Views
3 years ago

2004-23

  • Text
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • November
  • Maritime
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Onze
  • Schepen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 10 2 NOVEMBER 2004 Verkoop en afbouw van nieuwbouwschepen. Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen De volgende schepen kunnen wij u vrijblijvend te koop aanbieden: M/s Erica, Bj. 1950 Bieschbosch, 73x8,15x2,82, 975 ton, Cat. 540 pk, compleet schip, lage prijs M/s Sayonara, Bj. 1974 Trier, 110x10.50x3.19, 2596 ton, 1200 pk MAK rev 2004, 1 ruim kanaalgangig M/s Tiberias, Bj. 1980 Van Eijck, 2000 ton, 95x9,50x2,74, 1250 pk Cummins, 2600 m3 rolluiken M/s Ensemble , Bj. 1997 Orsova, 110x11,40x2,89/3x49, 2210/c.a. 2930 ton, 1800 pk ABC rev. 2003, 2x350 pk Van Wijk, voorwoning+dubbele woning achter Biesboschhaven.N.16 Werkendam Tel. 0183-600391, Fax. 0183-600192, GSM-0653688772 (Dekatel 2628) www. concordiashipyards.nl Te Koop: Beunbak en Duwboot, Afm. 76 x 11,00 x 3,10 mtr., 1117 cub, boegschroef 320pk, aggregaten 30 en60 kVa, elektrische pompen. Duwboot 720 pk Cat. Vast werk, mee financiering mogelijk. Te bevragen: 0653-33 42 68 O OOSSE Maritiem b.v. Lauwers 40 3332 TB Zwijndrecht Bemiddeling in aan-en verkoop van schepen Tel. 078-6191040 Fax 078-6193508 Autotel. 06 - 53104705 W.F.H. Molegraaf Tel. 078-6399357 - Fax 078-6399358 Autotel. 06-53136771 TE KOOP NIEUWBOUW CASCO afm.110x11.45x3.65m, Orsova oktober 2005 NIEUWBOUW CASCO DUBBELWANDIGE TANKER afm.110x11.45x4.00/5.85m, 11 ladingtanks, 4180 cub.m ca.3300 ton, China maart 2005 NIEUWBOUW CONTAINERDUWBAK afm. 88x11.45x4.00m, levertijd maart 2006 NIEUWBOUW DUWBAK Afm. 76.50x11.45x4.00m, levertijd maart 2006 MVS 2900 ton, bj. 2000, afm. 110x11.45x3.50m 1520 pk Cat, containerstuurhut, alu.luiken, kopschroef MVS 2496 ton, bj. 1996, afm. 110x11.45x3.05m 2000 pk CAT, containerstuurhut, kopschroef MVS 2394 ton, bj. 1989, afm. 105x10.50x3.20m 1750 pk ABC, containerstuurhut, alu.luiken, kopschroef MVS 2156 ton, bj. 1987, afm. 105x9.50x3.18m 1227 pk Cat, alu.friesche kap, kopschroef MVS 1685 ton, bj. 1980, afm. 84.63x9.50x3.01 930 pk GM bj. 1996, alu.frieschekap, kopschroef MVS 1324 ton, bj. 1979, afm. 85x8.20x2.81m 905 pk BAM Deutz, bj. 1989, alu.luiken, kopschroef MVS 1233 ton, bj.1967, afm. 80x8.20x2.63m 816 pk MTU bj. 2004, luiken, kopschroef MVS 1022 ton, bj. 1962, afm. 73x8.20x2.74m 2x300 pk GM bj. 1992, alu.luiken, kopschroef Bij diverse schepen is inruil mogelijk. Meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. Tevens hebben wij mogelijkheden voor jonge starters om zelfstandig te worden. MPS BROEDERTROUW Ook geschikt voor bewoning Afm. 38.45 x 5.05 x 1.20 m. 141 PK Stork - naut. Compl. Boegschroef 168 PK DAF M.SPITS 359 T. BJ. 1971 stl. vloer van 1997 330 PK van 2001 DUWBOOT WODAN, bj. 1972 Afm. 23.78 x 9.20 x 2.00 m. 2 x 1050 PK CAT van 2000 SLEEPBOOT BJ. 1927 Afm. 15.72 x 3.44 x 1.62 m. 267 PK DAF van 1999 € 25.000,-- ex btw MS 750 t - 60 x 8 m. alum. Schuifluiken - 360 PK GM 1989 - € 55.000,-- ex btw volledige info/foto op