Views
4 years ago

2004-22

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Oktober
  • Schepen
  • Schip
  • Nieuwe
  • Cbrb
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Rotterdam

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 44 19 OKTOBER 2004 www.vlek-scheepsinstallatie.com Wij leverden en installeerden: ■ Nautische apparatuur ■ de electrische installatie K l o k w e g 1 6 , 3 0 3 4 K K R o t t e r d a m T e l . : 0 1 0 2 3 3 0 0 0 2 Wij wensen VOF Gradussen - Reijnen een behouden vaart met het mts Manus. * Diverse occasions Rivier Radars * IN# B&n( Ro++er.&/ wens+ VOF #r&.ussen - Rei8nen een 9ehou.en v&&r+ /e+ he+ /+s M&nus Wij wensen VOF Gradussen - Reijnen een behouden vaart met het mts Manus OP ZEKER VAREN Onderlinge Verzekering van Schepen U.A. • Tel. 050 - 526 25 55 W W W . O R A N J E - V E R Z E K E R I N G E N . N L Scheepswerf Gelria BV Handelsweg 75 6541 CS NIJMEGEN Tel. 024-3770717 Fax 024-3786001 =peci&&l voor .e 9innenv&&r+ Meer weten? Wij wensen VOF Gradussen - Reijnen een behouden vaart. - dwarshelling 110 mtr. - dwarshelling 140 mtr. - afbouwkade 300 mtr. - stevendok 750 ton hefvermogen IN# B&n( - 3 hellingkranen max. 12 ton, Binnenv&&r+cen+ru/ Ro++er.&/ vlucht 45 mtr. Telefoon: 010 - F01FF00 F&G: 010 - F01FFFH E-mail: info@scheepswerfGelria.com Internet: www.scheepswerfGelria.com Hét adres voor elke schipper! Op het mts Manus leverden wij de boegschroef type 4K-1200 Wij wensen VOF Gradussen - Reijnen veel succes en een behouden vaart. Wij wensen VOF Gradussen - Reijnen en bemanning een behouden vaart. H E T B E T E R E W E R K Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem bv, Waalbandijk 129, 6651 KB Druten Telefoon: 0487 - 515544 b.g.g.: 0487 - 593786 of 591896. Telefax: 0487 - 517088 Beneden-Leeuwen tel: 0487-591933 fax:0487-591959 JK L?M .NON!8 !"#$$%!&$%'&'()$ $* "+*!(&,"()$-$.&)/0 *ij3erheids9e:

