Views
1 year ago

2004-20

  • Text
  • Schip
  • September
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Pagina
  • Jaar
  • Schepen
  • Familie

www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 In deze Binnenvaartkrant: Pagina 11 Nieuw: fiscale rubriek door Ernst & Young Pagina 21 ‘Ik mag niet meer varen van mijn lief!’ Pagina 23 Nieuwe naam voor Geveke Deutsche Beilage Seite 29 Vernetzung Ost und West im Ruhrgebiet (advertenties) www.vlootschouw.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Altijd stroom mee! GENERATORSETS binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl Frankrijk stimuleert al vele jaren jonge schippers die starten met een binnenvaartbedrijf. Dat gebeurde vooral met renteloze leningen. De Franse overheid kreeg 8 september van de Europese Commissie toestemming om direct subsidie te verstrekken aan jonge, startende ondernemers in de binnenvaart. Die subsidie maakt deel uit van een pakket maatregelen om de binnenvaart in Frankrijk te stimuleren. Van 2004 tot 2007 kan Frankrijk jaarlijks 14,5 tot 15 miljoen euro besteden om de binnenvaart kwantitatief en kwalitatief te verbeteren. De Franse overheid wil meer vlootcapaciteit, zodat meer over water kan worden vervoerd. Daarmee hangt het streven samen om meer jonge mensen te interesseren voor het beroep van zelfstandig binnenschipper. Starters tot 35 jaar komen in aanmerking voor 43 euro per ton laadvermogen subsidie als ze een schip kopen dat per ton niet meer kost dan 152 euro, of dertig procent van de totale aanschafprijs, maximaal 46.000 euro. Het Nederlandse samenwerkingsverband van spitsenschippers ELV is van mening dat de Franse subsidie niet concurrentievervalsend werkt. Manager Henk Schipper: ‘Wel in de zin dat gesubsidieerde schippers naar verhouding mooier materieel hebben dan niet-gesubsidieerde schippers. Maar we moeten blij zijn dat er geld de sector binnenkomt en de hele vloot zo meer waarde krijgt.’ Schipper noemt als één van de bedreigingen voor de spitsenvaart juist de vergrijzing van de scheepseigenaren. Belangrijk is dat de Franse subsidie ook beschikbaar komt voor de ontwikkeling van nieuwe en schonere technieken. De VNF (De Franse vaarwegheer- DIESEL ENGINES Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 - 6813127 Fax 6812025 Tweewekelijks medium voor Rijn- en binnenvaart Eén druk op de knop en het schip wordt geladen en gelost. Pallets met volle flesjes komen uit de truck, rollen 21 SEPTEMBER 2004 8e jaargang 20 Franse overheid geeft 43 euro per ton laadvermogen bij aankoop schip EC akkoord met binnenvaartsubsidie (advertenties) 'Mijn zoontje van elf weet dat je via de Rijn van Rotterdam naar Duitsland kan. Eén blik op de kaart volstaat.' Oud-topambtenaar Sweder van Wijnbergen bij de Commissie Duivesteijn die de gang van zaken rond infrastructurele projecten onderzoekt. In 1998 heeft hij als voorzitter van de ICES (Interdepartementale Commissie voor Economische Structuurontwikkeling) een poging ondernomen de vergelijking binnenvaart/Betuwelijn te maken voor het containervervoer. Een initiatief dat door V&W minister Tineke Netelenbos van tafel werd geveegd. der) was al bezig met de ontwikkeling van een Franse versie van het Nederlandse BICS. Daar is nu ook geld voor. In Nederland bestaan geen gesubsidieerde initiatieven meer voor de stimulering van de binnenvaart. De SOIT (Subsidie Openbare Inland Terminals) en de Tijdelijke Regeling Vaarwegaansluitingen liepen beide op 31 december 2003 af. In de begroting van Verkeer & Waterstaat, die vandaag wordt gepresenteerd, is geen nieuwe regeling opgenomen. aan boord en worden op de juiste plek in het ruim gezet. Vrijwel tegelijkertijd worden pallets met lege flesjes uit ‘Ze wilde niet over de Rijn spreken, waarvan iedereen wist dat dat de doodsteek voor de Betuwelijn was,’ zei Van Wijnbergen, volgens wie ook de Tweede Kamer nooit wilde inzien dat er alternatieven waren voor de Betuwelijn. Van Wijnbergen voegde er aan toe dat het ‘vrij uitzonderlijk’ was dat een initiatief van de ICES (die adviseert over de besteding van de aardgasbaten) werd genegeerd. Netelenbos wist niet hoe snel ze de aanleg van de Betuwelijn moest doorzetten. Bij haar verhoor voor de Commissie Duivesteijn hield ze echter vol dat ze naar aanleiding van het advies van ICES de cijfers uit (advertenties) De Europese subsidies – de EC is ook akkoord gegaan met Oostenrijkse steun aan de binnenvaart ter waarde van achttien miljoen euro tot 2008 – staan op de agenda van de ESO die zaterdag 25 september vergadert in Brussel. het ruim gehaald en rollen zacht de vrachtauto in. De River Hopper werkt volautomatisch. Het bandensysteem wordt met de computer exact op de juiste hoogte gehouden om het (deinende) schip te compenseren en op hetzelfde niveau te houden als de truck aan wal. Omstanders staan verbaasd te kijken hoe de pallets met Coca Cola in Dongen worden geladen en gelost. De imposante River Hopper vaart ermee vervolgens naar Drachten, naar het distributiecentrum aldaar. Een nieuw tijdperk voor de binnenvaart is dan eindelijk aangebroken. In Dongen is een stuk kade vrijgemaakt voor deze nieuwe logistiek. Meer dan een kade heeft deze overslag niet nodig. (foto Arie Jonkman) ‘Binnenvaart was doodsteek voor Betuwelijn’ een beresterke combinatie Officieel dealer van Cummins motoren • Complete afbouw van schepen • Specialist in hermotoriseringen • Alle ijzerwerk boven de waterlijn Grevelingenweg 23, 3313 LB Dordrecht Tel: 078 - 6165599, Fax: 078 - 6166600 E-mail: info@de-groot-motoren.nl, www.de-groot-motoren.nl www.ballegooy.nl Volautomatisch laden en lossen 1995 en 1998 over spoor en binnenvaart heeft laten onderzoeken. Ze kwam tot de conclusie dat er geen nieuwe feiten (!) waren en dat het kabinetsbesluit over de Betuweroute uit 1995 overeind bleef. Ze stelde nadrukkelijk dat er geen sprake was van een heroverweging van het kabinetsbesluit. Enige weken later besloot het kabinet door te gaan met de aanleg van de Betuweroute. Netelenbos (PvdA) zei later in het televisieprogramma Nova dat Sweder van Wijnbergen ‘volstrekt rancuneus' was met zijn beschuldigingen aan haar adres. (Lees verder op pagina 3) • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen VOOR NEDERLAND EN BELGIË BARTH AGGREGATEN 's-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 (NA 18.00 UUR 078-673 48 00) AGGREGATEN - reparaties/aanpassingen - leveringen (nieuw/gebruikt) - straalbuizen Tel. 078-6133831 Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Official dealer De Haas Diesel Motoren BV Uitgebreid magazijn met originele onderdelen, direct uit voorraad leverbaar. Tel. 010-5912611 www.dehaasdiesel.nl

De Binnenvaartkrant