aanvraag of zie: www.debotshipbrokers.nl W.L.A. de Bot & Dtr. Tel.: 010 - 4667106 Fax: 010 - 4669664 E-mail: info@debotshipbrokers.nl STAND NUMMER 1105 HANDEL IN, AAN- EN VERKOOP VAN SCHEPEN- EN NIEUWBOUW CASCO’S Berenicestraat 23- 6/16 BS Tolkamer 7L Tel.: ;0031= 0316-541201 Aostbus 4- 6/15 ZE Tolkamer 7L FaG: ;0031= 0316-54144H Mobiel: 06-51 346/6/ J-mail: rijndecMworldonline.nl Te koop MIDDENVOORSCHIP NIEUWBOUW Voor het investeren en moderniseren van uw bestaande schip heeft Rijndec bv een twee-stappen plan. Heeft u een goed doorgerepareerd achterschip, maar bent u toe aan een grote reparatie aan uw midden-voorschip, laat u dan eens goed voorlichten door Rijndec bv. Rijndec bv is gespecialiseerd in midden-voorschepen. U kan dan na een paar jaar later een nieuw achterschip bouwen en zo de investering in twee stappen doen. Zo krijgt u toch een nieuw compleet schip. Rijndec bv heeft zo ook een kant en klaar midden-voorduwschip ontworpen met diverse mogelijkheden. Rijndec bv s taat van 16 november tot en met 20 november 2004 op de Maritime beurs in Rotterdam Ahoy, stand 1304 Scheldehal. Kom vrijblijvend langs voor informatie. Verder bouwt Rijndec bv in diverse landen alle nieuwbouwprojecten zoals containerschepen en tankers, voor binnenvaart, zeevaart en visserij. Voor inlichtingen Rijndec bv, Theo Wennekes, tel. 0316-541201, fax 0316-541448, mob. 0651-346969. Huizinga & Snijder B.V. Nieuwbouw, bemiddeling, in- en verkoop van alle drijvende materialen. Tel.: +31 183-500862 Fax.: +31 183-500739 Internet: www.huizinga-snijder.nl E-mail: h-s@planet.nl MOTORVRACHTSCHEPEN O.A. OH6 ton Bj. P62 62 G O-52 G 2-6O m. 7r. 334 /02 ton Bj. P65 O0 G O-30 G 2-60 m. 7r. 333 /6O ton Bj. P52 O3 G H-1H G 2-H3 m. 7r. 3/0 /H2 ton Bj. P52 O3 G H-20 G 2-H4 m. 7r. 3H5 1054 ton Bj. P5O OO G H-20 G 2-53 m. 7r. 425 1125 ton Bj. P5O H0 G H-20 G 2-50 m. 7r. 426 11O2 ton Bj. P62 H6 G H-2H G 2-63 m. 7r. 16H 121O ton Bj. P5H H5 G H-20 G 2-5H m. 7r. 112 122/ ton Bj. PO2 H0 G /-00 G 2-4O m. 7r. O4 1310 ton Bj. PO/ H5 G H-22 G 2-H1 m. 7r. 424 1344 ton Bj. PO1 H0 G /-00 G 2-H0 m. 7r. 40O 13O2 ton bj. P64 H6 G /-50 G 2-62 m. 7r. 403 1403 ton Bj. P65 H6 G /-50 G 2-60 m. 7r. 431 15O1 ton Bj. PO3 H5 G /-50 G 2-/0 m. 7r. 400 1O50 ton Bj. P55 105 G /-50 G 2-6H m. 7r. 40H 1O6H ton Bj. PO0 105 G /-50 G 2-63 m. 7r. 41/ 1OH2 ton Bj. P/O H6 G /-50 G 3-22 m. 7r. 401 1/05 ton Bj. PO2 105 G /-50 G 2-O3 m. 7r. 61 1/55 ton Bj. PO4 100 G /-50 G 3-02 m. 7r. 4 1/// ton Bj. P5O-PHH /5 G 11-40 G 2-H0 m. 7r. 350 2101 ton Bj. PO1-P/5 10H G /-50 G 3-04 m. 7r. 336 2213 ton Bj. P/H 110 G 10-50 G 2-/5 m. 7r. 346 2364 ton Bj. PH0 105 G 10-50 G 3-1O m. 7r. 432 2441 ton Bj. PH2 105 G 10-50 G 3-1H m. 7r. 1O 2512 ton Bj. PH0 10H G 10-05 G 3-22 m. 7r. O5 2640 ton Bj. P6O-PHH /H G 11-40 G 3-25 m. 7r. 2/6 Nr. 416/ ms/bj. '62/875 ton/67 x 7,25 x 2,60 m./1300 m3/ Cat. - 680 pk rev. 2003/boegschr. 220 pk/ 3 slpk./vlak van 2000 - 8 mm./inruil bespreekbaar Nr. 427/ms/bj. '64/1424 ton/85 x 9,50 x 2,84 m./ Deutz 545 - 1000 pk/boegschr. 