Views
4 years ago

2004-23

  • Text
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • November
  • Maritime
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Onze
  • Schepen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 104 2 NOVEMBER 2004 www.binnenvaartkrant.nl NEDERLAND B.V. Voor alle soorten lieren en kluizen Gespecialiseerd in: • BINNENVAART • VISSERIJ • ZEEVAART • BAGGERIJ tel. 0164-680097 fax 0164-681971 www.lemans-nederland.nl Tevens voor: • dekkranen • takels • (katrol) blokken en schijven • fairleads • verhuur van lieren WWW.MERIGUIER.COM Mas de Mériguier Toe aan een rustige vakantie in Zuid Frankrijk? in de Lot, vlakbij Figeac ligt op een heuvel dit mooie complex voorzien van alle moderne gemakken, bestaande uit een hoofdhuis, een Pigeonnier, twee studio's en een verwarmd zwembad. meer informatie: www.meriguier.com Postbus 188, 3330 AD Zwijndrecht Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 Fax (078) 619 53 42 • SCHEEPSLUIKEN • HAVENSERVICE • ALLE REPARATIES BOVEN DE WATERLIJN • STALEN VLOEREN THERMO-PROFILE Condenswerend, thermisch geïsoleerd Gehard dubbelglas uitvoering Leverbaar als: • Vast raam • Schuifraam • Klapraam • Zakkend raam ECHT BETAALBAAR Afwijkende modellen of konstrukties kunnen in overleg vervaardigd worden. GVF/TRIPLE-R dieptefiltratie: De perfecte oplossing! Toepassingen Op alle hydraulische installaties en smeerolie-toepassingen Voordelen Oliebesparing van ca. 80% 50% Minder slijtage Milieuvriendelijk GVF/TRIPLE-R Nederland B.V., Postbus 254, 7550 AG Hengelo Binnenhavenstraat 82, 7553 GK Hengelo, (industrieterrein ”Twente Kanaal Noord”) Tel.: 074-2428109 Fax: 074-2915033 e-mail: info@gvf-triple-r.com, Internet: www.gvf-triple-r.com www.vlootschouw.nl Koperijslagerij 10 4651 SK Steenbergen Tel.: +31 (0)167-540970 Fax: +31 (0)167-540965 GSM: +31 (0)6-53 396287 E-mail: info@plasmans-scheepsramen.nl Web: www.scheepsramen.nl OP VOLLE TOEREN Ga naar Teus Vlot: voor reparatie, revisie, inbouw en verkoop van dieselmotoren, liermotoren, kraanmotoren, generatorsets, pompsets etc. Tevens verzorgt Teus Vlot uw scheepsinstallaties. Dealer van: Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 Fax (078) 681 50 56 Baanhoek 182b 3361 GN Sliedrecht Tel.: (0184) 49 38 88 Fax: (0184) 49 38 89 Voor kleine tot ingrijpende reparaties en kompleet onderhoud. Helling 120 meter. Groot schroevendok. NRF THE INVENTOR OF THE BOXCOOLER Tailor made heat exchangers for all marine- and offshore applications • Alu-brass coated and uncoated boxcoolers • CuNi uncoated boxcoolers with ECC® Unitå (ECC - Electronic Current Control) • Excellent service world-wide NRF MORE THAN JUST A PRODUCER! NRF B.V., P.O. Box 1, NL-5450 AA Mill, phone: +31(0)485-476476 fax : +31(0)485-476405, e-mail : info@nrf.nl, http ://www.nrf.nl Zwart lederen bekleding € 1995,00 / € 1685,00 BEURSAANBIEDING RECARO ATLANTIC Prijzen excl. BTW * aktie loopt tot 31-12-2004 Kunstleder / stoffenbekleding € 1405,00 / € 999,00 Vraag naar deze aanbieding bij uw bunkerbedrijf of installateur SUN Marine Seats BV, tel.: +31(0)26-3258937 Scheldehal 1916 P. Hoenderop BV, tel. : +31(0)180-460760 Maashal 370

