Views
3 years ago

2004-20

  • Text
  • Schip
  • September
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Pagina
  • Jaar
  • Schepen
  • Familie

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 4 21 SEPTEMBER 2004 PERSONEEL GEVRAAGD FAMILIEBERICHTEN GEZOCHT Stuurlieden! Bel 078 619 12 90 SWETS. SPECIALISTEN AAN HET WERK ! Gevraagd stuurman met patent op MTS "Majestic" 14 dgn op/14 dgn af. Kost+reizen vrij. Tel. 06-53976356 of 0049-1716065931 ADBEMAR UITZENDBUREAU b.v. Op zoek naar een nieuwe uitdaging in de Binnenvaart? Wij hebben diverse mogelijkheden voor u, afloswerk maar ook vaste dienstverbanden. Per direct zoeken wij: MATROZEN / STUURLIEDEN I.b.v. een dienstboekje I.b.v. Rijnpatent en / of Groot Vaarbewijs Voor informatie: Ringdijk 466 C, 3331 LK Zwijndrecht, the Netherlands GEVRAAGD Duwbakken op lange termijn te huur vanaf 3.000 ton, luiken in goede staat uitgebouwde beunen DE GRAVE-ANTVERPIA N.V. Schomhoeveweg 15 B-2030 ANTWERPEN Tel : +32 3 213 43 44 GSM : + 32 475 47 44 25 Fax : +32 3 213 43 03 Gevraagd matroos op nieuwbouw RVS tanker Rowinda. Bij voorkeur ervaring in de tankvaart. Vaarschema 1 week op, 1 week af. Loon n.o.t.k. Tel. inlichtingen 078-6300541 of mob. 06-22503017 Gevraagd nette deksman voor ms i.b.v. dienstboekje. Loon en vrije tijd n.o.t.k. Tel.: 0162-580120 Telefoon : 078-619 4342 Fax : 078-619 4866 E-mail: uitzendbureau@mercurius-group.nl Own Ships Support BV zoekt voor het jaar 2005 een ervaren kapitein voor ons Ms Rembrandt 82x9.5m bouwjaar 2003. Ervaring met roerpropellors en in het bezit van Rijn- en radarpatent met goede referenties. Wij bieden een jaarcontract. Tevens stuurman gezocht. Beide functies M/V Alleen schriftelijk solliciteren. Own Ships Support BV Ringdijk 528 2987 VZ Ridderkerk Fax 0180-465420 GEZOCHT Kapiteins! Bel 078 619 12 90 SWETS. SPECIALISTEN AAN HET WERK ! Gevraagd Per direct voor containerschip 'Manuela' kapitein met de benodigde vaarbewijzen + radarpatent, vaarsysteem 14/7 OWN Ships Support B.V. Tel. 0650-213023 (verkort 19086) Gevraagd op nieuwbouw mts Ranger: Stuurman ibv. Patent, basis ADNR en C certificaat en matroos Vaarschema 14/14 Loon notk Tel. 0653-22 32 75 Scheepvaartkantoor Genco zoekt voor spoedige indiensttreding een veelzijdige bevrachter Een bevrachter van Genco moet: • Beschikken over de expertise om zowel de opdrachtgever (verlader) als de schipper deskundig te kunnen adviseren • Inzicht hebben in het vrije spel van krachten in de vervoersmarkt • Zich staande kunnen houden temidden van een dynamische wereld van vrachtprijs onderhandelingen en logistieke ontwikkelingen. • De contactuele eigenschappen hebben om een effectief en ondersteunend netwerk te ontwikkelen, of reeds over een dergelijk netwerk in de binnenvaart beschikken. • Goed Duits spreken en schrijven Een hele uitdaging. Wie zich herkent in bovenstaande criteria, wordt uitgenodigd te reflecteren op deze advertentie bij: Dhr. A. van Gent Genco BV Scheepmakerij 148 - 3331 MA Zwijndrecht Tel. 078-6191144- Fax 078-6207092 GSM 06-10 555452 www.gencobv.nl / info@gencobv.nl www.tos.nl dé maritieme vacaturesite. Daar het ons niet mogelijk is iedereen persoonlijk te danken voor de vele bewijzen van medeleven en deelneming, na het overlijden van René, willen wij u op deze wijze oprecht danken. Jan, Barbara en Robin Minnaard Ms. Aquateam Mevr. H. Minnaard Mevr. A. van den Elshout Elly en Ron Speksnijder Betty en Willem Vermeulen Met diep leedwezen delen wij U mede dat 28 augustus 2004 de heer Werner Kortmann in zijn woonplaats Wedel is overleden. Hij mocht slechts 66 jaar worden. De heer W. Kortmann heeft de Tankfracht Werner