Views
4 years ago

2004-22

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Oktober
  • Schepen
  • Schip
  • Nieuwe
  • Cbrb
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Rotterdam

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 6 19 OKTOBER 2004 PROJOB Binnenschiffahrt is een Uitzendbureau gespecialiseerd in de Binnenvaart Wij leveren flexibele arbeidskrachten, - Kapiteins, - Stuurmannen, - Matrozen / Stuurlieden, ADBEMAR UITZENDBUREAU b.v. Op zoek naar een nieuwe uitdaging in de Binnenvaart? Wij hebben diverse mogelijkheden voor u, afloswerk maar ook vaste dienstverbanden. Per direct zoeken wij: MATROZEN / STUURLIEDEN I.b.v. een dienstboekje I.b.v. Rijnpatent en / of Groot Vaarbewijs Voor informatie: Ringdijk 466 C, 3331 LK Zwijndrecht, the Netherlands aan de gehele Binnenvaart sector. Telefoon : 078-619 4342 Fax : 078-619 4866 E-mail: uitzendbureau@mercurius-group.nl I@MN 0*53-55

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 7 19 OKTOBER 2004 Verschillende binnenvaartpresentaties Lisette Booy hield een voordracht over de binnenvaart voor vierdejaars leerlingen van het Scheepvaart & Transportcollege (STC). Kees de Vries deed hetzelfde bij HBO-studenten van de studierichting Scheepsbouw in Delft. Dat lijkt preken voor eigen parochie, maar dat is maar schijn. Extra voorlichting over de binnenvaart is zeker niet misplaatst bij jonge mensen die al enige belangstelling tonen in de logistiek, de transportsector, de haven of de scheepsbouw. Secretaris De Vries hield op 30 september bovendien een toespraak over de binnenvaart op een speciale Havenavond van Ernst & Young Accountants. De komende weken worden nog diverse presentaties gehouden, steeds voor verschillende doelgroepen. De presentaties worden ook aan de doelgroepen aangepast. Media De BBC Radio wist het BVB te vinden en liet zich wegwijs maken in de binnenvaart toen onlangs een programma werd gemaakt over de handel en de economische situatie in Europa. De media weten inmiddels heel goed waar de informatie over deze bedrijfstak vandaan moet komen. Vrijwel wekelijks heeft het BVB contact met TV Rijnmond, als schepen worden gezocht voor het programma ‘Ik zie de haven al’ van dit lokale TV station. Bij het onderdeel ‘Wat vaart daro?’ wordt telkens een ander scheepstype belicht. Zo werden er opnamen gemaakt van het Ro/Ro-schip Vera en van de tanker Experience. Het BVB houdt zich aanbevolen als er binnenvaartondernemers zijn die met hun schip mee willen werken aan de totstandkoming van dit programma. Ook een nationaal tv-programma, Zembla van de publieke omroep, heeft zich gemeld bij het BVB, daarvoor worden ook opnamen gemaakt in verband met een reportage over de binnenvaart. Congressen Het congres ‘Pluk de vruchten van Govera’ van afgelopen vrijdag gaf informatie over wat Govera (Goederenvervoer Randstad) precies betekent voor de Randstad. Oud-projectleider van het BVB Henk van Laar is directeur van Govera en organiseerde het congres. Het BVB maakt deel uit van het bestuur van Govera. De binnenvaart kwam uiteraard volop aan bod tijdens de parallelsessies die dag. Er is ook een congres over het goederenvervoer in Eelde op 18 november. Regiovisie Goederenvervoer houdt daarmee een contactdag voor het Noordelijk Goederenvervoer. Er komen diverse gastsprekers aan het woord: onder hen drs. S.B. Swierstra, gedeputeerde van Drenthe en voorzitter van de SNN Stedelijke Ontwikkeling en Mobiliteit, voorzitter Stoffers van het Platform Verkeer & Vervoer Noord-Nederland, VVD- Kamerlid Hofstra en adjunct-directeur van NDL, professor Jos Vermunt. Tijdens de informatieve markt presenteert het BVB samen met de noordelijke afdelingen van de Koninklijke Schuttevaer de binnenvaart. Govera-directeur Henk van Laar (r) en presentator Fons de Poel, bij het Govera congres. (archieffoto MGR) Bureau Voorlichting Binnenvaart Postbus 23005 3001 KA Rotterdam Tel: +31 (0)10 - 4129151 Fax: +31 (0)10 - 4330918 De elektronische postbus van het BVB: bvb@inlandshipping.com