Views
4 years ago

2004-22

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Oktober
  • Schepen
  • Schip
  • Nieuwe
  • Cbrb
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Rotterdam

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 52 19 OKTOBER 2004 Internet: www.alphatronmarine.nl E-mail: binnenvaart@alphatronmarine.nl Telefoon: +31 (0) 10 453 40 00 Gebr. Sluyter koersbepalend in verzekeringen Binnenkort RADAR nieuws uit het land van de rijzende zon [Rotterdam Maritime 2004] Gespecialiseerd in verzekeringen voor de binnenvaart Beurs-World Trade Center, Beursplein 37 Postbus 30101, 3001 DC Rotterdam Receptie 17e verdieping Telefoon 010-405 20 00, Telefax 010-405 52 52 Officieel vertegenwoordiger van “The Standard P. & I. Association Ltd.” te Londen. Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Krohne, Brooks en Heinrichs 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Telefoon 0180 - 51 33 33 Autotelefoon : 06 - 53164125 Werkplaats 0180 - 55 17 31 of : 06 - 53561008 Fax 0180 - 51 55 33 Voor al uw sloopwerkzaamheden SCHEEPSSLOPERIJ NEDERLAND B.V. Havenweg 1. Postbus 5234 3295 ZJ ‘s-Gravendeel Telefoon: 078-6736055 Autotel. 06-53199616 RiBrandy Brandbeveiliging N.C.P. erkend REOB onderhoudsbedrijf Verkoop en keuring van brandblusmaterialen Keuring aan boord, Incl. certificaat SI Prijs brandblusser € 6,50 excl. BTW U belt en wij komen. Werkendam 0183-678030 Mobiel 06-22248335 kuipen & kolommen rvs werkzaamheden alu reparatie Voor alle reparaties & verbouwingen staan we direct voor u klaar hét adres voor: • denverhogingen • stalen vloeren • kalfdekken • boegschroeven • hermotoriseringen • alle reparaties boven de waterlijn Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem bv, Waalbandijk 129 - 6651 KB Druten Tel.: +31 487 - 515 544 - Fax : +31 487 - 517 088, e-mail: info@gerlienvantiem.com - Internet : http://www.gerlienvantiem.com EIGEN REPARATIEKADE, 3 STEVENDOKKEN, 2 WERKPONTONS, 5 TORENKRANEN v a k k u n d i g - v o o r d e l i g - s n e l stuurhuizen roefdeuren radarmasten Alubouw De Mooy BV Nieuwe Bosweg 4 3341 LH H.I. Ambacht Tel.: (078) 682 12 14 Fax: (078) 682 12 17 www.alubouwdemooy.nl Scheepsbetimmering Meubelmakerij Keukens Verbouwingen Vakmansschap om in te lijsten Calandstraat 27, 4251 NZ Werkendam TEL.:0183-500855, FAX:0183-500856, MOB.:0653-108547 • KRAANSCHIP VOOR OVERSLAG EN BERGING • TRILAPPARATUUR VOOR ZETTEN EN TREKKEN VAN DAMWAND OF PALEN • VERHUUR VAN PONTONS • SLEEPBOTEN VAN 250 - 700 - 1150 PK • DRIJVENDE BOK • DUIKERS Burg. von Geusauweg 36 4191 KW Geldermalsen E-mail: info@bsttiel.nl UW GECERTIFICEERDE INSTALLATEUR OP SCHEPEN VOOR COMPLETE INSTALLATIES, ONDERHOUD EN REPARATIES VAN • CENTRALE VERWARMING • AIRCONDITIONING • COMPLETE KLIMAATBEHEERSING (c.v.- en airco samengebouwd in één installatie) • LOODGIETERSWERK • SANITAIR Telf. 0345-580501 Fax 0345-580528 Mobiel 06-54924649 internet www.bsttiel.nl ONS ADRES IS MOLENVLIET 33 TE ZWIJNDRECHT TELEFOON 078-6101099 FAX 078-6105030