Kortmann GmbH 31 jaar geleden opgericht en was tot 2002 Directeur-eigenaar van de GmbH. Een aimabel en betrouwbaar mens is vroegtijdig heengegaan. Wij rouwen om dit verlies en ondersteunen de familie met het verwerken hiervan. Directie en personeel van Tankfracht Werner Kortmann GmbH T A N K F R A C H T W e r n e r K o r t m a n G m b H Gevraagd 2e Kapitein per 2-11-04 op m.d.s. Camaro i.b.v. de vereiste papieren. Vaarsysteem 14/14. Container lijndienst Antwerpen/Biersfelden v.v. Voor informatie tel: 0653-686033 C U R S U S S E N RIJN- EN BINNENVAART E N W A T E R B O U W • (Groot Vaarbewijs) Schipper rivieren, kanalen en meren* • (Groot Vaarbewijs) Schipper alle binnenwateren* • Matroos Binnenvaart* • Schipper Rijnvaart/Rijnpatent* • Schipper Machinist Beperkt Werkgebied (SMBW) • Schipper: RKM, AB, na Zee(vis)vaart of Baggeropleiding* • Binnenvaartondernemer* • Radarpatent Rijn- en binnenvaart • Radar Snelle Schepen • Hydrauliek/Pneumatiek, elektrotechniek • Basiscertificaat Marifonie en Marcom B • Opleidingsplan themadagen binnenvaart • ADNR basis, chemie en gas/ADNR herhaling • EHBO en EHBO-herhaling • VCA 1 en 2 • Werken met verontreinigde grond en/of grondwater voor Operationeel Medewerker en/of Deskundig leidinggevende • Kranen en hijsmiddelen in het Baggerbedrijf Voor handen die de weg weten. * Schriftelijk en mondeling Maritieme personeelsdiensten voor zee- en binnenvaart informatienummer: TOS Rotterdam ‘Westerkadehuys’, Westerkade 7a 3016 CL Rotterdam Telefoon (010) 436 62 93 Telefax (010) 436 62 86 TOS Vlissingen Boulevard Bankert 308 4382 AC Vlissingen Telefoon (0118) 44 09 11 Telefax (0118) 44 09 12 TOS Delfzijl Landstraat 3 9934 BG Delfzijl Telefoon (0596) 620828 Telefax (0596) 622138 Algemeen E-mail: info@tos.nl Internet: www.tos.nl 24 hrs service: (+31)6557485 09 010 - 429 81 77 w w w. s c h e e p v a a r t e n t r a n s p o r t c o l l e g e . n l

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 5 21 SEPTEMBER 2004 ASV wijst AIS van de hand Voor de ASV hoeft RIS niet, en AIS wordt volledig van de hand gewezen. De najaarsvergadering van de Algemeene Schippersvereeniging in Rotterdam Zuid was zaterdag 11 september onomwonden over deze high-tech toepassingen in de binnenvaart. De privacy van schippersgezinnen wordt teveel bedreigd door automatische volgsystemen. De ASV maakte haar reputatie met expliciete standpunten meer dan waar. Toch was de sfeer tijdens de vergadering uitstekend. AIS staat voor automatic identification system. in de zeevaart is het vanaf volgend jaar verplicht dat elk schip een signaal uitzendt, waardoor voor iedereen (via internet) zichtbaar wordt waar het schip zich bevindt, welke lading het in heeft en eventueel andere belangrijke informatie beschikbaar komt. In de binnenvaart woedt een discussie over dit onderwerp, maar eerder over welke soort identificatiesysteem er komt dan over of het al dan niet noodzakelijk is. De ASV verzet zich daartegen. De najaarsvergadering – bezocht door ongeveer twintig mensen – sloot het onderwerp af met de conclusie dat RIS (River Information Services – kort gezegd een Europese uitbreiding van BICS) in de praktijk wel nuttig kan zijn in verband met veiligheid, waterstanden en stremmingen, maar dat het niet echt noodzakelijk is. ‘Maar dat ze ons kunnen volgen, dat is natuurlijk niet nodig,’ aldus voorzitter Bouke Veltman. ‘Wie zijn ze eigenlijk? Verladers, overheid? Als die lobby van verladers, overheid en Bureau Voorlichting Binnenvaart zo sterk is, dan moet dat je als schipper wel aan het denken zetten.’ Secretaris Johan Paauwe: ‘Als de bevrachter wil weten waar ik ben, belt hij me maar.’ De argwaan jegens de Lichaam gevonden in Zuid-Willemsvaart De politie heeft woensdagochtend 15 september aan de Scheepsbouwkade in Weert een lichaam aangetroffen in de Zuid-Willemsvaart. De politie heeft direct de omgeving van de vindplaats ruim afgezet, de overige hulpdiensten in kennis gesteld en het scheepvaartverkeer op de Zuid-Willemsvaart laten stilleggen. Een duikploeg van de brandweer heeft het lichaam uit het water gehaald en zocht de Zuid-Willemsvaart naar eventuele sporen af tot aan de Biesterbrug. In de loop van de middag kon de politie aan de hand van het onderzoek de identiteit De vergadering van de ASV vond plaats in ‘Appartementen Senioren Harmonie’ aan de Gaesbeekstraat in Rotterdam Zuid. (foto MGR) van de man vaststellen. Het gaat om een 28-jarige inwoner van Heythuysen die sinds zaterdag 11 september werd vermist. De man was die nacht rond kwart voor twee voor het laatst gezien op de Oelemarkt in Weert en is daarna niet thuisgekomen. Op dit moment is nog niet duidelijk hoe de man om het leven is gekomen. De politie heeft een onderzoek ingesteld om de toedracht te achterhalen. Getuigen die de jongeman nog hebben gezien na 01.45 uur zaterdagnacht wordt verzocht zich te melden bij de politie via 0900- 8844. De politie verricht buurt- en sporenonderzoek rond de vindplaats. beweegredenen voor de lobby was voldoende voor de leden en het bestuur van de ASV om AIS volledig van de hand te wijzen. Paauwe: ‘Die identificatie is het gevolg van die terrorismegekte. Maar wat is makkelijker voor de terroristen dan als het zo duidelijk is wie waar zit? Het druist in tegen elke privacyregel.’ Schipper Nico Deen relativeerde dat enigszins: ‘In Lobith kwam de douane ook gewoon aan boord en rukte een paar kasten open.’ De voorzitter tenslotte: ‘We wijzen AIS principieel af, gaan niet in discussie hierover.’ Na de ASV Werner Kortmann overleden Op 28 augustus, één dag voor zijn 67e verjaardag, is Werner Kortmann overleden. De oprichter van bevrachtingskantoor Tankfracht Werner Kortmann was drie weken eerder tijdens een golftraining getroffen dor een hartinfarct. Sindsdien lag hij in coma. Op vrijdag 4 september is Kortmann begraven in het Duitse Wedel. Na zijn schooltijd en militaire dienst studeerde Werner Kortmann voor scheepsmakelaar bij Van Ommeren in Hamburg (en korte tijd in Rotterdam). Daarna specialiseerde hij zich in de binnentankvaart en werkte hij als bevrachter en cargadoor bij Hamburger Lloyd in Hamburg. In 1973 richtte hij Tankfracht Werner Kortmann op en ging hij zelfstandig verder. Van dat bedrijf was hij 29 jaar directeur-eigenaar. In 2002 besloot Kortmann van zijn welverdiende rust te genieten. Met zijn opvolgers sprak hij af dat de door hem ingevoerde werkwijze van Tankfracht niet wezenlijk zou veranderen. Kortmann stond bij de kapiteins-eigenaars die voor Tankfracht varen bekend als een betrouwbare opdrachtgever. Hij huldigde het standpunt dat ‘iedere scheepseigenaar Kaufmann is. Benader hen zoals je zelf benaderd dient te worden. Als mijn Hauspartikulieren tevreden zijn, ben ik het ook.’ Kortmann was een bekende verschijning in de Europese binnentankvaart. Van zijn hand verscheen in 1970 het boek Analyses der Binnentankschiffahrt. Destijds gold dat als verplichte literatuur voor beginnende bevrachters. Hoewel er onlangs twee leden werden ingeschreven bij de ASV, is het voortbestaan van de oude schippersvereniging elke vergadering opnieuw een punt van discussie. Over het nut van de als weerspannig bekend staande organisatie zijn de leden het volmondig eens, maar daarmee is het voorbestaan niet gegarandeerd. Financieel kan de bond het naar