Views
4 years ago

2004-22

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Oktober
  • Schepen
  • Schip
  • Nieuwe
  • Cbrb
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Rotterdam

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 18 • Service staat bovenaan • Reparatie op locatie • Revisie van pompen • Aanpassingen naar trillingsvrij bedrijf • Inspectie en onderhoudscontact HAROLD plaat- en constructiewerken Nederlandse Pomp Service BV Specialist in wormpompen! Vestiging Rotterdam: Klompenmakerstraat 30 3194 DE Hoogvliet T. +31(0)10-2632444 F. +31(0)10-2632449 nps@pumpservice.nl www.pumpservice.nl Hoofdkantoor: Rooswijkweg 20 1951 MD Velsen-Noord T. +31(0)251-268050 F. +31(0)251-268059 info@industrialpumps.nl www.industrialpumps.nl Reparatie / ombouw / renovatie van zee- en binnenvaartschepen op eigen lokaties te Dordrecht en Sliedrecht en kunt u niet bij ons komen= dan komen wij naar u > Leveren en installeren van !"#$%&'()#$ &$+%$,- .+'/$,- 0$,#'."#'$/",".$, $, %112#$%2 $, "..$ 10$%'3$ (1,2#%+(#' ', 2#"".- %02 $, ".+4','+4 7 dagen per week= 24 uur per dag staat ons uiterst gemotiveerd en vakkundig personeel voor u gereed. Inbouw alle merken motoren Reparatie Detroit Diesel, Daf, Perkins en Iveco motoren Officieel dealer van: generatorsets Tel. 0184-411 922 Fax 0184-419 565 SLIEDRECHT TRACTIE BATTERIJ 24 VOLT V.A. € 980,- excl 4 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR 120 AMP € 67,- excl 200 AMP € 105,- excl 230 AMP € 125,- excl 2 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR GRATIS BEZORGING HEEL NEDERLAND EN IN ANTWERPEN Bel voor de laagste prijzen: 0184-425310 www.scheepsaccus.nl Vosseschijnstraat, Kaai 140 B 2030 Antwerpen Tel. +32(0)3-6416311/13/14 Email: vans@vanstappen.be Dielengroep !"#$%&&'(&#)*&+(&,$-. /*012'0- 3355*9:9&;)1 ?3.@5ABCDE.35E34 F"G>$?3.@5ABCDE.3C3BC (&20H1&I$(((>,H&=&#,9*&J>#= &K"H=I$H#L*M,H&=&#,9*&J>#= hoofdverdeler van Nassaustraat 13 B2000 Antwerpen Tel. +31(0)3-2311613 Email: gh-francois@skynet.be • Havenservice • Grijperreparaties • Aluminium / R.V.S. • Knippen / Zetten • AZOBE reparaties • Reparaties alle soorten scheepsluiken Nijmegenstraat 29 • 3087 CD Rotterdam • Haven nr. 2184 • Telefoon 010-4850134 • Fax 010-4854772 lid metaalunie Ontwikkeling, Ontwerp, Productie KLIMAATWERK Koolteer 20 liter € 27,02 Rustol 5 liter € 45,86 T.O. Ruimverf 20 liter met certificaat voor eetbare goederen € 66,91 Wrijfhouttouw 220m-16 mm blauw € 73,38 Lamp 24 V - 60 W € 0,77 Sjorbanden 9 meter - 5 ton € 17,10 13 meter - 5 ton € 24,67 T.L. Armaturen, 2 x 20W € 23,23 Gedistilleerd water 5 liter € 1,35 Epoxy TEER 5 liter € 25,00 Poetslappen/katoen € 11,16 Hercules 24 mm blauw met staaldraad, touwkern, soepel € 3,70 Glansgrafiet, grijs - rood - bruin 5 kg € 22,19 Reddingsboot gekeurd, 3.60 meter € 1000,00 Navigatie lamp 24V-25W € 2,50 Super-X-cleaner, 10 Liter schuimend € 17,33 Palrein 10 liter € 8,18 Tricoflex slang P.M., 1” = 25 mm € 1,93 Overall blauw € 17,33 Autohijsbanden 4 stuks € 64,45 Belg-Ned vlag, 150-200 cm € 22,29 Carburator norm € 49,50 marin € 73,20 Terolinteer 20 liter € 55,00 Isolatieband, 1100 gr. 10cm € 2,65 Alu ladders, openstaande, volgens dim 4.5m € 97,17 5m € 109,82 Compressor 3pk, continu gebruik € 412,00 Gasoliepomp, zelfaanzuigend € 66,00 Stuurstoel Recaro Nergens goedkoper Hydrofoor, Speck vat 50 liter CreusenMotor € 1050,00 ALLE PRIJZEN ZIJN EXCLUSIEF DE B.T.W. KABOLA VERWARMING SIMPEL DE BESTE BIJ FRANCOIS NATUURLIJK BALLASTPOMPEN 