Views
4 years ago

2004-22

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Oktober
  • Schepen
  • Schip
  • Nieuwe
  • Cbrb
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Rotterdam

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 8 Wilt u werken op één van onze Synthese schepen? Imperial Shipping behoort samen met o.a. Wijgula, WGL Tankschiffahrt, Imperial Scheepvaart tot de Imperial Groep, gevestigd in Duisburg. Wij zoeken nog stuurlui met patent tot minimaal Mannheim, ADNR basis, marifoon, radar en tankervaring ANDR chemie is een pré. Kennis van de Duitse taal is noodzakelijk Bij voldoende geschiktheid is een inzet als aflosschipper binnen onze tankvloot mogelijk. Ook hebben wij vacatures voor matrozen (m/v) Onze tankschepen worden ingezet in Nederland, Duitsland, België. Voor de functie geldt: ❑ U werkt 1 week op / 1 week af volgens het systeem 24:28. Nadere informatie m.b.t. arbeidsvoorwaarden willen wij graag met u persoonlijk bespreken. Uw sollicitatie in het Duits of Nederlands, kunt u richten aan: Imperial Shipping GmbH Herrn Tadsen 15a, Route de Echternach L - 6617 Wasserbillig GSM Herrn Tadsen: 0049-160-9723-4053 E-mail: r.tadsen@imperial-reederei.de veka@wxs.nl J. Versluis tel 0653-685410 Veka - Oost bv Bemiddeling aan- en verkoop van schepen Biesboschhaven Zuid 10-11 4251 NM WERKENDAM Telnr. : 0183-50 52 30 Faxnr. : 0183-50 56 60 19 OKTOBER 2004 MOTORSCHEPEN M/s Charis bj 1998 2612 ton afm 110x11,45x3,25 m 1600 pk CUMMINS inruil mog M/s Marisa bj 1994 2750 ton afm 110x11,45x3.20 m 1500 pk ABC M/s Vrido bj 2000 3150 ton afm 110x11,45x3,20 m 1521 CAT M/s Royaal bj 1969 3080 ton afm 100x 12,00.3,52 m 2 x1250 pk DEUTZ bj 2003 inruil mog M/s Margaretha bj 1971 2717 ton afm 108x11,20x3,23 m 2x 1000 pk DEUTZ bj 1971 M/s bj. 1980 2400 ton afm 110x10,50x3,00 m 1200 pk '01 M/s Althea bj 1965 1800 ton afm 90 x 9,50x2,80 m 2 x 650 GM M/s Comienzo bj 1909/80 1916 ton afm 90x10,00x2,94 m 2 x 600 pk CAT M/s Lomar bj 1971 1910 ton afm 105x9,50x2,82 m 1050 pk MWM M/s Graciosa bj 1971/95 2101 ton afm 108x9,50x3,04 m 1110 pk SKL M/s Euronavi bj 1956 1850 ton afm 110 x 9,50 x 2,82 m 1380 pk CAT container stuurhut M/s Balance bj 1957/88 2000 ton afm 95x11,40x2,80 m 1450 pk 2x CAT inruil mog. KOPPELVERBANDEN Koppelverband Vagari 1 en 2 bj 1970/2004 afm 185x11,45x3,54 m 5650 ton Motor MITSUBISHI 1500 pk bj 2004 en MTU 1200 pk bj 2004 BEUNSCHEPEN Mbs Devyanta bj 1970 1320 ton afm 82x8,20x2,99 m met nieuwe motor inruil mog Nieuwbouw casco beunschip 86x 9,50x3,20 m Op al deze schepen is inruil bespreekbaar DUW EN SLEEPBOTEN Duwboot Hamonia bj 1971 32x11,40x1,60 m 2 x 1200 pk DEUTZ evt. vast werk Sleepduwboot Rinske bj 1951 22x5,60x2,00 m 800 pk CUMMINS met vast werk Motorvlet Albert sr bj 1978 afm 14x4,20x1,80 m 340 pk CAT met vast werk Motorvlet Trijntje bj 1988 afm 12 x 4 x 0,80 m 210 pk MERCEDES Schottelboot ex RP 62 afm 11 x 3,20 x0,65 m 120 pk MERCEDES geschikt voor recreatie Duwboot bj 1972, afm. 16 x 8,20 x 2,10 m 2 x 580 pk CAT Duwboot Njord bj 1961 afm 15x9,50 x1,49 m 2 x 480 pk GM met schottel Duwboot Swind, bj. 1969, afm.15,00 x 5,75 x 2,10 m., 2 x 430 pk CUMMINS bj. 1996/2001, kruiphoogte 4,50 