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 45 Scheepswerf Gelria, enkele uren voor de technische proefvaart op 7 oktober heerst op de nieuwe chemicaliëntanker Manus de gebruikelijke activiteit, alsmede een tikje gespannenheid omdat zo’n gecompliceerd product wat een schip toch tegenwoordig is, voor het eerst op eigen kracht in beweging komt. De motor draait al; het is het geluid van een ABC uit Gent. Door Johan de Witte Inmiddels is de technische proefvaart van de Manus perfect verlopen: de techniek werkt, pompt goed en manoeuvreert bijna vanzelf. En het geluid is oké bevonden. Nog een paar dagen Gelria voor de kleine restpunten waarna de type-C tanker opgeleverd wordt aan de eigenaren Peter en Marjan Gradussen-Reijnen. Het uit Druten afkomstige echtpaar woonde gedurende de inbouw kort bij het werk. Na een periode van twee jaar schipper te voet is het even wennen, ofschoon het gevoel eindelijk weer in het gewone doen te zijn bij de echtelieden ruimschoots overwint. In 1996 voeren zij met een vroegere Manus van dik tweeduizend ton voor Tankpartner uit Kaltenkirche (bij Hamburg). Met het oog op dubbelwandigheid verkocht Gradussen zijn Manus en hij ging aanvankelijk in zee met een makelaar waar hij weliswaar een deal mee had over prijs en levering, maar die hield zich niet aan zijn woord. Het leidde tot niets behalve tijdverlies. Begin 2003 ging Gradussen eens praten met Scheepswerf Gelria. De werf bood de familie een totaalpakket. Toen stond de zaak snel op de rails. Gelria liet het casco in Polen bouwen op de scheepswerf Centromost in Plock. Na zeven maanden bouwtijd liep het onder klasse gebouwde casco van de helling en is het over zee naar de werf in Nijmegen versleept. De tankcoating is onder de supervisie van Sigma Coating in Polen uitgevoerd. Zonder verrassingen Eenmaal in Nijmegen duurde de afbouwperiode veertien weken. Peter, achteraf blij dat de eerste poging tot nieuwbouw niet is doorgegaan, zegt over zijn schip: ‘Dit is precies een schip zoals we wilden: met een inbouw zonder verrassingen; prima gewerkt; alle nodige hulp van de projectbegeleider; en vakwerk van de inbouwploeg. Gelria was voor ons een goede keus.’ Als voortstuwing is gekozen voor een 6-cilinder, blauw gespoten ABC-motor. De schroefinstallatie, schroef en straalbuis zijn van Wärtsilä Propulsion. De Van Tiem-boegschroef levert een vermogen van 450 pk. De generatoren zijn van De Ruyter Dieseltechniek en leveren respectievelijk 63, 81 en 465 kVA, waarvan de laatste tevens het vermogen voor de kopschroef levert. Twee geluidsarme ladingpompen van Bornemann, met elk een capaciteit van 370 kubieke meter, zijn geplaatst in een circa één meter ingezonken trunkdek. Achter het midden van het trunkdek is deze wat oneerbiedig genoemde pompinstallatiekuil gerealiseerd. De opzet hiervan is met zo min mogelijk geluidshinder te werken. Het tankmeet- en computergestuurd los- en laadsysteem is geleverd door Maas Marine Equipment. Van Gemert heeft het fraaie stuurhuis geleverd en bij de nautische apparatuur is het merk Sperry-Litton prominent aanwezig. De aansluiting en levering van deze apparatuur – alsmede de gehele elektrische equipment – is verzorgd door Vlek Installatie. Het laatste woord hebben de timmerlieden van de firma Engelaer, die met hout en kunststof-accenten de finishing touch hebben aangebracht – tot groot genoegen van Marjan: ‘Zo’n mooie woning hebben wij nog nooit gehad.’ Bij monde van projectleider Bert Dam, deelt de Scheepwerf Gelria het succes van dit project met leveranciers en onderaannemers. Peter en Marjan Gradussen mogen terugkomen; er is met plezier voor hen gewerkt. De relatie tussen Gradussen en Tankpartner wordt geprolongeerd. 