4+< ton 43< 12 € 294,99 4./ ton + 12 € 327,22 4-/ ton *12 € 413,98 MMINH:I V. 4+< ton 03< 12 € 870,11 BALLASTPOMPEN,)OS M"# AO@)L 4+< ton @@@@@@@@@ € 185,98 4./ ton @@@@@@@@@ € 195,84 4-/ ton @@@@@@@@@ € 220,63 4// ton @@@@@@@@@ € 691,61 D"=WASD%@=AOMA topCw.2 F Gar2 H pC < H:I V € HKF2FI RUIMVERF MET CERT. 20L ALU OF RB € 49,95 IS ER EEN PRIJS TE HOOG? BEL ONS DAN EVEN OP! STOPTOUW PE-GROEN, Bij complete rol 220 mtr 32 mm € 2,18 36 mm € 2,40 40 mm € 2,73 Heinen & Hopman Engineering, het adres voor een zorgeloos binnenklimaat. Wat bij Heinen & Hopman op de tekentafel begint, eindigt met gegarandeerd maximaal comfort aan boord van uw schip. Van ventilatie tot air conditioning. Naast standaard oplossingen kunnen wij u ook maatwerk bieden voor schepen en jachten van 10 tot 100+ meter HEINEN & HOPMAN ROTTERDAM B .V. 19 OKTOBER 2004 Nassaustraat 18, 2000 Antwerpen tel: 32(0)32311613, fax: 32(0)32266607 mail: gh-francois@skynet.be EXTRA 5% KORTING Distributie, installatie, inbedrijfstelling Tel,: (+31)180 411633 Fax: (+31)180 413631 E.: info@heinenhopman.nl • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen VOOR NEDERLAND EN BELGIË BARTH AGGREGATEN 's-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 (NA 18.00 UUR 078-673 48 00) AGGREGATEN VOOR : DON’T SAIL WITHOUT US • alle onderhoudswerkzaamheden • alle scheepsreparaties • verlengingen / inkortingen • hellingdok tot 60 meter Veerweg 59A - H.I. Ambacht Tel. 078-6812551, b.g.g. 078-6822742, Fax 078-6821446 w.buitendijk@scheepswerfhetanker.nl - www.scheepswerfhetanker.nl STORK, WIJ ZIJN DEALER VOOR DE SCHEEPVAART AUTOMATISCH REDDINGSVEST !"#$%&" € 66,- VERFSPUIT 10 liter € 171 PS8-STRENG TOUW *+ ,, € 2,40 *- ,, € 2,60 ./ ,, € 3,12 VERREKIJKER Auto/ocus2 #asco 4et rode lens € 54 • NIEUW • NIEUW• ZUIGSLANG nu soepel tot -20°C LEVISLUX, 4L. WIT € 32,50 SUPERPRIJS REDDINGSBOEI M"# %ADA%%"F)"*#O% %'"$(% € 33,47 GROFVUILPOMP INOX, 25 ton 4/ 2B € 250 RVS, DE STERKSTE DOMPELPOMP 130 TON € 617, 25 HOULEY BORSTELWERK AAN SUPER PRIJZEN! TOUW POLYSTEEL 4 STR. = 80% STERKER 32 MM € 1,78 36 MM € 2,23 40 MM € 2,85 SPECK HOGEDRUK 0 123 4.// toeren3 +// :ar € :;;2< GROFVUILPOMP 43< 12 ++/=*>/ V@ */ ton VorteA € 335

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 19 19 OKTOBER 2004 Individuele Beroepsopleidingen aan boord ‘Personeel op maat voor de binnenvaart’ In een vorige editie van deze krant verscheen een bijdrage over de Belgische verkorte opleiding tot matroos. Nu belichten we de mogelijkheden van Individuele Beroepsopleidingen (IBO) in de binnenvaart. Via deze formule kunnen werklozen in België sinds begin dit jaar op een binnenschip aan de slag. Voor de schipper is dit een kans om iemand ‘helemaal op maat’ op te leiden. Wie slim gebruik maakt van de talrijke tewerkstellingsmaatregelen, kan bovendien een hoop geld sparen. Het IBO-systeem voor de binnenvaart is niet te verwarren met de verkorte opleiding tot matroos. Het is er eigenlijk een vervolg op, vertelt Rozemie Lommez. De accountmanager bij de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling (VDAB) is verantwoordelijk voor de transportsector in de regio Antwerpen. En dus ook voor de binnenvaart, die al sinds twee jaar een verkorte matrozenopleiding kent. Het gaat hierbij om een samenwerking tussen VDAB, Cenflumarin en het Sociaal Fonds voor Rijn en Binnenvaart. Rozemie Lommez. Als mensen op stage zijn, staat haar gsm altijd aan. ‘Tijdens de Open Scheepvaartdagen zijn veel schippers naar me toe gekomen met vragen en verzuchtingen over personeelsproblemen in de sector. Maar ook met complimentjes en waardering voor mijn inzet. Dat doet me plezier!’ (Foto Sarah De Preter) Door Sarah De Preter ‘Als een cursist deze verkorte opleiding heeft gevolgd, ontbreekt het hem meestal nog aan praktijkervaring. Tenslotte komen de meeste van deze mensen van de wal en zijn ze voor de start van de opleiding vaak nog nooit aan boord geweest. Via de IBO bestaat nu de mogelijkheid ze helemaal op maat van de binnenvaart op te leiden. Deze formule is volledig aangepast aan de behoeften van de sector.’ Het principe van de IBO is vrij simpel: de werkgever – in dit geval de schipper – leidt een werkzoekende zelf op tot werknemer in zijn bedrijf. Meestal duurt deze opleiding twee maanden. Maar het kan ook langer zijn, afhankelijk van het vaarschema. De werkgever heeft wel de verplichting om de cursist na afloop van de IBO een contract van onbepaalde duur aan te bieden. Al bestaat tijdens de opleiding de mogelijkheid om af te zien van verdere samenwerking. Lommez: ‘Als werkgever krijg je tijdens de opleiding de kans om die nieuwe persoon goed te leren kennen. Het kan gebeuren dat het misloopt. In dat geval kunnen wij bemiddelen en het proces bijsturen. Maar als de problemen onoverkomelijk zijn, kan de IBO ook worden stopgezet.’ Er zijn natuurlijk grenzen, stelt Lommez. ‘Als wij wekenlang van de werkgever horen dat alles goed gaat en hij dan plotseling vindt dat hij het contract vlak voor het einde van de IBO alsnog moet stopzetten, gaan wij meestal niet akkoord. Uiteraard luisteren en onderzoeken wij de reden wel.’ Soepel ‘Op verzoek van de schipper kunnen we tijdens de IBO nog het één en ander aan bijscholing regelen. Ik geef een fictief voorbeeld: stel dat je met iemand de Rijn op moet die geen woord Duits begrijpt. Dan wil je als schipper het personeelslid misschien een basiscursus Duits laten volgen. Daar kunnen we voor zorgen. Het betekent wel dat de cursist een paar uur niet aan boord zal zijn.’ En hoeveel mag dat allemaal kosten? Daarop antwoordt Lommez: ‘Tijdens de IBO betaalt de schipper uitsluitend de verzekering tegen ongevallen, de verplaatsingskosten en een productiviteitspremie. Die premie is het verschil tussen de gemiddelde werkloosheidsuitkering en het normale loon van een matroos. De schipper betaalt dus geen RSZ, geen eindejaarspremie en geen vakantiegeld. Gemiddeld kost een IBO ongeveer een derde van de gebruikelijke loonkosten.’ Na de opleiding, wanneer een vast contract wordt aangeboden, moet natuurlijk wel gewoon het volledige loon worden betaald. Al zijn er ook dan nog tal van mogelijkheden om de kosten te drukken. ‘Er bestaan veel tewerkstellingsmaatregelen, zoals de startbaanovereenkomst, een 45-plusregeling en ga zo maar door. Wij zoeken graag voor de schipper uit wat het gunstigst is voor hem. Na de IBO kan gebruik worden gemaakt van opleidingscheques. Daarmee kun je personeel bijkomende cursussen laten volgen, bijvoorbeeld ADNR.’ De IBO is alleen geldig voor schepen die onder Belgische vlag varen en RSZ afdragen in België. De administratieve rompslomp is minimaal. ‘De schipper moet natuurlijk wat formulieren invullen maar dat moet iedere werkgever.’ Kandidaten Ook mensen die nog een dienstboekje hebben maar een aantal jaren niet meer gevaren hebben, komen in aanmerking om via de IBO terug te keren naar de scheepvaart. ‘Als je de moeite neemt om deze mensen wegwijs te maken aan boord, gaat het prima. Maar je mag niet vergeten dat de deelnemers nog in het beroep moeten groeien. En dat is zeker in de binnenvaart ook verbonden met een aanpassing aan een nieuwe levenswijze. Het is een beetje een nieuwe cultuur. Dat is wennen in het begin.’ Vergelijkbaar met andere transportsectoren vindt Rozemie Lommez de binnenvaart niet. ‘Vrachtwagenchauffeurs moeten ook hard werken en zijn net zo goed lang weg van huis. Maar die werken zelfstandig en hebben geen baas die hen op de vingers kijkt. Dat is bij een matroos natuurlijk anders. De binnenvaart heeft ook best een hoge opleidingsgraad. Schippers moeten regelmatig bijscholen om op de hoogte te blijven.’ De IBO-matroos voor de binnenvaart is nog niet erg bekend, vindt Lommez. Bovendien bestaat er een hardnekkig misverstand. ‘Een IBO is niet hetzelfde als een stage. Mensen die de verkorte matrozenopleiding volgen, moeten een korte tijd meedraaien aan boord. Dat maakt gewoon deel uit van de cursus en de schipper is dus niet verplicht de stagiair na de stageperiode in dienst te nemen. Dat is wél het geval bij de IBO.’ Ze ruimt nog een tweede misverstand uit de weg. ‘Ik heb weleens gehoord dat het allemaal weinig zou opbrengen omdat de deelnemers aan de verkorte opleiding matroos uiteindelijk toch alleen maar voor de baggeren sleepvaart kiezen. Maar dat is helemaal niet waar. Voor de sleepbootdienst van de stad Antwerpen moet je twee jaar ervaring aan boord hebben. Die hebben de geslaagden van de verkorte opleiding helemaal niet. Het is wél zo dat niet iedereen aan boord van een binnenschip terechtkomt. Enkele mensen kwamen in wateraanverwante beroepen terecht. Maar dat deze personen massaal zouden afvloeien naar de bagger en de sleepvaart is niet correct. Om juist te zijn: twee op de 32 die slaagden voor het matrozenexamen.’ Opvolging Lommez heeft de mensen begeleid na afsluiting van deze verkorte opleiding. De vierde cursus is afgelopen augustus van start gegaan. ‘De eerste twee keren heb ik de geslaagden heel strak begeleid. En dat heeft duidelijk resultaat gehad. Voor de derde groep heb ik jammer genoeg wat minder tijd gehad. Wij zijn erg druk bezig geweest met het invullen van vacatures voor het Minder Hinder Plan. Daarvoor moesten honderd buschauffeurs worden opgeleid. Sinds 1 september heeft de VDAB wel zogenoemde uitstroomconsultenten. Zij leggen zich toe op de begeleiding van personen na afronding van een cursus.’ Het kabinet van minister Landuyt (destijds bevoegd voor werkgelegenheid) zette in 2002 het licht op groen voor vier korte opleidingen tot matroos. Daar de laatste nu begonnen is, moet over het vervolg worden nagedacht. ‘Vanuit de sector is de vraag gekomen om het programma nog te verlengen,’ aldus Lommez. ‘En overigens: er is ook een IBO-dekman. De kandidaat kan op die manier de binnenvaart leren kennen en de praktijk onder de knie krijgen. En als hij zich in de tussentijd ook nog de theorie voor het examen matroos eigen maakt, kan hij via het examen de overstap naar matroos maken.’ Daar kunnen bijvoorbeeld schippers gebruik van maken die hun werkloze vriendin willen opnemen in het bedrijf (dekvrouw dus). Twee jaar geleden werd het kanaal nog versperd door schippers die boos waren over de houding van de overheid inzake de bemanningsproblematiek. In ieder geval bestaan inmiddels concepten om meer personeel naar de binnenvaart te trekken. ‘Ik vind dat er vooruitgang is geboekt. Al is er nog werk aan de winkel.’ Aldus Rozemie Lommez.

Binnenvaartkrant