m. TANKERS Mts Isabel bj 1974 2000 ton afm 100 x 9,00x3.20 m 1200 pk MITSUBISHI Mts bj 1993 afm 110x10,50x3,20 m 1500 pk ABC inruil mog Mts Vectura bj 1993 afm 110x10,50,3,20 m 1500 pk ABC spiralen, bunkergiek , ketel Mts Kasia bj 1966 721 ton afm 60x6,60x2,80 m 500 pk CUMMINS met nieuwe klasse Mts Viking bj 1956/72 1553 ton afm 86x9,50x2,82 m 950 pk MITSUBISHI Op al deze schepen inruil en financiering bespreekbaar NIEUWBOUWPROGRAMMA Nieuwbouw Containerschepen 110/135x11,40x3,60 m Nieuwbouw Tankers 110/125/135x11,40x5,40 m snel leverbaar Nieuwbouw Casco Frontrunner 110x11,45 direct leverbaar Nieuwbouw Casco Beunschip 86x9,50x3,60 m direct leverbaar Nieuwbouw Casco Duwboot Direct leverbaar Nieuwbouw dubbelwandig middenvoorschip voor tanker 11,45 en 10,50 Nieuwbouw Casco middenvoorschip 70x9,50/10,50 m oossi@planet.nl J.A. Oost tel 0653-153374 Startende ondernemers gevraagd voor diverse tankschepen hebben wij financiële mogelijkheden voor u. Ringdijk 538 2987 VZ Ridderkerk Tel.: 0180-463606 Fax: 0180-463540 TE KOOP AANGEBODEN: Beëdigd scheepsmakelaar voor Rijn- en Binnenvaart Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen en financieringen M/S "MONTE ROSA" eig. Wiegmans, bwj 1965, 835 ton, 1280 cub, afm 70x7.30x2.48 mtr, 2 ruimen, alu schuifluiken, ijzeren vloer 10mm, 625 pk Deutz, 1650 omw, kopschroef 220 pk Van Tiem bwj 2000, 2x220/380 volt. Complete navigatie app, autokraan, goede woning met 2 slaapkamers en badkamer met ligbad. Het geheel verkeert in goede staat van onderhoud. VRAAGPRIJS EUR 215.000,- met alle papieren. Te koop Nieuwbouw drogelading casco 110 x 11,45 x 4,50 m, Levering juli 2005 Neem voor meer informatie contact op met: Tel. 0573-259011, 06-53 308248, 06-53 125543 Te koop: Mvs."Marjolein" 1100 ton Afm. 80 x 8.20 x 2.52 mtr, bjr 1953 Nieuwe Daewoo 720 pk, nieuwe SI één ruim, dubbelwandig, nw beunw., nautisch compl., bgschr, autokr, etc. Prijs Euro 325.000, geen inruil Kleinstra en Zonen tel 0475 461648 MARITIME HANDEL IN, AAN- EN VERKOOP VAN SCHEPEN- EN NIEUWBOUW CASCO’S Berenicestraat 23, 6916 BS Tolkamer NL Tel.: (0031) 0316-541201 Postbus 4, 6915 ZG Tolkamer NL Fax: (0031) 0316-541448 Mobiel: 06-51 346969 E-mail: rijndec@worldonline.nl Gespecialiseerd in Nieuwbouw Casco's Midden-voorschepen van diverse lengtes en breedtes zowel voor droge lading als dubbelwandige tankers Pontons tot een max. lengte van 86 x 10,50 mtr. SCHEEPSMAKELAAR Te koop: Mooi vrachtschip voor starters, 670 ton, 55.00 x 7.20 x 2.60 m. Bj. 1961, 950 m3, Azobé vloer met zandzeven, Aluminium wegwaai luiken, 730 pk CAT (2003) afgesteld op 550 pk., kopschroef Van Tiem, 220 pk. DAF (1996), 2 x 22.5 KVA Lister (2003), Aluminium stuurhut nieuw betimmerd, nautisch kompleet, mooie woning, autokraan 14 m. Kompleet en vaarklaar schip. Eventueel met startkapitaal. Plantinkaai 13, B-2000 Antwerpen Tel. 00-32-3-226 66 80 Fax 00-32-3-226 67 77 Mobiel Th. Moons 00-32-475-499448 Mobiel J.P. Ooms 00-32-473-735548 Ms Ms Ms Ms Ms Ms Ms Ms Mts Mts Mts Mts Hierbij een aantal schepen uit ons verkoop bestand droge lading: 2900 ton, bouwjaar 1999, afm: 110-11.40-3.70m motor: 2x 1520 pk zeer goed uitgerust, in goede staat, met duwsteven. 