19 OKTOBER 2004 Gelria en Plock: perfecte formule in nieuwbouw De bevrachter in beeld. Het ingezonken trunkdek van het mts Manus. (foto’s Johan de Witte) Wie leverden op het mts Manus Centromost River Shipyard Bouw Casco Ingenieurtechniek KWL GmbH Ontwerp casco, tekeningen Scheepswerf Gelria BV Complete afbouw ING BANK Binnenvaartcentrum Rotterdam Financiering Oranje Onderlinge Verzekering van Schepen U.A. Verzekering TPA Tankpartner Befrachtungsgesellschaft mbH Bevrachting ABC Anglo Belgian Corporation N.V. 6DZC 1650 pk/930 toeren Amco Compressoren BV Compressoren Isolatiebedrijf Franssen B.V. Isolatie uitlaatgassystemen en woning Cummins Diesel Sales + Service bv KTA19G3 - 463 kW - 1800 rpm, 6BT5.9G5 - 78 kW - 1500 rpm, 4BT3.9G4 - 59 kW - 1500 rpm De Ruyter Dieseltechniek B.V. Dieselgeneratorset Cummins KTA 19G3 - 463 kW - 18000 rpm voor boegschroef- en ladingpompbedrijf met een Stamford generator HCM 534E. Cummins 6BT5.9G5 generatorset - 78 kW - 1500 rpm met een Stamford UCM 274C - 63 kVa. Cummins 4BT3.9G4 - 59 kW - 1500 rpm met een Stamford generator UCM 224F Wärtsilä Propulsion Netherlands BV 5 Blads Cunial schroef, diameter 1750 mm, HR straalbuis met RVS binnenzijde, schroefasinstallatie Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem bv Boegschroef type 4K-1200 Blokland Non Ferro bv Beunkoelers, oliekoelers H. VAN GEMERT Scheepsreparatie en Constructiebedrijf Stuurhuis met zakbare bovenbouw en hefsysteem d.m.v. 2 kolommen, blauw bord, dakradarmast, telescoopmast voorschip, alu. ladder, alu. schuifkap, ingang binnendoor. HEGE BV Leveren/ plaatsen alu. condenswerende scheepsramen voorroef + achterroef Handelsonderneming Beerens bv 2x BX woningdeur VPG Scheepsservice BV Levering en plaatsing van 3 generatoren en stuurwerk. Inbouw van hoofdmotor Vlek Scheepsinstallatie BV Nautische apparatuur, electrische installatie Tresco CVBA PC Kaartsysteem Hoveko b.v. De gehele ladingtankbewakingsinstallatie en computerapparatuur met o.a. de volgende programma's: ladingtank-niveaubewaking, druk-, temperatuur- en niveaualarmering en overvulbeveiliging en diepgangmeting Loggers Rubbertechniek bv Flexibele opstelling woning Engelaer Jacht en Scheepsinterieur Interieur betimmering, stuurhuis, achterroef, voorwoning Maas en Waal Stoffering Heinen en Hopman Engineering B.V. Airconditioning WindeX Engineering BV RVS roosters en machinekamerventilatoren Tyco Integrated Systems BV Novec 1230 brandblusinstallatie Misti Scheepsreparatiebedrijf Autokraan 18 mtr. hydraulisch uitschuifbaar 1800 kg DESMI K&R Pompen B.V. Algemene dienstpomp SAEN 3116/250, ballast/dekwaspomp S 80-70-220, brandblus pomp SAEN 3110/250/220 Kampers Pompservice B.V. 2x Bornemann lading pompen Shell Marine Products Shell smeerolie Slurink Zwaans b.v. Shell gas- en smeerolie, scheepsbenodigdheden PS Marine Coatings BV / Sigma Coating Kantoor Van Houwelingen administratieve-/ belastingadviesburo b.v. Accountancy Dekatel Nederland BV Telecommunicatie Econosto Nederland BV Appendages, p/v SIM Holland BV Ballastpomp met een capaciteit van 250 m3/h. Schoonschip Schoonmaakartikelen J. de Jong Scheepsservice Afvalwaterinstallatie Technisch groothandel Peter blom Roeiboot een scheepsbenodigdheden, ballast- en hydrofoorpompen Maas Marine & Industrial Equipment B.V. Saab Tank Control ADS-van Stigt ZF Marine ZF W12000C, reductie 2,982:1, ingebouwde PTO t.b.v. stuurwerkpomp Wir wünschen Familie Gradussen mit dem Tankschiff "Manus" allzeit gute Fahrt! TPA Tankpartner Befrachtungsges. mbH GEFELICITEERD “MANUS” WIJ HOUDEN DE VAART ER IN PRACHTIGE COLLECTIE DIRECT UIT VOORRAAD ALTIJD 20% KO RT I N G op de huiscollectie tapijt en gordijnen Pringnitzer Weg 1 Tel.: +49(0)4191/4085 D-24568 Kaltenkirchen Fax: +49(0)4191/4192 VAKMANSCHAP Nijverheidsweg 8L, Druten (Ingang via de Heemstraweg) Telefoon (0487) 518040

Binnenvaartkrant