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 105 2 NOVEMBER 2004 39 schippers kiezen met de Eendracht het ruime sop Toen wij uit Rotterdam vertrokken Rotterdam, Wilhelminakade, maandag 4 oktober. In een vroeg morgenlicht voert de Eendracht met zijn indrukwekkende masten en tuigage competitie in schoonheid met de Erasmusbrug. Door een bries in het want wiegt het zeilschip nerveus in zijn meertouwen, wachtend op het vertrek. Onze nationale zeiltrots, met zijn zeiloppervlak van 1033 vierkante meter, is hier afgemeerd voor het inschepen van 39 schippers. Voor een reis waar de wind hen heen voert. Een van de belangrijke beslissingen in het leven van Roel Hoekstra was een keertje meevaren met de Eendracht. Deze verwesterde Fries, schipperfilosoof, die zijn afkomst nooit verloochent en zijn maatschappelijke beleving bij geboeid gehoor in anekdotes giet, is zijn eerste tocht met de Eendracht nooit vergeten. Nadien ronselde hij veertien jaar lang in november (nu voor het eerst in oktober) een ploeg bijeen voor een zeiltrip met onbekende bestemming. Tussendoor ging het eveneens met zeilmakkers naar Gran Canaria en langs de route van Columbus naar Amerika. Sommige belevenissen en stormachtige verhalen uit deze periode (‘waar of onwaar’) verdienen vermelding in het Guinness Book of Records. Hoekstra: ’Je moet wát in je leven.’ Door Johan de Witte Overbodig, maar volgens protocol worden de in de pantry verzamelde varenslieden die in hun leven al hebben bewezen het hoofd boven water te kunnen houden, geïnstrueerd over de sloepenrol en de gebruiken aan boord van de Eendracht. Schipper Jan Keus Initiatiefnemer Roel Hoektra (midden). houdt de mannen discipline voor en stelt dat zonder paspoort in verre landen niet gepassagierd kan worden. Als laatste meldt deze ervaren zeeman ’in de toiletten slechts datgene te deponeren wat door de mond naar binnen is gegaan’. Dokter en medisch adviseur Hans Hoencamp, voor meerdere taken verantwoordelijk, krijgt de handen op elkaar met de mededeling dat er een overvloedig gevulde toko is en geeft gelegenheid tot de biecht. Voorts spreekt de geneesheer de hoop uit zijn medisch werktuig deze reis onaangeroerd te kunnen laten. Voor lieden met heimwee en zeeziekte heeft hij voor alle zekerheid flink wat pillen ingeslagen. Roel Hoekstra houdt een korte voordracht. Hij verwelkomt alle opvarenden, wenst hen een prettige reis en in geval van terugkomst nodigt hij iedereen alvast uit om ‘bij Louw in de Promenade een stukje te eten en een afzakkertje te nemen’. Niet tot zeelui gepromoveerde walrotten dienen het schip nu te verlaten. Even later wordt de driemaster uitgezwaaid door geliefden op de kade, waar in tegenstelling tot het Schreierstoren-verleden geen tranen vloeien – eerder blijft een gezonde jaloezie achter. Ruig weertje Met afgaand tij en zuidwest-8 verdwijnt het fraai gelijnde schip uit het zicht van de uitzwaaiers om voorbij de Hoek onder gereefd zeil verder te gaan. Jan Keus, schipper, kapitein stuurman, zeeloods en rentenier, stamt uit een Scheveningse vissersfamilie en ging zodra hij was uitgestudeerd op de al lang niet meer bestaande Scheveningse Zeevaartschool naar de KNSM. Hij was en werd daar stuurman één, twee en drie. Voordat het bij de KNSM in 1966 echt slecht ging en de maatschappij zonder schepen kwam te zitten, was hij weg. Hij werd buitenloods in Vlissingen en hield dat vol tot zijn pensioen in 1992. Varen is leven; avontuur houdt je wakker; van stofzuigen moet je houden. Daarom zeilde hij als schipper met de Rembrandt van Rijn naar Spitsbergen, de Cariben en andere oorden. Voor deze reis heeft hij het roer van de Eendracht in handen. de mond van de rivier Humber. De roergangers sturen als een scheermes. Gedurende de nacht wordt de druk bevaren route gepasseerd. Met een windje van 6-7 gaat het op de Humber aan, waarvan de brede inloop zich als eerste manifesteert in de vuurtoren van Spurn Head. Om circa negen uur, een kleine twee uur voor hoog water, wordt het licht gepasseerd. Precies op tijd voor de vijf meter diep stekende kiel om de sluis van Grimsby (met het image van de Antwerpse Kattendijk) te kunnen invaren. Het