2375 ton, bouwjaar 1975, afm: 100-9.50-3.50m, motor: 1200 pk Schip is in zeer goede staat en heeft vele vernieuwingen ondergaan. 2315 ton, bouwjaar 1980/73 afm: 85-11.40-3.45m motor: 980 pk, revisie gehad in 2002, inruil mogelijk. 1710 ton, bouwjaar 1972, afm: 95-9.50-282m motor 1500 pk Caterpillar. Nieuwe hoofdmotor van 2003. 1530 ton, bouwjaar 1994, afm 85-9.50-2.80m motor 1000 pk. Schip is in zeer goede staat. 1420 ton, bouwjaar 1995, afm 86-9.50-2.75m motor: 950 pk, in zeer goede staat, kan 10 lengtes containers zetten, goed ballastsysteem. 1160 ton, bouwjaar 1965, afm:80-8.20-2.70m 800 pk. 928 ton, bouwjaar 1946, afm: 67-8.20-2.52m 480 pk. Financiering mogelijkheden. Verder hebben wij nog diverse container schepen in de stille verkoop van recente bouwjaren, koppelverbanden en duwboten 2800 ton, bouwjaar 1992, afm 110-10.50-3.50m motor 1500 pk ABC Uitgerust met bunkergiek en spiralen. 2800 ton, bouwjaar 1994, afm 110-10.50-3.50m motor 1500 pk ABC Schip is in goede staat. 2700 ton, bouwjaar 1992, afm 110-10.50-3.40m motor 1500 pk ABC Schip heeft klasse van 2001 en motor revisie van 2001. 2100 ton, bouwjaar 1954, afm 108-11.00-2.70m motor 1400 pk Mitsubishi Schip is snel en heeft vele vernieuwingen ondergaan. Dit zijn een aantal schepen die wij in de verkoop hebben, mocht u meer informatie willen over deze of andere schepen, neem dan vrijblijvend contact met ons op. Kijk ook op onze nieuwe website waar een aantal schepen te vinden zijn. Ook voor vragen over aan en verkoop kunt u zich tot ons wenden. Tel: 0183 64 28 28 Fax: 0183 630615 GSM: 0653 244870 E mail:HS@HSBV.NL / www.HSBV.NL

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 9 Kent u misschien dat gevoel? U wordt wakker en het besef dringt tot u door dat u in de verkeerde wereld beland bent. Want de droom die u droomde, dát was de echte wereld. De oorspronkelijke bewoners van Australië, de Aboriginals (tegenwoordig heten ze weer Aboriginees geloof ik) geloofden daar heilig in. Maar het met de immigranten meegelifte christendom vond dat helemaal niet heilig. In die tijd waren dergelijke dromen zo'n beetje de negers van het verstand. Dus het was uit met die droomtoestand van de Aboriginals. Of Aboriginees. Ik wil niet zeggen dat de droomwereld de echte wereld is, maar af en toe lijkt het er wel veel op. Op een nacht dacht ik aan het dromend water. Een droom is een ruimteschip dat je ontvoert. Je wordt gedwongen in te stappen – of je nou wilt of niet – je kunt er niets tegen doen. Het voert je weg naar verre of vreemde oorden; vergeten oorden of plekken die je wíl vergeten. Voor een mooie droom is een sterrenhemel nodig; er moeten flonkerende sterren aan te pas komen. Voor een nachtmerrie is dat niet nodig. Daarin is alles vol schaduwen, je wereld zo goed als onverlicht. In dit geval bedoel ik een droom die zoveel mogelijk licht nodig heeft, om de dingen die niet meer zijn nog éénmaal goed te kunnen zien. Kijk. We varen onder een brug door en de Industrie dieselt zachtjes als een kabbelend beekje, de motor kruipt langs de stenen welvingen. De hartslag van de Frankie-A brengt een slaperige rust. Mijn moeder staat in de keuken, pa zit natuurlijk in de stuurhut. Het