380 pk/alu. schuifl./ IJzeren vloer 14 mm./alu. stuurhut van 2004/inruil bespreekbaar - duwsleepboot "Lodewijk" / afm. 19,67 x 5,40 x 2,75 m. / kruiph. 4,40 m./ 430 pk Bolnes / Prijs: EUR 100.000,-- + 2% - duwsleepboot "Maurits" / afm. 17,72 x 5,27 x 2,17 m. / kruiph. 4,39 m./ 624 pk Caterpillar / Prijs: EUR 150.000,-- + 2% Verder hebben wij een groot aanbod van beunschepen/ duwboten/duwbakken/ etc. Op sommige objecten is inruil mogelijk. BEL VOOR MEER INFO: 0183-50 08 62 TE KOOP AANGEBODEN Duwboot Bj 1973 2 X 585 PK Caterpillar Bj 1996 Kijkhoogte 7.20 m - kruiphoogte 4.20 m LXBXD 16 X 7.05 X 1.85m-1.60 m De beperkte hoogte en de geringe diepgang maken de duwboot uitermate geschikt om ingezet te worden op kanalen en rivieren met beperkte brughoogten en lage waterstanden. Interessante prijs! Informatie: Mercurius Scheepvaart B.V. De heer R.F. Zimmerman tel: 078-6259675 Koedijk 4, 7241 CL Lochem E-mail : vofdejonge@wxs.nl NIEUWBOUW PROGRAMMA DIVERSE TYPE EN AFMETINGEN TANKERS / CHEMIETANKERS DIVERSE TYPE EN AFMETINGEN DROGELADING SCHEPEN TE KOOP : Mvs 3000 ton bj. 1994, 110x11,40x3,80m, 2 x 1250 pk Cummins Mvs 1710 ton bj 1971, 95x9,50x2,82m, 1380 pk (nieuw) Mvs 2174 ton bj1973, 105x9,50x3,00m, 1050 pk MWM Mvs 1450 ton bj 1924, 85x9,50x2,70m, 1000 pk Cat NIEUW TYPE TANKER 125 x 11,45 x 5,35 mtr. 3500 ton LEVERTIJD 2005 STARTERS OPGELET : Diverse goede schepen prijsgunstig en met financiering Neem voor meer informatie contact op met : Tel. 0573-259011, 06-53 308248, 06-53 125543 Schiffsvermittlung „Seestern” Schillerstrasse 35 Tel. 0049-2642-5779 D-53489 Sinzig/Rhein Fax: 0049-2642-7840 Tel. 0049-1632764890 info@schiffsvermittlung-seestern.de www.schiffsvermittlung-seestern.de Fahrgastschiff zu verkaufen - 44 x 9,40 x 0,80 m, Baujahr 1994, 600 Personen, davon 360 Innenplätze, Höhe 5,80 m, 2 x 220 kW, komplette Restauration in beiden Salons www.binnenvaartkrant.nl SCHIFFSMAKLER 22399 Hamburg, Moorhof 2e Tel. +49 40 6004660 Fax +49 40 60046633 Tlx 2174615 kluth d email: kluth-hamburg@t-online.de TE KOOP : Containerschip 2950 ton bouwjaar 1987, met container contract Motorschip 2450 ton bouwjaar 1989, afm. 105 x 10,50 x 3,10 m Motor: Deutz 1600 pk, 1 ruim, 2800 cub, schuifluiken Motorschip 1600 ton bouwjaar 1972, afm. 80 x 9,50 x 2,95 m Motor: Deutz 950 pk, 1 ruim, schuifluiken, kanaalganig, nieuw vlak Motorschip 1250 ton bouwjaar 1964, afm. 79 x 8,20 x 2,80 m Motor: Deutz 800 pk, 2 laadruimen, alu. schuifluiken, nieuw vlak, Prijs EUR 325.000,- Motortankschip 3200 ton bouwjaar 1973, afm. 110 x 11,40 x 3,50 m Met vast contract en met weinig eigen kapitaal te aanvaarden Motortankschip 2000 ton bouwjaar 1963, afm. 105 x 9,50 x 2,80 m Met vast contract en met weinig eigen kapitaal te aanvaarden Motorpassagiersschip met 64 hutten 125 personen, bouwjaar 1980, afm. 90 x 11,40 m Motor: 2 x 925 pk Deutz, hutten in 2002 compleet vernieuwd, met vast contract voor 2005 Motorpassagiersschip 300 personen bouwjaar 2000, afm. 42 x 9,00 x 1,60 m Motor: 2 x 400 pk MAN, zone 2, mooie inrichting Duwboot, bouwjaar 1962 afm. 26 x 8,20 x 1,70 m diepgang, Motor: 2 x 800 pk Deutz bj. 1995, afgesteld op 2 x 650 pk, stuurhuis met hefbeweging Meerdere aanbiedingen op aanvraag

