Views
4 years ago

2004-23

  • Text
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • November
  • Maritime
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Onze
  • Schepen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 106 2 NOVEMBER 2004 Wie leverden op het mts Adventure Rabobank Shipping Postbus 10017 3004 AA Rotterdam Tel: +31(0)10-4003700 Fax: +31(0)10-4003730 www.rabobankshiping.nl E-mail: rabobankshipping@rotterdam.rabobank.nl Rabobank Shipping feliciteert vof DrieMaas Shipping met het mts Adventure en wenst schip en bemanning een behouden vaart Totaal door ons geïnstalleerd vermogen: 3.240 pk Hoofdmotor: Cat 3512B high displacement Boegschroef / pompmotoren: 2x 3412 E Dolderman bv Complete afbouw Rabobank Shipping Financiering Oranje Onderlinge Verzekering van Schepen U.A. Verzekering Rensen Shipbuilding BV Levering casco FTS-Hofftrans BV Bevrachting Pon Power BV Caterpillar voortstuwingsmotor Amco Compressoren BV Compressor W. Kortman Isolatie Isolatie uitlaatgassystemen Rubber Design B.V Flexibele opstelling motor Rugo Tech Pijpleidingen B.V. Complete leidingwerk machinekamers ADS Van Stigt Keerkoppeling ZF Marine ZF W16500, reductie 4,950:1, 24V solenoid t.b.v. electrische bediening, elastische koppeling, 1 PTO type A tbv de directe montage van de stuurwerkpomp AMW Marine BV - H.I. Ambacht 5 blads schroef, diameter 1755 mm Van de Giessen Straalbuizen Optima straalbuis, diameter 1762 mm Scheepswerf Jac. den Breejen b.v. Schroefasinstallatie IHC Lagersmit BV 1 stel SUPREME LD schroefaskokerafdichtingen 220 en bijbehorende met witmetaal gevoerde schroefaslagerbussen Omega Verhaar BV Boegschroefinstallatie OMEGA 31130 met verticale elektromotor van 441 kW bij 1780 omw/min inclusief dubbele boegschroef/generator bediening NRF BV Beunkoelers E.B.R. b.v. Scheepsreparatie- en konstruktiebedrijf Stuurhuis met hefkolom met overzakbare bovenbouw Handelsonderneming Beerens bv 2 x BX deuren, sierdakradarmast, stuurhuistrap, Reintademast, stel boordlichtbakken, wentelroeftrap, heklichtbeugel, 2 x opgangtrap en div. kleinmaterialen Van der Velden Marine Systems Besturingssysteem type HP 5500, roeraandrijving, type 2 DWK 6080/60 en roeren type Hydrodynamische profielroeren 2x HD 220 Alphatron Marine B.V. 2 Swiss-kleuren TFT radars, Alphapilot,digitale automatische piloot, Alphaturn, bochtaanwijzer, Alpharudder, roerstandaanwijzer, Alphanav, multifunctioneel echolood, Alphawind, digitale windmeter, Alphacall, intercom inclusief. Posten, 2 x Alphacom. marifoons in MC uitvoering, elektronische kaartsysteem, (D)GPS 112/212, ontvanger JRC, SAT-TV systeem AlphaVision, 3 Alphacam stikstofgevulde RVS camara's, (volledig Alpha-Line in zilver uitgevoerd) Tresco Engineering Alphachart TE, elektronische kaartsysteem A. Rullens Installatiebedrijf BV Levering en/of installatie van elektrische installatie met 2-draadssysteem, inclusief tankmeting ITU, airco installatie, nautische apparatuur en sanitaire installatie RAFA B.V. Scheepsramen onder keur van o.a. GL, Lloyds, BSI, DNV e.a. Loggers Rubbertechniek b.v. Flexibele opstelling van de woning Timmerbedrijf Bax BV Complete betimmering inclusief lessenaar Keuken-Line Keuken Tegelzettersbedrijf Van Noorloos-Kraaijeveld Tegelwerk badkamer, keuken en woonkamer Unisol isolatietechniek bv Isolatie woning Speedheat Rotterdam Vloerverwarming woning + stuurhuis C. Jongeneel Stoffering Heinen & Hopman Rotterdam Airconditioning en overdrukinstallatie WindeX Engineering BV Machinekamerventilatie en RVS roosters Hi-Safe Systems FM 200 brandblusinstallatie Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Ankerlieren, ankers en kettingen, autokraan 15 meter en bunkergiek All Pumps Holland BV Volledige pompenpakket met o.a. VICTOR zelfaanzuigende vuilwater centrifugaalpompen gemonteerd op lekbakfundatie incl. trillingsdempers en compensatoren EPS European Pump Services BV 2 x Bornemann wormpompen type W8.4zk-85, 2 x E-motor IEC355, Eex de IIC T4, 294 kW, RVS lekbak, Bornemann slobpomp type W2.1k-46, E-motor type Eex-de IIC T4 7,5 kW GTI Setonpijpleidingen bv Engineering, prefabricage en installatie van de dekleidingen en het thermische olie systeem BP Lubricants Nederland B.V. BP smeermiddelen H. Verschuren