACTIE BATTERIJ 24 VOLT V.A. € 1.125,- excl 4 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR 120 AMP € 75,- excl 200 AMP € 115,- excl 230 AMP € 135,- excl 2 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR GRATIS BEZORGING HEEL NEDERLAND EN IN ANTWERPEN Bel voor de laagste prijzen: 0184-425310 www.scheepsaccus.nl BESTEL HET BINNENVAARTSPEL SNEL OP WWW.BINNENVAARTSPEL.NL

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 19 2 NOVEMBER 2004 Volgend jaar tentoonstelling over verdwenen schippersschool Klein-Willebroek Herinneringen aan de tijd van ‘Zuster Regel’ De jaarlijkse thematentoonstelling van het Beschermcomité Sashuis Klein-Willebroek gaat volgend jaar over de verdwenen schippersschool in Klein-Willebroek. De organisatoren zijn nog op zoek naar mensen die hieraan een bijdrage willen leveren. In de eerste plaats leerlingen en gewezen leerkrachten van de school, maar ook alle andere personen die er ooit over de vloer zijn geweest. Op 1 april 2005 opent de tentoonstelling de deuren. Door Sarah De Preter Op de schippersschool van Klein-Willebroek verbleven tussen 1927 en 1985 honderden schipperskinderen. Het schooltje werd weliswaar in 1927 opgericht, maar pas officieel aanvaard in 1929. ‘Vooral in de beginjaren zaten er zonen en dochters van varenden op het internaat,’ zegt ondervoorzitter Yvan Verbraeck van het Beschermcomité Sashuis Klein-Willebroek. ‘Na de Tweede Wereldoorlog kwamen er steeds meer kinderen van andere reizenden bij.’ Het was pastoor Janssen die het schooltje destijds oprichtte. Hij stond ook aan de basis van het parochiehuis in Klein- Willebroek. ‘Pastoor Janssen was een sociaal gedreven man. Hij schreef onder andere verhalen en technische bijdragen over het onderwijs.’ Klein-Willebroek was in die tijd een rood bolwerk. De katholieken waren er in de minderheid. De school werd in 1985 ontbonden, maar het internaat bestond nog twee jaar langer. De leerlingen liepen in die periode school bij de paters van Don Bosco in Willebroek. Verbraeck over het einde van de schippersschool: ‘Het bloedde langzaam dood. Dat werd enkele jaren tevoren al zichtbaar toen er steeds minder schipperskinderen kwamen. Varenden stuurden hun zonen en dochters steeds meer naar gewone scholen. De behoeften waren ook sterk gewijzigd. Het onderwijs op de De Vlaamse overheid mag in totaal 342 miljoen euro in de Vlaamse zeehavens investeren. Daarvoor heeft de Europese Commissie haar toestemming gegeven. Het budget geldt voor de periode van 2001 tot 2004. schippersschool voldeed niet meer aan de kennis die nodig was voor de scheepvaart. Bovendien hadden schippers auto’s en werd het veel makkelijker de kinderen op andere plaatsen onder te brengen.’ Aan de Westvaartdijk in Klein- Willebroek herinnert de oude schooldeur met een smeedwerken plaat aan de activiteiten die ooit in het pand hebben plaatsgevonden. Tegenwoordig wordt het gebouw verhuurd en maken verschillende partijen gebruik van de oude lokalen en slaapruimtes. Sashuis Het Beschermcomité Sashuis Klein-Willebroek bestaat twintig jaar en is volgend jaar toe aan zijn achttiende tentoonstelling. Van mei tot september dit jaar liep in het Sashuis een tentoonstelling over de bruggen over het Zeekanaal. Dat thema sloot aan bij de eerstesteenlegging voor de nieuwe Boulevardbrug over het kanaal, die enkele maanden geleden plaatsvond. De eigenaar van het Sashuis is de NV Zeekanaal. In het Sashuis kan een permanente collectie van kaarten, foto’s etcetera over het kanaal worden Overheidssteun