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 11 2 NOVEMBER 2004 Een Tandje Erbij; een bijdrage van Op Koers met subsidies Ondernemers, benut uw subsidiekansen! De binnenvaart staat de komende tijd voor grote uitdagingen. Denk aan het verstevigen van de rol in het Europese transportnetwerk, het ontwikkelen en benutten van informatietechnologie en het leveren van een bijdrage aan duurzaam transport door transportefficiëntie en -veiligheid. Niet alleen de overheid, ook vervoerders, verladers en andere logistiek dienstverleners hebben daarin een verantwoordelijkheid. De overheid richt haar pijlen vooral op het stimuleren van deze eigen verantwoordelijkheid. Naast normstellingen, zoals de NOx-uitstoot van scheepsmotoren, stimuleert de overheid initiatieven van betrokken partijen met subsidies op velerlei gebied. Niet iedere ondernemer is zich bewust dat subsidiekansen regelmatig worden gemist. Op het gebied van bijvoorbeeld techniek en innovatie kennen we een aantal Nederlandse en Europese subsidies. Ondernemers denken op dit punt vaak dat sprake moet zijn van hoogwaardig R&D (onderzoek & ontwikkeling) om voor subsidie in aanmerking te komen. Voor een aantal regelingen gaat dit op; voor een groot aantal andere subsidies echter niet. Zo is er een laagdrempelige faciliteit die de aan ontwikkeling gerelateerde loonkosten tot 42 procent (in bepaalde gevallen zelfs zestig procent) kan subsidiëren. Het hoeft hier niet te gaan om innovaties die nieuw zijn voor bijvoorbeeld Nederland of de branche. Van belang is juist of het voor de onderneming als nieuw of innovatief te kwalificeren is. De ervaring leert dat deze kans lang niet altijd optimaal wordt benut. Bovendien zijn de administratieve eisen in deze regeling beperkt. Voor projecten die te maken hebben met informatietechnologie is eveneens subsidie beschikbaar. Bijvoorbeeld voor het uitvoeren van een haalbaarheidsstudie naar nieuwe vormen van elektronische communicatie. Ook op het vlak van duurzaamheid is er een scala aan subsidiemogelijkheden. Het opzetten van een nieuwe Europese transportdienst gericht op een modal shift van weg naar binnenwater, kustwater of spoor kan een aanzienlijke financiële ondersteuning vanuit Brussel betekenen. Het gaat in deze regeling niet om onderzoek of ontwikkeling, maar juist om het uitvoeren van concrete acties. Inmiddels zijn de eerste projecten gehonoreerd; de bijdrage van de Europese Commissie kan hier oplopen tot twee miljoen euro. In december kunnen wederom projecten worden ingediend voor 2005 en verder. Ook de Nederlandse overheid ondersteunt projecten met een duurzaam karakter. Zo is er een subsidieregeling die het demonstreren van nieuwe technologieën in het transport die het milieu ten goede komen, mede financiert. Daarnaast is er geld beschikbaar voor investeringen die brandstof besparen en zo leiden tot een vermindering van de CO 2 -uitstoot. De bijdrage van de overheid varieert in deze regelingen van 25 tot vijftig procent van de uitvoeringskosten van het project. Een andere belangrijke