Views
3 years ago

2004-23

  • Text
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • November
  • Maritime
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Onze
  • Schepen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 16 2 NOVEMBER 2004 Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart 75 jaar speerpunt van de binnenvaart Nog geen lid?! Bel: 010 411 59 00 Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart Vasteland 12e 3011 BL Rotterdam cbrb@binnenvaart.nl www.cbrb.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 17 Bij het jubileumcongres van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart waren maandag 25 oktober zevenhonderd mensen verzameld in het nieuwe Luxor Theater in Rotterdam. Onder hen kroonprins Willem-Alexander, minister Karla Peijs en haar voorgangers Annemarie Jorritsma (voorzitter van Inland Navigation Europe) en Tineke Netelenbos. 2 NOVEMBER 2004 Voorzitter Van der Wyck laakt regeringsbeleid uit jaren negentig Ruimte voor kritiek tijdens jubileumcongres Voorzitter Jhr. Hubert-Jan van der Wyck van het CBRB maakte een kritische kanttekening over het regeringsbeleid in de jaren negentig toen achtereenvolgens Jorritsma en Netelenbos minister van Verkeer & Waterstaat waren. ‘Dat juist in de rijke jaren negentig er zo weinig geld is gestopt in onze infrastructuur en met name in de waterwegen. De politieke prioriteiten lagen in Nederland in leuke dingen voor de mensen en veel overdrachtuitgaven en misschien ook wel in verkeerde prioriteiten als wij over infrastructuur praten. Nu staat onze distributiefunctie onder druk. We zitten vrijwel structureel met achterstallig onderhoud en weinig nieuwe projecten.’ Hij loofde het initiatief van de huidige minister om haar plannen voor toekomstige uitgaven voor de vaarwegen, maar voegde eraan toe dat de binnenvaart er niet gerust op is dat dit geld ook daadwerkelijk ter beschikking komt. Ook is hij bezorgd over het verlies aan expertise bij de overheid. ‘Laat u niet verleiden in een overdreven en op de korte termijn gerichte bezuinigingsdrang om al die expertise kwijt te raken. Anders is er naar mijn mening sprake van verwijtbaar handelen zonder goede toekomstvisie.’ China Voorzitter jhr. H.J. van der Wyck begeleidt de kroonprins bij diens entree in het Nieuwe Luxor. (foto’s MGR) Het thema van het jubileumcongres was ‘Rivers of the world’. Tevens het thema van het omvangrijke en rijk geïllustreerde jubileumboek. In dit kader waren twee sprekers uitgenodigd, uit China en de Verenigde Staten. Weijun Fei van het Chinese Waterborne Transportation Institute kwam bij de jubileumvergadering van het CBRB vertellen over de binnenvaart in zijn land. Hij struikelde zelf wat over de getallen die hij noemde, maar dat deed weinig af aan de impact van die getallen. China beschikt over 430.000 kilometer rivieren, waarvan bijna 124.000 bevaarbaar. Ongeveer de helft daarvan is geschikt voor vrachtvaart. Voor echt flinke schepen van boven de duizend ton laadvermogen is het aantal bevaarbare kilometers altijd nog 4.000. De Chinezen zijn tien jaar geleden in Nederland komen kijken hoe de binnenvaart functioneert in Europa. Inmiddels hebben zij ingezien wat de voordelen zijn en hebben bulk- en containervaart ingezet om vervoer over de weg te beconcurreren. De overheid is niet zuinig en subsidieert een omvangrijke sloopactie, waarmee de oude vloot wordt vervangen door gestandaardiseerde typen. De hoeveelheden zijn immens in China. Het land produceert jaarlijks een miljard ton kolen. Bij Sjanghai wordt een nieuwe containerterminal aangelegd, die eind volgend jaar goed is voor twee miljoen TEU overslag en waar uiteindelijk twintig miljoen TEU wordt overgeslagen. Ook het personenvervoer over water telt mee in China, hoewel Weijun Fei zelf die 120 miljoen passagiers niet zo opzienbarend vond. Directeur Pieter de Boer van Connexxion Water toonde zich verbijsterd door dat aantal. Weijun Fei van het Chinese Waterborne Transportation Institute bij het jubileumcongres. Ton Roos opende zijn speech met de mededeling dat hij met de verladers af wil spreken dat de wereldeconomie niet ineen zal storten na het 75-jarig jubileum. Hij verwees gekscherend naar de kop boven het artikel over de CBRB-historie in de vorige Binnenvaartkrant: ‘Wereldeconomie stortte in toen het CBRB werd opgericht’.

Binnenvaartkrant