Scheepsvictualiënhandel b.v. BP smeermiddelen, gasolie en scheepsbenodigdheden Lloyd's Register & SI Classificatiebureau Riegman & Klaverdijk BV Accountancy Dekatel Nederland B.V. Telecommunicatie & automatisering Aquamar Waterzuiveringsinstallatie Cleton & Meijer B.V. Laad- en losslangen Huchem Special Products B.V. HC-Roka en HC-Ship-Clean Aalborg Industries NL B.V. Thermische olie verwarmingsinstallatie Econosto Nederland B.V. Appendages en afsluiters DBR Pumps and Parts 1 x D.B.R. hydrofoorinstallatie type SP120- H200 en1 x PENTAX waterdrukvoedingspomp type JMC 100/50 ITU Instrument Technical Utilities b.v. Niveau-alarmering, overvul beveiliging, drukmeting en alarmering, temperatuurmeting en alarmering, niveaumeting, ADAS computersysteem Generatorsets: 1x John Deere 4045TF158 1x John Deere 6068TF158 m.t.s. "Adventure" goede vaart en veel probleemloze draaiuren dolderman bv Postbus 266 3300 AG dordrecht binnenkalkhaven 17 3311 JC dordrecht telefoon 078-613 82 77 fax 078-6144887 www.dolderman.nl Hartelijk gefeliciteerd met het mts Adventure waarvoor wij mochten leveren: 4 x Bornemann Wormpompen type W8.4zk-85 4 x E-motor IEC355, Eex de IIC T4, 294 kW RVS lekbak Bornemann slobpomp type W2.1k-46 E-motor type Eex de IIC T4 7,5 kW voor extra info : info@epsbv.com European Pump Services B.V. Ringdijk 506 ~ 2987 VZ Ridderkerk ~ Tel. 0180-44 22 66 ~ Fax 0180-44 22 69

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 107 2 NOVEMBER 2004 Team of Adventure Een nog onbekende steven verschijnt onder de Dordtse brug. De late namiddagzon en nieuwe firmakleur verhinderen even de herkenning. Hoog en trots op het water, tegen het silhouet van Dordrecht, komt het schip op snelheid. Een enorme bunkergiek laat geen twijfel: hier past geen container meer. Het zijn de eerste kilometers van de Adventure, met de vlaggen van Dolderman, FTS Hofftrans en Verbeke Bunkering in top. Door Johan de Witte Aan de kade bij Dolderman in Dordrecht heeft mevrouw Driessen vrijdag 29 oktober de Adventure, het schip van de nieuwe generatie gedoopt. Hierbij liet zij weten het een eer te vinden om het schip van haar zonen Richard en René en neef Frank te mogen dopen en zich ervan bewust te zijn dat met dit prachtige schip een einde is gekomen aan een tijdperk waarin verschillende Berdina’s de Rijn hebben bevaren. Even voorstellen, achter de vof DrieMaas Shipping vinden we Richard Driessen met vriendin Tania, René en Christina Driessen-Vegter en Frank en Marina Vermaas-van Giesen. De vof DrieMaas Shipping gaf Rensen Shipbuilding opdracht tot het bouwen van het casco op de Servische scheepswerf Begej, gelegen aan de gelijknamige rivier. Met K. Damen Scheepswerf uit Hardinxveld, sinds 2002 eigenaar van deze scheepwerf, is de kwaliteit en motivatie van de Servische vaklieden zodanig verbeterd dat casco’s met hoge kwaliteit worden afgeleverd – alleen met die van de beste werven uit het oosten kan dit casco worden vergeleken. René heeft samen met Maarten Pruisen van K. Damen de bouw op de werf verscheidene malen geïnspecteerd. Het casco is een onder LRS-klasse gebouwde type-C tanker van 110 x 11,45 meter en een tonnage van 3186. Streken Bij de vorige projecten van de familie Driessen is Dolderman twee keer eerder gevraagd voor de afbouw, maar wegens de keuze van het motormerk werd toen elders afgebouwd. Dolderman: ’De aanhouder wint. Dit keer koos vof Drie- Maas Shipping voor een Caterpillar 3512B van 1700 pk, Caterpillar-pompmotoren en John Deere-generatorsets. Samen 3200 pk, waardoor uiteindelijk toch de beoogde samenwerking tot stand kwam.’ Voor de familie Driessen is het de derde nieuwbouw. Met de tweede nieuwbouw (het koppelverband Berdina) ging zij begin 1998 van start om er erts mee naar Dillingen te varen. Richard had al op de Anaconda gevaren tijdens de bouwperiode van het koppelverband Berdina en was op de hoogte met de streken van de Moezel en de Saar. Met hoogwater was het bij de les blijven. Jonge schippers op zoek naar de limiet. Richard: ’De Rotories van Van der Velden zorgden in bochten zoals Brem en Saarschleiffen, waar het maar enkele meters mis ging, dat het koppelverband in het vaarwater bleef. De kopschroeven werden hierbij nauwelijks gebruikt. Je moest er effe niks tegenkomen.’ René: ’Het was voor ons het leukste varen tot dusver. In twee jaar stonden er wel 13.000 draaiuren op de teller. Daarna volgde er een periode van varen met containers tussen Antwerpen-Rotterdam naar Basel- Birsfelden. Met varen ging het iets rustiger, maar voor onze schoolgaande kinderen werden erg veel kilometers gemaakt en we besloten met het oog op vrije tijd de stap naar de tankvaart te maken.’ Door dik en dun Het ambachtelijk timmerwerk van Bax Timmerbedrijf. De basis van de vof DrieMaas voert terug naar het Sint Nicolaas Internaat, volgens Theo Driessen: ’Richard en René, die samen met neef Frank als knulletjes in Nijmegen naar school gingen, door dik en dun maatjes waren en het nu nog zijn. Ze geven nu samen met hun gezinnen richting aan dit nieuwe bedrijf; daar zijn wij als ouders trots op. Deze Adventure is sterk afwijkend van onze vorige schepen. Niettemin zien we duidelijk herkenbare details, die we onbewust hebben overgedragen. Jonge mensen moeten niet in het voetspoor van hun ouders blijven lopen, wel af en toe terugkijken om de goede zaken eruit te lichten en in het tijdperk waarin we nu leven, zelf hun richting bepalen. In deze filosofie zal de nieuwe onderneming ongetwijfeld passen.’ De Adventure is uitgerust met een Van de Giessen straalbuis, AMW Marine heeft de schroef geleverd met een diameter van 1750 millimeter. Voor de keerkoppeling is een ZF type W 16.500/ 4.95 :1 geplaatst. Van der Velden-roeren manoeuvreren samen met de Verhaar-kopschroef het schip. EPS leverde twee Bornemannpompen type W.8 en Van Wijk uit Werkendam de draadloos bedienbare bunkergiek. De generatoren (75 en 108 kVA) zijn van John Deere. De twee motoren voor de kopschroef en ladingpompen zijn Caterpillars van het type 3412 met 540 kW vermogen. Heinen en Hopman tekent voor de airco- en overdrukinstallatie. De elektrische 2- draadsinstallatie en het aansluiten van apparatuur en het geautomatiseerde laad- en lossysteem verzorgde Rullens. Op het achterschip bevindt zich een fraai geronde trap. (foto’s Johan de Witte) Voor het nautisch pakket is Alphatron gekozen, met uitzondering van twee Swissradars, die door Alewijnse zijn geleverd. De reden: ‘Het Swissbeeld is de eigenaars vertrouwd.’ Met de brandbeveiligingsinstallatie is hier HI Safe in de markt met het FM 200. De stoffering staat op naam van Jongeneel uit Dordrecht, van wie hen visitekaartje wordt bewaard: uitstekend werk verricht. Oranje is de verzekeraar van de Adventure. Bax De timmerlieden van Bax Timerbedrijf uit Hendrik Ido Ambacht hebben zich met hun werk, uit de specifieke teakmassief- en rondperiode, in één klap in de toekomst geplaatst. Aan de vraag van de dames en heren van de Adventure hebben zij voldaan: het is anders, strak, modern, kunststof dus onderhoudsvriendelijk, kleurig en behalve een terugspringende plint in het Novolux-plafond zit er geen plint meer in de woning. Bax: ’Onze offerte past op een bierviltje. We zijn klein, bespreken wat en in welke uitvoering ons werk wordt verlangd en gaan naar de werkplaats om het te maken. Direct – daar zit niks tussen. We doen wat we zeggen.’ De door Bax vervaardigde en door vof DrieMaas zelf ontworpen stuurhuislessenaar springt eruit. Hiervan bestaat geen voorbeeld. Het verhaal dat er maar weinig innovatie is op schepen, slaat onmiddellijk aan diggelen als je de EBRstuurhut binnenstapt. Van binnen en buiten een schitterende eenheid. In de keuken van Keuken-Line zijn de laden uitgevoerd met “schokbrekertjes”. De afbouw is soepel verlopen, blikt Dolderman terug. ‘Uiteraard, zal men zeggen, want het is niet het eerste schip en onze inbouwploeg heeft veel routine. Het blijft toch altijd oppassen; elk schip, en niet te vergeten iedere opdrachtgever, is weer anders. Maar we doen altijd ons best er iets moois van te maken en onszelf zo mogelijk te verbeteren. De samenwerking met Richard en René, de mannen van de Adventure, was in één woord oké.’ De vof DrieMaas Shipping heeft op de Brodogradiliste Begej in Zrenjanin een tweede tanker in aanbouw onder de naam Tricolore. Het wordt een schip van 125 meter, waarvan het voorschip in Novi Sad wordt gebouwd en samengesteld. In januari 2005 wordt het schip in Nederland verwacht.

Binnenvaartkrant