lijkt wel alsof ik van schip ben gemaakt, zo neem ik de geluiden op; voel ik het trillen en beven van het staal. Op stuurboord en bakboord hangt een dikke paplaag mist. Vlak boven de grond, vol geheimen. Dingen zonder naam. Over rechts steekt aan boven de mist uit. Muziek weerklinkt uit het melkwit. Rapmuziek. Naast de telefooncel wordt tennis gespeeld: de bal wordt heen en weer geslagen, op een veerkrachtig matras van nevel. De mist in, de mist uit, de mist in, de mist uit; door onzichtbare handen gespeeld. Het spel speelt zichzelf. Kraaien vliegen verschrikt op, nauwelijks afgetekend tegen een donkerduister omhoogreuzende bergwand, terwijl de zon doorbreekt. De 19 OKTOBER 2004 's Nachts dacht ik aan het dromend water ogen van de kraaien fonkelen. Snel zal het zonlicht doorgronden wat er zich allemaal in die nevel bevindt. Op dat moment word ik uit mijn droom wakker, in raadsels achtergelaten. Het Geheim in de Nevel, het lijkt wel de titel van een jongensavonturenboek. Ik zal vast wel weer een keer naar de Frankie-A vliegen, en naar de mist, en de tefooncel. En dan zal het leven aan boord weer een beetje op de echte wereld lijken. Kapitein Gerrit Brevoord overleden Kapitein Gerrit Brevoord (62) van het WT Cruises passagiersschip Elegant Lady is 5 oktober plotseling overleden. Brevoord was sinds begin 2003 in dienst van rederij WT Cruises. Voordien werkte de in Nijmegen woonachtige Brevoord onder andere bij de andere binnenvaartrederijen met passagiersschepen River Empress GmbH in Basel en het eveneens in Zwitserland gevestigde Scylla Tours. Voor hij actief werd in de passagiersvaart voer hij op containerschepen. Op 12 oktober werd onder andere in het KSCC Schipperscentrum in Nijmegen door veel mensen afscheid van hem genomen. Hé, waar zijn die nevelen nou gebleven? De boete De schippersvrouw belt haar nog thuiswonende dochter op en vraagt hoe het er mee is. ‘Oh prima hoor,’ zegt het meisje en blijkbaar heeft ze op dat moment net de nieuwe post in haar handen want ze zegt: ‘Zo’n blauwe envelop, dat is toch een bekeuring voor te hard rijden?’ ‘Oh, zou best kunnen,’ zegt de vrouw die nog nooit een bekeuring voor te hard rijden heeft gehad. ‘Ik zal hem wel open maken,’ zegt het meisje en in de hoorn hoort de vrouw hoe de envelop open gescheurd wordt. ‘Ja hoor. Een boete van vijfenvijftig euro,’ zegt het meisje en ze noemt de plaats en de te hoge snelheid. Ze had laatst zelf ook een fikse boete gehad en dat haar vader nu ook eens te hard gereden heeft laat haar merken dat ze toch niet de enige is. ‘Voor jou zijn er ook een hoop brieven,’ zegt ze nog maar die is ze niet bereid om allemaal te openen. En dat terwijl de schippersvrouw hier toch nog wel nieuwsgierig naar is. Verder hebben moeder en dochter elkaar niets te melden en het gesprek wordt beëindigd. In gedachten gaat de schippersvrouw de datum en de plaats na en ze denkt dat haar man op dat tijdstip gereden heeft. Dat hij een bekeuring heeft vindt ze overigens niet zo gek. Als ze zelf rijdt is ze meest erg bezig met alle verboden en geboden want het verkeer in Nederland begint langzaan een beetje onoverzichtelijk te worden. Aan de soort van wegen is niet