scheepsjournaal vermeldt dat de manschappen in een desolaat Grimsby nog wat cultuur snuiven en op het achter de sluis afgemeerde schip een feest bouwen, gevolgd door een rustige nacht. Alle hens aan dek om acht uur ’s morgens; de sluis weer in en tegen hoogwater naar buiten. Met stralend weer en een inmiddels gekalmeerd zeetje, een matige westenwind, later ruimend naar het noorden, begint een prachtige zeilreis. Op zee speelt de natuur haar symfonie bij het wisselen van het licht. Met een beetje zon erbij haalt ze alle tonen uit de kast. De wind wordt zichtbaar, regen en wolken worden tastbaar. De natuur laat het de zeiler proeven. Schevenings avondje 39 schippers, onder wie dokter Hoencamp – soms ook wel oneerbiedig het meubelstuk aan boord genoemd. Hij zegt: ’Een uniek gezelschap. Mensen die elkaar steunen. Een boeiende club met een eigen stijl van leven en reageren, emotionaliteit tonen en een biertje drinken.’ Plezier wordt mee aan boord gebracht: als de shampoofles van een grijsharige trainee stiekem wordt gevuld met zwarte haarverf, is het lachen als hij zwartharig de douche uit komt. Zaterdag om vier uur ’s middags vraagt schipper Jan Keus toestemming van de Scheveningse havenautoriteit om de haven aan te lopen en ligplaats te kiezen. De aanraking met het vasteland wordt met het oog op het vermaarde Eendracht captains dinner verkozen boven de Noordzee-deining. Het Schevenings avondje dat hierop volgt, is de reden dat de heren, de volgende dag al om zeven uur gepord, zelfs gespeeld enthousiasme niet kunnen voorwenden. Eenmaal buitengaats even de noord in om de zeilen te hijsen. De laatste keer deze reis. ‘En meteen reven,’ klinkt het commando. Halve wind zeilend, parallel aan de vaderlandse kust is het in Hoek van Holland zeilen strijken. Verplicht door de straffe oosten wind gaat het op de motor de Nieuwe Waterweg op naar Rotterdam, waar de Eendracht 10 oktober om vijf uur ‘s middags afmeert. Het geluk van de herenigde echtelieden, vrienden en partners – zowel op de kade als in het gangboord – is overduidelijk. Van koksmaat tot schipper, figuurlijk worden ze zonder uitzondering door de mannen op de schouders genomen. Handen schudden, adressen wisselen, dank je wel voor de goede zorgen, een prima prestatie, tot ziens! Veel tijd kan de crew zich niet veroorloven: de volgende trainees dienen zich aan, bunkeren, store en de volgende morgen opnieuw naar zee. Ook voor de Eendracht is tijd geld; een noodzakelijkheid om deze kanjer in de vaart te houden. De door Roel Hoekstra aan het begin van de reis uitgenodigde gasten, gaan allen naar de Promenade aan de Maashaven om te eten en te drinken c.q. elkaar te bedanken voor het gezelschap tijdens een bijzonder onvergetelijke reis. De ambiance in het schipperskwartier van Louw laat zich maar moeilijk beschrijven, je moet er bij zijn! Hoekstra: ’Volgend jaar weer.’ Zelfs de opvarende die bij de minste kabbeling door zeeziekte geplaagd werd, meldt met volle overtuiging volgend jaar weer op de rol te staan. De Eendracht keert, op de motor, terug in Rotterdam. (foto’s Johan de Witte) Nauwelijks buiten worden de magen met dit ruige weertje al meteen getest. Menigeen werpt de kop in de wind en worstelt om de lunch binnenboord te houden. De Eendracht ligt als een meeuwtje en de stemming stijgt; de mannen zijn er weer helemaal uit! Riffie dr’in, riffie dr’uit. Kluivertje erbij, kluivertje neer en dit alles zonder overstag te gaan recht op Engeland aan. De verwachte windrichting voor de tweede helft van de week bepaalt de bestemming. Het gaat de noord in, met koers op Grimsby gelegen in De vlag van de Binnenvaartkrant in top.

Binnenvaartkrant