verluidt nog wel een jaar of twee, drie uitzingen. Het probleem is dat er nauwelijks animo is om zitting te nemen in het bestuur. Als in het voorjaar van 2005 de voorzitter en nog een aantal bestuursleden (statutair) aftreden, dan is het de vraag of er voldoende bestuursleden beschikbaar zijn om de vereniging voort te zetten. Schipper Theo Schouten vroeg of het bezwaarlijk is als hij bestuurslid wordt, omdat zijn echtgenote ook in het bestuur zit. Daar had echter niemand problemen mee. De ASV als actieve vereniging speelt al sinds de oprichting van het Kantoor Binnenvaart een rol in de marge van de branchevertegenwoordiging. Een opvallende rol met soms verrassende resultaten. Bestuursleden en leden treden individueel op als pleitbezorgers namens de kleinere particulieren in de binnenvaart. Johan Paauwe als onomstreden de meest actieve van het gezelschap verwoordt het nog het meest treffend: ‘Zolang ik het briefpapier van de ASV kan blijven gebruiken, wordt er naar me geluisterd.’ De ASV is na het opheffen van de beurs in 1998 doorgegaan als ‘horzel’ om de andere organisaties die de gezinsbedrijven in de binnenvaart vertegenwoordigen, kritisch te kunnen volgen. Ze zijn het maar al te vaak helemaal niet eens met wat de Europese Schippers Organisatie (ESO) bewerkstelligt. Toch peinst de ASV er niet over om uit de ESO te stappen. Bouke Veltman: ‘Als de ASV uit de ESO stapt, verdwijnt de ESO in de EBU.’ De Europese Binnenvaart Unie (EBU) is de koepel van (binnenvaart)redersorganisaties in Europa. Wat er voor de leden moet gebeuren als de ASV wordt opgeheven, is nog onduidelijk. ‘Je kunt je aansluiten bij het Kantoor, maar dat advies krijgt de ASV niet van het eigen huidige bestuur,’ aldus dit bestuur. ‘Dan zou je een nieuw bestuur moeten kiezen.’ Er werd nog wel wat speculatief gediscussieerd over mogelijk samengaan met een aantal ONS-leden, zonder concrete voornemens. Het is voor de andere bonden in de ESO wel eens moeilijk te verwerken dat de ASV de notulen van de ESO vergaderingen aan de openbaarheid prijsgeeft. Bij de vergadering werd fijntjes opgemerkt dat dit juist één van de sterke punten van de ASV Nieuwsbrief is. Theo Schouten: ‘Onze leden weten meer dan de leden van Het Kantoor. In de vakpers lees je dit allemaal niet, ook niet in het magazine van Het Kantoor.’ De ASV heeft bij Het Kantoor en het CBRB bedongen dat ook ASV-leden het door CBRB/Kantoor uitgegeven Hygiënecodeboek tegen gereduceerd tarief kunnen kopen. Westerschelde Nico Deen is de specialist voor de Westerschelde-problematiek bij de ASV. Hij gaf in enkele woorden weer waar volgens hem de pijn zit in het conflict tussen te snel varende zeeschepen en de kwetsbare binnenschepen die elkaar kruisen op de Westerschelde: ‘Zo moeilijk is het niet. De wet is duidelijk, alleen de handhaving is een probleem. De schepen dienen zich tot aan Lillo, waar België begint, te houden aan de Nederlandse wetgeving, maar zo is die handhaving niet. Ik begrijp wel dat er een overeenkomst is met de Belgen waar ook het Maaswater een rol speelt. Maar Nederland moet op Nederlandse wateren toch de eigen wet kunnen handhaven.’ Een ASV-lid merkte op dat het intussen verstandig is om met een zwemvest aan in de stuurhut te zitten als je over de Westerschelde vaart. Nico Deen en Johan Paauwe zullen deelnemen aan de inspraakprocedure over de Westerschelde. De voorzitter gaf in zijn openingsrede aan dat ze dat ook graag in samenwerking doen met de Koninklijke Schuttevaer. De ASV is echter niet gelukkig met het standpunt van Schuttevaer om te pleiten voor snelheidsbeperkingen van de zeevaart op de Westerschelde.

Binnenvaartkrant