Voortouw Nieuws van het BVB Bezoekadres: Rijn- en Binnenvaarthuis Vasteland 12e 3011 BL Rotterdam Bezoek het BVB ook op het Internet: www.inlandshipping.com BUREAU VOORLICHTING BINNENVAART Waar varen we langs? Deze rubriek is vooral bestemd voor hen die varen of in het verleden veelvuldig op de Europese vaarwegen te vinden waren. Bij Land Inzicht gaat het er namelijk om de plek op de bijgaande foto te herkennen. De foto is gemaakt ergens op een vaarweg. Het gefotografeerde object staat op, maakt deel uit van of is de oever van deze vaarweg. Wat wij willen is dat de lezer van de Binnenvaartkrant ons vertelt waar deze foto gemaakt is. Dit inzicht van het land dat u als opvarende van een binnenschip passeert kan u een vlag De bok Matador takelt de deklading van het zeeschip Yongxing in de Waalhaven. Niemand kijkt er vreemd van op, hier is al meer gebeurd. Niettemin blijft het fascinerend als een schip in zijn element wordt geplaatst. Max Logistic uit Antwerpen charterde de Yongxing uit Hongkong om van de Shipyard Dalian Development General Corp. in China, twee drogeladingschepen, vier hopperbakken en twee voor recreatie bestemde motorschepen in de Waalhaven af te leveren. Import en coördinatie waren in handen van Max Logistic. Rensen Shipbuilding is in samenwerking met Oosse Maritiem leverancier van één van de schepen aan boord van de Yongxing. Het drogeladingschip van 110 x 11,45 is bestemd voor VNS Exploitatie uit Rotterdam. Het schip wordt afgebouwd bij Niessen in Zwijndrecht. Combi uit Raamsdonksveer is de leverancier van het schip dat voor de familie Kuup is gebouwd. Eveneens een drogeladingschip van 110 x 11,45 meter. Dit schip, de Novitas, wordt afgebouwd bij Bayens in Raamsdonksveer. De kwaliteit van stuwage evenaart die van de casco’s. De Yongxing is speciaal uitgerust voor dergelijke transporten en heeft zware dragers over de hatch covers (luiken), waar tussen het vlak en drager circa twintig millimeter dik rubber is aangebracht. Fré Molegraaf, van de Binnenvaartkrant opleveren. Stuur een kaartje met de juiste locatie (vaarweg ...ter hoogte van...) op aan de redactie van deze krant: De Binnenvaartkrant betr: Land Inzicht Postbus 24202 3007 DE Rotterdam Of stop de oplossing in de bus op de Prins Hendrikkade 12e op het Rotterdamse Noordereiland. Uw inzending moet uiterlijk 27 OKTOBER 2004 in ons bezit zijn. inspecterend voor Rensen en Combi, over deze rubberen uitvoering: ’Ze gaan het leren. Het overtreft onze verwachting.’ De hopperbakken (afmetingen 38 x 5,07 meter) die Swets aan de firma Kalis uit Namen levert, hebben in de laadruimtes van beide binnenvaartschepen een comfortabele overtocht achter de rug. In groot contrast met het zoutwater-image van de Chinese Yongxing staan op een stellage hoog boven het achterdek twee oer-Hollandse motorscheepjes met een lengte van 18,30 meter. Het ontwerp is De gefotografeerde locatie van de vorige krant was: KM 556 ST GOARSHAUSEN RECHTER OEVER 251828 Naam: R. Lindeman Plaatsnaam: Dilsen-Stokkem (B) Scheepsnaam: MTS Christine Zie ook onze internetsite www.binnenvaartkrant.nl voor Land in Zicht prijsvraag. ! Correctie oplossing foto Land Inzicht uit krant 2004-20 van 21/9/4; wij hadden vermeld in de vorige editie 2004-21 van 5/10/4 als correcte oplossing: Haven Oppenheim linker oever km 480,8. Dit is niet correct. De juiste oplossing moet zijn: Haven Ingelheim, km +/- 517. Nieuwe lading uit China gebaseerd op een tekening van Boot uit Alphen aan de Rijn. Voor de liefhebber zijn er twee typen: de Standaard en de Classic. De uitstekend geconserveerde scheepjes zijn gebouwd van zes millimeter dik plaatstaal en hebben kimtilling, wat als voordeel minder ballast en een grotere koersvastheid oplevert. Anne Veenma uit Enkhuizen (www.luxemotor.nl). laat de casco’s vrij compleet met tanks, schroefaskoker, fundatie en visstaartroer bouwen. Hij importeert uit China en Polen en werkt vanuit Enkhuizen. SCHIPPERS MOETEN AANGEVEN ALS ZE AFVAL VERVOEREN

Binnenvaartkrant