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 53 19 OKTOBER 2004 Coaster Bravery: volgende stap in uitbreiding vloot Amasus Shipping De Bravery, die op vrijdag 8 oktober ten doop werd gehouden in de Willemshaven in Harlingen, is al de derde nieuwe coaster die Amasus Shipping uit Delfzijl dit jaar in de vaart brengt. Na de Prudence en de Wisdom is ook deze coaster afgebouwd door Damen Shipyards in Bergum. Het casco is afkomstig uit de Oekraïne. De drie genoemde schepen zijn kruiplijncoasters, met als hoofdvaargebied het Ruhrgebied, Engeland, Noord- Spanje en de Baltische staten. Door Jan Johan ten Have De drie nieuwe coasters – met dicht ruim – worden met name ingezet voor de export van staalproducten uit het Ruhrgebied. ‘Het gaat hierbij om hoogwaardig staal dat nooit met vocht in aanraking mag zijn geweest,’ vertelt verkoopdirecteur Erik Schultz van Damen Shipyards. ‘De kwaliteitseisen liggen steeds hoger. Om contact met water te voorkomen wordt er overdekt inen uitgeladen en worden er eisen gesteld aan de condities van het ruim. Daardoor zijn er steeds meer schepen die niet voldoen voor de deur-totdeurtransport van dit materiaal en ontstaat er een vervangingsmarkt.’ Als retourvracht transporteren de Bravery en zijn twee zusterschepen onder meer aluminium uit Engeland, papierproducten uit Noord-Spanje en hout en turf uit de Baltische staten. Damen Shipyards richt zich de laatste tijd meer en meer op de bouw van kleine vrachtschepen voor zee en rivier. De genoemde vervangingsmarkt is een van de redenen. Maar er is meer, legt Schultz uit: ‘Eén van de speerpunten van het huidige Europese beleid is modal shifting. De overheid wil het transport meer en meer verplaatsen van de weg naar spoor en water. Hierdoor ontstaat er een enorme groei in shortsea shipping. En dan hebben we het over een groei van tien tot vijftien procent per jaar, de laatste jaren.’ De schepen waarop Damen zich meer is gaan richten, zijn schepen die geschikt zijn voor de kustvaart, maar die ook kanalen als het Albertkanaal kunnen bevaren. ‘Door de beperkingen aan diepgang en doorvaarthoogtes op kanalen ben je beperkt in de omvang van de schepen. Van de beperkte omvang willen wij optimaal gebruik maken qua tonnage. Die ontwikkeling blijft doorgaan. De Bravery is een Damen Combi Coaster 1700, maar heeft door aanpassingen een tonnage van meer dan 1800.’ Amasus Ruud Schöning (links) en Sijmen Vonk (rechts) van Amasus Shipping poseren met Erik Schultz van Damen Shipyards Bergum. De Bravery wordt door Amasus in timecharter gegeven. Het schip wordt vaarklaar, inclusief bemanning, geleverd aan charteraar Haeger & Schmidt uit Duisburg. De charteraar zorgt voor afhandeling van de lading. Managing director Sijmen Vonk en directeur bevrachting Ruud Schöning zijn samen eigenaar van Amasus Shipping BV, het moederbedrijf van Amasus 3 CV, de eigenaar van de Bravery. Vonk en Schöning vertellen dat Amasus Shipping momenteel 23 schepen in de bevrachting heeft. Amasus Shipping heeft een financiële deelneming in vijftien van deze schepen. Zes van deze schepen heeft Amasus Shipping, samen met vennoten, in eigendom. De kerntaak van Amasus Shipping is bevrachting van de schepen, maar het bedrijf regelt desgewenst ook andere zaken, zoals assistentie bij nieuwbouw, verzekeringen, boekhouding en bemanning. ‘Van bevrachting tot totaal management,’ zegt Vonk over de mogelijkheden die Amasus Shipping biedt. In het kader van