Views
4 years ago

2004-22

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Oktober
  • Schepen
  • Schip
  • Nieuwe
  • Cbrb
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Rotterdam

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 48 19 OKTOBER 2004 Je weet wat je aan elkaar hebt... Heldere afspraken. Dé basis voor goed zaken doen. Dat vinden we bij TOTAL Inland Marine nu ook. Betrouwbaarheid. Weten wat je aan elkaar hebt. Onmisbare zaken waarmee je verder komt. Persoonlijk contact. Korte lijnen. Slagvaardige accountmanagers die altijd voor u klaarstaan. De kwaliteit van onze producten staat natuurlijk buiten kijf. Wilt u daarover meer weten? Bezoek dan onze stand (nummer 390) op Rotterdam Maritime van 16 tot en met 20 november 2004, of surf naar www.total-inlandmarine.nl. TOTAL Inland Marine Nieuwe Havenstraat 2 2272 AD Voorburg T. 070 - 318 0409 F. 070 - 318 0525 E. info@total-inlandmarine.nl www.total-inlandmarine.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 49 Verwelkomd met koffie zitten we met de blocnote op tafel bij Instrument Technical Utilities, het bedrijf van Marcel Idsinga. We zijn in een groot kantoor; ruim opgestelde kantoormeubelen schitteren nog van nieuwigheid. Een stuurwiel in de directiekamer en de Dordtse Domtoren in Waddinxveen aan de muur vragen om uitleg. Door Johan de Witte Instrument Technical Utilities (ITU) is pas verhuisd. Het bedrijf in meet- en regelsystemen, overvulbeveiliging, software en appendages groeide wegens de uitbreidende activiteiten voor industrie en tankvaart uit zijn jas in Zwijndrecht. ITU werkt met drie man. Naast Idsinga, directeur en tegelijkertijd de Willy Wortel voor automatisering en technische ontwikkeling, is André van Wensen de regelneef op kantoor en specialist op het gebied van materiaal en appendages. André stuurt zijn zoon Michel op karwei voor leveringen en installatie. Op de thuisbasis, in de comfortabel grote werkplaats, houdt Michel zich bezig met prints en softwareprogrammering. Voor niveaumeetsystemen en automatisering gaat Marcel zelf naar de schepen toe. Marcel Idsinga heeft als opleiding werktuigbouw met meeten regeltechniek als specialisatie. Als een van de weinige dienstplichtigen bij de luchtmacht mocht hij na een opleiding van een half jaar als bewapeningsmonteur aan F16’s sleutelen. Zijn interesse om met explosieve techniek en grote nauwkeurigheid te werken bleef ook na zijn diensttijd sluimeren, gedurende vijf jaar van omzwervingen in het bedrijfsleven. In 1992 begon hij in de industrie, chemie, petrochemie en offshore – alles wat in deze branche met overvulbeveiliging en niveaumeting te maken heeft, levert ITU. Ook in de scheepvaart beantwoorden de systemen aan de vraag naar een betrouwbare oplossing om overlopers tijdens bunkeringen te voorkomen. Hoewel direct contact voor levering aan scheepvaartondernemers door ITU niet wordt geschuwd, lopen orders veelal via het circuit van installateurs, scheepwerven en samenwerkingverbanden. Rein Timmerman van de Experience is hiervan een voorbeeld. In 2001 vroeg Timmerman met specifieke wensen aan software, tank- en niveaumeting of ITU aan de vraag kon voldoen. ITU heeft nu voor de nieuwe Experience het hele pakket geleverd. Idsinga: ’Als de klant iets bijzonders wil, is het voor ons een uitdaging om met standaard materiaal de vraag te realiseren.’ Inmiddels wordt een tiental schepen als referentie genoemd. Het bedrijf onderscheidt zich ook aanverwante producten, zoals een binnenmaatprogramma. Het stabiliteitshandboek wordt geautomatiseerd geïntegreerd in de apparatuur voor het uitlezen van de actuele gegevens. ADAS Tankmeetsysteem ADAS werkt met een vlotter. Daarmee kan ook door meerdere niveaus worden gemeten; bijvoorbeeld olie op water. Elke laadtank heeft dezelfde instelling, met als voordeel dat aan boord niet hoeft te worden afgesteld. Door het meetprincipe heeft het systeem een grote nauwkeurigheid en geen verloop, aldus Idsinga. Dit meetsysteem heeft een grote reproduceerbaarheid. Voor bestaande tankschepen met mechanische klokken en het oude vlotter- meetsysteem kan het nieuwe systeem met 19 OKTOBER 2004 ITU kan in Waddinxveen verder groeien Directeur Marcel Idsinga. (foto’s Johan de Witte) een minimale ingreep worden toegepast. Voor een eventuele ombouw wordt de bestaande vlotterpijp gebruikt. De oude klok wordt verwijderd om er een nieuwe meter in te plaatsen. Het voordeel is dat geen ijzerwerk nodig is aan de tank en ook geen grote ingreep. De bestaande situatie kan zo goed als gehandhaafd blijven. Met een dergelijke aanpassing voldoet het systeem toch aan de laatste stand der techniek. André van Wensen, specialist in appendages levert buizen, flenzen, fittingen en afsluiters. In de specials is ITU sterk. Het bedrijf pakt alles op. De specials zijn volgens Van Wensen ‘afwijkende materiaalsoorten, behandeling van componenten en afwijkende afmetingen’. ITU presenteert zich op Rotterdam Maritime op stand 344. ITU is onlangs verhuisd van Zwijndrecht naar Waddinxveen. Martin van der Jagt (Total) vertrekt naar de wereld op wielen ‘Total Inland Marine heeft een heel mooie, sterke marktpositie. Dat komt niet alleen door Total, maar ook door de klanten.’ Aldus Peter Cornelis, de nieuw salesmanager van Total Inland Marine. Cornelis is de opvolger van Martin van der Jagt, die op 1 november vanwege een interne promotie vertrekt naar de afdeling Retail Automotive. Na tien jaren binnenvaart is het tijd voor ‘een nieuwe uitdaging.’ In zijn nieuwe functie krijgt Van der Jagt te maken met zo’n beetje alles wat zich op wielen voortbeweegt. Begonnen in 1990 bij PS Marine Coatings (binnenvaartleverancier van Sigma-lakken) verhuisde hij vier jaar later naar Fina. Daar werkte hij zes jaar als accountmanager, voordat hij in zijn huidige functie van salesmanager werd benoemd. Door Cor Spek ‘In mijn Sigmatijd leerde ik de binnenvaart al kennen. In die tijd kwamen de eerste nieuwbouwcasco’s op de markt. Toen ik accountmanager was bij Fina, fuseerden we met Total. Later kwam Elf erbij. We voerden een constant beleid en zijn steeds met de binnenvaartschipper meegegaan. Ik heb zo’n beetje de hele modernisering van de vloot meegemaakt.’ Ook door familierelaties kent Van der Jagt de sector. Een oom en een neef varen in het zand en grind. ‘Dat zijn kleine particulieren. Het klantenbestand van Total bestaat ook voor het merendeel uit kleine, particuliere schippers. Meer dan rederijen. Die kleine particulieren zijn groot geworden. Het is een behoudende markt die niet gauw zal switchen.’ Van der Jagt kijkt met tevredenheid terug op zijn ‘binnenvaartbaan’. ‘Ze zeggen hier wel eens: “De binnenvaart is je Martin van der Jagt (links) naast zijn opvolger Peter Cornelis: ‘Nergens is de betrokkenheid bij de branche zo groot als in de binnenvaart.’ (Foto T2oP tekstatelier) kindje”; dus het is wel moeilijk hier ineens afscheid van te nemen. Vooral de familieband in de schipperij spreekt me aan. Zo vind ik het Nationaal Kamp heel erg leuk. Al die schipperskinderen bij elkaar. Ik mocht zelfs een rol in spelen in het kampspel. Hartstikke leuk.’ De sympathieke salesmanager figureerde als Henry Totallement, een rijke edelman die het Nationaal Kamp een donatie bracht voor de nieuw te bouwen Zandkreek. ‘Ik zag dat er een actie op gang kwam voor de kinderen van de binnenvaart. Spontaan gingen de mensen om me heen ook acties organiseren. Dat geeft toch de betrokkenheid aan, die nergens zo groot is als in de binnenvaart. Als je een schip ziet, weet je welke personen daarbij horen. Die sfeer pak je over.’ Ondanks zijn sympathie voor de sector vertrekt Van der Jagt toch naar een andere baan, nu in de autobranche. Per 1 november wordt hij manager Retail Automotive; hij gaat leiding geven aan acht accountmanagers. Het klinkt haast verontschuldigend als hij zegt: ‘Voor mijn gevoel is het werk voor Inland Marine zo’n beetje klaar. Natuurlijk zijn er nieuwe dingen, maar het is voor iedereen goed om fris tegen zaken aan te blijven kijken.’ Hij vervolgt: ‘Ik krijg nu te maken met alles wat op wielen rijdt. Formule 1, personenauto’s. Alleen niet met transport en vrachtwagens en dat soort dingen.’ Lachend: ‘Ik word dus geen concurrent van de binnenvaart.’ Voortgaan Opvolger Peter Cornelis (39) heeft er duidelijk zin in. Hij werkt zes jaar in de olie-industrie en was in zijn laatste functie als Hoofd Binnendienst verantwoordelijk voor customer service en Order Entry (bestellingen smeermiddelen) bij Total. Cornelis: ‘Inland Marine was voor mij onbekend, maar is ook een dynamische poot waar Total op draait. Die markt is ook diepgaand en breed. In mijn nieuwe baan ben ik geïnteresseerd in wat de schipper beweegt. Wat is zijn marktsituatie? Wat is voor hem belangrijk?’ ‘De binnenvaartondernemer heeft zijn kijk op wat Total voor hem moet betekenen. Dat we smeermiddelen hebben, is evident. Dat die van een goede en hoogwaardige kwaliteit zijn, is vanzelfsprekend. De klant staat voor mij centraal. Dat is ook het succes van Total. De klant heeft vertrouwen in ons. Dat willen we vasthouden. Iedereen wil een win-winsituatie. Dat kan alleen door samenwerking met je klanten. We willen voortvarend voortgaan op de ingeslagen weg.’

Binnenvaartkrant