zomaar te zien hoe hard men er rijden mag want soms lijkt een weg op een heel normale weg waar tachtig gereden mag worden en is het om zeer onduidelijke redenen verboden om er harder dan vijftig te rijden. Wie in Nederland een enkel bord gemist heeft komt onherroepelijk in de problemen. Laatst nog hadden ze in een dorp netjes de gepaste snelheid gereden tot opeens bleek dat men daar geen vijftig maar dertig moest rijden. En dat terwijl het er echt niet op een woonerf leek! De schippersvrouw doet nog een paar boodschapjes en koopt een paar lekkere kaasjes zeer voordelig. Het boek wat ze graag wil hebben heeft men hier niet. Maar wel hebben ze ergens een broodje kerrie kippenragout. Dan eet ze vanavond wel een boterhammetje minder want dit gunt ze zichzelf. Om een uur of zes is ze weer thuis. Met de auto welteverstaan. En met de hoop niet ergens toch te hard gereden te hebben! Tijdens de boterham en het glaasje melk komt ze met het nieuws dat de schipper te hard gereden heeft. ‘Oh ja, waar en wanneer dan,’ vraagt hij verbaasd. En de schippersvrouw noemt de plaats, de gereden kilometers en de hoogte van de boete. De man snapt er niks van vooral als hij begrijpt dat ze ergens op een snelweg maar tachtig hadden mogen rijden. ‘Nou, ik vind dat zo gek niet hoor,’ zegt zijn vrouw snel. ‘Als je niet constant in de gaten het water een telefooncel leeg houdt hoe hard je ergens rijden mag is het gewoon niet meer bij te houden. Vooral niet als je, zoals wij, steeds op vreemde plaatsen komt.’ ‘Vooral rond Venlo is het totaal niet overzichtelijk hoe hard je daar rijden mag. Het varieert van vijftig naar zestig, van zeventig naar tachtig en ik geloof ook nog ergens negentig gezien te hebben. Het is toch niet zo gek dat er mensen zijn die te langzaam gaan rijden. Je hoeft immers maar net ergens een bordje gemist te hebben en je weet het gewoon niet meer!’ En aangezien dit iets is wat haar al langer irriteert zegt ze er nog veel meer over. ‘Omdat ik een hekel heb aan geld verspilling heb ik meest niet eens de radio meer aan. Gewoon om geconcentreerd te blijven op al die verschillende regeltjes in ons land die op de een of andere manier niets overzichtelijks meer hebben.’ ‘Ja, daar heb je wel gelijk in,’ zegt de man. ‘Maar ik zal de boete evengoed moeten betalen. En da’s toch zonde van het geld.’ ‘Als er dan nog wat zinnigs met al dat geld gebeurde was het nog niet zo erg. Maar dat vertrouwen heb ik al een poos geleden opgegeven,’ zegt de vrouw met een diepe zucht. ! Bestel nu het Binnenvaartspel LIMITED EDITION OP=OP q ik bestel ________ exemplaren a 39,95 euro* m Bedrijfsnaam Naam Adres Postcode / Plaats Telefoonnummer Handtekening Ik machtig 'Bitfactory' de kosten van de bovenvermelde bestelling automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven. (Post)bankrekeningnummer: Te naam stelling rekeninghouder: (advertentie) SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m. U kunt deze bon versturen naar: Bitfactory, o.v.v. Binnenvaartspel, Willem Buytewechstraat 40, 3024 BN Rotterdam of faxen naar: 010-4777283 Uw bestelling wordt in de 3de week van november geleverd. * exclusief btw en verzendkosten

Binnenvaartkrant