risicospreiding werkt het bedrijf zowel met time-charters, op de spotmarkt als op contractbasis. Met het in de vaart nemen van de Bravery, Prudence en Wisdom is het arsenaal aan eigen schepen van Amasus Shipping in korte tijd aanzienlijk uitgebreid. ‘We zien dat er steeds minder zelfstandige schipperseigenaars komen. Maar onze vervoersbehoefte blijft wél bestaan. Daarom richten wij ons meer en meer op eigen schepen. Bovendien: er blijven steeds minder spelers over op deze markt. Om te overleven, moet je wel groeien,’ legt Schöning uit. ‘Wij hebben inmiddels concrete plannen voor de bouw van een vierde coaster. Wij weten alleen nog niet of het een soortgelijk schip als de drie voorgaande moet worden, of dat het zeshonderd ton groter wordt.’ Dat is nog niet het enige dat Amasus Shipping op stapel heeft staan. Ook liggen er vergevorderde plannen voor de bouw van vier 6000-tonners. De eerste in deze reeks wordt eind 2005 opgeleverd. Vonk legt uit waarom: ‘De riviervaart breidt steeds verder uit door allerlei moeilijkheden op de weg. De industrie gaat steeds meer gebruikmaken van zee-rivierschepen. Op die vraag springen wij graag in.’ De Bravery meet 82 bij 11,30 meter. Het schip heeft een diepgang van 4,45 meter en een tonnage van 1820 bij bijna 3000 kuub ruiminhoud. De aandrijving gebeurt door een Caterpillar 3512 B DITA van 954 kWh, die is gereduceerd tot 750 kWh. De boegschroef is een 205 kWh sterke FPP-diesel. Verder is het schip uitgerust met twee Valmet-dieselgeneratorsets van 80 kVA elk en een noodgeneratorset van 56 kVA. De Bravery is ondergebracht in een commanditaire vennootschap (CV). Voor deze constructie is gekozen om financiering door aandeelhouders mogelijk te maken. ‘Het totaal commanditair vermogen is 35 procent, waarvan iets minder dan de helft door Amasus Shipping wordt ingebracht en de andere helft vreemd kapitaal is,’ legt Vonk uit. In deze constructie delen de investeerders, die één of meer participaties van 10.000 euro (voor zeven jaar) aanschaffen, mee in het rendement van de onderneming. Schultz weet dat deze constructie al vele jaren wordt toegepast in de scheepvaart. Hij legt uit waarom de constructie voor de Bravery aantrekkelijk is voor investeerders: ‘Wij bieden minimaal zes procent gegarandeerd rendement per jaar. Er worden in deze branche ook wel hogere percentages geboden, maar dan gaat het vrijwel zonder uitzondering om “verwachte rendementen”. In dit geval wordt een rendement van zes procent gegarandeerd, onafhankelijk van factoren als dollarkoers en olieprijzen.’ Het rendement kan hoger uitpakken. ‘Dit heeft te maken met de restwaarde van het schip na afloop van de contractduur van zeven jaar. Ligt de waarde van het schip op dat moment hoger dan een vooraf afgesproken garantiebedrag, dan zit er voor de investeerders een premie in, waardoor het rendement uitkomt op gemiddeld 8,67 procent per jaar over zeven jaar.’ Voor deze constructie is ook gekozen bij de Prudence en de Wisdom. De financiering wordt geregeld door SPA Participaties in Hoofddorp. Volgens Schultz loopt het goed met de participaties: ‘De participaties voor het eerste schip zijn helemaal rond en voor het tweede schip is ongeveer de helft van de investeerders gevonden. Zodra die financiering helemaal achter de rug is, begint SPA Participatie met de financiering van de Bravery.’ Financiering (foto’s Jan Johan ten Have) De lessenaar is gemaakt door Cenes Scheepsbetimmering.

Binnenvaartkrant