Vlaamse zeehavens mag Klein-Willebroek, een plaatsje met scheepvaarthistorie. (foto Sarah De Preter) Een groot deel van de werkzaamheden waarvoor het geld kan worden gebruikt, is inmiddels afgesloten. Het geld vloeit gedeeltelijk naar het uitbaggeren van de maritieme toegangswegen tot de havens van Antwerpen, Brugge-Zeebrugge en Oostende. Ook zeesluizen en interne toegangswegen in deze havens (kanaaldokken en zwaaikommen) kunnen door de overheid worden gecofinancierd. Verdere bestedingsmogelijkheden zijn de bouw en het onderhoud van haveninfrastructuur, zoals dokken, kaaimuren, steigers, landingsbruggen, roll-on/rolloff-hellingen, spoorweg- en dienstlijnen van plaatselijk belang en interne toegangswegen. De Europese Commissie beschouwt de overheidsfinanciering voor maritieme toegangswegen en zeesluizen niet als staatssteun. ‘Het garanderen van geschikte toegangswegen naar en in de havens is geen economische activiteit die de concurrentie tussen de lidstaten verstoort,’ argumenteert de Commissie. ‘Het is een overheidstaak die het algemeen belang dient en ten goede komt aan de Unie in haar geheel.’ bezichtigd. De toegang is gratis. ‘Het idee om eens wat met de voormalige schippersschool te doen, lag al lang in de la. Het gaat hier om een belangrijk stuk binnenvaartgeschiedenis. Honderden kinderen uit Vlaanderen, Wallonië en Nederland zaten ooit in Klein- Willebroek op school. Wij hebben nu al een heleboel materiaal voor de tentoonstelling. De laatste directrice van de Twee jaar geleden bundelden de NV Zeekanaal en de Kamers van Koophandel Mechelen en Kempen de krachten voor de promotie van de binnenvaart. Een transportdeskundige voert in deze regio’s sinds april 2003 in opdracht van de Vlaamse overheid analyses uit van de goederenstromen bij bedrijven om lading van de weg naar het water over te hevelen. Het succesverhaal was de aanleiding voor eenzelfde project in de streek rond Leuven en Halle-Vilvoorde. De s a m e n w e r k i n g s o v e re e n - komst tussen de vaarwegbeheerder en de betrokken Kamers werd op 29 september onderschreven. In Mechelen en de Kempen zijn de afgelopen maanden al talrijke modal-shifts gerealiseerd. Bedrijven als Atlas Copco, Interbeton en Corus Aluminium hebben de weg naar het water gevonden. Ook de Kamers van Koophandel in de provincie Vlaams- Brabant denken al geruime tijd na over de rol van de binnenvaart. De samenwerking met de NV Zeekanaal was dan ook een logische stap. In een eerste fase willen de Kamers in Leuven en Halle-Vilvoorde regionale bedrijven ertoe aanzetten hun goederenstromen te laten screenen. Hiervoor zal een transportdeskundige worden aangesteld. school is nog in leven. En de zoon van haar voorganger heeft een enorm archief van zijn vader bewaard. Er is ook nog wat materiaal voorhanden in het Katholiek Documentatiecentrum (KADOC) van de universiteit in Leuven. Daar worden onder andere alle inschrijvingsboeken bewaard.’ Samenwerking Sinds vorig jaar is in het Sashuis te Klein-Willebroek ook de VVV Vaartland ondergebracht. Hoewel hiervoor een deel van de tentoonstellingsruimte moest worden ingeleverd, heeft dit ook voordelen. ‘In het verleden waren we enkel op zaterdagen en zondagen geopend. Nu kunnen bezoekers zeven dagen op zeven langskomen.’ Het beschermcomité zoekt actief naar samenwerking met andere organisaties. Een voorbeeld is de vzw Scheepvaartmuseum in Baasrode. Een deel van dat museum werd onlangs gerestaureerd en er zal ook een nieuwe kaai worden aangelegd. ‘Wij hopen met de mensen uit Baasrode te kunnen samenwerken. Er zit een idee in de pijplijn om samen met de VVV boottochtjes te organiseren Tegelijk wordt gekeken naar de infrastructuur rond Leuven en Halle-Vilvoorde. Zo moet er worden onderzocht welke scheepstypen het best kunnen worden ingezet. Vast staat dat in Vlaams-Brabant nog verschillende zaken moeten gebeuren voor de binnenvaart er vlot doorgang heeft. Te denken valt aan de bouw en aanpassing van kaaimuren en de realisatie van multimodale overslagpunten. Pluimen verliezen tussen Klein-Willebroek en Baasrode met voortzetting in de stad Dendermonde. Dat zou een ideale manier zijn om mensen in contact te brengen met de geschiedenis van de binnenvaart.’ Voor de tentoonstelling over de verdwenen schippersschool in 2005 is Verbraeck druk bezig met het verzamelen van materiaal en interviews. ‘Onlangs vertelde mij een oudleerling het verhaal over de beruchte zuster Regel. Het schooltje werd destijds geleid door nonnetjes. Sommige stonden bij de kinderen bekend voor hun strenge beleid. Ik heb ook al veel mensen gesproken die zeer plezierige herinneringen hebben aan hun schooltijd in Klein- Willebroek.’ Wie ook wil meewerken aan de tentoonstelling kan contact opnemen met Yvan Verbraeck, telefoon: (0032) (0) 3 830 23 12 of e-mail yvan.verbraeck@skynet.be, adres: Benedenstraat 91, 2880 Bornem. Welkom zijn foto’s, officiële of persoonlijke documenten en ook mondelinge overleveringen. Wie materiaal ter beschikking stelt, kan erop rekenen dat alles met de grootste zorg wordt behandeld en na de tentoonstelling wordt terugbezorgd, belooft Verbraeck. Ook KvK’s Leuven en Halle-Vilvoorde starten project ’Bedrijven helpen bij overstap naar binnenvaart’ De Kamers willen ook diepgaand onderzoek verrichten naar de haalbaarheid van transportalternatieven. Daarbij zullen voor de drie vervoerswijzen spoor, binnenvaart en wegvervoer verschillende aspecten worden onderzocht. Zo willen de Kamers weten of de factor transportsnelheid binnen het bedrijfsleven wel degelijk de rol speelt die algemeen wordt aangenomen. Ze zullen ook navraag doen naar het belang van de transportprijs en de service. Nu al tekenen zich bepaalde tendensen af, stellen de projectpartners vast. ‘Steeds meer politici en bedrijfsleiders raken ervan overtuigd dat de binnenvaart een zeer valabel alternatief is voor het wegvervoer. Een uitgebreid netwerk van kanalen maakt het mogelijk om in België en Vlaanderen een groot stuk van de transporten te verzorgen met schepen. De klassieke tegenwerping dat het binnenvaarttransport te langzaam is, begint pluimen te verliezen sinds transporteurs hun prijzen niet meer per kilometer maar per uur beginnen te tellen.’ Verder wordt vastgesteld dat al een aantal bedrijven in Vlaams-Brabant overtuigd is van het containertransport per schip. ‘Vroeger werd vaak gezegd dat de binnenvaart pas begint te renderen vanaf 350 kilometer. Maar de vraag is of dit in het geval van de huidige malaise op de wegen nog steeds zo is.’ Veel bedrijven hebben al aangegeven meer aan binnenvaart te willen gaan doen. Daarbij blijkt het vaak moeilijk om als individueel bedrijf ermee te beginnen. Door de samenwerking tussen de Kamers, de vaarwegbeheerder en het bedrijfsleven kunnen de mogelijkheden van de binnenvaart sneller en bedrijfsoverschrijdend worden onderzocht. ‘We kijken er naar uit dat er binnen het onderzoek ook gewerkt zal worden aan trimodaliteit. Want ook het spoorvervoer is een perfecte aanvulling voor het wegvervoer.’

Binnenvaartkrant