subsidiepijler die ondernemers ter beschikking staat, heeft te maken met alles op het gebied van employability. De overheid erkent dat werkzoekenden niet altijd over de juiste startkwalificaties beschikken. Ondernemers die op dit punt scholingskosten maken, kunnen voor subsidie in aanmerking komen. Daarnaast bestaat er een aanzienlijke subsidie tot vijftig procent op directe en indirecte scholingskosten voor opleidingskosten die ondernemers maken voor hun personeel. Denk hierbij niet alleen aan branchespecifieke beroepskwalificaties of -vaardigheden, maar ook aan opleidingen voor kader- en managementfuncties. Recentelijk is de regeling verruimd en kunnen kosten tot en met HBO-opleidingsniveau en zelfs kosten voor outplacement voor subsidie in aanmerking komen. Zoals gezegd stellen lokale, nationale en Europese overheden subsidies beschikbaar voor uiteenlopende doelen en projecten. Niet alle regelingen zijn in de praktijk even goed uitvoerbaar. Het merendeel wordt echter niet optimaal benut als gevolg van onwetendheid. Kortom: er worden regelmatig subsidiekansen gemist. In mijn ogen kan de ondernemer hier zijn eigen verantwoordelijkheid nemen: zorg voor gestructureerde subsidieverwerving. Screen uw huidige en toekomstige bedrijfsactiviteiten geregeld op subsidiemogelijkheden. Subsidie is er niet alleen voor onderzoek of ontwikkeling. Ook een haalbaarheidsstudie, opleidingsprogramma of marktintroductie kan een subsidieproject zijn. Een beetje “subsidie-minded” ondernemen heeft zo zijn voordelen! drs. Jelle S. Boonstra, senior adviseur bij Ernst & Young Grants and Incentives en lid van de Transport & Logistics Group van Ernst & Young. Telefoon: (010) 406 86 68. Havenbedrijf roept op tot meer gebruik van BICS Gegevens binnenvaart niet altijd compleet ‘Te vaak wordt niet op tijd gemeld welke lading het schip in heeft en bij duwcombinaties wordt verzuimd te vermelden wat precies in welke bak zit. Op het moment dat wij worden geconfronteerd met een gezonken duwbak, weten we dan niet wat er in zit. Dat kan bij de calamiteiten grote problemen opleveren.’ Aan het woord is Marius van den Ouden, adviseur verkeer bij het Havenbedrijf Rotterdam (HbR). Hij roept schippers op accurater hun gegevens door te geven aan het Havenbedrijf waar het gaat om de lading en de omstandigheden aan boord van de schepen die de Rotterdamse haven aandoen. ‘De schippers weten heel goed dat ze volgens de Regeling Communicatie Rijksbinnenwateren verplicht zijn die gegevens door te geven aan het IVS90.’ IVS90 is het informatieen volgsysteem voor de scheepvaart van Rijkswaterstaat. Van schepen met gevaarlijke stoffen, schepen langer dan 110 meter of duwstellen (advertentie) SCHEEPSWERF HOOGERWAARD !""#$"%&' )*&+ , +-..&+/"0 12134561,,, /warshellinglengte 61 mC langer dan 140 meter, bijzondere transporten en passagiersschepen dienen de gegevens in het IVS90 bekend te zijn als zij zich verplaatsen. Het gaat om de lading, de diepgang en het personeel aan boord. Bij intern overleg bij het Havenbedrijf over het functioneren van IVS90 bleek echter dat het geregeld voorkomt dat er gegevens ontbreken bij schepen waarvoor die verplichting van kracht is. Van den Ouden: ‘Al sinds 1993 is het verplicht die gegevens bijtijds door te geven aan het HCC, het Haven Coördinatie Centrum. Dat kan per fax (010) 252 16 00, per marifoonkanaal 14 bij Post Hartel of Post Erasmusbrug.’ Hij verwijt het schippers niet, want vaak is het geen opzet. ‘Zo ontvingen we onlangs een fax van een schipper die een aantal gegevens had uitgeprint en de rest er met een blauwe pen bij had geschreven. Helaas komt dat per fax niet door, dus ontbraken die gegevens in ons bestand. Aangezien die gegevens dan ook ontbreken bij het doorgeven via het IVS90 systeem, kan een schipper onderweg in de problemen komen als bij bijvoorbeeld de Volkeraksluis wordt geconstateerd dat die gegevens ontbreken en het schip vervolgens wordt stilgelegd. Op het HCC bijvoorbeeld ziet men die schepen zelf niet varen, maar de sluismeester ziet dan dat er maar één kegel hangt terwijl op de papieren staat dat het schip er twee moet voeren. Dat schepen onderweg in de problemen komen, willen we voorkomen. Vandaar deze oproep om toch vooral zorgvuldig te zijn bij het doorgeven van de gegevens over de schepen. En dan willen we vooral dat er ook aandacht wordt besteed aan de formatie waarin wordt gevaren. Dus wat zit in welke bak en waar is die bevestigd. Naast het schip, ervoor, linksvoor, rechtsvoor. Wat bij duwbakken met dezelfde naam ontbreekt is het Rijnvaartnummer. Dat is bij calamiteiten van doorslaggevend belang. Dan weten hulpdiensten exact om welk vaartuig het gaat.’ Marius van den Ouden heeft van 1973 tot 1981 bij zijn ouders aan boord gevaren. Vanaf 1981 was hij in dienst van HbR als brug- en sluiswachter. Later was hij Coördinator scheepvaartverkeer en Assistent Wachtchef Verkeer op het HCC. Hij was freelance Slikloods, werkte tot mei 2002 in de buitendienst bij het Havenbedrijf en is sindsdien adviseur Verkeer, in het bijzonder, voor de binnenvaart en het IVS90. Dat het Rotterdam is waar deze problematiek vooral wordt geconstateerd, vindt hij logisch: ‘Wij zijn nu eenmaal altijd het begin of het einde van de keten bij het transport.’ Niet dat het gros van de schippers hier fouten in maakt. ‘Nee hoor, het leeuwendeel van de schippers vult alles correct in. Zeker als de gegevens via BICS worden doorgegeven gaat het prima. Het zou fantastisch zijn als nog veel meer schippers daar gebruik van zouden maken. In november komt er weer een nieuwe nog verder verbeterde versie van BICS beschikbaar.’ Tenslotte nog een opmerking over passagiersschepen. Volgens de regeling zijn die verplicht zich te melden en gegevens over passagiers te verstrekken. ‘Er heeft zich nog nooit een passagiersschip gemeld. Ja, onlangs één: de Henry Dunant. Toch is die melding ook verplicht. Nee, er worden geen bekeuringen uitgedeeld, hoewel de KLPD dat zou kunnen doen als geconstateerd wordt dat schepen zich niet aan de regeling houden.’ De Rotterdamse haven. Niet alle noodzakelijke gegevens van de schepen die er varen, zijn bekend bij het Haven Coördinatie Centrum. (foto MGR)

Binnenvaartkrant